Losgestookte tegels badkamer: Thermostaat verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
De casus: Nieuwbouw huis met een badkamer met vloerverwarming. Ik ben daar het stookprotocol zeer langzaam aan het uitvoeren, voornamelijk omdat ik dat beneden ook aan het doen ben ivm de tegelvloer en de dekvloer die daarvoor al is gescheurd. Lees: ik ben al enkele weken bezig en de thermostaatknop staat hu pas op 20 graden.

Nu merkte ik deze week al dat een aantal tegels in de badkamervloer wat holler begonnen te klinken. Zojuist zegt mijn vriendin dat de vloer lekker warm aan het worden is. Ik ben maar eens gaan kijken en meten (laserthermometer); de leiding na de thermostaatknop van de vv in de badkamer gaf een watertemperatuur van 29 graden. Dat vond ik al raar aangezien de knop op 20 staat. Nu heb ik het schema van de CV ketel erbij gepakt en zie ik dat de thermostaatknop in de retourleiding zit ipv de aanvoer. Er gaat waarschijnlijk dus water van 65 graden de vloer in en komt er pas uit als deze 20 is.

Mijn vraag is is dit een normale manier van installeren?

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/qkav4rgij/ketel.png

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/8u96jqanf/ketelschema.png

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Heb je geen vloerverwarming verdeler? En waar zit de voeler voor de thermostaatkraan? Normaal zit die op de vloerverwarming verdeler.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Vloerverwarming op de begane grond heeft een verdeler en daar hangt de thermostaat ook. De ketel zit direct boven de badkamer en de vloerverwarming van de badkamer hangt daar dus direct aan zonder verdeler oid.
Foto is misschien niet helemaal duidelijk omdat een en ander is verdwenen achter de condens afvoer:

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/dhjtz9pyz/ketel.png

[ Voor 43% gewijzigd door leecher op 06-01-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
leecher schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:47:
Vloerverwarming op de begane grond heeft een verdeler en daar hangt de thermostaat ook. De ketel zit direct boven de badkamer en de vloerverwarming van de badkamer hangt daar dus direct aan zonder verdeler oid.
Dan is dat laatste dus een probleem. Je kunt vloerverwarming niet rechtstreeks aan de CV ketel hangen, de temperatuur daarvan is veel te hoog. Bij mij gaat die eerst door een radiator welke een temperatuurknop heeft en als het uit de radiator komt gaat het nog door een temperatuurknop die speciaal voor vloer verwarmingen is bedoeld om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet te hoog is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Mogelijk dat de vloerverwarming via een RTL Ventiel is aangesloten, wordt vaak gebruikt bij vloerverwarming als bijverwarming naast een normale radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
leecher schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:47:
Foto is misschien niet helemaal duidelijk omdat een en ander is verdwenen achter de condens afvoer:

[afbeelding]
Oh, de thermostaatkraan het RTL-ventiel voor de VV zit op de retourleiding.

[ Voor 86% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-01-2018 23:01 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los van dat er iets fout zit in de vloerverwarming, is daarmee je probleem niet opgelost.

Dat die tegels loskomen, komt namelijk niet door de verwarming.

Zijn die tegels in nat cement gelegd? Dus zeg maar, leidingen zijn aangelegd, er is beton gelegd, en daar zijn de tegels nat in gelegd? Of zijn ze verlijmd op de droge vloer?

Tegels leggen in een vers gestortte betonvloer is wat lastiger dan gewoon verlijmen. Daar komen vaak tegels van los, zeker als de vloer wat tijd gehad heeft te drogen (wat met die verwarming, prima zal gaan)

Met een kamertje even alle tegels langstikken, en diegenen die hol klinken, opnieuw verlijmen.

Hoe dan ook, als de tegels er wél goed inzitten, komen ze bij 30 graden echt niet los. Je hebt dus 2 afzonderlijke problemen, waarbij het eerste het tweede hooguit wat eerder kan laten optreden, maar ook zonder vloerverwarming, waren die tegels los gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:58:
Los van dat er iets fout zit in de vloerverwarming, is daarmee je probleem niet opgelost.

Dat die tegels loskomen, komt namelijk niet door de verwarming.

Zijn die tegels in nat cement gelegd? Dus zeg maar, leidingen zijn aangelegd, er is beton gelegd, en daar zijn de tegels nat in gelegd? Of zijn ze verlijmd op de droge vloer?

Tegels leggen in een vers gestortte betonvloer is wat lastiger dan gewoon verlijmen. Daar komen vaak tegels van los, zeker als de vloer wat tijd gehad heeft te drogen (wat met die verwarming, prima zal gaan)

Met een kamertje even alle tegels langstikken, en diegenen die hol klinken, opnieuw verlijmen.

Hoe dan ook, als de tegels er wél goed inzitten, komen ze bij 30 graden echt niet los. Je hebt dus 2 afzonderlijke problemen, waarbij het eerste het tweede hooguit wat eerder kan laten optreden, maar ook zonder vloerverwarming, waren die tegels los gekomen.
En als de vloer eens 65 graden wordt zoals het uit de CV ketel komt? De materialen zetten dan te veel uit en krimpen dan te veel waardoor dat de oorzaak is van het los raken van de tegels.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor. Een tegelvloer of muur gaat niet loskomen bij 65 graden.

Ga maar eens op vakantie naar spanje op een camping en bekijk daar eens een vol in de zon staande tegelmuur.

Het is wél zo dat bij nat-in-nat gelegde tegels (dus zonder lijm, maar direct in het natte beton gelegd) dit fenomeen (wat jij beschrijft) eerder voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Nielson en @Puch-Maxi
Had er nooit van gehoord maar het lijkt idd een RTL ventiel. Het is een thermostaatkraan met ingebouwde voeler.

@Verwijderd
Hoe de tegels (60x60cm) gelegd zijn geen idee, ik was er niet bij. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat tegels los kunnen komen door het te snel opwarmen van de vloer. Ik kan mij voorstellen dat de uitzettingscoëfficiënt van de cementdekvloer en de tegels niet hetzelfde zijn. Als je de dekvloer dan snel opwarmt komt er een spanning tussen tegel en dekvloer en wellicht wordt die dan teveel.
In ieder geval vind ik het er niet goed uit zien want meerdere tegels klinken inmiddels 100% hol. Als ik de belgen mag geloven moet ik weer eens gaan klagen bij de aannemer

Via WTCB
Indien men een holle klank hoort wanneer een hard voorwerp in contact komt met het tegeloppervlak en indien dit fenomeen zich op meerdere naast elkaar geplaatste tegels voordoet, is de kans groot dat deze tegels volledig losgekomen zijn en op korte of lange termijn schade zullen vertonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@leecher: als tegels dan loskomen, waren ze altijd losgekomen. De temperatuursveranderingen kunnen het wél versnellen.

En ja, als je op een tegel tikt en het klinkt hol, dan is ie los. Uitbikken en opnieuw verlijmen/voegen is dan de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ruim 4 maanden verder, vorige week is de tegelzetter langs geweest en heeft 4 tegels (1 hele en 4 halve in en naast het douche gebied) vervangen. Deze tegels klonken alsof er niets onder zat. Het vreemde is dat de boel nog steeds hol klinkt, weliswaar de helft minder dan eerst maar ze lijken toch niet echt rock solid op de vloer te liggen zoals bij mijn eigen tegelwerk op de begane grond en veel plekken in de rest van de badkamer. Veel plekken als in: zo'n 25% van de badkamer vloer klinkt op verschillende plekken ook wat hol. Een plek is afgelopen 4 maanden nog wat holler gaan klinken.

Ik heb niet het idee dat ik er iets mee ben opgeschoten, met als kers op de taart wat kleurverschil in de nieuwe tegel, zit er nu wat hoogteverschil in de vloer (ca 1mm) en steekt de tegelstrip aan de voorkant van het douche gebied nu iets uit de vloer waardoor je water niet makkelijk de douche in kan vegen.

Zijn er nog andere redenen waarom een tegel hol kan gaan klinken dan behalve matige dekking van de lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Ik denk het niet, mijn zelf gezette tegelwerk klinkt in ieder geval na een jaar nog goed op 1 tegelhoekje na. Maar van een vakman verwacht je toch dat dit in orde is, zeker gezien de handel eraf valt en hoogteverschil in de tegels gaat dit toch wel ri. beun. Ik heb gedeeltelijk zelf de vloer gelegd en ondanks dat het niet perfect is zit er geen 1mm hoogteverschil in. Zeker niet op zo'n belangrijk punt als de inloopdouche. Het enige andere wat het kan zijn is dat er onder de dekvloer hollen zitten (VV niet goed ingegoten?) waardoor de tegel hol klinkt maar dat lijkt me toch sterk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik had dat eigenlijk moeten checken toen hij de tegels eruit had gesloopt maar ik heb er op dat moment niet aan gedacht. Holle ruimtes in de vloer kan ik me op zich wel voorstellen omdat de tegels dus wel hol klinken, maar niet op zo'n manier dat er niks direct onder lijkt te zitten (zoals de tegels die nu zijn vervangen). Een iets dieper liggende holle ruimte past op zich wel bij het geluid. Het zijn alleen behoorlijk grote oppervlakken en het lijkt me dat dergelijk grote gaten al lang zouden zijn gesneuveld, zeker na het beitelwerk van de tegelzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Jim423 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:58:
Het enige andere wat het kan zijn is dat er onder de dekvloer hollen zitten (VV niet goed ingegoten?) waardoor de tegel hol klinkt maar dat lijkt me toch sterk.
Ik was net bezig in de kamer naast de badkamer waar nog geen vloer ligt. Nu heb ik daar dus een hoek waar de dekvloer compleet hol klinkt op een stuk van ca 1x0,4m. Misschien zit je er dus niet ver naast. Dit is overigens een deel waar geen leidingen liggen tenminste niet dat ik weet.

Pagina: 1