Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies Game PC rond de ~2000

Pagina: 1
Acties:

• nalufrank
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor games (tevens met oog op toekomstige titels).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Na verschijnende keren tijdens mijn jeugd zelf systeempjes te hebben samengesteld voor ongeveer 1000,- Ben ik nu beland in het wereldje van hard (fulltime) werken waarbij ik wat meer verdien dan bij voorgaande bijbaantjes :) . Daarom was het nu maar eens tijd om iets meer high-end te nemen, tevens met oog op de toekomst. Dus is mijn budget deze keer ongeveer 2000,- :Y)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het wordt een compleet nieuw systeem. Enige wat ik meeneem is mijn randapparatuur. Dat is een toetsenbord, muis, headset en beeldscherm. Aangezien er vast vragen komen over mijn beeldscherm en speelresolutie: Het is een Asus VG248QE Zwart. Dus ik weet dat een GTX 1080 zware overkill is voor dit scherm, echter is mijn idee om binnen een jaar over te stappen naar zoiets als dit: Asus ROG Swift PG27VQ Zwart.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uiteraard heb ik al een tijdje een wenslijstje staan, dus bij deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 347,50€ 347,50
1Asus ROG Maximus X Hero€ 274,50€ 274,50
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 749,-€ 749,-
1NZXT S340 Elite Wit€ 85,95€ 85,95
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 208,75€ 208,75
1Corsair RM550x Zwart€ 87,-€ 87,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 116,69€ 116,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.020,34

Ik weet echter niet of ik aan 550w voeding genoeg zal hebben, of dat ik toch voor de 650w moet gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In de wenslijst is je vast opgevallen dat ik voor een vrij duur Z370 moederboard van Asus ROG heb gekozen. Ik weet dat ik daar waarschijnlijk iets op kan besparen, echter vind ik het board er geweldig mooi uitzien en ben ik er stiekem een beetje verliefd op geworden :D Maar ik sta altijd open voor suggesties van mensen die hier wat meer in thuis zijn! Daarnaast vind ik dit RAM setje van G.Skill Trident Z RGB erg mooi. Ik heb nu Corsair gekozen omdat het bij mij wat meer bekend is. Maar ook hier laat ik mij graag op adviseren! (Ik las wel dat beide een beetje issues hebben met de Aura Sync van het Asus mobo :'( )

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet dat ik mij zo kan bedenken.

Ga je overklokken?
Wellicht een beetje, maar ik ben geen die-hard OC-er :P

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik bestel vaker een systeem, maar daar zit elke keer weer jaren tussen! Ik vind het leuk om ze zelf samen te stellen, maar het lijkt mij daarbij slim om andere tweakers even te laten kijken naar het lijstje met de daarbij altijd goede adviezen! Zoals ik hierboven ook al aangaf heb ik wat onzekerheden met het aantal Watt voeding, het moederboard en RAM geheugen! De prijs zóu terug gedrongen kunnen worden en hoeft niet verder opgevoerd te worden dan ~2000,- Alvast bedankt voor alle tips, suggesties! d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door nalufrank op 28-02-2018 08:58 . Reden: Leesbaarheid ]

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Voeding lijkt me een prima keuze, misschien afhankelijk van hoe zwaar je precies wilt gaan overklokken. Zie eventueel Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Als je geld wilt besparen zou ik naar die waterkoeler kijken. Die is vrij duur, terwijl ik in je motivatie niet iets terug zie waardoor die de moeite waard zou zijn. Je kan 100 euro besparen door gewoon een goeie luchtkoeler te kiezen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen de aankoop van de videokaart uit te stellen totdat je ook je nieuwe beeldscherm gaat kopen, en voorlopig de videokaart uit je oude systeem mee te nemen. Ik denk dat je daar ook flink mee kan besparen, omdat videokaarten op dit moment bizar overpriced zijn. De videokaart die je nu in je lijstje hebt staan is pas leverbaar voor 100 euro meer dan het bedrag wat er bij staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 27-02-2018 11:03 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
Waarom heb je de 960 EVO? De NVME SSDs hebben weinig voordelen voor de meeste situaties.
Als je het voor de kabels doet, kan je ook een M.2 SATA SSD nemen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
Aan 550 watt ga je net wel genoeg hebben maar ik zou toch voor deze gaan: pricewatch: Corsair RM750x (2018)
750 watt voor iets meer dan een tientje extra, deze geeft je wel even net wat extra marge en bied mogelijkheden voor meer ssd's, hdd's, sli etc.

Zo'n duur moederbord is ook niet nodig als je niet die-hard gaat overklokken en/of de extra functies nodig hebt die dat moederbord bied, extra performance bied ( op het automatisch hoger klokken van de processor dan normaal, wat eigenlijk gewoon overklokken is ) niet.
Dit is bijvoorbeeld al een heel degelijk moederbord maar welke wel een stuk goedkoper is: pricewatch: MSI Z370 Gaming Pro Carbon
Budget opties als pricewatch: Gigabyte Z370P D3 en pricewatch: MSI Z370-A PRO zou ook kunnen.
Met die laatste twee ga je niet de laatste 100mhz overklok mee halen maar dat was je volgens mij ook niet van plan :)

Zo'n dure waterkoeler ( of eigenlijk hybride water/lucht koeler ) heeft ook niet zoveel nut, qua geluid hoef je het bijvoorbeeld ook niet te doen.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition is een hele degelijke lucht koeler en kun je ook aardig wat mee overklokken.

De ssd zou je wat mij betreft wel kunnen laten staan gezien als '' neutraal '' advies.
Vergeleken met een sata ssd is die op papier wel echt een heel stuk sneller maar in de praktijk is dit best wel verwaarloosbaar.
Als je het verschil niet kent zal zo'n sata ssd waarschijnlijk ook volledig voldoen, het is alleen jouw budget wat het naar mijn mening wel het overwegen waard maakt.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Jesse
JohanNL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:16:
Aan 550 watt ga je net wel genoeg hebben maar ik zou toch voor deze gaan: pricewatch: Corsair RM750x (2018)
750 watt voor iets meer dan een tientje extra, deze geeft je wel even net wat extra marge en bied mogelijkheden voor meer ssd's, hdd's, sli etc.

*knip*
???
95 + 185 + 5 is echt nog lang geen 550.
Nogmaals, zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 27-02-2018 13:27 ]

• nalufrank
Jesse schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:00:
Voeding lijkt me een prima keuze, misschien afhankelijk van hoe zwaar je precies wilt gaan overklokken. Zie eventueel Voeding advies en informatie topic - Deel 34

...
Thanks, bedankt voor de link! Ga ik even doorlezen. Misschien dat ik dan nog ietsje hoger ga met oog op een kleinbeetje OC! Ja ik weet dat een luchtkoeler stukken goedkoper is, echter ben ik gevallen voor het plaatje van zo'n mooie waterkoeler, niet meer niet minder! :9 Dat is iets wat ik dan nog even moet overwegen inderdaad. De videokaarten zijn inderdaad op z'n zachts gezegd dramatisch! Overal slechte levertijd of way overpriced helaas. Maar ik heb dan ook helaas geen andere videokaart liggen op dit moment :-( Die ik in de lijst heb gezet is een beetje een indicatie van de soort kaart. Hopende dat er nog wat magisch gebeurt komende dagen :X
SpeedQber schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:22:
Waarom heb je de 960 EVO? De NVME SSDs hebben weinig voordelen voor de meeste situaties.
Deze heb ik voor een leuk prijsje kunnen overnemen, vandaar. :Y)
JohanNL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:16:
Zo'n duur moederbord is ook niet nodig als je niet die-hard gaat overklokken en/of de extra functies nodig hebt die dat moederbord bied, extra performance bied ( op het automatisch hoger klokken van de processor dan normaal, wat eigenlijk gewoon overklokken is ) niet.
Dit is bijvoorbeeld al een heel degelijk moederbord maar welke wel een stuk goedkoper is: pricewatch: MSI Z370 Gaming Pro Carbon
Budget opties als pricewatch: Gigabyte Z370P D3 en pricewatch: MSI Z370-A PRO zou ook kunnen.
Met die laatste twee ga je niet de laatste 100mhz overklok mee halen maar dat was je volgens mij ook niet van plan :)

...
Klopt. Het is misschien wat overkill. Naast het feit dat ik hem gewoon enorm gaaf vind, dacht ik een beetje toekomst gericht te kijken naar een solide degelijk mobo. Denk ik dan helemaal verkeerd door iets meer uit te geven op zo'n moederboard?

• JohanNL
Jesse schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:26:
[...]

???
95 + 185 + 5 is echt nog lang geen 550.
Nogmaals, zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34
ehm, misschien is wat onderbouwing ook handig bij reacties als deze?
wat is 95? wat is 185? wat is 5?

Wacht ik zie het al, met alle respect, dat topic klopt niet helemaal.
Er wordt gesproken over '' Een voorbeeld: een game PC met een AMD Ryzen 7 1600X (~95W), een GTX 1070 (155W), SSD (5W) en hardeschijf (10W) komt maar uit op 265W. Een voeding welke 265W op de 12V rail(s) kan leveren is al genoeg. ''

Dit zijn TDP waardes.
Een systeem als deze kan wel veel meer stroomverbruiken, de TDP = Therminal Design Power
Zie ook: Wikipedia: Thermal design power

• Jesse
JohanNL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:42:
[...]

ehm, misschien is wat onderbouwing ook handig bij reacties als deze?
wat is 95? wat is 185? wat is 5?

Wacht ik zie het al, met alle respect, dat topic klopt niet helemaal.
Ga dat maar even aan @-The_Mask- vertellen.
Er wordt gesproken over '' Een voorbeeld: een game PC met een AMD Ryzen 7 1600X (~95W), een GTX 1070 (155W), SSD (5W) en hardeschijf (10W) komt maar uit op 265W. Een voeding welke 265W op de 12V rail(s) kan leveren is al genoeg. ''

Dit zijn TDP waardes.
De i7-8700k verbruikt onder full load minder dan 95W.
De waarde voor de videokaart is het daadwerkelijke piekverbruik tijdens gamen.
Een systeem als deze kan wel veel meer stroomverbruiken, de TDP = Therminal Design Power
Zie ook: Wikipedia: Thermal design power
Zie:
http://www.guru3d.com/art...k-processor-review,5.html
https://www.anandtech.com...nd-8400-initial-numbers/5
https://www.techpowerup.c...Radeon_RX_Vega_56/29.html

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 27-02-2018 14:18 ]

• JohanNL
Jesse schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:47:
[...]

Ga dat maar even aan @-The_Mask- vertellen.

[...]

De i7-8700k verbruikt onder full load minder dan 95W.
De waarde voor de videokaart is het daadwerkelijke piekverbruik tijdens gamen.

[...]

Zie:
http://www.guru3d.com/art...k-processor-review,5.html
https://www.anandtech.com...nd-8400-initial-numbers/5
https://www.techpowerup.c...Radeon_RX_Vega_56/29.html
Ik zie het, in dit geval komt het uit bij die tests, voor alsnog moet je niet van die TDP waardes uitgaan als daadwerkelijk maximaal stroomverbruik.
Bij deze test gaan de 1600 (65w) 1600x (95w) en de 7700K (91w) bijvoorbeeld al boven hun TDP: https://imagescdn.tweakto...-1600-1400-cpu-review.png
En zo zijn er nog wel meer tests, vooral als je wat oudere hardware pakt klopt er geen ene jota van de TDP als daadwerkelijk maximaal stroomverbruik te nemen, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om.

• Jesse
JohanNL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:14:
[...]

Ik zie het, in dit geval komt het uit bij die tests, voor alsnog moet je niet van die TDP waardes uitgaan als daadwerkelijk maximaal stroomverbruik.
Bij deze test gaan de 1600 (65w) 1600x (95w) en de 7700K (91w) bijvoorbeeld al boven hun TDP: https://imagescdn.tweakto...-1600-1400-cpu-review.png
En zo zijn er nog wel meer tests, vooral als je wat oudere hardware pakt klopt er geen ene jota van de TDP als daadwerkelijk maximaal stroomverbruik te nemen, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om.
Uitgaan van TDP dan ook niet wat ik voorstelde, en ook niet wat er in dat topic waar ik naar link aangeraden wordt.
Het plaatje waar je naar linkt is ook weer een duidelijke onderbouwing van mijn uitleg.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een voeding als de Corsair RM550x is gewoon genoeg voor deze PC, ook met overklokken. Met een goede 750W voeding kun je twee tot drie GTX 1080's van stroom voorzien. Zolang je niet tot echt de max gaat overklokken kan zelfs een goede 450W voeding prima.

[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 27-02-2018 14:58 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• nalufrank
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:57:
Een voeding als de Corsair RM550x is gewoon genoeg voor deze PC, ook met overklokken. Met een goede 750W voeding kun je twee tot drie GTX 1080's van stroom voorzien. Zolang je niet tot echt de max gaat overklokken kan zelfs een goede 450W voeding prima.
Bedankt voor de heldere korte uitleg, 550W it is!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 16:10
Heb zelf een seasonic 550w gold en de i7 8700k + 1080. Draait goed met alles overgeklokt.
De i7 8700k OC naar 5ghz kan bij stresstesten bijna 275 watt opnemen, maar dit is een piekbelasting. Tegelijkertijd op dit niveau een piek op CPU en GPU komt volgens mij niet voor. Heb met mijn voeding in ieder geval geen problemen gehad.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
SpeedQber schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:22:
Hoe kom je daar dan bij? Ik snap dat de opgegeven snelheden van de fabrikant niet alles betekenen maar ik vind 3200/1500 mb/s in vergelijking met 550/520 mb/s wel echt een heel groot verschil. Misschien mis ik iets maar ik begrijp de uitspraak dat het weinig voordelen zou hebben niet zo goed.

Ooit zijn we van HDD's (+/- 100mb/s) naar SSD's (+/- 500 mb/s) gegaan, dit is factor 5 verschil en daarom echt een wezenlijk verschil. In een build van 2k zou ik lekker die €20 extra uitgeven en een ssd halen die op papier minimaal factor 3 sneller is.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
kanvua schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Hoe kom je daar dan bij? Ik snap dat de opgegeven snelheden van de fabrikant niet alles betekenen maar ik vind 3200/1500 mb/s in vergelijking met 550/520 mb/s wel echt een heel groot verschil. Misschien mis ik iets maar ik begrijp de uitspraak dat het weinig voordelen zou hebben niet zo goed.
Bij het starten van programma's of de PC maakt het geen verschil, het verschil is zelfs amper meetbaar en vaak genoeg ook niet. Merkbaar is het sowieso niet. NVMe SSD is echt alleen bedoeld voor extreem I/O intensieve toepassingen en dat is een game systeem helemaal niet.
Ooit zijn we van HDD's (+/- 100mb/s) naar SSD's (+/- 500 mb/s) gegaan, dit is factor 5 verschil en daarom echt een wezenlijk verschil. In een build van 2k zou ik lekker die €20 extra uitgeven en een ssd halen die op papier minimaal factor 3 sneller is.
Eh nee totaal niet, een beetje HDD doet al meer dan 200MB/s en een weinig bijzondere SSD doet maar iets van het dubbele meer. Het verschil zit dan ook niet in de doorvoorsnelheid maar in de accesstime. Die kan prima een miljoen keer of zelfs nog meer hoger liggen. Daarom merk je duidelijk het verschil, niet dat hele kleine verschil in doorvoersnelheid.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
kanvua schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Het theoretische verschil is inderdaad enorm, maar voor games maakt dit weinig uit.
Ik heb ze zelf niet getest, maar alle bronnen die ik heb geraadpleegd hebben dezelfde conclusie: voor gamen maakt het weinig uit. Als het echt maar €20 meer kost, zou ik het misschien ook gewoon doen, maar je krijgt er weinig extra prestaties voor.
Een M.2 connector is een ander verhaal, dit scheelt 2 kabels vs een SATA connectie.

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
-The_Mask- schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:24:
[...]

Bij het starten van programma's of de PC maakt het geen verschil, het verschil is zelfs amper meetbaar en vaak genoeg ook niet. Merkbaar is het sowieso niet. NVMe SSD is echt alleen bedoeld voor extreem I/O intensieve toepassingen en dat is een game systeem helemaal niet.

[...]

Eh nee totaal niet, een beetje HDD doet al meer dan 200MB/s en een weinig bijzondere SSD doet maar iets van het dubbele meer. Het verschil zit dan ook niet in de doorvoorsnelheid maar in de accesstime. Die kan prima een miljoen keer of zelfs nog meer hoger liggen. Daarom merk je duidelijk het verschil, niet dat hele kleine verschil in doorvoersnelheid.
Je hebt gelijk. Ik heb mij inderdaad blind gestaard op de cijfertjes van de fabrikant! |:( De doorvoersnelheid is inderdaad minder belangrijk dan de accesstime. Toevallig vond ik net bij HWinfo een mooie set praktijk benchmarks. Precies wat je zegt, de I/O heavy tasks zijn relevant, rest maakt geen .... uit.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

• nalufrank
Thanks voor alle reacties!

Ik las inderdaad dat het verschil met die SSD's niet echt merkbaar was, maar ik heb een gesealde 960 EVO kunnen overnemen van een mede Tweaker voor een leuke prijs. Dus toch maar gedaan, qua prijs scheelde het inderdaad niet heel erg veel t.o.v. van andere M.2 SSD's.

Ik weet inderdaad dat ik de CPU koeling beter kan aanpassen naar luchtkoeling voor de prijs. Maar ik denk dat m'n oog ook wat wil als ik opzij door het glas van de kast heenkijk, en dan vind ik zo'n NZXT koeler er wel heel gaaf uit zien.. ben bang dat ik spijt krijg als ik ga voor een luchtkoeler!

Ik kwam er alleen zojuist nog achter dat ik wellicht een goede koelpasta nodig heb. Daarbij las ik her en der op het internet dat "Thermal Grizzly Kryonaut" the way to go is?

[ Voor 5% gewijzigd door nalufrank op 28-02-2018 15:25 ]

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 08:24
Heb je veel haast met deze build?
Als je voor nu nog prima vooruit kan is het misschien een goed idee om te wachten tot later dit jaar de Z390 chipset komt?
Pagina: 1