Externe HDD herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shadowfox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb een externe HDD mee gekregen van een vriend die blijkbaar niet meer herkend wordt door Windows/OSX.

Wanneer ik de HDD inplug hoor ik het USB detectie geluid in windows, de HDD krijgt ook stroom en ik denk dat de schijf aan het draaien is maar ik krijg geen nieuw volume te zien in de verkenner. De schijf wordt wél herkent in diskmgmt.msc:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zmDPMKo.jpg

Zoals je kan zien op bovenstaande screenshot zie ik de fysieke schijf wel (Disk 4)
Ik snap dat ik hier de disk kan formatteren, maar ik wil de bestanden die erop staan trachten te recoveren, is dit nog mogelijk of kan ik enkel nog formatteren om zo de schijf terug te kunnen gebruiken?

Alvast dank!

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
De antwoorden op je vragen hangen van veel dingen af:

> een externe HDD

Wat is het merk en modelnummer van de externe HDD? En hoe sluit je hem nu aan, als externe HDD, via UBS, of direct, via een SATA kabel? En welke Windows versie gebruik nu op de disk te benaderen?

>de bestanden die erop staan trachten te recoveren, is dit nog mogelijk

1. Als er een backup is van de data, gebruik dan de backup.
2. Als je de disk nu via USB benaderd, kun je proberen hem direct aan de PC te hangen met een SATA kabel om te zien of je er dan wel bij kan. Mocht je hem al direct via SATA aangekoppeld hebben, probeer het dan eens via de externe behuizing :).

Mocht dat niet werken:
3. Als de data erg waardevol is voor je vriend, ga dan niet zelf prutsen, maar schakel een professioneel data recovery bedrijf in. Dat is duur, maar de kans is aanzienlijk dat zij nog wat kunnen bereiken.
4. Als bovenstaande niet nodig is, kun je zelf kijken of je met data recovery tools wat kunt bereiken. Recuva is gratis en schijnt redelijk te werken. Houdt er wel rekening mee dat je niet eerst 3. moet doen en dan alsnog 2. Het runnen van dit soort tools kan extra schade aan de disk veroorzaken.

>enkel nog formatteren om zo de schijf terug te kunnen gebruiken

Dit hangt er vanaf wat de oorzaak van het probleem is en of de disk zelf nog wel in orde is. Een eerste stap daarin is om de SMART data van de schijf eens uit te lezen (en eventueel hier te posten als je niet weet wat die output betekent). CrystalDiskinfo is een goede, veilige, gratis tool hiervoor..

[ Voor 34% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-03-2018 14:25 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als je eens opstart met een Linux live-CD?

Maar gezien je screenshot; kan je niet gewoon rechtsklikken en een drive-letter toekennen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:45
Wel raar dat ie active is aangezien het een externe HDD is.

• shadowfox
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:10:
De antwoorden op je vragen hangen van veel dingen af:

> een externe HDD

Wat is het merk en modelnummer van de externe HDD? En hoe sluit je hem nu aan, als externe HDD, via UBS, of direct, via een SATA kabel? En welke Windows versie gebruik nu op de disk te benaderen?

>de bestanden die erop staan trachten te recoveren, is dit nog mogelijk

1. Als er een backup is van de data, gebruik dan de backup.
2. Als je de disk nu via USB benaderd, kun je proberen hem direct aan de PC te hangen met een SATA kabel om te zien of je er dan wel bij kan. Mocht je hem al direct via SATA aangekoppeld hebben, probeer het dan eens via de externe behuizing :).

Mocht dat niet werken:
3. Als de data erg waardevol is voor je vriend, ga dan niet zelf prutsen, maar schakel een professioneel data recovery bedrijf in. Dat is duur, maar de kans is aanzienlijk dat zij nog wat kunnen bereiken.
4. Als bovenstaande niet nodig is, kun je zelf kijken of je met data recovery tools wat kunt bereiken. Recuva is gratis en schijnt redelijk te werken. Houdt er wel rekening mee dat je niet eerst 3. moet doen en dan alsnog 2. Het runnen van dit soort tools kan extra schade aan de disk veroorzaken.

>enkel nog formatteren om zo de schijf terug te kunnen gebruiken

Dit hangt er vanaf wat de oorzaak van het probleem is en of de disk zelf nog wel in orde is. Een eerste stap daarin is om de SMART data van de schijf eens uit te lezen (en eventueel hier te posten als je niet weet wat die output betekent). CrystalDiskinfo is een goede, veilige, gratis tool hiervoor..
De Externe HDD is een Samsung S2 Portable 500GB, via USB aangesloten op een Windows10 bak. Ik heb schrik hem stuk te maken als ik hem tracht te openen ... maar via SATA is wel degelijk een mogelijkheid.

De gegevens zijn niet waardevol, het zijn notities van een project waarmee mijn vriend enkele jaren geleden mee bezig was die ik mocht inkijken als ik ze kon recoveren. Ik tracht hem later eens te openen en via SATA aan te sluiten.
MAX3400 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:11:
En als je eens opstart met een Linux live-CD?

Maar gezien je screenshot; kan je niet gewoon rechtsklikken en een drive-letter toekennen?
Heb ik uiteraard geprobeerd, maar alle opties zijn greyed out behalve "Delete Volume"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V19Vhdr.png

Een linux live CD heb ik momenteel niet voor handen, ik ben er ook helemaal niet in thuis om eerlijk te zijn :)

• MAX3400

MAX3400

Probeer het nog even met https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

Mogelijk kan je dan wel de data zien, driveletter toekennen of desnoods andersins tooling op loslaten.

• shadowfox
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8THAb7g.png
Even een screenshot van CrystalDiskInfo, hier krijg ik blijkbaar wel een waarschuwing.

• shadowfox
MAX3400 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:30:
Probeer het nog even met https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

Mogelijk kan je dan wel de data zien, driveletter toekennen of desnoods andersins tooling op loslaten.
Ook helaas hier zijn die opties beperkt voor die schijf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CadHAgM.png

• MAX3400

MAX3400

Geen idee wat Clone doet. Mogelijk (!!!!) kan ke de data dumpen naar een andere disc/folder?

Pas op, ik weet niet of een andere disk dan eerst geformattteerd wordt.

/edit: tutorial geeft warning omtrent format!!!

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2018 15:40 ]

• Cpt.Morgan
> "Ik heb schrik hem stuk te maken als ik hem tracht te openen "
Een externe USB disk behuizing kun je veilig open maken hoor, daar kan weinig bij misgaan.

> "Even een screenshot van CrystalDiskInfo, hier krijg ik blijkbaar wel een waarschuwing"
De schijf heeft, te zien aan het aantal "pending sectors", inderdaad problemen. Sommigen proberen dit soort schijven nog te herstellen door een volledige format te doen (quick format zal niet voldoende zijn), maar veel mensen zullen deze disk als niet betrouwbaar beschouwen. Persoonlijk vertrouw ik zulke disks niet meer en gooi ze weg. In ieder geval niet meer gebruiken voor kritieke data...

Zie ook hier: Check je SMART

Heb je Recuva er al op proberen te draaien? Als de data niet kritiek is, kun je dat prima runnen om te kijken of er iets gevonden wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-03-2018 16:01 ]

• DukeBox
Nogmaals, maak de partitie eens inactive.

• shadowfox
DukeBox schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:30:
Nogmaals, maak de partitie eens inactive.
Hoe doe ik dit dan? Ik krijg alleszins die optie niet, in geen enkele tool.

Zonet het ding geopend, helaas is SATA geen optie, die aansluiting zit er niet op en is rechtstreeks met mini-USB op de schijf. (Eerste keer dat ik dit zie, maar mijn ervaring is dan ook beperkt).

Ik krijg in die EaseUS tool wel de mogelijkheid "Rebuild MBR", is dat een mogelijke oplossing?

• Cpt.Morgan
Als de data je niets uitmaakt, gewoon proberen, al betwijfel ik of het zal helpen. Zoals ik hierboven ook al zei, je SMART gegevens laten zien dat de disk een serieus probleem heeft, dus als de data onbelangrijk is, zou ik de disk gewoon als verloren beschouwen.

• DukeBox
shadowfox schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:43:
Hoe doe ik dit dan? Ik krijg alleszins die optie niet, in geen enkele tool.
Met diskpart. Selecteer eerst je disk, dan je partitie en dan inactive.
Pagina: 1