Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek voor mijn ouders een nieuwe laptop. Deze zal vooral gebruikt worden voor het bewerken van foto's met Lightroom en vervolgens een fotoalbumpje maken, verder het algemene internetten, mailen, e.d.
Wat is je budget?
Ik denk dat we voor 700 tot 900 iets moois moeten kunnen vinden, maar eea afhankelijk van de uiteindelijke opties. Goedkoper is uiteraard beter.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal standaard gewoon thuis staan, gekoppeld aan een hubje (die ik ook nog ff moet zoeken
) waaraan een ethernetkabel, 1080p scherm, toetsenbord, muis en boxen hangen.
Daarnaast zal de laptop meegenomen worden op vakanties (zeg 3-4 x per jaar een paar weken (ja, dat doet die generatie tegenwoordig vrij veel)) en incidenteel naar vrienden om bijvoorbeeld foto's te laten zien oid.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, geen voorkeur voor een merk.
Huidige situatie
Vaste computer uit het jaar kruik:
Core2Duo E7400
ATI Radeon HD 5400
4GB Ram
1TB hardeschijf
Hiervan wordt nu gesteld dat hij "irritant traag!" is. Dit gecombineerd met de wens om op vakantie en andere plekken ook foto's te kunnen bewerken leek mij een goede gelegenheid om de vaste PC eruit te gooien en in 1 x een goede laptop te kopen.
Concrete Eisen
1. Lichtgewicht
2. Snel (i5 van een recente generatie lijkt me redelijk)
3. 8GB Ram (of is zelfs 16 handig?)
4. Dedicated videokaart (maar hoe 'goed' moet die dan zijn?)
5. SSD van minimaal 256GB
6. Opladen en beeld doorgeven via USB-c lijkt me handig icm zo'n hubje
7. 'Mooie' materialen (ja, subjectief, maar plastic lijkt een no-go)
Wat ik zoal gevonden heb
Ik ben al even door de Pricewatch gewandeld en dan kom ik veel opties tegen die allemaal hun voors en tegens hebben:
Ik dacht zelf in eerste instantie op een HP of Asus (lijkt alleen zonder dedicated gpu te kunnen) uit te gaan komen, waarbij Dell met zijn Latitude wellicht ook nog kon (blijkt te duur). Maar ik zie dat de Xiaomi Notebooks toch ook wel een heel interessante optie zijn. Is de moderne videokaart die je daarbij krijgt (MX150) de moeite waard?
Het verzoek
Heb ik met bovenstaand lijstje een beetje de 'usual suspects' in beeld, of mis ik nog een klapper van een laptop? Ik merk dat ik qua types een beetje tussen de 'thin & light' en 'multimedia' laptops in zit, wat het overzicht voor mij lastig maakt.
Hebben mensen ervaring met de Xiaomi en redenen om die wel/niet te nemen (ik lees ook het topic hierover door)?
Alvast bedankt voor het meedenken
Ik zoek voor mijn ouders een nieuwe laptop. Deze zal vooral gebruikt worden voor het bewerken van foto's met Lightroom en vervolgens een fotoalbumpje maken, verder het algemene internetten, mailen, e.d.
Wat is je budget?
Ik denk dat we voor 700 tot 900 iets moois moeten kunnen vinden, maar eea afhankelijk van de uiteindelijke opties. Goedkoper is uiteraard beter.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal standaard gewoon thuis staan, gekoppeld aan een hubje (die ik ook nog ff moet zoeken
Daarnaast zal de laptop meegenomen worden op vakanties (zeg 3-4 x per jaar een paar weken (ja, dat doet die generatie tegenwoordig vrij veel)) en incidenteel naar vrienden om bijvoorbeeld foto's te laten zien oid.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, geen voorkeur voor een merk.
Huidige situatie
Vaste computer uit het jaar kruik:
Core2Duo E7400
ATI Radeon HD 5400
4GB Ram
1TB hardeschijf
Hiervan wordt nu gesteld dat hij "irritant traag!" is. Dit gecombineerd met de wens om op vakantie en andere plekken ook foto's te kunnen bewerken leek mij een goede gelegenheid om de vaste PC eruit te gooien en in 1 x een goede laptop te kopen.
Concrete Eisen
1. Lichtgewicht
2. Snel (i5 van een recente generatie lijkt me redelijk)
3. 8GB Ram (of is zelfs 16 handig?)
4. Dedicated videokaart (maar hoe 'goed' moet die dan zijn?)
5. SSD van minimaal 256GB
6. Opladen en beeld doorgeven via USB-c lijkt me handig icm zo'n hubje
7. 'Mooie' materialen (ja, subjectief, maar plastic lijkt een no-go)
Wat ik zoal gevonden heb
Ik ben al even door de Pricewatch gewandeld en dan kom ik veel opties tegen die allemaal hun voors en tegens hebben:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Acer Aspire A715-71G-52FG | € 854,10 | € 854,10 |
1 | Asus Zenbook UX410UA-GV354T | € 899,- | € 899,- |
1 | HP Pavilion Power 15-cb001nd | € 950,- | € 950,- |
1 | MSI GL62M 7RDX-1633NL | € 994,93 | € 994,93 |
1 | Xiaomi Mi Notebook Air 13,3" | € 0,- | € 0,- |
1 | Xiaomi Mi Notebook Pro | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten |
Ik dacht zelf in eerste instantie op een HP of Asus (lijkt alleen zonder dedicated gpu te kunnen) uit te gaan komen, waarbij Dell met zijn Latitude wellicht ook nog kon (blijkt te duur). Maar ik zie dat de Xiaomi Notebooks toch ook wel een heel interessante optie zijn. Is de moderne videokaart die je daarbij krijgt (MX150) de moeite waard?
Het verzoek
Heb ik met bovenstaand lijstje een beetje de 'usual suspects' in beeld, of mis ik nog een klapper van een laptop? Ik merk dat ik qua types een beetje tussen de 'thin & light' en 'multimedia' laptops in zit, wat het overzicht voor mij lastig maakt.
Hebben mensen ervaring met de Xiaomi en redenen om die wel/niet te nemen (ik lees ook het topic hierover door)?
Alvast bedankt voor het meedenken