Vraagtekens opladen EV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.802 views

Vraag

• JanvanW
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-02-2021
Een tijdje geleden heb ik de Jaguar I-Pace (vrijblijvend) gereserveerd bij een dealer. Nu het productiemodel is gepubliceerd ben ik alsmaar enthousiaster. (90kW, 380km EPA-test, etc.)

Echter ben ik niet in het bezit van eigen plek om de auto op te laden. Ik was van plan dit te gaan doen aan het eind van de straat waar een publieke oplaadpaal (11,5kWh) staat. Nu ben ik een leek in de wereld van EVs maar uit het lezen van meerdere berichten maak ik op dat het nogal een probleem kan zijn door de mogelijke veroudering van de oplaadpaal (iets met 3-fase?).

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Beste antwoord (via JanvanW op 05-03-2018 09:23)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Als ik zo kijk heeft het niet veel zin om de paal te laten vervangen.
De auto is begrensd op 7.4 kW AC. Sneller laden (100kW) moet met DC.
Daarvoor moet je dus ook 100kW kunnen aanvoeren naar de paal.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 05-03-2018 09:14 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet slim om dit aan de dealer te vragen of de I-Pace om kan gaan met de laadpaal aan het eind van de straat? Het is niet alsof deze auto al volop in de verkoop is en we allemaal weten of/waar opgeladen kan worden.

Allicht is het ook een idee om even bij je gemeente na te vragen of je eventueel subsidie kan krijgen voor een andere / extra paal dichter bij je huis of, en dat is helaas ook wat decentraal ongereguleerd: overleg eens met je energie-leverancier of zij ideeen hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JanvanW
Aangezien het voertuig pas recentelijk is aangekondigd wacht ik nog even om naar de dealer te stappen (drukte). Het is een vraag die ik daar uiteindelijk zeker ga neerleggen maar ik ben me alvast aan het oriënteren.

Bij de gemeente ben ik een aantal jaar geleden al langs geweest (momenteel eigenaar van een hybride) en die hebben op basis daarvan de voornoemde laadpaal geplaatst. De energieleverancier kan ik inderdaad nog benaderen!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Veel laadpalen zijn 11kw 16amp waarbij er 3 fases van 3,7kw zijn. De Jaguar kan uitsluitend via 1 fase geladen worden waardoor het laden van de 90kw accu op een gemiddelde laadpaal dus 24 uur duurt.

Heb je toevallig een paal van 32amp op 1 fase, dan laad je hem met 7,4kw op en is je accu vol in 12 uur.

• JanvanW
Duidelijk! Dank, ik ga dit verhalen bij het bedrijf van de desbetreffende laadpaal.

Ondertussen heb ik contact gehad met EVnet, een van de partijen die bij heeft gedragen aan het opzetten van publieke laadpalen. Er werd mij vertelt dat de laadpalen enkel 3-fase 16amp opladen, wat zou betekenen dat het volledig opladen van een dergelijke Jaguar langer dan 24 uur duurt.

Dat zou betekenen dat het feestje helaas niet doorgaat (50k km op jaarbasis).

[ Voor 69% gewijzigd door JanvanW op 05-03-2018 09:32 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan het beter 'verhalen' bij Jaguar, met die laadpaal is niks mis. Met die Jaguar natuurlijk ook niet, maar 3 fase laden zou wel handig zijn geweest.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Is het de verwachting dat die publieke palen geupgrade gaan worden? Of gaat het hier om een wat vreemde keuze van jaguar?

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:16
Het laatste, vreemde keuze van Jaguar, maar zo zijn er meer merken die maar op slechts 1 fase kunnen laden. Laadpaal kan er niets aan doen. Nu moet men het niet erger maken dan het is. 3 fase laden is natuurlijk wel handiger, maar dat maakt een jaguar niet gelijk onbruikbaar. Wel zul je eerder gebruik gaan maken van snelladers als je een keer sneller stroom nodig hebt. Maar met de accu van de jaguar zul je niet heel snel leeg komen te staan.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nah ja, met gedeelde laders is het natuurlijk wel fijn als deze weer sneller beschikbaar is. Als je thuis kan opladen is het geen probleem inderdaad.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
Dacht dat het met het NL electriciteits netwerk te maken heeft. Wij doen veel in 3 fase terwijl de rest van Europa veel in 1 fase doet.

Met gestrekt been.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:55
Staan er geen specificaties op die laadpalen?
Als daar zo veel verschil in zit, moet je dat toch kunnen zien?

Ik zou als ik jou was ook even in de gaten houden hoe druk het bij dat laadpunt is.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 05-03-2018 09:08 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Met zo'n grote accu hoef je hem ook niet elke avond vol te laden.
Neem aan dat je niet elke dag de accu leeg rijd, maar maximaal de helft.
Dan is langzaam laden prima te doen.
Als je een keer verweg moet en de accu leger rijdt. dan duurt het gewoon 2 dagen totdat je weer met 95% vertrekt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 05-03-2018 09:14 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:13:
Ik vind het toch een aardige upgrade als de wagen in 13 uur vol is in plaats van 26 uur.

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-11 19:41
Dan ben je dus gebonden aan fastned locaties onderweg.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
We hebben natuurlijk een heel topic hierover: Elektrische auto's - Deel 2

Verder verwachten we wel iets meer eigen onderzoek, zie o.a. het eerder genoemde topic. Aangezien dit topic ook verkeerd staat een move + slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.