Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 17:42
Vandaag heb ik een poging gewaagd om mijn Experiabox (v8) van Telfort Glasvezel te vervangen door een Ubiquiti USG. Korte samenvatting: Internet werk, IPTV niet.
Mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fT4wullaFTI5nKT1YxpHBQda/thumb.png

Hierbij heb ik een drietal netwerken geconfigureerd in Unifi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FtHrasC3uPCLzgEi65dvifLA/thumb.png

Mijn Unifi Switch en TP-Link switch laten de VLANs verder ongemoeid. Dit werkt op dezelfde manier ook goed met de Experiabox als router.

Nu krijg ik op beide settopboxen errorcode 561. Dit lijkt aan te geven dat de decoders geen juist IPadres krijgen.

Ik ben mijn hoofd er nu al een paar uur over aan het breken, maar ik kom er niet uit.
In het forum staan meerdere topics over IPTV van Telfort, maar ik kom hier vaak de oude proposite tegen, waarbij IPTV en Internet gescheiden netwerken zijn. In mijn geval komt IPTV en Internet via hetzelfde kabeltje uit de Experiabox.

Alle hulp is welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Is het Telfort Glasvezel of ADSL?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommen
Inderdaad verstandig om erbij te vermelden, Telfort Glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
bommen schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:23:
Inderdaad verstandig om erbij te vermelden, Telfort Glasvezel.
Je zult ooknde VLAN’s op de WAN moeten defineren.
Gezien je USG de router is moet die ervan weten.
Als die het niet weet laat die het ook niet door.
Je zult dus met VLAN tagged en untagged moeten werken. Even geen idee welke dat zijn bij Telfort bij KPN in elk geval 4 en 6

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommen
djkavaa schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:34:
[...]

Je zult ooknde VLAN’s op de WAN moeten defineren.
Gezien je USG de router is moet die ervan weten.
Als die het niet weet laat die het ook niet door.
Je zult dus met VLAN tagged en untagged moeten werken. Even geen idee welke dat zijn bij Telfort bij KPN in elk geval 4 en 6
Bij de USG kan ik voor de WAN-poort kiezen voor drie opties:
- Using DHCP
- Static IP
- PPPoE

Heb je een advies welke te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Geen idee we doen niets met USG’s enkel Edgerouters.

Leesvoer:

Configureren Ubiquiti USG op KPN-verbinding

https://forum.telfort.nl/...r-zonder-experiabox-72204

En zo vindt je nog wel meer op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highonfire
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-03 20:56
Ik heb exact zelfde probleem/vraag als @bommen

Enkele maanden geleden dit topic gevonden en ook verdere testen gedaan, zonder resultaat:
https://community.ubnt.co...evices/m-p/2278858#M81239

Workaround:
Modem => goedkope switch => Digicorder(s) + USG => Managed switch

Deze workaround werkt goed alleen ben ik er niet tevreden over omdat de cheape switch de bottleneck van het netwerk vormt.

Op mijn vorige router (Asus-AC68u) kon ik 1 van de LAN poorten instellen als "IPTV STB Port".
Mijn Telenet digicorder kon ik zo rechtstreeks op de router aansluiten.

Probleem met USG zit hem inderdaad ergens in de richting van "VLAN tagged/untagged". Op andere forums lees ik dat het werkt bij andere providers zolang je de VLAN tags maar kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
bommen schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:45:
[...]

Bij de USG kan ik voor de WAN-poort kiezen voor drie opties:
- Using DHCP
- Static IP
- PPPoE

Heb je een advies welke te kiezen?
Allemaal niet, je moet namelijk PPPoE over het Internet VLAN doen en voor IPTV ben je volgensmij weer DHCP nodig over het andere VLAN. Beste is om de configs even door te lezen en om op die manier te begrijpen wat er gebeurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
bommen schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:47:
Vandaag heb ik een poging gewaagd om mijn Experiabox (v8) van Telfort Glasvezel te vervangen door een Ubiquiti USG. Korte samenvatting: Internet werk, IPTV niet.
Mijn setup:
[afbeelding]

Hierbij heb ik een drietal netwerken geconfigureerd in Unifi:
[afbeelding]

Mijn Unifi Switch en TP-Link switch laten de VLANs verder ongemoeid. Dit werkt op dezelfde manier ook goed met de Experiabox als router.

Nu krijg ik op beide settopboxen errorcode 561. Dit lijkt aan te geven dat de decoders geen juist IPadres krijgen.

Ik ben mijn hoofd er nu al een paar uur over aan het breken, maar ik kom er niet uit.
In het forum staan meerdere topics over IPTV van Telfort, maar ik kom hier vaak de oude proposite tegen, waarbij IPTV en Internet gescheiden netwerken zijn. In mijn geval komt IPTV en Internet via hetzelfde kabeltje uit de Experiabox.

Alle hulp is welkom :)
Ik heb sinds een aantal weken ook een abonnement bij Telfort. Dit gaat over een glasvezelabonnement met internet en IPTV. Mijn hardware:De werkwijze zal precies hetzelfde als bij jouw setup zijn zolang je niet met config.gateway.json files aan de slag gaat. Deze zijn dan ook niet nodig en IPTV is dus werkend te krijgen d.m.v. de GUI. Met deze werkwijze krijg je bridged IPTV aan de gang, wanneer je routed IPTV aan de gang wilt krijgen moet je met bovenstaande config.gateway.json files aan de haal. Het verschil hiertussen (buiten het technische verhaal ;)) is dat je met de eerste geen gebruik kan maken van o.a. Netflix. Je kan wel gewoon gebruik maken van programma gemist, terugkijken en opnemen.

Mijn werkwijze:
  1. De hardware op de juiste manier aansluiten. Zie onderstaande afbeelding. Het maakt niks uit welke poorten je gebruikt, onthoud wel het poortnummers.
    Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/w03ihl.jpg
  2. Adopteer alle apparaten en werk deze bij naar de laatste firmware.
  3. Configureer jouw LAN (Settings --> Networks --> LAN) naar eigen wens. IGMP snooping hoeft hier niet aangevinkt te worden.
  4. Maak de VLANS aan onder Settings --> Networks. Vink bij VLAN4 IGMP snooping aan. Gastnetwerk en VPN SERVER zijn niet relevant voor IPTV. Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/a3gjdd.jpg
  5. Maak een switch port profiel aan die VLAN4 en VLAN34 tagged accepteren. Ga naar Settings --> Profiles --> Switch ports en maak onderstaand profiel aan. Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2wohd11.jpg
  6. Het bovenstaand profiel moet je toe gaan wijzen aan de porten die aan de FTU en de WAN port van de USG aangesloten zijn. In het bovenstaand voorbeeld (bij stap 1) worden dit dus port een en drie. Ga naar Devices --> Switch --> Ports --> en wijzig de profielen van de desbetreffende porten. Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/o8865c.jpgAfbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2rro221.jpg
  7. Krijg internet werkend. Ga naar Devices --> USG --> Config --> WAN en vul de volgende gegevens in:
    • Connection Type: Using DHCP
    • Preferred DNS: 213.75.63.75
    • Alternate DNS: 213.75.63.76
    • Use VLAN ID: 34
    Bovenstaande DNS-servers zijn van Telfort. Uiteraard kan je ook andere DNS-servers van b.v. Google (8.8.8.8 & 8.8.4.4) of OpenDNS gebruiken. Je zou nu een werkende internetverbinding moeten hebben. Je zou onder Devices --> USG --> Details --> WAN jouw externe IP-adres moeten zien.
  8. Krijg werkend IPTV. Ga naar Devices --> Switch --> Ports en wijzig het profiel van de port(en) waar jouw IPTV ontvanger(s) op aan is/zijn gesloten. Bij het profiel selecteer je VLAN4. Start de ontvanger(s) opnieuw op d.m.v. de knop aan de achterkant en je zou na het laden werkend IPTV moeten hebben. :)
Mocht iemand tips of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag! :)

[ Voor 3% gewijzigd door TheNameIsBart op 19-03-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Psvtje10 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:16:
[...]

Ik heb sinds een aantal weken ook een abonnement bij Telfort. Dit gaat over een glasvezelabonnement met internet en IPTV. Mijn hardware:De werkwijze zal precies hetzelfde als bij jouw setup zijn zolang je niet met config.gateway.json files aan de slag gaat. Deze zijn dan ook niet nodig en IPTV is dus werkend te krijgen d.m.v. de GUI. Met deze werkwijze krijg je bridged IPTV aan de gang, wanneer je routed IPTV aan de gang wilt krijgen moet je met bovenstaande config.gateway.json files aan de haal. Het verschil hiertussen (buiten het technische verhaal ;)) is dat je met de eerste geen gebruik kan maken van o.a. Netflix. Je kan wel gewoon gebruik maken van programma gemist, terugkijken en opnemen.

Mijn werkwijze:
  1. De hardware op de juiste manier aansluiten. Zie onderstaande afbeelding. Het maakt niks uit welke poorten je gebruikt, onthoud wel het poortnummers.
    [afbeelding]
  2. Adopteer alle apparaten en werk deze bij naar de laatste firmware.
  3. Configureer jouw LAN (Settings --> Networks --> LAN) naar eigen wens. IGMP snooping hoeft hier niet aangevinkt te worden.
  4. Maak de VLANS aan onder Settings --> Networks. Vink bij VLAN4 IGMP snooping aan. Gastnetwerk en VPN SERVER zijn niet relevant voor IPTV. [afbeelding]
  5. Maak een switch port profiel aan die VLAN4 en VLAN34 tagged accepteren. Ga naar Settings --> Profiles --> Switch ports en maak onderstaand profiel aan. [afbeelding]
  6. Het bovenstaand profiel moet je toe gaan wijzen aan de porten die aan de FTU en de WAN port van de USG aangesloten zijn. In het bovenstaand voorbeeld (bij stap 1) worden dit dus port een en drie. Ga naar Devices --> Switch --> Ports --> en wijzig de profielen van de desbetreffende porten. [afbeelding][afbeelding]
  7. Krijg internet werkend. Ga naar Devices --> USG --> Config --> WAN en vul de volgende gegevens in:
    Bovenstaande DNS-servers zijn van Telfort. Uiteraard kan je ook andere DNS-servers van b.v. Google (8.8.8.8 & 8.8.4.4) of OpenDNS gebruiken. Je zou nu een werkende internetverbinding moeten hebben. Je zou onder Devices --> USG --> Details --> WAN jouw externe IP-adres moeten zien.
  8. Krijg werkend IPTV. Ga naar Devices --> Switch --> Ports en wijzig het profiel van de port(en) waar jouw IPTV ontvanger(s) op aan is/zijn gesloten. Bij het profiel selecteer je VLAN4. Start de ontvanger(s) opnieuw op d.m.v. de knop aan de achterkant en je zou na het laden werkend IPTV moeten hebben. :)
Disclaimer: ik ben er niet 100% zeker van dat deze werkwijze waterdicht is. Ik ervaar namelijk op willekeurige momenten (soms een keer per week, soms 3 keer op een avond) op SBS6 lichte storingen. Ik weet niet zeker of dit aan mijn configuratie ligt of aan Telfort. Dit moet ik nog uit gaan zoeken. Mocht iemand tips of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag! :)
Zal liggen aan de Config en alles wat daarbij komt kijken.
Met Egderouters en Edgeswitches of Netgear Switches bij klanten totaal geen last van ook geen reboots of wat dan ook en zeker niet meerdere malen per avond.

Ook hebben we scripts voor de Edgerouters die checken of er bij KPN dingen wijzigen zoals gateway en dit dan aanpassen.

Zal dus echt niet aan Telfort liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommen
Psvtje10 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:16:
[...]

Krijg internet werkend. Ga naar Devices --> USG --> Config --> WAN en vul de volgende gegevens in:

Krijg werkend IPTV. Ga naar Devices --> Switch --> Ports en wijzig het profiel van de port(en) waar jouw IPTV ontvanger(s) op aan is/zijn gesloten. Bij het profiel selecteer je VLAN4. Start de ontvanger(s) opnieuw op d.m.v. de knop aan de achterkant en je zou na het laden werkend IPTV moeten hebben. :)

[/list]

Disclaimer: ik ben er niet 100% zeker van dat deze werkwijze waterdicht is. Ik ervaar namelijk op willekeurige momenten (soms een keer per week, soms 3 keer op een avond) op SBS6 lichte storingen. Ik weet niet zeker of dit aan mijn configuratie ligt of aan Telfort. Dit moet ik nog uit gaan zoeken. Mocht iemand tips of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag! :)
Bedankt voor je uitgebreide post, interessant om te zien hoe iemand anders het aan de praat heeft gekregen.
Een paar vragen:
- Werken alle features op de IPTV decoders met deze configuratie? Denk hierbij aan pauzeren, begin gemist, Netflix, etc? Als ik het goed begrepen heb werken de aanvullende features zoals Netflix en Uitzending gemist via het 'normale' internet en niet via het iptv vlan.

Ik ben ondertussen nog regelmatig heen en weer aan het schakelen tussen de Experiabox en de USG om nieuwe configuraties te testen zonder dat ik mijn vriendin veroordeel tot een week geen tv kijken ;-)
Donderdag is het me gelukt om via een config.gateway.json twee VLANs op de WAN-poort te configureren. De IPTV-kastjes werkten daarmee via de USG, waarbij het signaal vanaf de NTU direct naar de WAN-poort van USG ging. Hierbij kreeg ik internet alleen niet aan de praat, weet alleen nog niet waar dit door kwam, had ook zomaar door firewall regels kunnen komen.
To be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:33:
[...]

Zal liggen aan de Config en alles wat daarbij komt kijken.
Met Egderouters en Edgeswitches of Netgear Switches bij klanten totaal geen last van ook geen reboots of wat dan ook en zeker niet meerdere malen per avond.

Ook hebben we scripts voor de Edgerouters die checken of er bij KPN dingen wijzigen zoals gateway en dit dan aanpassen.

Zal dus echt niet aan Telfort liggen.
Dat is grappig, dit weekend heb ik de IPTV's direct aan het telfort modem gehangen en ik ervaar dezelfde problemen. Het kan dus wel degelijk aan Telfort liggen. Ik ben benieuwd wat voor reden ze gaan geven wanneer ik hen vanavond bel.
bommen schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:28:
[...]
- Werken alle features op de IPTV decoders met deze configuratie? Denk hierbij aan pauzeren, begin gemist, Netflix, etc? Als ik het goed begrepen heb werken de aanvullende features zoals Netflix en Uitzending gemist via het 'normale' internet en niet via het iptv vlan.
Lees m'n post eens goed door. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door TheNameIsBart op 19-03-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Psvtje10 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:15:
[...]

Dat is grappig, dit weekend heb ik de IPTV's direct aan het telfort modem gehangen en ik ervaar dezelfde problemen. Het kan dus wel degelijk aan Telfort liggen. Ik ben benieuwd wat voor reden ze gaan geven wanneer ik hen vanavond bel.

[...]

Denk dat ze gaan zeggen dat je alles eens moet resetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommen
Psvtje10 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:15:
[...]

[...]

8)7 Oeps, volledig overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 08:14
@bommen is het nu gelukt om volledig IPTV en Netflix te krijgen met de USG? Ik ben wel benieuwd hoe je het nu uiteindelijk geconfigureerd heb. Ik zit met een soort van vergelijkbaar probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommen
@Marcoevich, ik ben er nog niet aan toe gekomen om ermee verder te gaan. Configuratie is tot nu toe steeds eenzijdig geweest: of IPTV werkte, of internet.
Misschien morgen even een nieuwe poging wagen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 13:59

DeZzL

Rocket surgeon

Stem ook even voor het feature request om deze feature in de unifi UI te krijgen:

https://community.ubnt.co...he-wan-port/idi-p/2200479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:06
Hier inmiddels ook een bezitter van een USG.
Heb hem in de DMZ staan van Experiabox, en de IPTV's gewoon aangesloten op de Experiabox

Ondertussen al 3 dagen aan het prutsen om de IPTV ook over de USG te krijgen.
Echter wanneer ik dit doe, in de huidige setup, krijg ik even beeld, en na +- 3 seconde is zender niet beschikbaar.

nu heb ik natuurlijk ook niks van VLANs geconfigureerd op de USG, maar puur alleen DMZ vanaf de experiabox.

Heeft iemand het al voorelkaar om een Telfort glasvezel (VLAN 4, 34) setup te krijgen via config.gateway.json?
Of via de Unifi controller een werkende routed IPTV setup te maken?

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
QempZoR schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:22:
Heeft iemand het al voorelkaar om een Telfort glasvezel (VLAN 4, 34) setup te krijgen via config.gateway.json?
Of via de Unifi controller een werkende routed IPTV setup te maken?
lees even het relaas van 'knutselkoning' door.. :)
Hij heeft routed iptv voor telfort aan de praat.

De hoofdreden waarom dit gebeuren niet in de GUI zit, is dat er twee virtuele interfaces gemaakt moeten worden, met elk hun eigen MAC adress. Overigens is dit gesneden koek voor iedere EdgeRouter gebruiker.. :) maar vanuit de USG GUI kan dit dus niet.

https://forum.telfort.nl/...eriabox-72204/index2.html
Pagina: 1