Wij gaan binnenkort verhuizen en zijn op zoek naar een nieuwe wasdroogcombinatie voor in onze nieuwe casa. We willen een wasdroogcombinatie, omdat we helaas geen ruimte hebben voor twee losse apparaten. Ik vraag me nu alleen een beetje af waar ik voor moet gaan. Van huis uit, heb ik altijd gehoord dat Miele het beste is, maar Miele is ook 2, bijna 3x duurder dan een middenklasse-apparaat. Ik vraag me dus af of dat het geld waard is.
Achtergrond:
1. Samsung WD80J6400AW: deze is slechts EUR 649, krijgt van 221 mensen van CoolBlue een goede rating (8,5) en scoort in een Duitse test ook goed (nummer 1-positie voor gezinnen van onze grootte): https://www.waschtrockner-test.org
Op Amazon.de is men echter minder enthousiast (3.7 uit 5), terwijl ik dit ding wel vaker tegenkom als aanrader op sites.
Dit ding heeft geen addwash, maar als deze OK is, dan kan geloof ik ook wel dat de andere varianten OK zijn. Voordeel is ook dat ie aardig wat kan drogen indien nodig. Hetgeen handig is, want met handdoeken enzo, zijn de wasjes nu juist wel groot. Verder is het een Samsung, dus ik geloof ook wel dat het qua instellingen enzo, ok zal zijn.
Nadeel is misschien wel dat ie maar 1400 rpm kan.
2. AEG L99696HWD: deze is wat duurder (EUR 1149) en wordt door CoolBlue aangeraden in de hogere categorie. Kan waanzinnig grote wasjes aan (9kg) en dus ook relatief grote hoeveelheden drogen (maar wat dat betreft net zo veel als de Samsung). Als gezegd: met handdoeken enzo is dat wel handig, want dan kan ik gewoon een vrij grote was wassen en direct laten drogen, zonder dat ie te groot is om echt droog te worden (daar loop ik met onze Indesit wel eens tegenaan).
Deze kan dus wel 1600 rpm aan.
Scoort bij CoolBlue goed (8,6), maar is door "slechts" 40 man beoordeeld. Komt op die Duitse testsite niet voor, maar zie wel dat een ander, nog niet in NL verkrijgbaar model, recent is getest door ETM en daar de beste score krijgt van allemaal.
3. Miele WTH 130: Dit is dus een Miele. Wel direct een stuk duurder (EUR 1649) en voor dat geld, kan ie slechts 4kg drogen. Lijkt wel een van de stilste te zijn die er is. Voor een paar honderd piek meer, heb je er een die wat meer kan wassen en 5kg kan drogen. Maar dan zit je dus wel op een prijs die bijna 3x hoger is dan die Samsung... En dan lees ik ook nog dat ie lastig te bedienen is.
Iemand nog tips of dingen waar ik aan moet denken? Ik neig nu eigenlijk naar de Samsung.
Achtergrond:
- Budget: Als Miele echt de moeite waard is, dan ga ik wel voor Miele. Anders geef ik liever 1/3 uit aan een Samsung.
- Gezinssamenstelling: 4 (2 volwassenen, 1 dreumes en 1 peuter)
- Wetenswaardigheden: Wasjes die we nu doen zijn vaak relatief klein, omdat mijn vriendin alles kouder wil wassen dan ik en we dus weinig samen wassen. Daarnaast wil zij voor onze kids nog van die Neutral-wasmiddelen en wasverzachter gebruiken, terwijl ik toch echt liever een wasmiddel- / wasverzachterluchtje aan mijn kleren heb.
- Droger willen we allen gebruiken voor handdoeken, ondergoed, sokken, witte t-shirts.
- Addwashfunctie van Samsung, klinkt me wel geinig in de oren. Heb best vaak dat ik was aanzet en 1 minuut later een paar ontbrekende sokken of andere kleding vindt die ik nog wel had willen meewassen.
- We hebben nu een relatief eenvoudige Indesit-wasdroogcombinatie staan. Die doet het goed, maar maakt relatief veel herrie, en heeft niet heel veel instelmogelijkheden. Ding kan op 1600 rpm centrifugeren, maar dat doen we haast nooit, omdat dan het hele huis trilt (we wonen in een jaren 30 appartement nu). Dus dan kiezen we maar voor de lagere optie en dan halveert het aantal toeren meteen. In nieuwe huis is het de bedoeling dat de wasdroogcombinatie in de badkamer op zolder komt. Het is een jaren 20-huis, dus misschien kunnen we daar ook wel niet fatsoenlijk op 1600 rpm aan de gang, zonder dat hele verdieping trilt. Oude bewoners hebben hun wasmachine elders staan, dus ik kan het hen niet vragen.
- Ik lees overal dat 1600 rpm heel fijn is, maar als gezegd, dat hebben we en gebruiken we eigenlijk niet zo vaak. Ben dus wel gewend aan een lager toerental. Of zou ik desalniettemin voor een machine moeten gaan die op 1600 rpm kan draaien?
- We hebben nu een kort wasdroogprogramma van 45 minuten, die in 45 minuten een wasje met drogen doet. Komt er niet helemaal droog uit, maar is soms wel handig tussendoor. Zou ik nu ook wel willen hebben.
- Vind het belangrijk dat het apparaat wel in de stillere klasse valt. Weet alleen niet hoe vergelijkbaar al die opgegeven waarden zijn en hoeveel verschil een paar db in die waarde echt scheelt. Weet dat db logaritmisch is, maar hoe het gevoelsmatig valt, weet ik minder goed.
- Voor schoonmaakster is het handig als de wasmachine makkelijk te bedienen is.
1. Samsung WD80J6400AW: deze is slechts EUR 649, krijgt van 221 mensen van CoolBlue een goede rating (8,5) en scoort in een Duitse test ook goed (nummer 1-positie voor gezinnen van onze grootte): https://www.waschtrockner-test.org
Op Amazon.de is men echter minder enthousiast (3.7 uit 5), terwijl ik dit ding wel vaker tegenkom als aanrader op sites.
Dit ding heeft geen addwash, maar als deze OK is, dan kan geloof ik ook wel dat de andere varianten OK zijn. Voordeel is ook dat ie aardig wat kan drogen indien nodig. Hetgeen handig is, want met handdoeken enzo, zijn de wasjes nu juist wel groot. Verder is het een Samsung, dus ik geloof ook wel dat het qua instellingen enzo, ok zal zijn.
Nadeel is misschien wel dat ie maar 1400 rpm kan.
2. AEG L99696HWD: deze is wat duurder (EUR 1149) en wordt door CoolBlue aangeraden in de hogere categorie. Kan waanzinnig grote wasjes aan (9kg) en dus ook relatief grote hoeveelheden drogen (maar wat dat betreft net zo veel als de Samsung). Als gezegd: met handdoeken enzo is dat wel handig, want dan kan ik gewoon een vrij grote was wassen en direct laten drogen, zonder dat ie te groot is om echt droog te worden (daar loop ik met onze Indesit wel eens tegenaan).
Deze kan dus wel 1600 rpm aan.
Scoort bij CoolBlue goed (8,6), maar is door "slechts" 40 man beoordeeld. Komt op die Duitse testsite niet voor, maar zie wel dat een ander, nog niet in NL verkrijgbaar model, recent is getest door ETM en daar de beste score krijgt van allemaal.
3. Miele WTH 130: Dit is dus een Miele. Wel direct een stuk duurder (EUR 1649) en voor dat geld, kan ie slechts 4kg drogen. Lijkt wel een van de stilste te zijn die er is. Voor een paar honderd piek meer, heb je er een die wat meer kan wassen en 5kg kan drogen. Maar dan zit je dus wel op een prijs die bijna 3x hoger is dan die Samsung... En dan lees ik ook nog dat ie lastig te bedienen is.
Iemand nog tips of dingen waar ik aan moet denken? Ik neig nu eigenlijk naar de Samsung.