Scheuren in de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 21:15
Goedemorgen allemaal,

Sinds enige tijd krijgen wij allemaal scheuren in de muur van de woonkamer en de keuken (zie foto)

Achtergrond informatie: huis in Juni geheel opnieuw in de structuurverf gezet, muren waren hiervoor voorzien van behang. Eerst alle behang er af, toen geschuurd, schoongemaakt, gevuld, opnieuw geschuurd, schoongemaakt, voorstrijk er op en toen structuurverf er op.

Nu ontstaan er allemaal scheuren in de muren. Op dit moment hebben we een luchtvochtigheid van 30% (werken aan het verhogen) en is het huis voorzien van centrale afzuiging.

Hoe kan het dat deze scheuren hier ontstaan, maar nog veel belangrijker, hoe kunnen we het voorkomen?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Forum
scheuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Uitzetting en krimp van de materialen is de oorzaak. Het voorkomen?
https://www.eigenhuis.nl/...-onderhoud/scheurenwijzer

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe oud is het huis? Kan zomaar zijn dat nieuwbouw (of recent opgeleverd) nog enigszins moet settelen; in veel gevallen wil/zal de aannemer niet eens gestucte muren willen/kunnen opleveren vanwege de scheuren "die toch wel gaan komen".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Bedankt voor de reacties, het huis is uit 69. Het gaat om zowel de bestaande muren als de tussenmuur die er inmiddels minimaal 12 jaar staat. Qua temperatuur is het eigenlijk altijd tussen 15 en 22 graden in huis.

ik ga de test eens doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Laatst bij ons ook een paar gezien en overleg gehad met een paar stucadoors. Zij gaven allemaal aan dat dit niet te voorkomen is en komt door de werking van koud weer. Ligt vaak wel aan wat voor soort muur het is.

Verhelpen kon, maar de kans dat het terugkwam was 90+% dus zij raden bij ons aan om er niets aan te doen. Eentje gaf zelfs aan dat hij bij hem thuis niet eens de moeite neemt omdat het toch wel terug komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:40
De topictitel klopt niet. Kan deze niet aangepast worden?

Edit:
Heb hier een topic report voor ingediend. Weet niet of dit de juiste weg was. Maar toch gedaan. :)

[ Voor 49% gewijzigd door R20141016 op 28-02-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:06
Die lage luchtvochtigheid zal zeker een rol spelen, dus goed dat je hieraan werkt.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:32
R20141016 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:25:
De topictitel klopt niet. Kan deze niet aangepast worden?

Edit:
Heb hier een topic report voor ingediend. Weet niet of dit de juiste weg was. Maar toch gedaan. :)
Voor een spelfout ? :P

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:40
Wel een mega fout! Ik dacht dat er schuren in de muur zaten.
Een schuur is een berging. ;)
Dus bergingen in de muur is een beetje raar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bedankt voor de inhoudelijke reacties. De vochtigheid hoog houden is momenteel met deze lage temperaturen super lastig. Ik zal iets minder ventileren dan anders en de bevochtiger wat hoger gaan zetten. Kan het ook te maken hebben met de soort verf, en het feit dat de stuclaag er onder vrij dun is? (oftewel, kan het laten stuccen ook helpen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als een muur werkt ga je dat in stucwerk ook zien. Als je dat risico wilt verkleinen, kun je bij stucwerk wel de hele boel laten ingazen. Kost je ca 10 euro per m2 extra iirc. Let wel: risico verkleinen. Dus is er nog steeds.

Maar structuurverf werkt in weze ook een beetje als stucwerk, dus dat dat scheurt is niet verwonderlijk.

Having said that: als je nu al weet dat het spul werkt, is laten stuccen echt zonde van je geld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Oke. misschien dat onderstaande informatie nog wat verandert? (als ik het teruglees was ik niet heel specifiek.

Na het afhalen van het behang zag ik een soort van stuclaag van max een mm dik, en op sommige plekken het beton er al door heen. In de muur zelf zitten geen scheuren. Hier zitten dus nu alleen scheuren in de structuurverf.
Een muur is opgebouwd uit een soort blokken (ik denk gips). Hierop zat wel een egale stuclaag zonder scheuren, hier zie ik de meeste scheuren in de structuurverf nu.

Als ik het dan goed begrijp is hier niks aan te doen, en moet ik leven met de scheuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Als de scheuren niet meer werken, dan kun je het prima repareren. Bijvoorbeeld met glasvezelband. Als de scheur werkt, dan zal het altijd terugkomen. Je moet dan de oorzaak (bouwkundig probleem bijv.) aanpakken en niet het gevolg (de scheur).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 11:18
Ik dacht heel even dat je foto bij mij in de woonkamer gemaakt was.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fqoMVx/20180302_011746_1.jpg

Structuurverf zit er nu zo'n 3 jaar op. Heb precies vergelijkbare scheuren. Bij heel warm en heel koud weer zijn de duidelijker zichtbaar. De scheur achter de plant loopt van plafond tot vloer en is vooral in de winter zichtbaar. Zit precies midden op de lange muur (buitenwand)
Ik heb ook een scheur in wand van de voorkant van het huis. Bij 30+ graden is hij misschien wel 2 mm breed. Echter vandaag kan ik hem niet vinden.
Mijn huis is zo'n 40 jaar oud, en de scheuren ontstaan op de buitenwanden. Mijn huis is 3 jaar geleden volledig opnieuw gestucced en daarna heb ik er ruwer (structuurverf) opgezet.

Ik heb gemerkt dat je de structuurverf plaatselijk best netjes bij kunt werken. Je kan proberen om de scheur met verf te vullen en netjes af te rollen. dit zal de zichtbaarheid zeker verminderen, maar idd 90% kans dat hij er volgend jaar weer is. Bij mij ontstaan de scheuren in de buitenmuur, terwijl de binnenmuren nergens last van hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Sgrovert op 02-03-2018 01:32 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 13:20
Als het kalkzandsteen muren zijn, dan ben je kansloos in je gevecht tegen krimpscheuren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Hebben wij ook is niets aan te doen (Huis uit 2010 zitten er al 8 jaar in)

Wil de muren over een paar jaar opnieuw laten stucken.
Verf gebruiken op Latex basis helpt misschien een beetje weet het niet.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:12

psy

The Eagle schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:24:
Als een muur werkt ga je dat in stucwerk ook zien. Als je dat risico wilt verkleinen, kun je bij stucwerk wel de hele boel laten ingazen. Kost je ca 10 euro per m2 extra iirc. Let wel: risico verkleinen. Dus is er nog steeds.

Maar structuurverf werkt in weze ook een beetje als stucwerk, dus dat dat scheurt is niet verwonderlijk.

Having said that: als je nu al weet dat het spul werkt, is laten stuccen echt zonde van je geld.
Dat "ingazen" oftewel Background-Vlies gebruiken hebben wij ook gedaan. In ons nieuwe huis (uit '69/'70) zaten ook een aantal scheuren die voornamelijk bij de hoeken van de kozijnen zaten. Om te voorkomen dat dit opnieuw zichtbaar werd hebben we alles af laten schrapen en alles opnieuw opgebouwd met nieuw stucwerk en dat backgroundvlies. Volgens mijn zwager (die stucadoor is) is de kans dat de scheuren terugkomen nagenoeg 0.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bedankt voor de reacties. Jammer dat er niet echt een oplossing lijkt te zijn.
Ik zal van de week de scheuren is een beetje opvullen met verf of structuur en kijken wat er dan gebeurt.

Wat ik zelf zo vreemd vond is dat de scheuren dus niet in de muur zelf zitten maar alleen in de structuurverf.
Dat gaf mij de hoop dat er toch wel een oplossing voor zou zijn, misschien voor de zekerheid toch nog een stucadoor inschakelen om zijn licht te laten schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:16
Je kan proberen de scheur te vullen met kit en daarna overschilderen met latex. Beide zijn redelijk flexibel dus geven een redelijke kans dat het meebeweegt en niet scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
jichem schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:30:
Bedankt voor de reacties. Jammer dat er niet echt een oplossing lijkt te zijn.
Ik zal van de week de scheuren is een beetje opvullen met verf of structuur en kijken wat er dan gebeurt.

Wat ik zelf zo vreemd vond is dat de scheuren dus niet in de muur zelf zitten maar alleen in de structuurverf.
Dat gaf mij de hoop dat er toch wel een oplossing voor zou zijn, misschien voor de zekerheid toch nog een stucadoor inschakelen om zijn licht te laten schijnen.
Als de scheuren alleen in de structuurverf zitten en niet in het stucwerk onder de verf, dan ligt het aan de structuurverf en niet aan de stuclaag.
Misschien kun je nog achterhalen welk merk en type structuurverf er toegepast is op de muren, dan kun je de fabrikant hiervan benaderen voor advies.

Wat ik ook nog wel eens zie is dat bij licht werkende muren/toplagen er over het stucwerk eerst een laag vlak glasvlierbehang wordt geplakt. Daarover komt pas de sauslaag of in jullie geval de structuurlaag. Op deze manier maak je de ondergrond iets beter bestand tegen lichte scheurwerking. Echter en nogmaals, als de scheurwerking aan de structuurverf ligt dan heeft deze optie ook geen zin, dan is het echt de verflaag.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 19:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

glasvezelbehang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Theo74 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:04:
[...]

Als de scheuren alleen in de structuurverf zitten en niet in het stucwerk onder de verf, dan ligt het aan de structuurverf en niet aan de stuclaag.
Misschien kun je nog achterhalen welk merk en type structuurverf er toegepast is op de muren, dan kun je de fabrikant hiervan benaderen voor advies.

Wat ik ook nog wel eens zie is dat bij licht werkende muren/toplagen er over het stucwerk eerst een laag vlak glasvlierbehang wordt geplakt. Daarover komt pas de sauslaag of in jullie geval de structuurlaag. Op deze manier maak je de ondergrond iets beter bestand tegen lichte scheurwerking. Echter en nogmaals, als de scheurwerking aan de structuurverf ligt dan heeft deze optie ook geen zin, dan is het echt de verflaag.
Ik zal eens contact op nemen met de leverancier en kijken wat zij hier over te zeggen hebben.
Het gebruik van renovlies heb ik inderdaad al eerder gelezen, dat zou ook nog een optie zijn.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
jichem schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:44:
[...]

Ik zal eens contact op nemen met de leverancier en kijken wat zij hier over te zeggen hebben.
Het gebruik van renovlies heb ik inderdaad al eerder gelezen, dat zou ook nog een optie zijn.

Bedankt voor de reacties!
Metname het gladde vliesbehang zonder structuur wordt gebruikt om nadien over te sauzen of hierop af te werken met een stuctuurverf. In de snelbouw/renvatiebouw wil je nog wel eens dat (lelijke) structuur vliesbehang zien.
Maar als bij jou dus alleen de structuurverf scheurt en niet de stuclaag dan ligt het echt aan de structuurverf zelf.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Mijn moeder heeft hiervoor (dure) elastische verf gekocht voor werkende muren voor c.a. 60 euro per 5 liter (met een rendement van 37,5 M2 zoals op de emmer staat) huismerk Karwei. Volgens mij heeft ze i.v.m. de relatief slechte dekking 2x moeten verven om de muur mooi wit te krijgen. Het zit nu al een aantal jaren op de muur en er is geen scheurtje te bekennen! Hij is mat dus de glibberige glanzende latex uitstraling heb je uiteindelijk niet :9

Ondergrond was glad stucwerk met daarover heen sierpleister /spachtelputz

Tijdens het typen meen ik me te herinneren dat het wel een behoorlijke tijd onprettig heeft geroken, naar kattenurine of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Misschien is dit dan toch een gevalletje goedkoop is duurkoop :+ :+
Gelukkig zit ik al een tijdje in mijn hoofd met het veranderen van de kleur, hadden toen we gingen verhuizen heel bewust neutraal gekozen om te kijken hoe we het willen als we er eenmaal zitten.

Wat zijn de betere latexverven qua flexibiliteit etc,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-06 20:51
Vraag me af of het de toplaag is die scheurt. Lijkt me meer dat de scheur in de ondergrond zit.
Pagina: 1