mdvdl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:18:
[...]
Ik heb de installateur hier al over aangesproken en er zijn twee monteurs geweest. De een heeft de nalooptijd van de CV pomp vergroot van 1 naar 5 minuten. Vervolgens heeft een andere monteur het aantal metingen van de kamerthermostaat verhoogd van 6 naar 12 keer per uur. Reactie van de monteur over de koude vloer is ook dat er mogelijk heel veel vocht in de vloer zit waardoor het water te snel afkoelt.
Als het water te snel afkoelt zou het systeem niet moeten pendelen. De ketel kan z'n warmte niet kwijt, dus het water koelt niet snel genoeg af, of er stroomt niet genoeg water doorheen. Oplossing zou hier (eveneens) moeten zijn om de pompsnelheid (van de verwarmingspomp) te vergroten, zodat de vloer meer warmte op kan nemen. De delta T moet (en dit is enigszins contradictief) omhoog. Ik vraag me overigens af of dit gebeurt, aangezien 22 graden verdacht dicht bij de kamertemperatuur zit. Met andere woorden: het water is gewoon volledig afgekoeld.
Dit heeft allemaal niet veel effect. Dus ben ik zelf ook wat meer gaan proberen:
- Retour van de verdeler wat meer dichtgedraaid, zodat die meer moet recirculeren (vloer zou dan warmer moeten blijven) --> Niet veel effect
Logisch, want er gaat minder warmte in de vloer. Er moet meer warmte in de vloer, dus meer (koud) water uit het systeem. Dan gaat er namelijk ook meer warm water in het systeem.
- Pompsnelheid van de vloerverwarming lager gezet: Invoertemperatuur wordt wel hoger, maar nog steeds niet voldoende.
Beetje afhankelijk van de verhoging, maar als er 50% minder water de vloer ingaat, moet de delta T met 50% toenemen. Ik denk dat dit niet gebeurt, dus ook dan gaat er minder warmte in de vloer.
- Andere radiatoren en de terugvoer bekeken: De groep met het RTL ventiel geeft te snel heet water door. Deze heb ik dus al beperkt wat resulteert in een iets beter gedrag.
Dat is waterzijdig afregelen, en heeft inderdaad effect. Idealiter heeft elk onderdeel in het systeem dezelfde (hoge) delta T, zodat de ketel zo veel mogelijk moet bijverwarmen.

- Andere radiatoren een klein beetje open gezet: Dit scheelt al veel.
Logisch, want zo kan de ketel z'n warmte kwijt en neemt het huis de warmte op. Anders gezegd: het wordt warmer.

Waarschijnlijk is onze ketel o.a. te groot. Wij hebben een intergas HReco 36 met een minimaal CV vermogen van 8KW. Het totaal vermogen van radiatoren en vloerverwarming (muv de badkamer) is 7134W. Dus ik heb nog ergens iets minder dan 900W over aan vermogen dat de ketel niet kwijt kan.
Dat is niet ideaal, maar ik heb (veel) grotere verschillen gezien.

In jou geval (en van TS) is het relatief simpel:
- delta T (bij de ketel) moet zo hoog mogelijk
- pompsnelheid (oftewel de hoeveelheid water) ook
- en dat het liefst (maar dat is een aspect voor later) met een zo laag mogelijke temperatuur.
Maar eerst punt 1 en 2. Als er water op 22 graden uitkomt, moet er domweg meer water in. Dan nog duurt het (in het geval van TS) lang voordat de vloer opwarmt, maar als je die naar 25 graden krijgt, zul je zien dat het huis warmer wordt. Aangezien de invoer niet hoger kan/mag (en voor een vloer is dat goed) ga je de pompsnelheid ophogen.