ww-productie CVketel optimaliseren

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn onderzoek naar beste oplossing voor een de wateropbrengst voor mijn douche stuit ik op iets vreemds? Als ik met mijn splinternieuwe CVketel (Remeha Tzerra 28 kW/CW4) de wateropbrengst (van grote badkraan meet) meet ik 7,8 l/min. Ketel ingesteld of 65 of 45 graden maakt echter geen verschil.
De specificatie van min ketel is: 13 l/min @40C en 7,5 l/min. @60C.
Als ik mijn meting daarmee vergelijk dan haalt de ketel wel die specificatie bij 60 C. Maar bij 40 C zou ie 13 l/min. moeten geven, maar geeft ook dan niet meer dan 7,8 l.
Hoe moet ik dat uitleggen?

En weet iemand soms hoe ik debiet bij bepaalde temperatuur kan omrekenen naar andere temp.?
Ik weet wel dat bijv. 10 l/min. bij 50C gelijk staat aan 12,5 l./min. bij 40C; (10*50/40).
Maar hoe bereken ik hoeveel koud water (bijv. 15C) in de mengrkraan in die situatie (ww = 10 l/min. van 50C) moet worden bijgemengd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:17
Volgens mij heb je deze discussie ook al in een ander topic aangeslingerd:

watertekort grotere douchekop - boiler weer terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:49
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:05:
Ik weet wel dat bijv. 10 l/min. bij 50C gelijk staat aan 12,5 l./min. bij 40C; (10*50/40).
Dat lijkt me al onjuist. Je mist een variabele. Je verwarmt niet van 0 naar 50, dat is afhankelijk van de temperatuur van je koude water. Als je koud water van 15 graden zou hebben (voorbeeld) dan verwarm je +35 graden om bij 50 te komen, of +25 om bij 40 te komen. Al was het koude water de afgelopen periode door de lage buitentemperaturen waarschijnlijk een stuk kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:17
Temperatuur berekenen van koud/warm gemengd water:

([debiet_koud]*[temp_koud]+[debiet_warm]*[temp_warm])/([debiet_koud]+[debiet_warm])

Je CV levert max. 8l/min omdat daar waarschijnlijk een flow restrictor in zit. Deze werkt onafhankelijk van de temperatuur. De maximale flow bij 40 graden haal je dus alleen met bijmengen.

Dat je max. 7,8 l/min uit de kraan krijgt komt doordat je ook rekening moet houden met alle leidingen + kranen die het water onderweg van de ketel naar de kraan tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:05:
In mijn onderzoek naar beste oplossing voor een de wateropbrengst voor mijn douche stuit ik op iets vreemds? Als ik met mijn splinternieuwe CVketel (Remeha Tzerra 28 kW/CW4) de wateropbrengst (van grote badkraan meet) meet ik 7,8 l/min. Ketel ingesteld of 65 of 45 graden maakt echter geen verschil.
De specificatie van min ketel is: 13 l/min @40C en 7,5 l/min. @60C.
Als ik mijn meting daarmee vergelijk dan haalt de ketel wel die specificatie bij 60 C. Maar bij 40 C zou ie 13 l/min. moeten geven, maar geeft ook dan niet meer dan 7,8 l.
Hoe moet ik dat uitleggen?

En weet iemand soms hoe ik debiet bij bepaalde temperatuur kan omrekenen naar andere temp.?
Maar hoe bereken ik hoeveel koud water (bijv. 15C) in de mengrkraan in die situatie (ww = 10 l/min. van 50C) moet worden bijgemengd?
waarschijnlijk is de doorvoer van je kraan en/of leidingwerk gewoon niet voldoende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1 topic is wel voldoende. Hier verder dus: watertekort grotere douchekop - boiler weer terugplaatsen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.