Dat is wel een hele grote domper als dat op die manier wordt afgelast… een paar uur voordat je eigenlijk je deuren moet openhouden..DNN!S schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:07:
Mocht iemand onderweg zijn naar MusicOn…. Het is zojuist afgelast.
[...]
Heel vervelend maar met latere berichten is het wel begrijpelijk geworden. Organisatie heeft last minute een andere tent laten komen dan in de vergunning was aangevraagd. En daarvan konden ze tot op de dag van het evenement geen constructieberekeningen overleggen.Jantjo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Dat is wel een hele grote domper als dat op die manier wordt afgelast… een paar uur voordat je eigenlijk je deuren moet openhouden..
Weet iemand dit misschien? Ik vraag me dat oprecht af.. Was het niet mogelijkheid om gewoon die tent af te breken of die tent gewoon dichtmaken (niet toegankelijk voor publiek) in plaats van het hele festival annuleren. ?DNN!S schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:07:
Mocht iemand onderweg zijn naar MusicOn…. Het is zojuist afgelast.
[...]
Last minute was dan weer niet zo last minute. Wat ik heb meegekregen van nieuwsberichten is dat er al op 17 maar een wijzigingsverzoek was ingediend. (Maar weet niet of dit voor zulke grote festival begrippen alsnog valt onder last minute of dat dit werkbare tijdslijnen zijn)DNN!S schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Heel vervelend maar met latere berichten is het wel begrijpelijk geworden. Organisatie heeft last minute een andere tent laten komen dan in de vergunning was aangevraagd. En daarvan konden ze tot op de dag van het evenement geen constructieberekeningen overleggen.
De tent wás het festival, er was maar 1 stage. Die breek je niet af in een paar uurtjes.Jantjo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Weet iemand dit misschien? Ik vraag me dat oprecht af.. Was het niet mogelijkheid om gewoon die tent af te breken of die tent gewoon dichtmaken (niet toegankelijk voor publiek) in plaats van het hele festival annuleren. ?
Dan hebben ze ook voldoende tijd gehad om met constructieberekeningen te komen… en die kwamen niet.Jantjo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Last minute was dan weer niet zo last minute. Wat ik heb meegekregen van nieuwsberichten is dat er al op 17 maar een wijzigingsverzoek was ingediend. (Maar weet niet of dit voor zulke grote festival begrippen alsnog valt onder last minute of dat dit werkbare tijdslijnen zijn)
Ahaa! Dat wist ik niet. Et was een aanname (tegenwoordig hebben zo goed als alle festivals meerdere stages). Maar als er maar 1 stage is wordt dat idd lastig..DNN!S schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:44:
[...]
De tent wás het festival, er was maar 1 stage. Die breek je niet af in een paar uurtjes.
Lukt wel in een kwartiertje.DNN!S schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:44:
[...]
De tent wás het festival, er was maar 1 stage. Die breek je niet af in een paar uurtjes.
DNN!S schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Dan hebben ze ook voldoende tijd gehad om met constructieberekeningen te komen… en die kwamen niet.
bron: https://www.at5.nl/artikelen/238166/hoe-kon-music-on-festival-zo-kort-voor-aanvang-worden-afgelast
We zullen het nog wel gaan horen. Loveland is geen hele grote organisatie dus 20k kaarten terugbetalen gaan ze wellicht niet overleven. Als de gemeente juridisch iets valt te verwijten zullen ze zeker gaan suen…Jantjo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Ahaa! Dat wist ik niet. Et was een aanname (tegenwoordig hebben zo goed als alle festivals meerdere stages). Maar als er maar 1 stage is wordt dat idd lastig..
ff mierenneuken..
maar er was toch nog 1 andere stage
Had net even op partyflock gekeken
maar er was toch nog 1 andere stage
Had net even op partyflock gekeken
[ Voor 3% gewijzigd door Jantjo op 12-05-2026 12:59 ]
Zo opeens komt er een muziekaal kadootje voorbij. En het zijn weer heerlijke tracks.
Wel even zelf opzoeken, bij jouw streaming ding. #Planetary Assault Systems - Planetary People
https://oor.nl/albums/planetary-people/
https://tidal.com/album/518890194/u
Wel even zelf opzoeken, bij jouw streaming ding. #Planetary Assault Systems - Planetary People
https://oor.nl/albums/planetary-people/
https://tidal.com/album/518890194/u
[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 18-05-2026 16:42 ]
Speedy J is men hier ook wel behoorlijk enthousiast over dus ik post deze ook even:
Vanaf een minuut of 10 doet ie ook nog even wat herrie maken. :)
Vanaf een minuut of 10 doet ie ook nog even wat herrie maken. :)
[ Voor 15% gewijzigd door Danjel op 19-05-2026 16:28 ]
They who buy the dip, deserves the rip.
Holy moly, wat een track is dit!
Lars klein - Circulation (original mix): https://www.youtube.com/watch?v=vyRbgFkHTLo[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vyRbgFkHTLo]
Lars klein - Circulation (original mix): https://www.youtube.com/watch?v=vyRbgFkHTLo[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vyRbgFkHTLo]
[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 28-05-2026 11:07 . Reden: Video embed werkt (even) niet. ]
Koop al mijn ads!
Iedereen bijgekomen van de festivals dit weekend? ;-)
Kink b2b Raredub - Stone Techno 2025 - ARTE Concert
(lekker energieke set)
.
ps. Kink is sowieso een aanrader om een keertje live te zien als hij op de line-up staat
(lekker energieke set)
.
ps. Kink is sowieso een aanrader om een keertje live te zien als hij op de line-up staat
[ Voor 3% gewijzigd door Jantjo op 08-06-2026 16:24 ]
Jaa, de 909 lineup was weer sterk, vooral de zondagJantjo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:45:
Iedereen bijgekomen van de festivals dit weekend? ;-)
.
[YouTube: Kink b2b Raredub - Stone Techno 2025 - ARTE Concert]
Met als afsluiters oa yanamaste en dax j.
Nice!!Largo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Jaa, de 909 lineup was weer sterk, vooral de zondag![]()
Beide dagen geweest dus?
Ik moest 909 dit jaar helaas overslaan
Hoorde van meerdere mensen dat het dit jaar weer een goede feestje was.
[ Voor 4% gewijzigd door Jantjo op 08-06-2026 15:42 ]
Alleen het weer viel weer eens tegen
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Zo, wat was het daar druk zeg! Ben er even geweest, maar was me toch iets te veel van het goede. Zondag wel lekker weer gehad. Zaterdag ondanks het weer ook erg vermaakt.Largo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Jaa, de 909 lineup was weer sterk, vooral de zondag![]()
Pwoah, Joris Voorn does it again... Wat een beukset dit. Van Awakenings Upclose!
YouTube: Joris Voorn Vinyl Only Techno Set | Upclose 2026
YouTube: Joris Voorn Vinyl Only Techno Set | Upclose 2026
Nog een dikke set! (trippy, industrieel, groovy, alles eigenlijk
)
Zag dat hij (zondag) ook op '909' moest draaien.
Stef Mendesidis (LIVE) - Stone Techno 2025 ARTE Concert
.
Zag dat hij (zondag) ook op '909' moest draaien.
Stef Mendesidis (LIVE) - Stone Techno 2025 ARTE Concert
.
@Gaargod Bedankt voor het delen.
Zijn 2024's 'A trip to Galaxy' was fantastisch! Mooi setje om op te hebben voor 'blokjes' op de racefiets.
I Hate Models - The Warehouse Leeds (2023) doet het ook altijd goed 😎
Zijn 2024's 'A trip to Galaxy' was fantastisch! Mooi setje om op te hebben voor 'blokjes' op de racefiets.
I Hate Models - The Warehouse Leeds (2023) doet het ook altijd goed 😎
Ik denk dat inmiddels 50% van dit topic vol staat met Speedy J vol,maar we
gaan gewoon door met posten
Alvast om warm te worden voor het volgende festival
Is niet zijn volledige set, dus set begin direct in de 5de versnelling en daarna alleen maar harder
gaan gewoon door met posten
Is niet zijn volledige set, dus set begin direct in de 5de versnelling en daarna alleen maar harder
Speedy J at VLCT ZERO 2026
vond ik wel! Voor het eerst dat ik Kaufmann hoorde, heel sterk.Jantjo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:32:
[...]
Nice!!
Beide dagen geweest dus?![]()
Ik moest 909 dit jaar helaas overslaan![]()
Hoorde van meerdere mensen dat het dit jaar weer een goede feestje was.
Zaterdag ja, zondag was zon & droog!
[ Voor 4% gewijzigd door Largo op 11-06-2026 11:28 ]
Ik kwam er eigenlijk na 909 pas achter dat er best veel DJ's hebben gedraaid die ik nog wel eens live wil zien. Hopelijk volgende editie weer!
Ik heb wel genoten van 909 op zondag. Het begon met een klein schrikmomentje bij de (strenge) fouillering. In het oude pakje sigaretten dat ik had meegenomen bleek nog een even oud restje wiet te zitten. Toen hij dat eruit trok was dat aanleiding om mijn tas verder helemaal binnenstebuiten te keren. Ik wist niet eens dat ik dat bij me had en had verder ook niks, maar het was wel even schrikken.
Dat mocht de pret verder niet drukken en ik was blij dat ik er toch voor had gekozen om een korte broek aan te trekken want het was op momenten gewoon heet. We hebben een paar rondjes gemaakt over het terrein maar vooral bij kick en snare gestaan. Saunderson en Kalkbrenner waren mijn favorieten van de dag. Bij Mills was het veel te druk dus hoewel het goed klonk hebben we daar niet lang gestaan. De afsluiting op de kick was vrij teleurstellend. Zeker het laatste kwartier werd er alleen maar afgebouwd.
Het zat verder goed in elkaar qua logistiek. Barren ruim voorzien en genoeg eet opties. Wel een minpunt voor het water dat aan het eind op was.
Eindconclusie: deze kan op de keuzelijst voor volgend jaar.
Dat mocht de pret verder niet drukken en ik was blij dat ik er toch voor had gekozen om een korte broek aan te trekken want het was op momenten gewoon heet. We hebben een paar rondjes gemaakt over het terrein maar vooral bij kick en snare gestaan. Saunderson en Kalkbrenner waren mijn favorieten van de dag. Bij Mills was het veel te druk dus hoewel het goed klonk hebben we daar niet lang gestaan. De afsluiting op de kick was vrij teleurstellend. Zeker het laatste kwartier werd er alleen maar afgebouwd.
Het zat verder goed in elkaar qua logistiek. Barren ruim voorzien en genoeg eet opties. Wel een minpunt voor het water dat aan het eind op was.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
TeringJantjo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:14:
Ik denk dat inmiddels 50% van dit topic vol staat met Speedy J vol,maar we
gaan gewoon door met postenAlvast om warm te worden voor het volgende festival
![]()
Is niet zijn volledige set, dus set begin direct in de 5de versnelling en daarna alleen maar harderSpeedy J at VLCT ZERO 2026
[YouTube: Speedy J at VLCT ZERO 2026]
Ik blijf het toch een beetje hypocriet vinden, zeker als het om een kleine hoeveelheid wiet gaat.Malfunctions schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:12:
Ik heb wel genoten van 909 op zondag. Het begon met een klein schrikmomentje bij de (strenge) fouillering. In het oude pakje sigaretten dat ik had meegenomen bleek nog een even oud restje wiet te zitten. Toen hij dat eruit trok was dat aanleiding om mijn tas verder helemaal binnenstebuiten te keren. Ik wist niet eens dat ik dat bij me had en had verder ook niks, maar het was wel even schrikken.
Tegenwoordig zou dat eigenlijk niets bijzonders meer moeten zijn.
En eerlijk is eerlijk: veel technofestivals en bepaalde clubs in zijn algemeen, zouden zonder dr*gs waarschijnlijk een stuk minder en of zelfs geen bestaansrecht hebben. Dat is gewoon een feit. Ook de ambtenaren/gemeente die de vergunningen afgeeft weten dat. Daarnaast komt het grootste deel van de grotere hoeveelheden vaak niet eens via de voordeur naar binnen.
Iedereen weet het, maar voor de vergunning moeten ze in ieder geval nog een béétje hun best doen om te laten zien dat ze het proberen te weren. Als je dan wat los in de zak heb zitten kun je nog wel eens als voorbeeld worden gesteld. Gebruikershoeveelheden boeit sowieso niemand wat meer. Dat was een jaar of 15 geleden wel anders tijdens de war on drugs met complete justitiestraten achter de schermen.Jantjo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:18:
[...]
Ik blijf het toch een beetje hypocriet vinden, zeker als het om een kleine hoeveelheid wiet gaat.
Tegenwoordig zou dat eigenlijk niets bijzonders meer moeten zijn.
En eerlijk is eerlijk: veel technofestivals en bepaalde clubs in zijn algemeen, zouden zonder dr*gs waarschijnlijk een stuk minder en of zelfs geen bestaansrecht hebben. Dat is gewoon een feit. Ook de ambtenaren/gemeente die de vergunningen afgeeft weten dat. Daarnaast komt het grootste deel van de grotere hoeveelheden vaak niet eens via de voordeur naar binnen.
Ja, Amstelveen als gemeente waar dit plaatsvindt is natuurlijk ook een rechtse, conservatieve gemeente waar de VVD al sinds mensenheugenis de scepter zwaait. Dus ze moeten idd aan de voorkant de schijn ophouden. De controle was ook voordat ik extra werd gecontroleerd al vrij streng.DNN!S schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:53:
[...]
Iedereen weet het, maar voor de vergunning moeten ze in ieder geval nog een béétje hun best doen om te laten zien dat ze het proberen te weren. Als je dan wat los in de zak heb zitten kun je nog wel eens als voorbeeld worden gesteld. Gebruikershoeveelheden boeit sowieso niemand wat meer. Dat was een jaar of 15 geleden wel anders tijdens de war on drugs met complete justitiestraten achter de schermen.
Maar is idd wel eens erger geweest in het verleden. Naast de justitiestraten kan ik me ook een periode herinneren (rond 2012?) waarbij er op veel feesten undercoverteams rondliepen om maar zoveel mogelijk mensen te betrappen. Gelukkig waren die er doorgaans vrij eenvoudig uit te pikken dus waren ze niet zo effectief.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Heel makkelijk, ze waren de enige die met veiligheidsschoenen rond liepenMalfunctions schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:35:
Naast de justitiestraten kan ik me ook een periode herinneren (rond 2012?) waarbij er op veel feesten undercoverteams rondliepen om maar zoveel mogelijk mensen te betrappen. Gelukkig waren die er doorgaans vrij eenvoudig uit te pikken dus waren ze niet zo effectief.
Dit keer geen Speedy J, maar weer even een heerlijke set van Richie Hawtin.
They who buy the dip, deserves the rip.
Heb trouwens ook al een tijdje geen speurhonden meer gezien bij de entreeMalfunctions schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Ja, Amstelveen als gemeente waar dit plaatsvindt is natuurlijk ook een rechtse, conservatieve gemeente waar de VVD al sinds mensenheugenis de scepter zwaait. Dus ze moeten idd aan de voorkant de schijn ophouden. De controle was ook voordat ik extra werd gecontroleerd al vrij streng.
Maar is idd wel eens erger geweest in het verleden. Naast de justitiestraten kan ik me ook een periode herinneren (rond 2012?) waarbij er op veel feesten undercoverteams rondliepen om maar zoveel mogelijk mensen te betrappen. Gelukkig waren die er doorgaans vrij eenvoudig uit te pikken dus waren ze niet zo effectief.
Jaaaa Kaufmann, heerlijke stijl heeft zij.Largo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:23:
[...]
vond ik wel! Voor het eerst dat ik Kaufmann hoorde, heel sterk.
[...]
Zaterdag ja, zondag was zon & droog!
Voor het eerst gezien op Fusion festival in 2022, fantastische set overigens. Sindsdien luister ik regelmatig setjes van haar.
https://on.soundcloud.com/4n6HlKBzG95mBBhvdS
Is er nu ook een van haar samen met Township Rebellion:
YouTube: Township Rebellion b2b Kaufmann @ Cassiopeia Berlin, May 2026
Hier snap ik dan weer helemaal niks van.......wtf is dit dan.
https://soundcloud.com/stoor/speedyj-808-180-30
Ik heb hem gelijk zonder na te denken gekocht via bandcampppeterr schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:13:
Hier snap ik dan weer helemaal niks van.......wtf is dit dan.
https://bandcamp.com/down...26225db88d13d7&type=albumJantjo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:10:
[...]
Ik heb hem gelijk zonder na te denken gekocht via bandcamp![]()
Ja man, hier dan een download link. Ik heb hem voor iedereen even voorgeschoten.
(die crap is gelukkig gratis
ppeterr schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:11:
[...]
https://bandcamp.com/down...26225db88d13d7&type=album
Ja man, hier dan een download link. Ik heb hem voor iedereen even voorgeschoten.
(die crap is gelukkig gratis)
Iemand hier toevallig nog een ticket over voor de zaterdag van Awakenings? Het is echt stijf uitverkocht dit jaar. Vorig jaar kon ik eind juni nog tickets halen. Gaat nu heel erg lastig worden met die raffle.
Scheelt weer een fortuin als je niet gaat. Vorige week bij Free Your Mind betaalde ik 8 euro voor een flesje water.bownbreaker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:23:
Iemand hier toevallig nog een ticket over voor de zaterdag van Awakenings? Het is echt stijf uitverkocht dit jaar. Vorig jaar kon ik eind juni nog tickets halen. Gaat nu heel erg lastig worden met die raffle.
Ik stuur je wel een dm.bownbreaker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:23:
Ik zie toevallig net dat Autobuy op Ticketswap er als optie bij is gekomen. Dan betaal je vooraf een bepaald bedrag en krijg je automatisch een ticket toegewezen zodra deze beschikbaar komt. Ik sta nu op de 20e plek, dus verwacht wel dat het zo goed gaat komen.bownbreaker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:23:
Stond toevallig deze week in de krant dat ze als één van de weinige geen moeite hadden om uit te verkopen dit jaar.bownbreaker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:23:
[ Voor 28% gewijzigd door DNN!S op 16-06-2026 11:23 ]
Bedankt voor de link, @DNN!S. Leuk om te lezen.
Waar Awakenings zich voor mij persoonlijk onderscheid, is op het vlak van service.
Het is in vergelijking met vele andere festivals qua logistiek gewoon goed geregeld, van verdeling & opzet van de bars tot de toiletten. Dat zorgt ervoor dat je maximaal tijd hebt om te partyen.
Waar Awakenings zich voor mij persoonlijk onderscheid, is op het vlak van service.
Het is in vergelijking met vele andere festivals qua logistiek gewoon goed geregeld, van verdeling & opzet van de bars tot de toiletten. Dat zorgt ervoor dat je maximaal tijd hebt om te partyen.
Ik vind de locatie ook wel het mooiste festivalterrein van NL sinds Almere Strand niet meer in gebruik is. En met Decibel hebben ze daar al tig jaar ervaring hoe de logistiek in te richtenGaargod schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:27:
Bedankt voor de link, @DNN!S. Leuk om te lezen.
Ik blijf altijd een beetje sceptisch als iets "uitverkocht" wordt genoemd...zeker in deze tijd. Vaak genoeg op festivals gestaan die zogenaamd uitverkocht waren, terwijl er nog meer dan genoeg ruimte was. De organisatie bepaalt tenslotte zelf hoeveel kaarten ze verkopen/en wanneer de verkoop stopt. Hetzelfde geldt voor de AD's van 98% van de kaarten verkocht...DNN!S schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Stond toevallig deze week in de krant dat ze als één van de weinige geen moeite hadden om uit te verkopen dit jaar.
Als ze dat 3 dagen voor tijd verkondigen kun je je dat idd afvragen omdat ze dan nog kunnen afschalen met voorzieningen om te besparen. Maar als ze het 6 weken voor tijd al roepen dan geloof ik het wel.Jantjo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Ik blijf altijd een beetje sceptisch als iets "uitverkocht" wordt genoemd. Vaak genoeg op festivals gestaan die zogenaamd uitverkocht waren, terwijl er nog meer dan genoeg ruimte was. De organisatie bepaalt tenslotte zelf hoeveel kaarten ze verkopen/en wanneer de verkoop stopt. Hetzelfde geldt voor de AD's van 98% van de kaarten verkocht...
Ook dan heb ik nog steeds mijn vraagtekens.. Want bijna alle grote festivals struggelen op dit moment met kaartverkoop.. Zelfs Mysteryland..(die mogelijk daardoor dit jaar heeft overgeslagen, dat is namelijk niet zonder reden geweest.) Dus dan is de vraag, waarom is dat bij Awakenings dan niet het geval.DNN!S schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Als ze dat 3 dagen voor tijd verkondigen kun je je dat idd afvragen omdat ze dan nog kunnen afschalen met voorzieningen om te besparen. Maar als ze het 6 weken voor tijd al roepen dan geloof ik het wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Jantjo op 16-06-2026 11:35 ]
Lijkt mij eerder andersom. Je kan drie dagen van te voren niet tegen een leverancier zeggen dat zij minder hoeven te leveren, dat is al betaald of moet je sowieso betalen. Daranaast heb je ook te houden aan een vergunning waar X aantal faciliteiten per bezoeker ingekocht wordt. Sinds plensvalley in 2001 zijn de eisen langzaam wat strenger geworden.DNN!S schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Als ze dat 3 dagen voor tijd verkondigen kun je je dat idd afvragen omdat ze dan nog kunnen afschalen met voorzieningen om te besparen. Maar als ze het 6 weken voor tijd al roepen dan geloof ik het wel.
Line-up in combinatie met de Tik-Tok hype omtrent bepaalde techno stijlen? Mysteryland draaide naar eigen zeggen voor 50% op de aanwezigheid van Q-dance en daar wilden ze van af.Jantjo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Ook dan heb ik nog steeds mijn vraagtekens.. Want bijna alle grote festivals struggelen op dit moment met kaartverkoop.. Zelfs Mysteryland..(die mogelijk daardoor dit jaar heeft overgeslagen, dat is namelijk niet zonder reden geweest.) Dus dan is de vraag, waarom is dat bij Awakenings dan niet het geval.
Mysteryland was al een hele tijd wat zoekende en idd zal het bij het vertrek van de Q-garde nog moeilijker zijn geworden. Heb ook altijd het idee gehad dat daar minder mensen uit het buitenland op af komen voor een lang weekend. Maar voor mijn gevoel ter plaatse zaten ze de laatste jaren altijd nog wel tegen de limiet, had niet het idee dat het kleiner of minder druk was. In ieder geval niet zoals in de beginjaren van het Floriadeterrein toen kaarten regelmatig gratis uitgedeeld werden.Jantjo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Ook dan heb ik nog steeds mijn vraagtekens.. Want bijna alle grote festivals struggelen op dit moment met kaartverkoop.. Zelfs Mysteryland..(die mogelijk daardoor dit jaar heeft overgeslagen, dat is namelijk niet zonder reden geweest.) Dus dan is de vraag, waarom is dat bij Awakenings dan niet het geval.
Misschien is de tijd wel voorbij van heel veel stijlen bij elkaar. Want veel bezoekers blijven toch bij hun favoriete stijl, en als je dan moet kiezen tussen één techno-area op Mystery of 10 op Awakenings om je geld aan uit te geven is de keuze snel gemaakt.
[ Voor 16% gewijzigd door DNN!S op 16-06-2026 12:12 ]
Ik weet, maar ik doe het toch
REPOST!!!! Deze is namelijk top!!111!!!1 Zet aan dan.
Ben ik het wel mee eens. Deze foto is gemaakt op een "uitverkocht" Awakenings in 2024, nota bene om 20:20u op de zaterdag. Je zou verwachten dat het dan wat drukker zou zijn.Jantjo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Ik blijf altijd een beetje sceptisch als iets "uitverkocht" wordt genoemd...zeker in deze tijd. Vaak genoeg op festivals gestaan die zogenaamd uitverkocht waren, terwijl er nog meer dan genoeg ruimte was. De organisatie bepaalt tenslotte zelf hoeveel kaarten ze verkopen/en wanneer de verkoop stopt. Hetzelfde geldt voor de AD's van 98% van de kaarten verkocht...
Een jaren achter elkaar uitverkocht zijnde festival zorgt er bij opvolgende edities natuurlijk wel voor dat mensen minder lang wachten met een kaartje kopen. Is ook een stukje marketing denk ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 25-06-2026 11:47 ]
Ik blijf dit soort last minute beslissingen van de recente jaren toch wel bijzonder vinden.DNN!S schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:00:
Niet helemaal Techno, maar Defqon gooit alle dagtickets eruit om wat extra ruimte voor schaduw te creeren. Nog steeds bijna 60k mensen op camping morgen... Wat een hel lijkt mij dat als je echt nergens kunt schuilen voor de warmte...
Het is toch niet de eerste keer dat het zo warm is geweest tijdens een festival. Eigen verantwoordelijkheid toch? Tuurlijk begrijp ik dat je wilt faciliteren, maar mensen 2 dagen voor het festival gaan mededelen dat ze niet meer welkom zijn.. dat vind ik niet kunnen. Hoeveel mensen komen wel niet van het buitenland op Defqon 1 af. Vliegticket geboekt, hotel geboekt etc.. Zorg dan voor extra voorzieningen op het festival zelf en communiceer eerder naar je publiek, het is al minstens 1 en zo niet langer bekend dat het zo heet gaat worden. Hoe komt het dat we tegenwoordig van suiker lijken te zijn?
P.S. Wordt er tijdens de organisatie van het festival geen rekening gehouden met dit soort situaties? Het is immers bekend dat zomerse evenementen met hoge temperaturen te maken kunnen krijgen.
Inderdaad. Vroeger kwam gewoon de brandweer langs die een grote straal water over het publiek zette.Jantjo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Ik blijf dit soort last minute beslissingen van de recente jaren toch wel bijzonder vinden.
Het is toch niet de eerste keer dat het zo warm is geweest tijdens een festival. Eigen verantwoordelijkheid toch? Tuurlijk begrijp ik dat je wilt faciliteren, maar mensen 2 dagen voor het festival gaan mededelen dat ze niet meer welkom zijn.. dat vind ik niet kunnen. Hoeveel mensen komen wel niet van het buitenland op Defqon 1 af. Vliegticket geboekt, hotel geboekt etc.. Zorg dan voor extra voorzieningen op het festival zelf en communiceer eerder naar je publiek, het is al minstens 1 en zo niet langer bekend dat het zo heet gaat worden. Hoe komt het dat we tegenwoordig van suiker lijken te zijn?
P.S. Wordt er tijdens de organisatie van het festival geen rekening gehouden met dit soort situaties? Het is immers bekend dat zomerse evenementen met hoge temperaturen te maken kunnen krijgen.
Ik denk dat het geen eigen keuze was als er bij staat in overleg met hulpdiensten en overheden. De dagbezoekers eruit halen scheelt in ieder geval een heel druk logistiek gebeuren om het terrein heen.Jantjo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Ik blijf dit soort last minute beslissingen van de recente jaren toch wel bijzonder vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door DNN!S op 25-06-2026 11:48 ]
Vroeger werd het hooguit 30 graden en waren er geen 80.000 bezoekers….Blackouts schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Inderdaad. Vroeger kwam gewoon de brandweer langs die een grote straal water over het publiek zette.
CYA van de bovenste plank, gevoed door publieke opinie. Als het wel mis gaat en er ambulances uit Maastricht of Vlissingen die kant op moeten dan wordt je als organisatie EN hulpdienst ook afgemaakt in de media.Jantjo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Het is toch niet de eerste keer dat het zo warm is geweest tijdens een festival. Eigen verantwoordelijkheid toch?
"Dit kan en mag niet gebeuren in een land als Nederland...."
Benieuwd wat voor overleggen er nu nog plaatsvinden. Als de overheid code rood verkondigd met de uitspraak “Ga alleen naar buiten als het echt nodig is”, is een festival nog lastig te verantwoorden….
Je wacht op een bevel van de overheid, dan kan je aanspraak op een annuleringsverzekering maken. Als die dit dekt natuurlijk, pandemieën waren ook niet zo'n succes voor de meeste (techno) feestjes.
Staat me iets bij dat er geen verzekering meer was die het aandurfde festivals voor annulering te verzekeren. Zelf zullen ze de stekker er niet uit trekken nee. Daarom denk ik ook niet dat de eerdere beslissing eigen keuze is. 20% afschalen doet heel veel pijn en blijft er weinig of niets over onderaan de streep.jadjong schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:30:
Je wacht op een bevel van de overheid, dan kan je aanspraak op een annuleringsverzekering maken. Als die dit dekt natuurlijk, pandemieën waren ook niet zo'n succes voor de meeste (techno) feestjes.
Walibi zelf gaat in ieder geval niet open vrijdag.
[ Voor 4% gewijzigd door DNN!S op 25-06-2026 18:35 ]
Awakenings festival 2002Blackouts schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Inderdaad. Vroeger kwam gewoon de brandweer langs die een grote straal water over het publiek zette.
Festival Defqon vroegtijdig beëindigd vanwege hitte, bezoekers gevraagd om camping te verlaten
link: https://www.ad.nl/binnenland/festival-defqon-vroegtijdig-beeindigd-vanwege-hitte-bezoekers-gevraagd-om-camping-te-verlaten~a41e8c28/Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
Collega is er met weekend tickets, die had ik gister al gewaarschuwd dat dit zou gaan gebeuren. Vind het niet leuk dat ik alsnog gelijk heb gekregen. Volgens mij is het festival ook niet meer verzekerd met code rood, dan voldoe je niet meer aan de vergunningseisen en zal in overleg met de driehoek de stekker er wel uit getrokken zijn. Zuur... Ja dat zeker, maar verstandig ook.Jantjo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 00:23:Festival Defqon vroegtijdig beëindigd vanwege hitte, bezoekers gevraagd om camping te verlaten
[...]
link: https://www.ad.nl/binnenland/festival-defqon-vroegtijdig-beeindigd-vanwege-hitte-bezoekers-gevraagd-om-camping-te-verlaten~a41e8c28/
I am the great Cornholio!
Ja best wel zuur ja :/HaterFrame schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 00:30:
[...]
Collega is er met weekend tickets, die had ik gister al gewaarschuwd dat dit zou gaan gebeuren. Vind het niet leuk dat ik alsnog gelijk heb gekregen. Volgens mij is het festival ook niet meer verzekerd met code rood, dan voldoe je niet meer aan de vergunningseisen en zal in overleg met de driehoek de stekker er wel uit getrokken zijn. Zuur... Ja dat zeker, maar verstandig ook.
Ook voor Defqon als het niet meer verzekerd is voor dit
Dan is het nu toch wel fijn dat de boel onderdeel is van Superstruct. 2026 was net het eerste jaar dat Q volledig op Defqon was gericht en geen andere inkomsten heeft.
Ik zag online wat voorbijkomen over gasten die het terrein daar aan het afbreken zijn uit woede omdat het is afgelast. Wat een droevigheid zeg...
keihard aanpakken dat tuig. Zegt ook wel wat over het Defqon publiek (nee, uiteraard niet állemaal)bownbreaker schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:17:
Ik zag online wat voorbijkomen over gasten die het terrein daar aan het afbreken zijn uit woede omdat het is afgelast. Wat een droevigheid zeg...
Vriendin van mij zou dit weekend weer bij Defqon zijn, die zei ook dat een bepaalde groep mensen zich niet kunnen gedragen omdat het is afgelast.
Dan kan het beter doorgaan zodat 'haar buren' dronken met een partytent over de camping kunnen lopen.
Dan kan het beter doorgaan zodat 'haar buren' dronken met een partytent over de camping kunnen lopen.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Ik hoop van harte dat ze dit jaar geen backup stage hoeven te bouwenDNN!S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:54:
[Afbeelding]
Ondertussen bouwen ze in Boom lekker door....
Maar das wel een grote stage ,zoo !!
Dat is voor mij een reden dat ik festival met hardstyle/hardcore niet meer bezoek. Teveel aso's en tokkies lopen ertussen.bownbreaker schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:17:
Afgelopen weekend was ik op Solstice in Ruigoord (psytrance) en dat is zo'n relaxed publiek. Iedereen is alleen maar vrolijk en blij.
Gek eigenlijk, want psytrance is ook uptempo, maar trekt een compleet ander volk aan.
YouTube: Regan (nano.rec) solstice @ ruigoord 2026 main stage
YouTube: Solstice @ ruigoord 2026 main stage
(helaas moest ik al voor zonsondergang naar huis gaan vanwege het OV. Ik had graag de visuals ook willen zien
Volgens mij wordt het allemaal een beetje overdreven. Op alle beelden die ik tot nu toe heb gezien zie ik alleen wat gasten een beetje teleurgesteld dronken tegen hekken trappen en een flesje kapot gooien en aftaaien zodra een paar beveiligers ertussen gaan staan.
Kijk voor de gein eens de docu Astroworld op Netflix waar ontevreden bezoekers een compleet terrein slopen, tot de grond laten afbranden en er alleen rokende puinhopen over blijven 😂
Kijk voor de gein eens de docu Astroworld op Netflix waar ontevreden bezoekers een compleet terrein slopen, tot de grond laten afbranden en er alleen rokende puinhopen over blijven 😂
[ Voor 28% gewijzigd door DNN!S op 26-06-2026 11:13 ]
en toch komt er bepaald volk naar dit soort feesten, wat je niet hebt bij andere feesten. Voor mij een reden om voortaan andere evenementen te bezoeken waar je nagenoeg geen last hebt van bezoekers. Waar zelfs niet of nauwelijks wordt gefouilleerd, omdat het niet nodig is.DNN!S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:08:
Volgens mij wordt het allemaal een beetje overdreven. Op alle beelden die ik tot nu toe heb gezien zie ik alleen wat gasten een beetje teleurgesteld dronken tegen hekken trappen en een flesje kapot gooien en aftaaien zodra een paar beveiligers ertussen gaan staan.
Kijk voor de gein eens de docu Astroworld op Netflix waar ontevreden bezoekers een compleet terrein slopen en laten afbranden 😂
Ik heb ook massale rellen meegemaakt op Mysteryland en Dancevalley. Vorig jaar is op een housefeest in Amsterdam nog iemand dood gestoken. Om urbanfeesten maar niet te noemen…. Tuig heb je overal er wel eens tussen zitten.segil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:14:
[...]
en toch komt er bepaald volk naar dit soort feesten, wat je niet hebt bij andere feesten. Voor mij een reden om voortaan andere evenementen te bezoeken waar je nagenoeg geen last hebt van bezoekers. Waar zelfs niet of nauwelijks wordt gefouilleerd, omdat het niet nodig is.
[ Voor 3% gewijzigd door DNN!S op 26-06-2026 11:21 ]
Dat 'tuig' betreffen vooral enkele groepjes buitenlanders die speciaal voor Defqon zijn gekomen, wat nu dus voor niets blijkt te zijn geweest. Waarbij ze hun kaartje vergoed krijgen, maar alle andere kosten niet.
Hiermee praat ik hun gedrag overigens zeker niet goed, want de boel (willen) slopen is en blijft belachelijk, maar dat ze geïrriteerd en gefrustreerd zijn is logisch. En het blijkt ook allemaal mee te vallen, sommige media doen net alsof het terrein met de grond gelijk wordt gemaakt, wat onzin is.
Wij zouden zondag gaan (we wisselen om het jaar af tussen een heel weekend en alleen de zondag) en hebben vanmorgen ons hotel nog kunnen annuleren, dus voor ons valt de schade mee. Maar we hadden ons ontzettend verheugd op Defqon, het blijft ieder jaar een fantastisch festival, dus we balen enorm.
Al hadden we het wel verwacht. Een kennis van mij sprak gisterenmiddag met een bekende die op het Defqon terrein aan het werk was en de temperatuur in de tenten was op dat moment ruim 40 graden. En dat dus nog zonder toeschouwers en de hitterecords van vandaag en morgen. Er werd al serieus rekening gehouden met een grote kans op ernstige medische gevallen.
De afgelasting lijkt me een goede beslissing, hoe jammer ook.
Ik vind dit namelijk complete onzin.
Hiermee praat ik hun gedrag overigens zeker niet goed, want de boel (willen) slopen is en blijft belachelijk, maar dat ze geïrriteerd en gefrustreerd zijn is logisch. En het blijkt ook allemaal mee te vallen, sommige media doen net alsof het terrein met de grond gelijk wordt gemaakt, wat onzin is.
Wij zouden zondag gaan (we wisselen om het jaar af tussen een heel weekend en alleen de zondag) en hebben vanmorgen ons hotel nog kunnen annuleren, dus voor ons valt de schade mee. Maar we hadden ons ontzettend verheugd op Defqon, het blijft ieder jaar een fantastisch festival, dus we balen enorm.
Al hadden we het wel verwacht. Een kennis van mij sprak gisterenmiddag met een bekende die op het Defqon terrein aan het werk was en de temperatuur in de tenten was op dat moment ruim 40 graden. En dat dus nog zonder toeschouwers en de hitterecords van vandaag en morgen. Er werd al serieus rekening gehouden met een grote kans op ernstige medische gevallen.
Wie zijn dat 'bepaald volk' dan? En welke andere feesten zijn die niet?segil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:14:
en toch komt er bepaald volk naar dit soort feesten, wat je niet hebt bij andere feesten.
Heavy Metal feesten zijn meestal wel vreedzame feestjes.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ik wou net zeggen. En evenementen zoals castlefest zeker ook. Geen steekpartijen, geen opstootjes, geen vechtpartijen. Idem dito voor alle salsa feesten die ik bezocht heb.franssie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:42:
Heavy Metal feesten zijn meestal wel vreedzame feestjes.
Mysteryland en Dancevalley trekt dezelfde mensen aan. Ben je wel eens op een psytrance feest geweest? Ik denk echt dat er wereld voor je open gaat.DNN!S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Ik heb ook massale rellen meegemaakt op Mysteryland en Dancevalley. Vorig jaar is op een housefeest in Amsterdam nog iemand dood gestoken. Om urbanfeesten maar niet te noemen…. Tuig heb je overal er wel eens tussen zitten.
Zelfde volk dat ook duidelijk aanwezig is bij voetbalwedstrijden. Of anti AZC demo's. Die massaal vuurwerk afsteken als dat niet meer mag. Die wel van een relletje houden. Kortom, bepaalde laag uit de samenleving. Dat wilt niet zeggen dat iedereen zo is die naar een hardstyle/-core feestje gaat. Zeker niet. Maar de types die ik benoem ben ik nooit tegengekomen op een metal / folk / salsa / psytrance feest. Of bij een klassiek concert, opera, jazz festival, etc.Baseman77 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:33:
Dat 'tuig' betreffen vooral enkele groepjes buitenlanders die speciaal voor Defqon zijn gekomen, wat nu dus voor niets blijkt te zijn geweest. Waarbij ze hun kaartje vergoed krijgen, maar alle andere kosten niet.
[...]
Wie zijn dat 'bepaald volk' dan? En welke andere feesten zijn die niet?
Ik ben ze op Defqon ook nog nooit tegengekomen, en ik ga ondertussen toch al aardig wat jaren.segil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:04:
Zelfde volk dat ook duidelijk aanwezig is bij voetbalwedstrijden. Of anti AZC demo's. Die massaal vuurwerk afsteken als dat niet meer mag. Die wel van een relletje houden. Kortom, bepaalde laag uit de samenleving. Dat wilt niet zeggen dat iedereen zo is die naar een hardstyle/-core feestje gaat. Zeker niet. Maar de types die ik benoem ben ik nooit tegengekomen op een metal / folk / salsa / psytrance feest. Of bij een klassiek concert, opera, jazz festival, etc.
Ook op andere (hardstyle) festivals ben ik ze niet tegengekomen.
Zoals ik al zei betreffen de meeste lui op die filmpjes buitenlandse toeristen, die speciaal voor Defqon kwamen. De 'hardcore relschoppers' die je helaas steeds vaker ziet opduiken horen daar niet bij, gelukkig. Dan was het ook veel meer uit de hand gelopen. Dit zijn campinggasten die hun frustratie op een verkeerde manier uiten. Dat is absoluut niet de juiste manier, maar het moet ook niet groter gemaakt worden.
Heel bijzonder dat een relletje tijdens een uitzonderlijke omstandigheid ineens gelijk wordt gesteld aan mensen die vaak/vaker rellen. Waarbij voetbalwedstrijden blijkbaar ook al massaal bezocht worden door hooligans? Wat een onzinnige generalisaties.
[ Voor 9% gewijzigd door Baseman77 op 26-06-2026 12:49 ]
ieder z'n ervaringen. Wellicht heb jij andere ervaringen dan ik. En ja, sport hooligans bezoeken voetbalwedstrijdenBaseman77 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Ik ben ze op Defqon ook nog nooit tegengekomen, en ik ga ondertussen toch al aardig wat jaren.
Ook op andere (hardstyle) festivals ben ik ze niet tegengekomen.
Zoals ik al zei betreffen de meeste lui op die filmpjes buitenlandse toeristen, die speciaal voor Defqon kwamen. De 'hardcore relschoppers' die je helaas steeds vaker ziet opduiken horen daar niet bij, gelukkig. Dan was het ook veel meer uit de hand gelopen. Dit zijn campinggasten die hun frustratie op een verkeerde manier uiten. Dat is absoluut niet de juiste manier, maar het moet ook niet groter gemaakt worden.
Heel bijzonder dat een relletje tijdens een uitzonderlijke omstandigheid ineens gelijk wordt gesteld aan mensen die vaak/vaker rellen. Waarbij voetbalwedstrijden blijkbaar ook al massaal bezocht worden door hooligans? Wat een onzinnige generalisaties.
[ Voor 6% gewijzigd door segil op 26-06-2026 13:33 ]
Jij hebt andere ervaringen dan de meesten lijkt me.segil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:31:
Wellicht heb jij andere ervaringen dan ik.
Of kun je ook onderbouwen dat bepaalde festivals meer last hebben van 'een bepaald volk' (om je eigen woorden te gebruiken) dan andere festivals?
Dit ontkent niemand, maar dit is niet wat je zei.En ja, sport hooligans bezoeken voetbalwedstrijden
Je generaliseert enorm en je vergelijkt extreem-rechtse gewelddadigheden (waar de AIVD al jaren voor waarschuwt) met hooliganisme, met massaal vuurwerk afsteken (Nieuwjaar dus ook?), met mensen die van een relletje houden (lekker duidelijk) en met een incident bij een festival.
Dat gaat nergens over.
Zullen we weer over techno hebben?
Wauw, een sig!
Ik wil komende dagen wel nadenken over een startpost voor een "Het grote festival topic" o.i.d. om daar de discussies wat breder te kunnen trekken naar evenementen met andere stijlen, organisaties, misschien zelfs licht-geluid en pyro-technieken, etc en dit topic daar niet verder mee te vervuilen.
Maar wat zou een goed naam zijn? Festival dekt niet echt de lading, omdat dan indoor er niet echt onder zou vallen. En mag het dan ook rock en NL-talig zijn of moet EDM in de naam zitten? Het een evenement-topic noemen is weer te breed, ik zit niet op de lokale braderie of motortocht te wachten
Maar wat zou een goed naam zijn? Festival dekt niet echt de lading, omdat dan indoor er niet echt onder zou vallen. En mag het dan ook rock en NL-talig zijn of moet EDM in de naam zitten? Het een evenement-topic noemen is weer te breed, ik zit niet op de lokale braderie of motortocht te wachten
"Turn up the base!"DNN!S schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:00:
Ik wil komende dagen wel nadenken over een startpost voor een "Het grote festival topic" o.i.d. om daar de discussies wat breder te kunnen trekken naar evenementen met andere stijlen, organisaties, misschien zelfs licht-geluid en pyro-technieken, etc en dit topic daar niet verder mee te vervuilen.
Er is al wel een metal topic. Op zich een topic voor dance/electronische muziek is wel zinvol, om het te kaderen. Daaronder kan je dan edm, techno, trance, hard*, mellow, drum&base, etc, scharen.
btw, heeft iemand de film Sirat gezien, die deels gaat over de rave subcultuur? Erg goede film.
[ Voor 12% gewijzigd door segil op 27-06-2026 13:16 ]
Misschien een ideetje voor een naam/topic "Backstage: alles over evenementen, organisaties & techniek"DNN!S schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:00:
Met DJ's die vooraf een track van een heel uur in elkaar zetten en dan een beetje gaan staan springen terwijl het voorgeprogrammeerde vuurwerk op de beat af gaat vind ik 'live' soms ook wat overtrokken.
Dat is maar een heel klein deel van een set op een heel klein deel van de evenementen….jadjong schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:23:
Met DJ's die vooraf een track van een heel uur in elkaar zetten en dan een beetje gaan staan springen terwijl het voorgeprogrammeerde vuurwerk op de beat af gaat vind ik 'live' soms ook wat overtrokken.
Maar dat is een discussie die thuis hoort in een dergelijk topic, ik zal iets gaan maken
Zoiets?
"Backstage: Live EDM Entertainment &Techniek"
"Backstage: Live EDM Entertainment &Techniek"
[ Voor 24% gewijzigd door DNN!S op 28-06-2026 14:32 ]
Ik weet niet of EDM de juiste term is. Wordt dat toch niet vooral geassocieerd met de populaire sound die in de VS werd geïntroduceerd? De crossover tussen dance en pop, zoals met afrojack en David Guetta.. Zie ook deze docu, 30 jaar Dutch dance. (vanaf minuut 34)
YouTube: 30 Jaar Dutch Dance #3: De wijde wereld
Ik zie het wel vaker dat het als scheldwoord gebruikt wordt voor de commerciële sound.
Ik zie het wel vaker dat het als scheldwoord gebruikt wordt voor de commerciële sound.
Je mag altijd een tegenvoorstel doen, dan kan ik het laten aanpassen. Ik kan geen andere verzamelnaam bedenken dan - elektronic dance music -, afgekort EDM. Ik noemde vroeger alles gewoon housemuziek, maar dat zou nu alleen het subgenre house suggereren. De titel zit nu al tegen de maximale titellengte van een topic aan, dus iets als - van minimal tot hardcore en alles ertussen - kan ook al niet...segil schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:44:
Ik weet niet of EDM de juiste term is. Wordt dat toch niet vooral geassocieerd met de populaire sound die in de VS werd geïntroduceerd? De crossover tussen dance en pop, zoals met afrojack en David Guetta.. Zie ook deze docu, 30 jaar Dutch dance. (vanaf minuut 34)
Die docu is ook alweer bijna 10 jaar oud, volgens mij is de term al meer geaccepteerd en gebruikt voor alles. Pak ik Wiki erbij dan: Dance, ook wel electronic dance music (EDM) genoemd, is een verzamelnaam voor alle soorten elektronische dansmuziek. Het belangrijkste kenmerk is dat de muziek grotendeels gemaakt is met elektronische muziekinstrumenten en meestal niet live gespeeld kan worden.
Wellicht is -Dance muziek- dan nog een optie, als men dan maar niet aan komt met stijldansen of linedancing....
"Turn up the bass"DNN!S schreef op maandag 29 juni 2026 @ 06:02:
[...]
Je mag altijd een tegenvoorstel doen, dan kan ik het laten aanpassen. Ik kan geen andere verzamelnaam bedenken dan - elektronic dance music -, afgekort EDM. Ik noemde vroeger alles gewoon housemuziek, maar dat zou nu alleen het subgenre house suggereren. De titel zit nu al tegen de maximale titellengte van een topic aan, dus iets als - van minimal tot hardcore en alles ertussen - kan ook al niet...
Die docu is ook alweer bijna 10 jaar oud, volgens mij is de term al meer geaccepteerd en gebruikt voor alles. Pak ik Wiki erbij dan: Dance, ook wel electronic dance music (EDM) genoemd, is een verzamelnaam voor alle soorten elektronische dansmuziek. Het belangrijkste kenmerk is dat de muziek grotendeels gemaakt is met elektronische muziekinstrumenten en meestal niet live gespeeld kan worden.
Wellicht is -Dance muziek- dan nog een optie, als men dan maar niet aan komt met stijldansen of linedancing....
ja het is een lastige om een goede overkoepelende term te bedenken die alles dekt. Persoonlijk zeg ik altijd "house" of "dance".
"electronic music" misschien, dekt dat alles? Daar valt dan ook wel synthesizer muziek onder, ik weet niet of dat de bedoeling is. En is iets als industrial noise welkom in dat topic?
Als het EDM blijft heb ik er vrede mee, ik weet nu wat de bedoeling is van dat topic. Ik hoop alleen dat het anderen niet een verkeerd beeld geeft.
Hier voor de liefhebbers wat setjes van Fusion festival 2026:
Soundcloud: Konfusia - Fusion 2026
Kaufmann @ Fusion Festival | Turmbühne | 2026 van Kaufmann (DE) op #SoundCloud
https://on.soundcloud.com/joPth1FQjs1PlNScb5
Lampé @ Turmbühne / Fusion Festival 2026 van Lampé op #SoundCloud
https://on.soundcloud.com/1hI0XJghPfIt1uGJIl
Soundcloud: Prismode & Solvane - Fusion 2026 - Sonnendeck
Soundcloud: The Lady Machine b2b Red Rooms - Fusion 2026 - Extravaganza
Soundcloud: Hidden Empire - Fusion 2026
YouTube: Green Lake Project @ Fusion Festival 2026 | Sonnendeck Closing
Soundcloud: V-Sonntag - Fusion 2026 -Tanzwüste
Kaufmann, Konfusia, V-Sonntag en Green Lake Project zijn hier zwaar favoriet
Hier de link naar alles, bijna 150 stuks so far:
https://soundcloud.com/je...sets/fusion-festival-2026
Soundcloud: Konfusia - Fusion 2026
Kaufmann @ Fusion Festival | Turmbühne | 2026 van Kaufmann (DE) op #SoundCloud
https://on.soundcloud.com/joPth1FQjs1PlNScb5
Lampé @ Turmbühne / Fusion Festival 2026 van Lampé op #SoundCloud
https://on.soundcloud.com/1hI0XJghPfIt1uGJIl
Soundcloud: Prismode & Solvane - Fusion 2026 - Sonnendeck
Soundcloud: The Lady Machine b2b Red Rooms - Fusion 2026 - Extravaganza
Soundcloud: Hidden Empire - Fusion 2026
YouTube: Green Lake Project @ Fusion Festival 2026 | Sonnendeck Closing
Soundcloud: V-Sonntag - Fusion 2026 -Tanzwüste
Kaufmann, Konfusia, V-Sonntag en Green Lake Project zijn hier zwaar favoriet
Hier de link naar alles, bijna 150 stuks so far:
https://soundcloud.com/je...sets/fusion-festival-2026
/f/image/OUPrIf0XO5aKWnydOTqjhZnv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u2VKurIEAntl5Igzk9AlWB3M.jpg?f=fotoalbum_large)