Ik ben wel van mening dat er sprake is van een overaanbod aan festivals en daarnaast de zeer hoge ticketprijzen van tegenwoordig. Gemiddeld zit je al tegen de €75 aan voor een kaartje, en dan heb je nog niks gegeten of gedronken. Muntjes gaan al richting de EUR 5,- per stuk. Voor jongeren is dit simpelweg niet meer betaalbaar, terwijl festivals grotendeels van deze doelgroep afhankelijk zijn. De oudere generatie (40+) gaat bovendien niet meer wekelijks uit. Door inflatie en andere stijgende kosten moeten mensen bewuster kiezen waar zij hun geld aan besteden.DNN!S schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:13:
[...]
Tja, ik denk dat de inflatie de grootste boosdoener is. Ze zeggen wel eens dat er te veel zijn, maar dat geloof ik niet zo. Tussen 2000 en 2010 tikten wij makkelijk als vriendengroep de 40-50 grote housefeesten per jaar aan die in sporthallen, jaarbeurzen, Rai’s en op festivalterreinen waren. De keuze was toen ook al groot én je had nog veel grote discotheken die er nu ook al niet meer zijn. Maar 40-50 feesten per jaar is voor de jeugd en jongvolwassenen van nu simpelweg niet meer te betalen.
Misschien is het tijd voor terug naar de basis. Matrixx heeft vorige week wel een leuk voorbeeld gedaan, een nieuw Hardstylefestival op de plek van Emporium. Maar 2 stages en max 10k bezoekers = veel minder productiekosten en verkocht in een dag uit. Heeft nog 5k extra kaarten in verkoop gegooid en dat was het. Dan kan het blijkbaar nog uit voor één dag.
Zoals je ook aangaf, zijn de feesten steeds groter en spectaculairder geworden, met een uitgebreidere aankleding om de beleving te maximaliseren. Dat moet uiteraard ook allemaal betaald worden.
Ik juich de kleinere feesten/festivals alleen maar toe. Het hoeft allemaal niet groot en super mooi aangekleed te zijn. Als er maar goed gedraaid wordt