Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik wil graag een KVK nummer aanvragen zodat ik de btw kan terug vragen voor producten die ik aanschaf voor mijn bedrijf. Echter heb ik heb nog geen omzet. Veroorzaakt dat een probleem met de belastingdienst?
Alvast bedankt voor de replies.

[ Voor 6% gewijzigd door exeliser op 16-01-2016 22:39 ]

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

Beste antwoord (via exeliser op 29-01-2016 16:20)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is niet ongebruikelijk om de eerste tijd meer BTW terug te krijgen als dat je betaald hoor.

Als je net start heb je toch weinig inkomsten en veel aanschaf van spullen? (tot aan papier, mappen, printer, computer, bureau, etc)

En als je dus geen omzet hebt keert de belastingdienst dat gewoon aan je uit, zonder verdere controle.

Waar het hem in zit is dat de belastingdienst ik dacht tot 7 jaar terug een audit mag komen doen, en als dan blijkt dat je allemaal spullen hebt gekocht die helemaal niet als zakelijk aangemerkt kunnen worden, bv het bovengenoemde koffiezetapparaat wat alleen prive gebruikt wordt, moet je dat terugbetalen + boete.

Dus antwoord op je vraag: zolang je niet fraudeert en het zijn ook echt zakelijke producten, gewoon doen, geen enkel probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 18-01-2016 13:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Om BTW terug te kunnen vragen heb je een BTW nummer nodig.

Voor zover ik weet kan je gewoon BTW terugvragen, of je winst draait of niet maakt daar niet voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zeg je wel, maar als de TS minder omzet draait dan dat hij aan BTW terugvraagt, vraag ik me af of de belastinginspecteur hem wel als ondernemer ziet. Dat zal je moeten bewijzen. Zonder omzet is de suggestie dat je het terugvragen doet als fraude.. Kortom: je wilt heel aannemelijk kunnen maken dat je aan het voorinvesteren bent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:15
Ik ben geen ondernemer, maar bij mijn weten is er geen sprake van btw terugkrijgen, maar van btw aftrekken.
Je trekt de betaalde btw dus af van de btw die je moet afdragen over je omzet (de ontvangen btw, die jouw klanten aan jou betaald hebben).
Als geen btw afdraagt, valt er ook niets af te trekken.

EDIT:
Dit dus.
Welke btw is aftrekbaar?

Als u uitgaven doet voor uw onderneming, brengen leveranciers u btw in rekening. Deze btw kunt u aftrekken van de btw die u over uw omzet aan ons betaalt. Dit wordt 'aftrekken als voorbelasting' genoemd.

Wat moet u doen?

In uw administratie houdt u bij hoeveel btw uw leveranciers u in rekening hebben gebracht, en hoeveel btw u hebt berekend aan klanten. Op uw aangifte btw vermeldt u de btw die u moet betalen over uw omzet. Daarvan trekt u de btw af die uw leveranciers u in die periode in rekening hebben gebracht. Het verschil betaalt u aan ons. Meer informatie leest u bij Administratie bijhouden en Btw-aangifte doen en betalen.
Bron: http://www.belastingdiens...r/welke_btw_is_aftrekbaar

[ Voor 58% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-01-2016 23:31 . Reden: Bron toegevoegd ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksheep
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 20:23
Wild Chocolate schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:24:
Ik ben geen ondernemer, maar bij mijn weten is er geen sprake van btw terugkrijgen, maar van btw aftrekken.
Je trekt de betaalde btw dus af van de btw die je moet afdragen over je omzet (de ontvangen btw, die jouw klanten aan jou betaald hebben).
Als geen btw afdraagt, valt er ook niets af te trekken.

EDIT:
Dit dus.

[...]

Bron: http://www.belastingdiens...r/welke_btw_is_aftrekbaar
En als je dan meer btw aftrekt dan dat je moet afdragen kom je op een negatief getal uit wat de belasting dienst uitkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Er is een verschil tussen veel omzet minus nog meer kosten minus BTW = geld terugkrijgen, en nul omzet minus kosten minus BTW.
exeliser schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:38:
Echter heb ik heb nog geen omzet.
Belangrijke quote.
Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

[...] Als [...] u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Zoals gezegd: bereid je voor op dat je moet aantonen dat je winst kunt gaan maken.

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 17-01-2016 11:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:05:
Zoals gezegd: bereid je voor op dat je moet aantonen dat je winst kunt gaan maken.
Dat is wel heel sterk gesteld. IANAL, maar de belastingdienst is er niet om een businessplan te beoordelen. Je bent gelukkig vrij om op basis van een hunch een bedrijf te starten zonder dat je kunt aantonen dat er winst mee te maken valt. Wel zal de belastingdienst willen beoordelen dat het om een "serieus" bedrijf gaat. Dan is winst een sterk argument, maar bijvoorbeeld urenstaten waaruit blijkt dat je er serieus tijd in stopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 11:31
Dat je het eerste jaar verlies draait is niet zo raar en daar zal de belastingdienst niet moeilijk over doen.
Als je jaar in, jaar uit verlies maakt kan je wel een controle verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het lijkt me dat TS eerst eens moet gaan beginnen met die KvK registratie, want als ik het goed begrijp is er nu nog niet eens sprake van een bedrijf.

En na vervolgens een BTW nummer aangevraagd te hebben pas gaat kijken hoe het gaat met de omzet en of je uberhaupt winst of verlies maakt. Terugvragen kan altijd nog, maar nu lijkt het me een beetje op de zaken vooruitlopen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:50
Ik heb inderdaad het eerste jaar ook verlies gedraaid. Logisch, minder klanten veel investeringen.
Verschillende investeringen heb ik gedaan voordat ik ingeschreven was. Deze heb ik ingebracht in mijn bedrijf en vervolgens dmv een brief aan de belasting inspecteur de btw terug gevraagd en gekregen. In de brief heb ik de aankoopnotas en omschrijving van apparatuur bijgevoegd.

Eindconclusie, schrijf je in als je er klaar voor bent en laat het niet afhangen van btw.
Zo levert het zorgen dat je gebruik kan maken van startersaftrek veel interessanter belastingvoordeel op. Maar daar heb je wel omzet en uren voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:52
Btw aftrek begint steeds populairder te worden bij "gewone" particulieren.
Ik noem maar wat...... een koffie machine, zogenaamd om klanten van een cappuccino te kunnen voorzien.
Dit terwijl er nooit een geschonken wordt voor wat voor klant dan ook.
Dat is gewoon privé gebruik maar ja wie controleert dat?
En zo zijn er voorbeelden te over......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nikel schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:47:
Dat is wel heel sterk gesteld. IANAL, maar de belastingdienst is er niet om een businessplan te beoordelen. Je bent gelukkig vrij om op basis van een hunch een bedrijf te starten zonder dat je kunt aantonen dat er winst mee te maken valt. Wel zal de belastingdienst willen beoordelen dat het om een "serieus" bedrijf gaat. Dan is winst een sterk argument, maar bijvoorbeeld urenstaten waaruit blijkt dat je er serieus tijd in stopt ook.
Tuurlijk. De kosten gaan voor de baat uit. (Was in mijn persoonlijke geval ook zo; een jaar onderzoek/voorbereiding voordat er omzet kwam). Daarom zeg ik slechts dat het - bijvoorbeeld met inderdaad een urenstaat - wordt gedaan. Zie ook Dorus12 in "Geen btw met KVK zonder echt inkomen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 08:09

ObAt

Loading...

Een onderneming alleen gebruiken om btw terug te vragen van persoonlijke aankopen is fraude.

De kans is aanwezig dat je alle teruggekregen belasting terug moet betalen inclusief een fraaie boete. Belastinginspecteurs komen zulke constructies vaak tegen.

Mocht je een serieus bedrijf willen starten die nu investeringen nodig heeft zonder dat dit winstgevend is op korte termijn dan je het geen probleem. Je moet jouw aankopen kunnen verantwoorden aan een belastinginspecteur. Als je dit kunt is alles goed.

[ Voor 31% gewijzigd door ObAt op 17-01-2016 18:36 ]

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45
En let goed op! Als je iets met studentenkorting koopt, kan je NIET de BTW van terugvragen.
Het is of BTW terugvragen of studentenkorting.

Ik heb het gehad met mijn Apple Macbook Pro (gekocht in 2009).
Veel gezeik over gehad, heeft mij uiteindelijk ook veel gekost maar goede leerschool geweest.

Nu ben ik bijna zover dat ik geen student meer ben (3 februari ben ik afgestudeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Let ook op wat voor werk je doet, een bakker heeft btw plicht, een gastouder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
bvk schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:39:
Het lijkt me dat TS eerst eens moet gaan beginnen met die KvK registratie, want als ik het goed begrijp is er nu nog niet eens sprake van een bedrijf.

En na vervolgens een BTW nummer aangevraagd te hebben pas gaat kijken hoe het gaat met de omzet en of je uberhaupt winst of verlies maakt. Terugvragen kan altijd nog, maar nu lijkt het me een beetje op de zaken vooruitlopen?
Ik heb een YouTubeMCN dat is een bedrijf/netwerk wat content creators linkt aan Google/YT. Ik wil me inschrijven bij de KVK Maar ik vroeg me af of dat wel verstandig is ivm. het feit dat ik alleen maar producten ga aanschaffen en al het geld via mijn compagnon naar de YT'er gaat. En daarom dus deze topic. Misschien weet iemand wat ik het beste kan doen? Wel of geen KVK?

Groeten,
De TS

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:30
Wat is een youtubeMCN? Leg is uit wat je werkzaamheden nu zijn? En hoe jij je inkomste op dit moment ontvangt of denkt te gaan ontvangen.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

stftweaker schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:07:
Wat is een youtubeMCN? Leg is uit wat je werkzaamheden nu zijn? En hoe jij je inkomste op dit moment ontvangt of denkt te gaan ontvangen.
Ik moest ook even kijken wat dat was, maar na even Googlen ben je natuurlijk al wat wijzer.

Wikipedia: Multi-channel network

Je zou zeggen dat je dan één rekening hebt waar je zowel de (youtube/reclame/partner) inkomsten op binnenkrijgt als de youtubers van uitbetaald. En dan zou het niet lastig moeten zijn om te bekijken of je hier wel of geen btw voor terug kunt vragen.

Maar als ik het goed begrijp doet de TS nu alle uitgaven en komen de inkomsten op een andere rekening terecht? En is die MCN in NL gesitueerd of komen die inkomsten op een buitenlandse rekening terecht?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:40
mijn vriendin kreeg ene heel gesprek met iemand van de belasting die aangaf waar ze op moest letten toen ze met de hele procedure bezig was. het is een paar jaar terug maar je kan dus voorzichtig een lichtje opsteken door een gratis nummer te bellen van de belastingdienst. Dan weet je meer. hij had haar nog helemaal uitgelegd hoe en hoeveel je bijvoorbeeld investeringen mocht afschrijven van je "winst"in de eerste paar jaren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

exeliser schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:41:
[...]

Ik heb een YouTubeMCN dat is een bedrijf/netwerk wat content creators linkt aan Google/YT. Ik wil me inschrijven bij de KVK Maar ik vroeg me af of dat wel verstandig is ivm. het feit dat ik alleen maar producten ga aanschaffen en al het geld via mijn compagnon naar de YT'er gaat. En daarom dus deze topic. Misschien weet iemand wat ik het beste kan doen? Wel of geen KVK?

Groeten,
De TS
Maar krijg jij wel inkomsten in jouw bedrijf? Als jij geen inkomsten hebt/krijgt via dat bedrijf dan kan je ook geen btw aftrekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is niet ongebruikelijk om de eerste tijd meer BTW terug te krijgen als dat je betaald hoor.

Als je net start heb je toch weinig inkomsten en veel aanschaf van spullen? (tot aan papier, mappen, printer, computer, bureau, etc)

En als je dus geen omzet hebt keert de belastingdienst dat gewoon aan je uit, zonder verdere controle.

Waar het hem in zit is dat de belastingdienst ik dacht tot 7 jaar terug een audit mag komen doen, en als dan blijkt dat je allemaal spullen hebt gekocht die helemaal niet als zakelijk aangemerkt kunnen worden, bv het bovengenoemde koffiezetapparaat wat alleen prive gebruikt wordt, moet je dat terugbetalen + boete.

Dus antwoord op je vraag: zolang je niet fraudeert en het zijn ook echt zakelijke producten, gewoon doen, geen enkel probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 18-01-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
En stel nou dat je bijvoorbeeld €2000,- aan zakelijke spullen (laptop, telefoon) uitgeeft, je het eeerste jaar weinig tot geen omzet draait en de zaak besluit te sluiten. Wat zijn de gevolgen daarvan, moet er dan nog iets terugbetaald worden?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SavageBrother schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:21:
En stel nou dat je bijvoorbeeld €2000,- aan zakelijke spullen (laptop, telefoon) uitgeeft, je het eeerste jaar weinig tot geen omzet draait en de zaak besluit te sluiten. Wat zijn de gevolgen daarvan, moet er dan nog iets terugbetaald worden?
http://www.belastingdiens...g/u_staakt_uw_onderneming
Goederen onttrekken voor privégebruik

Als u bij een bedrijfsverandering goederen aan het bedrijf onttrekt voor privégebruik, moet u daarover inkomstenbelasting en btw betalen.
Navi schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:30:

De Belastingdienst kijkt naar de omstandigheden:
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Mocht je alleen maar spullen kopen en vervolgens geen uitzicht hebben op winst/omzet dan houdt het snel op en dan zal er een naheffing komen voor de omzetbelasting, zie hierboven.

[ Voor 51% gewijzigd door PolarBear op 18-01-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Zolang je echt met een bedrijf bezig bent zal het allemaal wel loslopen en hoef je je op zich niet teveel zorgen te maken, want het opzetten van een onderneming gaat nu eenmaal gepaard met investeren.

Als je een KvK inschrijving neemt om bijvoorbeeld alleen op naam van de zaak allerlei gadgets te kopen, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icemotion
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
De grote vraag is; hoe denk jij inkomsten te gaan genereren uit je bedrijf / netwerk?

Zoals je het nu omschrijft komt er geen geld bij jou binnen want alles gaat naar de YT-er.

Dat zou ik dan eens eerst aanpassen; hoe verwacht je geld te gaan verdienen met je bedrijf? Zodra je het antwoord op die vraag weet kan je gaan denken aan een inschrijving bij de KvK en BTW terugvragen.

Heb je geen plannen om winst te maken en wil je alleen maar spullen kopen zodat anderen daar gebruik van kunnen maken in je MCN... tja dan ben je eigenlijk geen ondernemer en kan je ook geen BTW terug vragen.

Wellicht ook een handige link:

http://www.kvk.nl/inschri...eria-van-een-onderneming/

[ Voor 14% gewijzigd door icemotion op 22-01-2016 13:03 ]

Pagina: 1