[Wasdroogcombinatie] Aankoopadvies: Miele of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Wij gaan binnenkort verhuizen en zijn op zoek naar een nieuwe wasdroogcombinatie voor in onze nieuwe casa. We willen een wasdroogcombinatie, omdat we helaas geen ruimte hebben voor twee losse apparaten. Ik vraag me nu alleen een beetje af waar ik voor moet gaan. Van huis uit, heb ik altijd gehoord dat Miele het beste is, maar Miele is ook 2, bijna 3x duurder dan een middenklasse-apparaat. Ik vraag me dus af of dat het geld waard is.

Achtergrond:
  • Budget: Als Miele echt de moeite waard is, dan ga ik wel voor Miele. Anders geef ik liever 1/3 uit aan een Samsung.
  • Gezinssamenstelling: 4 (2 volwassenen, 1 dreumes en 1 peuter)
  • Wetenswaardigheden: Wasjes die we nu doen zijn vaak relatief klein, omdat mijn vriendin alles kouder wil wassen dan ik en we dus weinig samen wassen. Daarnaast wil zij voor onze kids nog van die Neutral-wasmiddelen en wasverzachter gebruiken, terwijl ik toch echt liever een wasmiddel- / wasverzachterluchtje aan mijn kleren heb.
  • Droger willen we allen gebruiken voor handdoeken, ondergoed, sokken, witte t-shirts.
  • Addwashfunctie van Samsung, klinkt me wel geinig in de oren. Heb best vaak dat ik was aanzet en 1 minuut later een paar ontbrekende sokken of andere kleding vindt die ik nog wel had willen meewassen.
  • We hebben nu een relatief eenvoudige Indesit-wasdroogcombinatie staan. Die doet het goed, maar maakt relatief veel herrie, en heeft niet heel veel instelmogelijkheden. Ding kan op 1600 rpm centrifugeren, maar dat doen we haast nooit, omdat dan het hele huis trilt (we wonen in een jaren 30 appartement nu). Dus dan kiezen we maar voor de lagere optie en dan halveert het aantal toeren meteen. In nieuwe huis is het de bedoeling dat de wasdroogcombinatie in de badkamer op zolder komt. Het is een jaren 20-huis, dus misschien kunnen we daar ook wel niet fatsoenlijk op 1600 rpm aan de gang, zonder dat hele verdieping trilt. Oude bewoners hebben hun wasmachine elders staan, dus ik kan het hen niet vragen.
  • Ik lees overal dat 1600 rpm heel fijn is, maar als gezegd, dat hebben we en gebruiken we eigenlijk niet zo vaak. Ben dus wel gewend aan een lager toerental. Of zou ik desalniettemin voor een machine moeten gaan die op 1600 rpm kan draaien?
  • We hebben nu een kort wasdroogprogramma van 45 minuten, die in 45 minuten een wasje met drogen doet. Komt er niet helemaal droog uit, maar is soms wel handig tussendoor. Zou ik nu ook wel willen hebben.
  • Vind het belangrijk dat het apparaat wel in de stillere klasse valt. Weet alleen niet hoe vergelijkbaar al die opgegeven waarden zijn en hoeveel verschil een paar db in die waarde echt scheelt. Weet dat db logaritmisch is, maar hoe het gevoelsmatig valt, weet ik minder goed.
  • Voor schoonmaakster is het handig als de wasmachine makkelijk te bedienen is.
Wat ik zelf al heb gevonden. De kieswijzer van Coolblue (https://www.wasmachinesto...was-droogcombinaties.html) geeft de volgende apparaten aan:

1. Samsung WD80J6400AW: deze is slechts EUR 649, krijgt van 221 mensen van CoolBlue een goede rating (8,5) en scoort in een Duitse test ook goed (nummer 1-positie voor gezinnen van onze grootte): https://www.waschtrockner-test.org

Op Amazon.de is men echter minder enthousiast (3.7 uit 5), terwijl ik dit ding wel vaker tegenkom als aanrader op sites.

Dit ding heeft geen addwash, maar als deze OK is, dan kan geloof ik ook wel dat de andere varianten OK zijn. Voordeel is ook dat ie aardig wat kan drogen indien nodig. Hetgeen handig is, want met handdoeken enzo, zijn de wasjes nu juist wel groot. Verder is het een Samsung, dus ik geloof ook wel dat het qua instellingen enzo, ok zal zijn.

Nadeel is misschien wel dat ie maar 1400 rpm kan.

2. AEG L99696HWD: deze is wat duurder (EUR 1149) en wordt door CoolBlue aangeraden in de hogere categorie. Kan waanzinnig grote wasjes aan (9kg) en dus ook relatief grote hoeveelheden drogen (maar wat dat betreft net zo veel als de Samsung). Als gezegd: met handdoeken enzo is dat wel handig, want dan kan ik gewoon een vrij grote was wassen en direct laten drogen, zonder dat ie te groot is om echt droog te worden (daar loop ik met onze Indesit wel eens tegenaan).

Deze kan dus wel 1600 rpm aan.

Scoort bij CoolBlue goed (8,6), maar is door "slechts" 40 man beoordeeld. Komt op die Duitse testsite niet voor, maar zie wel dat een ander, nog niet in NL verkrijgbaar model, recent is getest door ETM en daar de beste score krijgt van allemaal.

3. Miele WTH 130: Dit is dus een Miele. Wel direct een stuk duurder (EUR 1649) en voor dat geld, kan ie slechts 4kg drogen. Lijkt wel een van de stilste te zijn die er is. Voor een paar honderd piek meer, heb je er een die wat meer kan wassen en 5kg kan drogen. Maar dan zit je dus wel op een prijs die bijna 3x hoger is dan die Samsung... En dan lees ik ook nog dat ie lastig te bedienen is.

Iemand nog tips of dingen waar ik aan moet denken? Ik neig nu eigenlijk naar de Samsung.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28

JdM

Humbled

Gedeeltelijk offtopic:
Ik had ook geen ruimte voor twee apparaten (stapelen ging niet), want de ruimte is slechts 1 meter breed.
Om die reden heb ik een bovenlader wasmachine gekocht (40cm), met een droger daarnaast (60cm). Past perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Thx, maar zelfs daar is geen ruimte voor. We kunnen maar 1 apparaat kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 22:46
RPM: ligt ook aan wat voor een kleding je hebt en wat je gaat drogen. Je moet en blouse en mooie hemden niet met 1400-1600 draaien, want dan komen ze gekreukeld en verschrikkelijk uit de was en kan je net zo goed opnieuw beginnen (want dure kledingstukken hang ik liever aan een kledinghanger). Terugkijkend naar mijn wasjes, gebruik ik zelden 1600 rpm en eigenlijk nog alleen maar 1200.

maar als je veel dikke stukken hebt, zoals lakens enz. wil je wel op een hoger rpm draaien, anders duurt de droogbeurt alleen maar veel langer. Je moet je zelf afvragen of je zelf wel zoveel rpm nodig hebt. Uiteindelijk slijt je machine ook sneller door hogere rpm, door de hogere snelheid.

Maar van veel vrienden en kennissen heb ik vernomen dat een wasdroger combinatie niet de voorkeur heeft. Jack of all trades master of none. Ook gaan de machines sneller stuk (dubbele functie en slijtage) en kan je de was en droger niet tegelijkertijd draaien. Ik begrijp dat het in jouw situatie niet anders kan. Ik kijk zelf vooral naar de wasresultaat.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:34
Slechte ervaring met zowel Samsung wasmachine (gebroken askruis) en droger (rammelt, continu vol met stof)

Nu een bosch professional wasmachine. Wat een geweldig ding! Wordt ook goed gereviewd en getest.
Een tussenoptie? Misschien wel net zo goed als een Miele, beter dan Samsung en redelijk geprijsd. Tussenweg?

https://www.coolblue.nl/p...12QgK_EAQYBCABEgKOLPD_BwE

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:31
Ik werk zelf op de witgoed afdeling van de MediaMarkt en ik kan je vertellen uit ervaring van zowel andere als mezelf dat een was/droog combinatie zoals Monkeydancer al aangeeft niet echt een aanrader is.
Vrijwel altijd kan je minder drogen dan wassen en is het droogresultaat vergeleken met een dedidcated droger minder. Ook heb je (veel) minder keuze tussen verschillende merken. Miele is zeker een degelijk merk maar zoals ik altijd tegen klanten zeg moet je je afvragen in hoeverre (veel) meer betalen het voor je waard is.

Je bent met 4 personen dus een 8 kilo is zeker voldoende. Ga je voor een 9 kilo dan betekent dat alleen in de praktijk dat je de was iets minder vaak hoeft aan te zetten. Een 9 kilo gebruikt dan ook meer water en stroom.

De Samsung heeft een Digital Inverter motor waar je 10 jaar extra garantie bijkrijgt van Samsung. Nou is het zo in de praktijk dat de motor niet hetgeen is waar wasmachines snel last van krijgen maar deze motor is stiller en zuiniger dan andere wat ook kan helpen bij je keuze.
Wasjes die we nu doen zijn vaak relatief klein, omdat mijn vriendin alles kouder wil wassen dan ik en we dus weinig samen wassen.
Mooie aan de Samsung is dat deze ecobubble heeft; wast je kleding op een lage temperatuur met schuimbellen hygiënisch schoon.

Ik zou het bij een Samsung of Bosch houden van 8 kg.
Hoor minder vaak mensen die een probleem hebben met hun Bosch.
De bosch is wel 250 euro duurder en een kilo kleiner en daarom zou ik in jouw situatie voor de Samsung gaan.

Edit: over de addwash, voor sommige zal het handig zijn en voor sommige niet. Ik geloof niemand die zegt dat ze nooit iets vergeten of dat ze nooit een sok of iets dergelijks vinden na het aanzetten van hun wasprogramma. Je betaalt er wel zeker meer voor.

[ Voor 7% gewijzigd door BSOD baby op 26-02-2018 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik heb een Samsung wasdroogcombi. Best ok apparaat. Moet wel op een harde stabiele ondergrond staan, anders rammelt 'ie als.een malle. Laminaat met ondervloer is niet stabiel genoeg. Betonvloer wel. Droogresultaat is niet droog genoeg voor grotere wasjes. Handmatig de droogtijd aanpassen helpt. Deed.'t na een paar jaar niet meer. Monteur laten komen. Ding zat vol met stof. Heeft schijnbaar geen interne stoffilter. Ik zou voor een Bosch gaan de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:21
caspervc schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:58:
Slechte ervaring met zowel Samsung wasmachine (gebroken askruis) en droger (rammelt, continu vol met stof)

Nu een bosch professional wasmachine. Wat een geweldig ding! Wordt ook goed gereviewd en getest.
Een tussenoptie? Misschien wel net zo goed als een Miele, beter dan Samsung en redelijk geprijsd. Tussenweg?

https://www.coolblue.nl/p...12QgK_EAQYBCABEgKOLPD_BwE
Inmiddels bijna 8 jaar en draait nog als een zonnetje _/-\o_ Morpheusk in "Welke was/droogcombinatie?"

@Oscar Mopperkont persoonlijk zou ik lekker voor de goedkoopste optie gaan. De techniek blijft vooruit gaan en ik koop dan liever eens in de zoveel jaar een nieuwe dan een Miele die 3x zo duur is, maar 3x zo lang meegaan. Al is dat laatste naar het schijnt inmiddels achterhaald en zijn de Mieles ook niet meer de beesten van vroeger.

@Joep Een droger met een zelfreinigende condensor is eigenlijk wel een must.

[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 26-02-2018 23:22 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@Oscar Mopperkont De AEG is er eentje met warmtepomp erin. Deze is denk ik de zuinigste van allemaal. Lijkt me toch ook wel de moeite waard.
Ik ben in ieder geval blij met onze losse warmtepomp droger, want anders kost drogen altijd zoveel energie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
@BSOD baby Thx! Als ik bIj CoolBlue kijk, dan lijkt het erop dat Samsung een dikke verkoophit heeft. Anders gezegd: Samsung verkoopt veel meer dan Bosch. Kan dat niet verklaren waarom je meer mensen hebt die ermee terug komen?

@Joep Hier is een uitgebreide review van een huidige Samsung (die zitten natuurlijk niet stil met het ontwerpen van die apparaten). Het lijjkt erop dat er nu wel gewoon een stoffilter op zit (mijn Duits is niet zo goed). En er wordt ook aangegeven dat je die af en toe moet schoonmaken ;-)

@!null Dat klopt van die warmtepomp, maar ik las op ETM daar nu over (ik ben er even ingedoken) dat het vooral energie bespaart, maar in aanschaf veel duurder. Maw: je moet wel even drogen voordat je dat hebt terugverdiend. Het meeste gaat aan een droogrek, dus vraag me af of dat de moeite waard is.

Denk toch dat ik naar Samsung neig (zoals ook uit antwoorden blijkt), alleen lees ik daar weer over dat wasprogramma lang is. Een normale was kost al snel dik twee uur en daaronder heb je alleen de 15 minuten-optie. Als ik echter een beetje verder kijk, dan lijkt dit tegenwoordig de norm zijn geworden. Zal wel samenhangen met al die eco-opties. Of zie ik het verkeerd en is Samsung echt gek veel trager dan de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:31
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:02:
@BSOD baby Thx! Als ik bIj CoolBlue kijk, dan lijkt het erop dat Samsung een dikke verkoophit heeft. Anders gezegd: Samsung verkoopt veel meer dan Bosch. Kan dat niet verklaren waarom je meer mensen hebt die ermee terug komen?

@Joep Hier is een uitgebreide review van een huidige Samsung (die zitten natuurlijk niet stil met het ontwerpen van die apparaten). Het lijjkt erop dat er nu wel gewoon een stoffilter op zit (mijn Duits is niet zo goed). En er wordt ook aangegeven dat je die af en toe moet schoonmaken ;-)

@!null Dat klopt van die warmtepomp, maar ik las op ETM daar nu over (ik ben er even ingedoken) dat het vooral energie bespaart, maar in aanschaf veel duurder. Maw: je moet wel even drogen voordat je dat hebt terugverdiend. Het meeste gaat aan een droogrek, dus vraag me af of dat de moeite waard is.

Denk toch dat ik naar Samsung neig (zoals ook uit antwoorden blijkt), alleen lees ik daar weer over dat wasprogramma lang is. Een normale was kost al snel dik twee uur en daaronder heb je alleen de 15 minuten-optie. Als ik echter een beetje verder kijk, dan lijkt dit tegenwoordig de norm zijn geworden. Zal wel samenhangen met al die eco-opties. Of zie ik het verkeerd en is Samsung echt gek veel trager dan de rest?
Men wil tegenwoordig extreem zuinig en snel en net als bij een auto gaat dat helaas niet.
Als je snel rijd verbruik je gewoon meer (= meer water en energie).
Nu hebben ze (= Fabrikanten zoals Samsung) gekozen om voor zuinigheid te gaan wat gepaard gaat met een langere was en droogtijd. Sowieso ligt het bij een wasdroger wat hoger dan een losse wasmachine en droger om hetzelfde resultaat te bereiken.

Raad je verder aan om een anti vibratie mat aan te schaffen voor net wat meer stilte, is dacht ik ongeveer 10-15 euro en kan nog wel eens een verschil maken op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Miele is een topmerk merk, duurzaamheid. Maar eerlijk gezegd vind ik met het oog op technische doorontwikkelingen en het steeds energiezuiniger worden van dergelijke energieslurpers dat steeds minder zwaarwegend worden. Wat heb je aan een 20 jaar oude Miele die het nog steeds goed doet maar achterhaald en onzuinig is.

Ik heb om die reden gekozen voor AEG. Eindigen in testen altijd net Miele en kosten 2/3 van de prijs.

https://www.coolblue.nl/p...63F-A46070A39092&ref=2529

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tja, als je geen wasmachine en droger op elkaar kunt of wilt zetten (als naast elkaar niet past) dan kom je inderdaad uit bij een combi. Dat hoeft niet perse slechter te zijn, maar de algemene consensus is toch wel dat 2 losse apparaten altijd beter hun werk doen; en je hoeft tijdens het drogen niet meer te wachten tot je weer kunt wassen.

Als je bang bent voor trillingen en/of geluid, wil ik je aanraden om een machine te nemen met een koolborstelloze motor. Die trillen nauwelijks en maken dus ook vrijwel geen geluid. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze van elkaar afstuiteren, mocht je er wel 2 op elkaar zetten.

Kijk in elk geval even op de website van de Consumentenbond voor een recente vergelijking. Bosch en Siemens komen er ook altijd goed uit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

492828

Tja, ik heb 4 Mieles gehad. De eerste was al bij aankomst kapot. De tweede had al na twee jaar een dure reparatie aan de electronica (viel niet onder de garantie) en ontplofte na 3 jaar (bovenlader, trommel opengesprongen, verwarming en nog wat onderdelen losgerukt, het plastic lag door de hele badkamer) De derde ontplofte ook na ruim 3 jaar, ook daar was de trommel opengesprongen. Met de vierde heb ik tien jaar gedaan, voor een Miele met weinig draai-uren nog steeds veel te weinig. Drie keer zo duur en niet erg duurzaam....
Ik las overigens dat het kopen van een wasmachine die langer meegaat (in theorie dan...) helemaal niet zo slim is, omdat de techniek zo snel verandert. Een wasmachine van 10 jaar oud verbruikt veel meer stroom en water, dat zal over 10 jaar alleen nog meer verschil opleveren.

Ik heb nu een AEG, die bevalt tot nu toe uitstekend. Stil, perfect was- en droogresultaat, zuinig in water- en stroomverbruik. Hij is al snel zo'n 500 Euro goedkoper dan een redelijk vergelijkbare Miele met minder extra's. Als hij 10 jaar meegaat heb ik dat in ieder geval al uitgespaard, samen met een lager stroom- en waterverbruik.

Oh... en ik zou ook geen combi nemen. Zo'n manusje van alles doet volgens mij niets écht goed. Het is een goedkoper compromis, dat is alles.

[ Voor 5% gewijzigd door 492828 op 08-03-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Voor zover je nog geen keuze gemaakt hebt: Samsung maakt troep, is gemaakt om net na de garantie te sterven, soms als je mazzel hebt net daarbinnen. 10 jaar garantie op de motor is leuk, maar de printplaat die de machine aanstuurt sterft structureel na 2,5 jaar vanwege trillingen in combinatie met brak soldeerwerk.

Ik heb zelf een AEG combimachine, ik vind het helemaal niks. Droogfunctie gebruik ik al zeker 5 jaar niet meer, geen idee of dat nog werkt. Het spul wordt gewoon niet droog, de was na een droogbeurt zit stampvol pluis vanwege ontbreken pluisfilter (wordt afgepompt, maar niet alles, de afvoergaatjes raken verstopt en mag je met een theelepeltje gaatje voor gaatje uitscheppen). Volgende machine wordt een wasmachine, droger heb ik niet nodig. (ja wij hebben een kind en draaien per week 4-5 trommels weg).

Waar je ook nog naar kunt kijken is beko, zijn betaalbare machines die het ook erg goed doen. Nee het is geen Miele zoals Miele die vroeger maakte, maar na mijn teleurstelling over mijn AEG machine koop ik geen was/droog combi van dat merk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een combi (Indesit, goedkoop merk, maar doet het al 17 jaar) maar zou dat niet meer kopen. Een wastrommel is te klein om te drogen, ik hang alles uit in een niet gebruikte kamer. Kun je niet stapelen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:40
7jaar geleden was ik ook aan het twijfelen tussen Miele en iets anders. uiteindelijk is het een Bosch wasmachine geworden. tot op heden heel tevreden van. paar jaar geleden een AEG droger erbij gekocht (aeg en bosch is min of meer hetzelfde) en ook daar heel tevreden van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:08

Roozzz

Plus ultra

Jorgen schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:35:
Tja, als je geen wasmachine en droger op elkaar kunt of wilt zetten (als naast elkaar niet past) dan kom je inderdaad uit bij een combi. Dat hoeft niet perse slechter te zijn, maar de algemene consensus is toch wel dat 2 losse apparaten altijd beter hun werk doen; en je hoeft tijdens het drogen niet meer te wachten tot je weer kunt wassen.
Dit dus. Met als enige aanvulling dat je natuurlijk ook gewoon je was te drogen kan hangen. Zeker in het geval van veel kleine wasjes is dat prima werkbaar. Scheelt ook domweg geld en energie :P

Mogelijk is de huidige generatie combinaties beter, maar een paar jaar terug kende ik niemand die zon ding had en niet een groot deel van de was te drogen hing. Ze drogen gewoon matig, het duurt eeuwig en ze verbruiken nogal wat stroom.

Zelf trouwens erg tevreden met materiaal van bosch (geen combi)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Ik ben ook geen fan van een wasdroger, maar als TS geen plek heeft voor beiden, dan heeft hij geen plek.

Wij hebben thuis een droger en wasmachine van Siemens. Zelfde techniek als Bosch, soms duurder, soms goedkoper dan een vergelijkbaar merk van Bosch. Zit op zelfde kwaliteitsniveau als AEG in mijn optiek. Daarboven Miele maar daar betaal je dan ook dik voor. Onze droger is dik 11 jaar oud en wasmachine 10. Beiden zijn zo langzamerhand einde levensduur, maar dat is niet zo gek met een gezin met 5 personen, waar veel gesport wordt.

Lawaaiig bij centrifugeren wordt vaak veroorzaakt door niet waterpas staan van de wasmachine. Het loont zeker om dit goed te doen bij installatie. En natuurlijk niet te vol stoppen met was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook voor een Bosch ofzo gaan, de Samsungs lijken me ook wel ok eigenlijk. Je leest er wel veel over maar dat lees je over alle goedkope merken (er worden er natuurlijk ook veel verkocht en mensen posten nooit dat hun wasmachine gewoon zijn werk doet als er verder niks te klagen is) en mijn Indesit doet het dus al jaren (17). Er is alleen een keertje een vin afgebroken in de trommel omdat ik er altijd meer KG aan was in stop dan er eigenlijk in mag. Maar dat is ook voor een paar euro opgelost.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vanuit tech oogpunt misschien niet de beste optie maar voor mij werkt de wasdroger wel in praktijk.

Ik heb eerdere versie van de genoemde Samsung wasdroger combi. Veel problemen met apparaat gehad en machine maakt ook veel lawaai. Service van Samsung is niet denderend. Zou wel weer een wasdroger kopen alleen niet weer een Samsung.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 09-03-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
@Marzman Lees en huiver: Samsung ecobubble wasmachine maakt programma niet af.

Samsung mag dan fatsoenlijke telefoons en SSDs maken, wasmachines zou ik op basis van bovenstaande topic dus nooit van Samsung kopen. Dan liever een Indesit of Beko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJschr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02-2022
Even inhaken op de Addwashfunctie van Samsung. Ik heb een Bosch staan, die heeft ook een bijvul functie. De start toets heet 'Start/Bijvullen'. Als ik een programma heb gestart en iets vergeten ben kan ik hem bijvullen, dit kan overigens alleen in de eerste fasen van het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00
Wellicht dat ik nog een eigen topic open voor mijn zoektocht, maar ik was even benieuwd hoeveel waarde men hier hecht (dan wel generieke meningen) aan het verschil tussen A en A+++ ?

Als ik bijv. een wasdroogcombi in Kieskeurig gooi met A+++ komt alleen de LG FH612CTWD naar voren. Die is echter wel 1999,- en heeft 12kg. Maar wellicht is die 12kg minder van belang met de huidige technieken en zuinigheid (ik ben nog van de stempel dat de wasmachine pas draait als hij vol is). We zijn momenteel met z'n tweeen, maar er is een derde op komst.

Ik moet overigens weer even opzoeken wat onze huidige was-droog combi ook al weer is, een wat minder gangbaar merk. Gaat iig al sinds 2006 en ik ben er zeer content mee geweest! Daarbij moet ik wel zeggen dat ik was op hang en alleen periodiek handdoeken en lakens in de droger mik. M'n vrouw hoeft eigenlijk geen droger, maar ik vind het toch wel fijn als we de functie beschikbaar hebben.

EDIT:
Inmiddels ben ik ook de AEG L99696HWD tegengekomen. Wat voor mij verwarring veroorzaakt is het energielabel A-40%. Kan ik dit lezen als A+++ -40%, of is dit weer wat anders? (als ik bijv. https://www.wasmachinesto.../verbruik-wasmachine.html lees)

EDIT2:
Inmiddels reactie van AEG zelf:
"Het percentage slaat op het energielabel wat ervoor staat. In jouw voorbeeld is het 40% zuiniger dan energielabel A. Zou er A+++-40% staan dan zou het 40% zuiniger zijn dan A+++."

Lijkt een beetje een marketing truc? Ik heb nog nooit eerder A-40% gezien, en wat ik tot nu toe lees wordt dat alleen bij A+++ toegepast. Het is niet officieel, maar wel volgens de voorgeschreven rekenmethodiek toegepast. Verwarrend allemaal!

EDIT3:
Hoe kan het energieverbruik, volgens Tweakers, tussen die twee zo groot zijn?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/661737;395380/

EDIT4:
LG FH612CTWD lijkt een Belgisch model te zijn (http://www.lg.com/be_fr/seche-lave-linges), daardoor weinig info te vinden op NL sites. Ik zie alleen niet zo snel wat nou het verschil is met de veel goedkopere FH612ECO...

[ Voor 37% gewijzigd door Shadow_Zero op 05-06-2018 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die labels hebben ook vrij sterk te maken met het aantal kilo's per wasbeurt. Simpel rekensommetje: als je meer gewicht tegelijk kunt wassen met dezelfde hoeveelheid energie is ie dus zuiniger.

Echter: aantal kilo's boeit helemaal niks. Nada. Met een volle wasmand kom je nauwelijks boven de 4 kilo. Hooguit met een dekbed etc, maar dan zit de machine toch vol.
Boven de 8 kilo krijg je trommels die heel dicht tegen de buitenkant van de machine zitten en dus lastig zitten qua demping, want vrijwel geen ruimte.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Update: ben uiteindelijk toch maar voor Samsung gegaan. Niet degene uit mijn openingspost, maar de Samsung WD80K5400OW voor EUR 679,-.

Het model is nog relatief nieuw (2016), hij scoort in de ETM-test (die behoorlijk grondig is zo te zien) uitstekend en het is een heel erg betaalbaar apparaat. We gaan het zien hoe lang ie het uithoudt zonder problemen ;)

We hebben nu een vrij goedkope (en lawaaiige) Indesit die het al 6 jaar uithoudt, dus goedkoop hoeft geen duurkoop te zijn (kan natuurlijk wel :p )

Thx voor al het advies en het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

YW :)

FWIW: Mijn vorige machine was een Siemens ExtraKlasse en de huidige ook. Het is een beperkte set van machines, alleen verkrijgbaar via de vakhandel met fysieke winkels (en niet via een webwinkel). Het is ook een set waarbij Siemens desgewenst tegen betaling tot 10 jaar volledige garantie aan wil vullen.
De vorige heeft het idd 10 jaar uitgehouden en toen begon ie te bokken (dempers) maar verder geen centje pijn. Dus de huidige is ook weer een SIemens EK machine. Ik wil er gewoon 10 jaar geen omkijken naar hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00
The Eagle schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:41:
Echter: aantal kilo's boeit helemaal niks. Nada. Met een volle wasmand kom je nauwelijks boven de 4 kilo. Hooguit met een dekbed etc, maar dan zit de machine toch vol.
Boven de 8 kilo krijg je trommels die heel dicht tegen de buitenkant van de machine zitten en dus lastig zitten qua demping, want vrijwel geen ruimte.
Interessante info! Enig idee hoe een huidige generatie 8/9kg machine zich verhoudt tot een (ik meen) 5kg machine uit 2006, qua demping? Ik kan me voorstellen dat de techniek evengoed wel vorderingen heeft gemaakt om het te compenseren.

Die van ons staat nu op de tweede in het berghok. Hij maakt veel herrie bij het centrifugeren, maar met de deur dicht hebben we er weinig last van.

EDIT:
Ook een interessante toevoeging van @richard_r86: richard_r86 in "Werkt een wasdroogcombinatie?"

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 28-05-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mona1000
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-12-2022
@The Eagle Wij hebben hetzelfde euvel, alleen ruimte voor 1 apparaat. Twijfelen tussen Miele, Aeg en Samsung. Dus ben heel benieuwd hoe het apparaat nu bevalt!! We lezen vooral slechte berichten over pluisjes en lange orogramma’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
De Samsung van ons bevalt tot nu toe prima. Wasjes worden schoon en apparaat is stiller dan we hadden.

Met drogen erbij is een programma lang, maar dat wist ik. Gebruik die functie ook niet vaak. Als we wel doen, stoor ik me daar dus niet aan. Add-wash uiteindelijk nog nooit gebruikt, terwijl ik wel dacht dat ik dat zou doen. Misschien komt dat nog.

Wel 1 keer een storing gehad, omdat een klein kledingstuk in filter was gekomen. Dat vond ik wel vreemd, want zo klein was het niet (kindersok).
Pagina: 1