Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gasverbruik verlagen icm vloerverwarming en cv tuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjoisw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 06:46
Sinds vorig jaar april zijn we verhuisd naar een geschakelde tussenwoning uit 1974. 122m2 en 400m3. De woonkamer, keuken en eetkamer zijn open en ca 60 m2, grote raampartij van 9 meter op het zuidoosten.

Toen we het kochten hebben we flink verbouwd. Vloerverwarming op de begane grond (15 hoh in een nieuwe dekvloer), kruipruimte isolatie (pur), plafond van binnenuit geïsoleerd. Nieuwe cv ketel (nefit trendline 25 cw4). En een gesloten gashaard die op max vermogen 1m3 per uur gebruikt.

We hebben de cv-ketel al op verschillende manieren geprobeerd te tunen, net zoals de pomp van de vloerverwarming. Huidige instellingen: cv vermogen staat op 17,7 ipv 25, aanvoertemperatuur 65 graden, pomp vermogen op 70%, retourtemperatuur verschil is nu ca 15c lager. Vloerverwarming pomp staat op constante druk en op een pompschakelaar die inschakelt als de leiding 37 graden is.

We hebben een tijdje continu temperatuur op de thermostaat geprobeerd, maar vonden dit niet aangenaam in de rest van het huis en zagen dat het verbruik dan toch hoger was. Huidige instellingen (sinds een week of 2) zijn met behulp van een programma (nefit easy thermostaat): vrijdag tm maandag: 18 graden om 8 uur, 19 graden om 12 uur (vaak slaat hij dan niet aan omdat door de zon het dan al 20 graden in huis is), 10 graden om 17 uur en om 21 uur weer 18 graden. Di tm donderdag: om 06:30 uur 18 graden, om 17 uur 20 graden en om 21 uur weer 18 graden. Zelflerend en weersafhankelijk staat uit, aanwarmvervroeging staat aan.

Ondanks dit alles vind ik het gasverbruik nog steeds erg hoog. Zie gelinkte afbeeldingen voor verbruik van februari en de eerste paar dagen van maart. Het verbruik van 15m3 voelt voor mij belachelijk hoog, we hebben die dag ook geen open haard aan gehad en blijkbaar om het warm te houden is hij al om 3 uur 's nachts beginnen te stoken. De laatste paar dagen heb ik in de gaten gehouden hoeveel het afkoelt als we naar bed gaan, en dat is gemiddeld 2 graden per nacht (zonder dat de cv inschakelt).

Nog een extra aanvulling: op werkdagen als de cv pas 's avonds inschakelt dan begint hij rond 16 uur en als hij om 21 uur uitschakelt heeft hij vaak de 20 graden nog niet eens bereikt. Dus met 5 uur stoken is het maar 1,5 graad warmer geworden in huis. Vloerverwarming is 4 pompen en alleen woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Wij hebben het idee dat omdat het overdag door de zon warm is dat de cv uitschakelt, de vloer koud wordt en dat het dan niet meer lukt om het warm te krijgen 's avonds. Maar geen idee of dit een juiste aanname is. Alle tips en ideeën zijn welkom. :)

https://flic.kr/p/24NX88f

https://flic.kr/p/23vzxJg

Alle reacties

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 11:32
Afgelopen twee weken zijn behoorlijk koud geweest en 15m3 voelt voor mij niet belachelijk hoog voor een huis uit 1974. Hoe is de kierdichtheid? HR++glas? Spouwisolatie?

Aanvoertemperatuur kan misschien nog verder naar beneden (goed voor de efficiency van de ketel) en
hou je gasverbruik eens een tijdje nauwkeurig bij op een site zoals mindergas.nl. Dan krijg je een gevoel voor wat een normaal verbruik is.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• sjoisw
Bedankt voor je reactie! Ik hou de standen op mindergas sinds 1 februari bij. Geen spouwisolatie, maar we zijn een tussenwoning, dus volgens mij helpt dat niet heel veel. Glas is HR++, ik voel eigenlijk nooit tocht in huis, behalve van de ventilatieroosters die braaf open staan. :) Ik ben bang dat als we de aanvoertemperatuur nog lager zetten de slaapkamers met radiatoren niet warm genoeg worden, maar misschien kunnen we dat eens testen.

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 22:41
Alles waterzijdig ingeregeld?

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 08:03
sjoisw schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:11:
Sinds vorig jaar april zijn we verhuisd naar een geschakelde tussenwoning uit 1974. 122m2 en 400m3. De woonkamer, keuken en eetkamer zijn open en ca 60 m2, grote raampartij van 9 meter op het zuidoosten.

Toen we het kochten hebben we flink verbouwd. Vloerverwarming op de begane grond (15 hoh in een nieuwe dekvloer), kruipruimte isolatie (pur), plafond van binnenuit geïsoleerd. Nieuwe cv ketel (nefit trendline 25 cw4). En een gesloten gashaard die op max vermogen 1m3 per uur gebruikt.

We hebben de cv-ketel al op verschillende manieren geprobeerd te tunen, net zoals de pomp van de vloerverwarming. Huidige instellingen: cv vermogen staat op 17,7 ipv 25, aanvoertemperatuur 65 graden, pomp
Je zegt dat de vloerverwarming 15 hoh is gelegd, dan is dit normaliter bijverwarming icm radiatoren in die ruimte of 10 hoh als hoofdverwarming. Ik denk dat je zonder radiatoren in deze ruimte vermogen tekort komt....
Nog een extra aanvulling: op werkdagen als de cv pas 's avonds inschakelt dan begint hij rond 16 uur en als hij om 21 uur uitschakelt heeft hij vaak de 20 graden nog niet eens bereikt. Dus met 5 uur stoken is het maar 1,5 graad warmer geworden in huis. Vloerverwarming is 4 pompen en alleen woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Wij hebben het idee dat omdat het overdag door de zon warm is dat de cv uitschakelt, de vloer koud wordt en dat het dan niet meer lukt om het warm te krijgen 's avonds. Maar geen idee of dit een juiste aanname is. Alle tips en ideeën zijn welkom. :)
Vloerverwarming is in een dekvloer gelegd en daaronder wellicht nog beton? Dat duurt dan inderdaad langer als 5 uur om deze op te stoken tot een warm vloertje.

De oplossing heb ik niet direct voor de hand maar ik vraag me af hoe dit alles berekent is.
Dat de zon ervoor zorgt dat er later gestookt wordt is een punt.
Ik denk (maar hou me ten goede) dat dit alleen te verhelpen is door geen tot weinig nachtverlaging toe te passen met een "traag" systeem.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21

Ik heb in mijn huis hetzelfde probleem. Ik heb dit opgelost door weersafhankelijk te gaan stoken. Dit werkt een stuk beter nu. Voorheen had ik hetzelfde probleem als jij hierboven beschrijft. Met weersafhankelijk stoken is dat mij opgelost :)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Je veranderd teveel van temperatuur, vloerverwarming is zoals je al hebt gemerkt een traag systeem. Zorg dat als je overdag thuis bent 's-ochtends de temperatuur naar een gewenste waarde gaat en 's-avonds/ 's-nachts max 2 graden lager. Bij ons om 8:00 uur 18 graden en om 21:00 uur 16 graden. Als we allebei werken zijn dan om 17:00 uur 18 graden en weer om 21:00 uur 16 graden. Dit voorkomt onnodig opwarmen van de vloer, wat veel energie kost.

Ook kan je cv temperatuur nog lager als je in andere ruimtes geen radiatoren gebruikt, het hoeft niet veel warmer te zijn dan wat je hebt afgesteld op je verdeler.

[ Voor 15% gewijzigd door Knielen op 06-03-2018 16:28 ]

• sjoisw
nee, ik heb opgezocht wat het was, maar dat is nog wel een operatie zeg.

• sjoisw
@smokem555 volgens mij 15 hoh, ik ga het nog eens navragen bij de aannemer. Ik heb gezegd dat ik vloerverwarming wilde en me er verder niet zo in verdiept.

onze dekvloer zweefde, is er toen uitgehaald en daarna vloerverwarming gelegd, en daarvoor weer een dekvloer gestort, volgens mij is die een cm of 3 a 4. Dat is niet teveel toch? Daaronder idd beton en daaronder een kruipruimte die geïsoleerd is. Dan zou het toch geen 5 uur moeten duren neem ik aan.

Ik heb nu de weersafhankelijke regeling aangezet, om te kijken of dat scheelt.

• sjoisw
Galaxis schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:43:
[...]

Ik heb in mijn huis hetzelfde probleem. Ik heb dit opgelost door weersafhankelijk te gaan stoken. Dit werkt een stuk beter nu. Voorheen had ik hetzelfde probleem als jij hierboven beschrijft. Met weersafhankelijk stoken is dat mij opgelost :)
dat heb ik nu ook maar aangezet, nog even de instellingen uitvogelen. Is je verbruik nu gestegen?

• sjoisw
Knielen schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:26:
Je veranderd teveel van temperatuur, vloerverwarming is zoals je al hebt gemerkt een traag systeem. Zorg dat als je overdag thuis bent 's-ochtends de temperatuur naar een gewenste waarde gaat en 's-avonds/ 's-nachts max 2 graden lager. Bij ons om 8:00 uur 18 graden en om 21:00 uur 16 graden. Als we allebei werken zijn dan om 17:00 uur 18 graden en weer om 21:00 uur 16 graden. Dit voorkomt onnodig opwarmen van de vloer, wat veel energie kost.

Ook kan je cv temperatuur nog lager als je in andere ruimtes geen radiatoren gebruikt, het hoeft niet veel warmer te zijn dan wat je hebt afgesteld op je verdeler.
dat valt eigenlijk wel mee, omdat het hier overdag door de zon al 20 graden is. Als het dan afkoelt aan het einde van de dag dan gaat de cv pas stoken als het 19,9 is en dan koelt het af tot 19,4 totdat de temperatuur weer stijgt. Dan zou ik overdag bijv continu 21 graden moeten doen en 's avonds en 's nachts 19 graden. Maar dan draait de cv 's nachts ook en dat lijkt me niet zo efficiënt.

Verwijderd

sjoisw schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:37:
[...]

Succes : Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Gaat je alleen nu niet meer lukken want het wordt nu al weer te warm. Het voorjaar kan ik al ruiken. oOo

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
sjoisw schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:49:
[...]

dat valt eigenlijk wel mee, omdat het hier overdag door de zon al 20 graden is. Als het dan afkoelt aan het einde van de dag dan gaat de cv pas stoken als het 19,9 is en dan koelt het af tot 19,4 totdat de temperatuur weer stijgt. Dan zou ik overdag bijv continu 21 graden moeten doen en 's avonds en 's nachts 19 graden. Maar dan draait de cv 's nachts ook en dat lijkt me niet zo efficiënt.
Ik denk dat je beter op aanvoertemperatuur kan gaan stoken met de vloer en niet op ruimte temperatuur. Dan gebruik je de vloer als bijverwarming en voelt het voor de voetjes plezierig aan.

Wat hierboven terecht word aangehaald is dat hoh 15cm waarschijnlijk niet afdoende is als hoofdverwarming.

Verder zou ik een nachtverlaging instellen van max twee graden, zeker gezien de 15cm hoh dan kom je simpelweg vermogen tekort om snel te schakelen.

Ik zou dit zeker overleggen met je aannemer die had je hier beter in moeten adviseren, of je had beter uit moeten leggen wat je verwachtingen waren. Dat blijft altijd een moeilijke discussie 😉

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21
sjoisw schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:47:
[...]

dat heb ik nu ook maar aangezet, nog even de instellingen uitvogelen. Is je verbruik nu gestegen?
Het verbruik is inderdaad gestegen, maar dat weegt niet op tegen het comfort niveau omdat de temperatuur nu constant hetzelfde is. Het is altijd aangenaam, en de ketel bepaald zelf de stooklijn aan de hand van de parameters die hij berekend door de buitensensor.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Galaxis schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:43:
[...]

Exact !
Ik heb dat hier ook, altijd klote geweest met de cv en nu 2 seizoenen een warmtepomp en andere gesloten verdeler en op WAR en gaat geweldig. Dat op 30-31 graden.

Dus er is nog hoop ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-11 04:56
kun je een miminum CV temperatuur instellen? bij mij heb ik die nu op 40 graden staan, gaat die lager dan krijg ik niet genoeg warmte in de vloer om lekker te kunnen verwarmen en dan blijft die bezig

[ Voor 7% gewijzigd door jorisjan op 06-03-2018 20:24 ]

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 22:41
sjoisw schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:37:
[...]
Maar wel een belangrijk punt om je installatie goed in te kunnen regelen. Een verstoord proces is niet echt makkelijk af te regelen. Gewoon stap voor stap werken, en meten is weten.

Lees het topic wat Musicmasters aankaart door en je hebt ineens een stuk meer kennis om problemen aan te pakken.

• sjoisw
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:51:
[...]

Gaat je alleen nu niet meer lukken want het wordt nu al weer te warm. Het voorjaar kan ik al ruiken. oOo
vandaag begonnen. :) :9

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:51:
[...]

Dus wat bik daar lees betekent dat ook met vloerverwarming geprobeerd een delta T te halen van ongeveer 15 / 20 graden?
Bij mij is dus het probleem dat het huis een rc waarde heeft van 5 , wat dus betekent dat als mijn huis warm is , de vloer koud aan begint te voelen.

Verwijderd

19roland70 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:08:
[...]

Dus wat bik daar lees betekent dat ook met vloerverwarming geprobeerd een delta T te halen van ongeveer 15 / 20 graden?
Bij mij is dus het probleem dat het huis een rc waarde heeft van 5 , wat dus betekent dat als mijn huis warm is , de vloer koud aan begint te voelen.
Met een lage aanvoer van vloerverwarming geen delta T van 20 nastreven. Dan knijp je teveel. 10 is dan heel mooi en ruim voldoende.

Lijkt me logisch dat je vloer koud wordt als er niet meer gestookt wordt. Sloffen dragen jongen. ;)
Pagina: 1