Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Een paar maanden geleden zijn we in onze nieuwbouwwoning getrokken. Al in de aanloop richting de bouw liepen we tegen twee zaken aan;

- Wij wilden graag een houtkachel, maar de isolatiewaarde van nieuwbouwwoningen is zo hoog, dat de houtkachel niet te groot mag zijn. De houtkachels die wél mogelijk bleken, vonden we toch wel klein voor in een grote woonkamer.
- Om de EPC waarde te halen, moesten we extra maatregelen treffen. Bijvoorbeeld zonnepanelen, zonneboiler, of iets dergelijks.

Onze architect kwam toen met het idee om een houtkachel met CV warmtewisselaar te nemen. Deze geven in de ruimte zelf veel minder warmte af. De resterende warmte wordt dan aan het CV systeem afgegeven. De houtkachel inclusief schoorsteen en dergelijke hadden we al opgenomen in het budget, en de meerprijs voor een CV systeem viel ons eigenlijk wel mee. Door een buffervat op te nemen in het systeem, mag je de opwekking voor een belangrijk deel opnemen in de EPC berekening.

We hebben uiteindelijk een Nordic Fire Tunnel 80 in de woonkamer staan, welke via een buffervat als open verdeler gekoppeld is aan de retour van de CV ketel. Warm tapwater wordt voorverwarmd via een spiraal door het vat.

De kachel, hier inclusief leidingwerk nog goed zichtbaar. Momenteel zit er een ombouw omheen, en wees gerust, ondertussen zit ook de rookgasafvoer aangesloten. Verse lucht wordt overigens aangezogen uit de kruipruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z0927Jl39PcBeui8TwddudJ5/full.jpg

Het buffervat van 500 liter in de garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ikWAOBlDnWC6qriKnPEWDA4M/full.jpg

Uiteindelijk wordt het huis verwarmd door vloerverwarming beneden en boven.

Voor mijn gevoel werkt de installatie nog niet optimaal. Ik zou graag mijn ideeën en stappen die ik zet hier willen delen en hopen dat ik van jullie wat feedback en hulp kan krijgen.

Stappen die ik wil zetten;
- inregelen vloerverwarming; Op dit moment worden niet alle ruimtes correct verwarmd voor mijn gevoel. Ik heb hier al een eerste stap toe gezet; ik heb wat losse digitale thermometers en een infrarood thermometer gekocht bij de Conrad en hiermee wil ik straks met hulp van wat informatie op internet de installatie beter inregelen

- probleem thermostaat aanpakken; Op dit moment is het zo dat als ik de kachel aanzet, de ketel logischerwijs stopt met stoken doordat de kamer opwarmt. Overbodig warm water wordt in het buffervat opgeslagen. Als ik nu een avondje gestookt heb, blijft het wel tot het middaguur de volgende dag boven de 21 graden in de woonkamer, dus de ketel doet niets. Tot het moment dat de temperatuur onder de ingestelde waarde komt, dan begint hij weer te stoken. Maar tegen die tijd is de vloer in het hele huis al zover afgekoeld dat het best lang duurt voordat de temperatuur weer correct is. Vloerverwarming is nu eenmaal traag. Het alternatief is, dat ik de 'open haard stand' op de thermostaat aanzet. De ketel blijft dan continu pompen en pompt het opgewekte warme water direct de vloer in (om dit correct te doen, gebruik ik de thermostaatkranen op de verdelers!) Het nadeel van die methode is om te beginnen dat ik er aan moet denken om die handmatig weer uit te zetten, anders blijft de ketel maximaal stoken ongeacht temperatuur in de kamer. het volgende nadeel is, dat het zo inefficiënt voelt; ik heb eigenlijk liever dat de ketel 'op aanvraag' rustig door pruttelt, en naar behoefte warm water gebruikt uit het buffer. Een oplossing die ik hier zelf voor heb bedacht, is een draadloze thermostaat aan te schaffen in plaats van de vaste die ik nu heb. Deze draadloze thermostaat kan ik op een andere plek hangen, bijvoorbeeld helemaal in de keuken of zelfs in de hal. Ik hoop dat de installatie dan minder gevoelig is voor de uitschieters die de houtkachel veroorzaakt.

- Ik wil de mogelijkheden onderzoeken om een warmtepomp aan het systeem toe te voegen. Voor mijn gevoel kan dat relatief eenvoudig want een deel van het systeem ligt er al. Ik twijfel wat aan de haalbaarheid, omdat ik denk dat een split unit wat veel lawaai maakt denk ik (terras van de buren zit er 2 meter naast). Het dak is wat lastig bereikbaar binnendoor. Daarnaast moet ik maar eens meer expertise inwinnen over de haalbaarheid, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wordt vervolgd! Tips en adviezen worden alvast op prijs gesteld!

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lastig te zien op de foto, maar waarom sluit je niet de 2 vloerverwarmingsverdelers direkt op het vat aan?
Je kan ze dan sturen met zwave en een fibaro tussenstekker (icm domoticz, pi3 eventueel)

Dat sturen doe je dan op een draadloze zwave thermostaat of een fibaro rookdetector met temperatuurmeting enz...

Dat kan je instellen/programmeren zoals je wilt.

Ik heb ook een L/W WP en 450 ltr buffervat en vloerverwarming.
Alles gaat via (Mitsubishi) melcloud to domoticz, welke ook fungeert als temperatuur info en via zwave tussenstekkers.

Heb je geen schematje van je opzet?
Zoiets...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je ook radiatoren (badkamer!), of alleen vloerverwarming?
Als je alleen vloerverwarming hebt, dan is de verdeler die je nu hebt niet optimaal. De CV ketel moet warmer water maken dan de vloer nodig heeft, omdat er bijgemengd moet worden. Dit kost rendement.

Een buffer 'als open verdeler in de retour' zegt me heel weinig, óf hij zit in de retour, óf hij is als open verdeler aangesloten.
Ik vermoed dat hij niet als open verdeler is aangesloten.

De warmtepomp kan je hier inderdaad simpel aan knopen; met deze HTV vloerverwarmingsverdelers ga je geen super-COP halen maar het werkt wel.
Idealiter wil je iets als een instelbaar mixventiel zodat je vloerverwarming altijd water van 22 graden krijgt, ook als de kachel brandt, en dit meer wordt adhv de ruimtetemperatuur en buitentemperatuur.

Heb je een hygiënespiraal in de buffer voor douchewater?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:44:
Lastig te zien op de foto, maar waarom sluit je niet de 2 vloerverwarmingsverdelers direkt op het vat aan?
Je kan ze dan sturen met zwave en een fibaro tussenstekker (icm domoticz, pi3 eventueel)

Dat sturen doe je dan op een draadloze zwave thermostaat of een fibaro rookdetector met temperatuurmeting enz...

Dat kan je instellen/programmeren zoals je wilt.

Ik heb ook een L/W WP en 450 ltr buffervat en vloerverwarming.
Alles gaat via (Mitsubishi) melcloud to domoticz, welke ook fungeert als temperatuur info en via zwave tussenstekkers.

Heb je geen schematje van je opzet?
Zoiets...
Kijk dit zijn de tips waar ik naar op zoek was! :)

Ik ga een in het zwave en fibaro verhaal duiken, dat zegt me even niks.

Ik ga even een schema maken binnenkort.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:43:
Heb je ook radiatoren (badkamer!), of alleen vloerverwarming?
Als je alleen vloerverwarming hebt, dan is de verdeler die je nu hebt niet optimaal. De CV ketel moet warmer water maken dan de vloer nodig heeft, omdat er bijgemengd moet worden. Dit kost rendement.
ja, er zit ook een handdoekradiator in de badkamer. Die radiator zit niet op de verdeler aangesloten, die zit al vóór de verdeler. Het idee daarvan was volgens de installateur, dat de ketel dan te allen tijde zijn druk kwijt kon, ook als de verdeler van de verwarming geen warmtevraag heeft. Ik vind dit niet logisch klinken; als de vloer geen warmte vraagt, moet de ketel ook niet draaien. Eigenlijk denk ik er aan om de thermostaatkraan in de badkamer hierom terug te draaien (niet aan te bevelen volgens installateur??) om dit tegen te gaan.
Een buffer 'als open verdeler in de retour' zegt me heel weinig, óf hij zit in de retour, óf hij is als open verdeler aangesloten.
Ik vermoed dat hij niet als open verdeler is aangesloten.
Oké nu wordt het wat technisch, ik citeer de specificatie van de leverancier. De houtkachel pompt het warme water zo het buffervat in, en de CV ketel stuurt het retourwater eerst via de buffer.Het kan dan dus zo zijn dat het retourwater bijvoorbeeld 80/90 graden is, dat wordt dan in de verdeler bijgemengd tot de ingestelde temperatuur. Maar ik zal er even een schema van proberen te maken
De warmtepomp kan je hier inderdaad simpel aan knopen; met deze HTV vloerverwarmingsverdelers ga je geen super-COP halen maar het werkt wel.
Idealiter wil je iets als een instelbaar mixventiel zodat je vloerverwarming altijd water van 22 graden krijgt, ook als de kachel brandt, en dit meer wordt adhv de ruimtetemperatuur en buitentemperatuur.
Oke, dat is me even onbekend. Maar in principe heb ik dat nu toch ook? als ik op de thermostaatkraan 22 graden instel, dan gaat er volgens mij altijd 22 graden de verdeler in.

Wat ik met die warmtepomp dacht te bereiken, is dat die het buffervat opwarmt. Maar of dat voldoende is, weet ik niet. uiteindelijk zou je met zo'n pomp toch betrekkelijk eenvoudig het water in het vat tot een graad of 30/40 op moeten kunnen warmen?
Heb je een hygiënespiraal in de buffer voor douchewater?
Ja. maar of dat nou uiteindelijk zo vreselijk veel effect heeft? Dat werkt natuurlijk alleen maar als dat water flink heet is.

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb even geprobeerd om het schema te schetsen. Om het eenvoudig te houden heb ik zaken als noodkoeling en verwarming van tapwater even buiten dit schema gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D7bBp3RXR64y9QovLs1GFitS/medium.jpg

Volgens mij spreken de kleuren redelijk voor zich, maar voor de zekerheid heb ik de legenda er even bij gezet.

De ketel betreft een Remeha Calenta 40C, met een bijpassende Isense thermostaat. Die thermostaat hangt nu redelijk dichtbij de houtkachel. 1 van de dingen die ik sowieso eigenlijk wil doen is de thermostaat verplaatsen, het handigste leek het mij om een draadloze variant te halen en die helemaal in de keuken te zetten. Ik hoop hier wel een probleem mee op te lossen, want zo'n ding is relatief kostbaar (vraag me niet waarom??) als ik hem via het werk inkoopprijs bestel, kost hij nog steeds plm 180 euro.

Daarnaast wil ik eigenlijk de vloerverwarming beter inregelen. Dit moet beter kunnen. Zijn hier tips en trics voor? De ketel levert nu warm water van 35 graden, de thermostaatkranen van de verdelers staan ingesteld op 30 graden voor beneden en 25 graden voor boven.. Mijn gevoel is dat dit nog lager moet kunnen. En dan vervolgens kan ik de flow ook nog instellen (op de pomp, maar ook met de flowmeters).

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
er zijn denk ik weinig mensen op het forum met cv kachel.

ik ben geen expert maar het lijkt me niet goed als alle circuits dicht kunnen. dus de badkamer kraan zou ik open laten.

Ik denk dat de meeste mensen met een relatief dure cv kachel bijna elke dag stoken en zo geen last krijgt van de koude vloer?
eventueel zou je de thermostaat tijdelijk wat hoger kunnen zetten wanneer het buffervat bijna afgekoeld is? thermostaat ver van de kachel lijkt me logisch.

Hoe vaak stook je? tvt van een warmtepomp loopt natuurlijk wel op als je die minder gebruikt.

En hoe bedoel je geluid van een split unit?
Een mono bloc staat/ hangt ook buiten hoor. Zitten de buren veel op het terras tijdens het stookseizoen?
Veel mensen zeggen de buiten unit op 2m nauwelijks te kunnen horen. Als je dan ook nog een heg/ schutting toevoegt...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:19:
er zijn denk ik weinig mensen op het forum met cv kachel.

ik ben geen expert maar het lijkt me niet goed als alle circuits dicht kunnen. dus de badkamer kraan zou ik open laten.
Vanuit de huidige manier van ketelsturing snap ik dat; als die pomp van de ketel draait, moet hij zijn druk kwijt kunnen. Maar voor mijn gevoel gaat er dan zoveel energie verloren omdat dat warme water dan naar die radiator wordt gepompt, terwijl de vloer gewoon warm is. Ik heb dan zelf liever dat die warmte in het vat blijft.
Ik denk dat de meeste mensen met een relatief dure cv kachel bijna elke dag stoken en zo geen last krijgt van de koude vloer?
Tja, zou kunnen. Ik gebruik hem ook bijna iedere dag. Maar zo stoken heeft natuurlijk wel als belangrijk kenmerk dat de temperatuur die de houtkachel levert niet stabiel is over de dag.
eventueel zou je de thermostaat tijdelijk wat hoger kunnen zetten wanneer het buffervat bijna afgekoeld is? thermostaat ver van de kachel lijkt me logisch.
Het handmatig 'spelen' met de thermostaat werkt op zich wel prima hoor. Vanaf de thermostaat kan ik het al dan niet draaien van de ketel bedienen met het instellen van de temperatuur, en ik kan het 'leeg trekken van het vat' bedienen door de open haard stand aan te zetten. Ik heb het vermoeden dat die open haard stand niets anders doet dan gewoon blijven pompen. Groot nadeel van die open haard stand is dat die maar door blijft gaan tot je hem handmatig uit zet; als je die 's avonds vergeet uit te zetten als je op bed gaat, is het de volgende morgen 23 graden in je huis omdat die ketel ongeacht kamer temperatuur maximaal blijft stoken, ook als het buffer al leeg is.
Hoe vaak stook je? tvt van een warmtepomp loopt natuurlijk wel op als je die minder gebruikt.
Zeker in hele koude periodes bijna dagelijks. Maar daarmee wek ik nog niet de volledige warmtebehoefte op. In principe heb je natuurlijk wel gelijk, daar staat tegenover dat ik nog steeds gas gebruik, en dat de investering voor een warmtepomp wel eens mee zou kunnen vallen omdat een groot deel van de voorwaarden al aanwezig zijn.
En hoe bedoel je geluid van een split unit?
Een mono bloc staat/ hangt ook buiten hoor. Zitten de buren veel op het terras tijdens het stookseizoen?
Veel mensen zeggen de buiten unit op 2m nauwelijks te kunnen horen. Als je dan ook nog een heg/ schutting toevoegt...
Het buffervat en ketel op de foto staan in de garage. Die garage kan dus ook prima ruimte bieden aan een warmtepomp, maar dan moet een deel van dat systeem buiten hangen. Rechts naast die garage zit nog een pad van 2m en daarnaast de tuin van de buren. Ik wil ze eigenlijk niet met lawaai overladen. Nog even los van het feit dat de gevelbekleding aan die zijkant niet sterk genoeg is om zo'n ding te kunnen dragen. Ik zal hier eens in duiken; de leverancier van de kachel levert ook warmtepompen en kan mij vast van wat meer info voorzien.
Ik was in de veronderstelling dat een monobloc binnen zou kunnen staan/hangen.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31
Op het ecologieforum zitten veel mensen met een CV kachel. Dus je kunt daar eens kijken voor meer informatie.

Als je de woning niet wilt laten afkoelen moet je mijn inziens de CV/Buffer stoken met weersafhankelijke regeling. Je zou dan met zoneregeling bepaalde zones kunnen "knijpen" om zo je warmte beter te sturen.
Je vraag is echter een moeilijke, want elke naregeling zal ervoor zorgen dat een zone wordt dichtgezet als het te warm is, de ruimte moet namelijk afkoelen... Met zoneregeling kun je echter wel weer per zone een schema invullen en wat creatief omgaan met je warmtevraag ;-)

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
_Piwi_ schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:24:
Op het ecologieforum zitten veel mensen met een CV kachel. Dus je kunt daar eens kijken voor meer informatie.

Als je de woning niet wilt laten afkoelen moet je mijn inziens de CV/Buffer stoken met weersafhankelijke regeling. Je zou dan met zoneregeling bepaalde zones kunnen "knijpen" om zo je warmte beter te sturen.
Je vraag is echter een moeilijke, want elke naregeling zal ervoor zorgen dat een zone wordt dichtgezet als het te warm is, de ruimte moet namelijk afkoelen... Met zoneregeling kun je echter wel weer per zone een schema invullen en wat creatief omgaan met je warmtevraag ;-)
Ik was beter bekend op dit forum, en ik zag zoveel veelbelovende topics dat ik vermoedde hier veel ervaring aan te treffen. Inderdaad is een ecologieforum misschien logischer, ik zal daar ook eens kijken.

Nieuwe ervaringen zal ik hier ter lering en vermaak wel weer even delen tzt.

dank voor je reactie!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30
Ik heb ook een hout cv kachel (icm met l/w warmtepomp) ik heb een pomp - mengroep tussen het buffervat en de vloerverwarming zitten. De regeling van de warmtepomp houdt mijn buffervat op temperatuur (en als ik dus stook gaat de warmtepomp in rust) houdt. De vloerverwarming werkt met een zoneregeling waarbij de pomp-menggroep ( die temperatuur van mijn vloerverwarmingscircuit regelt) weersafanhkelijk wordt aangestuurd door mijn warmtepomp regeling. Als ik dus stook in de woonkamer, blijven alle ruimtes prima op hun eigen ingesteld temperatuur, als het in de woonkamer afkoelt gaat de vloerverwarming daar ook weer aan, hier heb ik geen enkel probleem mee ondervonden met traagheid oid.

• Avonet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02-2020
Met interesse alles gelezen. Vraag mij af hoe het nu gaat. Heb anders ook nog wel tips.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:05
Avonet schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:06:
Met interesse alles gelezen. Vraag mij af hoe het nu gaat. Heb anders ook nog wel tips.
Ben ook wel benieuwd naar de uiteindelijke installatie. Dit wordt voor mij het negende stookjaar met cv-houtkachels. Buffervat, vloerverwarming etc. . In het eerste jaar heb ik ter optimalisatie enkele kleine aanpassingen doorgevoerd. Systeem werkt perfect.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou ik heb de eerste offerte/infovraag uitgezet voor een CV aangesloten houtkachel.

Ik wil in de winter de CV en het tapwater verwarmd hebben via de houtkachel en in de zomer het tapwater verwarmd hebben via electriciteit (uitbreiding zonnepanelen gaat ook gebeuren)

Maar nu heb je buffervaten en boilers de eerste is voor de CV te bufferen en warmte op te slaan voor wanneer de houtkachel uit is. Maar ik heb ook een boiler nodig voor sanitair water.

Kon nou niet echt ontdekken of die gecombineerd bestaan en het tapwater gedeelte verwarmd kan worden via de zonnepanelen. Of moet ik dan een buffervat en een aparte boiler hebben?

Die zouden in de (ongebruikte) kelder kunnen staan, dus niet zo'n punt. Maar liever 1 groot gecombineerd (500 liter?) buffer/boiler vat of zou apart beter zijn? (If possible)

Iemand hier die en CV en sanitair hier via CV houtkachel laten lopen icm met boiler? Doel is om de gas CV ketel helemaal uit te kunnen zetten natuurlijk.

Warmtepomp is geen optie overigens matig geïsoleerd vrijstaand huis uit 1906, krijgen we nooit voldoende geïsoleerd tenzij we 75.000€ kapot willen slaan. ;)

We stoken overigens vrij weinig ruimtes via de CV, het is voornamelijk op 15 graden houden.

Woonkamer wordt direct via houtkachel verwarmd, enkel de keuken en badkamer en eetkamer worden mee verwarmd, maar we willen wel de mogelijk hebben om zo af en toe even "droog te stoken" zeker als de was ergens opgehangen wordt. Slaapkamer hangt een airco (inverter) die ook redelijk efficiënt zou kunnen verwarmen CV is daar ook in 10 jaar niet aangeweest omdat de warmte van beneden toch wel wat naar boven doortrekt.

We vragen dus niet heel veel warmte maar wel gericht, dus zonder CV is ook weer lastig. En niet teveel electra verbruik in de winter omdat ik alvast wil voorsorteren op het afschaffen van de salderingsregeling. :)

Edit laat maar nooit bij stil gestaan dat een houtkachel je huis niet op temperatuur houdt als je langere tijd niet thuis bent. 8)7 Dat wordt toch een pelletkachel dus. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Flagg op 04-01-2019 11:49 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1