Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ik zit er over na te denken om mijn eigen bedrijf te beginnen als fotograaf en ben even benieuwd naar het volgende.

Op de website van de belastingdienst staat dat BTW aftrekbaar is, echter ben ik benieuwd hoe het werkt als ik het eerste jaar nog geen omzet draai.

Kan ik dan als nog de betaalde BTW terugvorderen?

Het eerste jaar zie ik namelijk als een investering omdat ik er niet fulltime mee aan de slag ga, maar er zullen natuurlijk wel (veel) kosten worden gemaakt. Denk aan zaken als apparatuur, website, huren van een studio, modellen enz ter opbouw van mijn portfolio.

Uiteraard ben ik optimistisch en hoop ik het eerste jaar al wel omzet te draaien, maar in het ergste geval zou het fijn zijn om te weten waar ik aan toe ben.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Al gegoogled of gekeken op Tweakers? ;-)
Geen btw met KVK zonder echt inkomen

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@armageddon_2k1 Bedankt, wel gegoogeld vandaar de link van de Belastingdienst, maar dit topic op Tweakers inderdaad niet. Was erg handig bedankt!

Conclusie is dus, geen probleem. Ik kan het eerste jaar kosten maken en BTW terugvragen ook al zou ik in het ergste geval nog geen omzet draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Bedenk je wel dat je consumentenrechten (zoals twee jaar garantie) komen te vervallen als je een product zakelijk koopt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
TommieW schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:44:
Bedenk je wel dat je consumentenrechten (zoals twee jaar garantie) komen te vervallen als je een product zakelijk koopt.
Dat is bij een eenmanszaak toch niet per definitie?
http://www.wetrecht.nl/re...aken-op-consumentenrecht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ik heb toen is startte ook 1 kwartaal BTW terug gekregen (had nog geen omzet en wel wat kosten). Sindsdien 30 kwartalen op rij geld naar de fiscus over mogen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@TommieW Ik neem aan dat als ik een camera koop waarbij staat dat er 5 jaar garantie op zit, dat ik die zowel particulier als zakelijk kan claimen. Hier moet geen verschil in zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Unidentified schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:35:
@TommieW Ik neem aan dat als ik een camera koop waarbij staat dat er 5 jaar garantie op zit, dat ik die zowel particulier als zakelijk kan claimen. Hier moet geen verschil in zitten toch?
Klopt, maar je 14 dagen bedenktijd waarin je het kan retourneren zonder opgaaf van reden heb je niet als zakelijke klant.

Je kan natuurlijk gewoon als privé persoon klant zijn, en de ontvangen privé factuur alsnog in de boekhouding verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@pirke Beetje grijs gebied dus. Dacht dat er op de factuur altijd een bedrijfsnaam moest staan voor de boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Unidentified schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:21:
@pirke Beetje grijs gebied dus. Dacht dat er op de factuur altijd een bedrijfsnaam moest staan voor de boekhouding.
Voor zover ik weet is dat geen harde eis, anders zou je ook geen tankbonnetjes in de boekhouding kunnen stoppen. Wel moet de BTW duidelijk gespecificeerd zijn.

En om misverstanden te voorkomen kan het helpen om het wel van je zakelijke rekening te betalen, maar ook dat is geen harde eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:44
pirke schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:20:
anders zou je ook geen tankbonnetjes in de boekhouding kunnen stoppen.
Die mag je officieel ook helemaal niet in je boekhouding stoppen. Het wordt wel oogluikend toegestaan.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Patrick_6369 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:09:
[...]

Die mag je officieel ook helemaal niet in je boekhouding stoppen. Het wordt wel oogluikend toegestaan.
Het mag wel als je ook maar een pin-afschrijving kunt overleggen. Contant betaalde tankbonnen mag je inderdaad niet opvoeren.
Unidentified schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:21:
De 'grap' is dat je als eenmanszaak geen aparte entiteit bent. Jijzelf (prive) en je bedrijf zijn dezelfde persoon. Je kunt dus makkelijk een product als prive-persoon bestellen vervolgens in je eenmanszaak opvoeren. Op die manier koop je met alle rechten als consument.

Uiteraard moet de factuur wel aan alle eisen voldoen (belangrijkste: btw apart gespecificeerd EN vermelding van het btw-nr van de verkoper). Ook MOET de factuur moet wel op jouw naam staan, als hij op de naam van bijv. je vrouw staat mag je hem niet meer opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
dvl-2 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:43:
[...]

Uiteraard moet de factuur wel aan alle eisen voldoen (belangrijkste: btw apart gespecificeerd EN vermelding van het btw-nr van de verkoper). Ook MOET de factuur moet wel op jouw naam staan, als hij op de naam van bijv. je vrouw staat mag je hem niet meer opvoeren.
De BTW specificatie is alleen verplicht als je de BTW terug wilt vorderen. Een parkeerticket van 2 euro zonder verdere btw specificaties stop ik nog steeds in de boekhouding alsof het een factuur tegen 0% BTW is.

En je mag best facturen op naam van je vrouw in de boekhouding stoppen als die ook actief is in je bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unidentified schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:26:
Ik zit er over na te denken om mijn eigen bedrijf te beginnen als fotograaf en ben even benieuwd naar het volgende.

Op de website van de belastingdienst staat dat BTW aftrekbaar is, echter ben ik benieuwd hoe het werkt als ik het eerste jaar nog geen omzet draai.

Kan ik dan als nog de betaalde BTW terugvorderen?

Het eerste jaar zie ik namelijk als een investering omdat ik er niet fulltime mee aan de slag ga, maar er zullen natuurlijk wel (veel) kosten worden gemaakt. Denk aan zaken als apparatuur, website, huren van een studio, modellen enz ter opbouw van mijn portfolio.

Uiteraard ben ik optimistisch en hoop ik het eerste jaar al wel omzet te draaien, maar in het ergste geval zou het fijn zijn om te weten waar ik aan toe ben.
BTW kun je altijd terugvragen ook al draai je geen omzet. Blijft omzet (bijvoorbeeld 2 jaar geen omzet maar wel steeds BTW terugvragen) uit dan zal de Belastingdienst wel gaan kijken of je aan de regels voldoet om nog aangemerkt te kunnen worden als ondernemer.
Een bedrijf wat goed draait draagt in principe altijd BTW af (dan zijn er immers meer inkomsten dan uitgaven)

Het is niet raar als je het 1e en 2e kwartaal wat BTW terug kunt krijgen. Voor jou als ondernemer is het wel te hopen dat je daarna voldoende omzet maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Na meerdere jaren met negatief BTW saldo zullen ze inderdaad achter hun oren krabben. Een aanloopverlies is echter heel normaal.

Weetje: er zijn bedrijven die structureel BTW ontvangen. Denk aan organisaties die inkopen tegen 21% en verkopen tegen 6% of vrijgesteld (zorg etc). Of door export de meerste BTW in het buitenland afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
t_captain schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:45:
Na meerdere jaren met negatief BTW saldo zullen ze inderdaad achter hun oren krabben. Een aanloopverlies is echter heel normaal.

Weetje: er zijn bedrijven die structureel BTW ontvangen. Denk aan organisaties die inkopen tegen 21% en verkopen tegen 6% of vrijgesteld (zorg etc). Of door export de meerste BTW in het buitenland afdragen.
Vrijgestelde bedrijven krijgen dan weer net niet hun BTW terug, dat is voor hen een kostenpost ;)
Pagina: 1