Marantz versterker aansturen met RPi via remote in

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 15:38
Mijn vraag
In mijn woonkamer staan op het dressoir naast elkaar de tv en de Marantz versterker en dvd. Ik wil de Marantz set graag in het dressoir zetten, en aansturen via mijn Raspberry Pi met Domoticz en/of Kodi. In de toekomst wil ik er ook een IR-oogje aan hangen, zodat ik de afstandsbediening van mijn Humax wat slimmer kan inzetten om alle apparatuur te bedienen. Dat IR-oogje zal wel lukken. Mijn vraag is: wat heb ik nodig (aan elektronica enz.) om de Pi aan de remote in van de versterker te koppelen? Ik ben bereid om tot op zekere hoogte wat componentjes aan elkaar te solderen, maar ben bepaald geen elektronica-genie...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 3
Marantz PM4001 (jup, oud beestje, maar doet het uitstekend)
Raspbian Stretch
Domoticz v3.8153
Kodi Krypton (v2.17.6-2)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het internet geeft weinig info over de Remote In aansluiting. De handleiding evenmin. Wel ben ik erachter dat de aansluiting volgens RC5 protocol werkt. In deze thread heeft iemand het voor elkaar om er een los IR-oogje op aan te sluiten: [RC5] Afstandbediening over draad
Er bestaan diverse oplossingen om de Pi een IR-Blaster te laten bedienen en die voor het IR-oogje van de versterker te plakken. Dit is niet wat ik zoek. Die versterker heeft zijn Remote-In niet voor niets! Wel is het waarschijnlijk prima mogelijk om LIRC te gebruiken om de versterker aan te sturen, omdat die Remote-In met RC5-protocol werkt. LIRC mag van mij denken dat-ie een IR-LED aanstuurt...

Edit: typo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een IR oog is niets anders dan een IR ontvanger die het hoge frequent signaal eruit haalt en de gemoduleerde data netjes als een serieel signaal doorstuurt. Een oscilloscoop zal je dat laten zien.
Inweze kan je daarop zo een RC5 signaal koppelen.

Over een IR RC5 is al veel geschreven:
https://www.modmypi.com/b...-pis-remotes-ir-receivers
http://blog.bschwind.com/...aspberry-pi-without-lirc/

In theorie is het gewoon wat je normaal vanuit de RPi naar de IR transmitter gooit kan je ook direct op het output signaal van de ontvangermodule koppelen (als je de ontvanger wel loskoppelt)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
@memphis dank voor je reactie. Dus in feite zeg je dat wat de Pi normaal naar een IR-transmitter stuurt een op een op de Remote In van de versterker kan worden aangesloten? Een oscilloscoop heb ik helaas niet, anders zou ik het zeker nagaan. Het klinkt niet onlogisch, maar ja hoe weet ik dit zeker zonder het risico te lopen mijn apparatuur te slopen?

Over RC5 en de Pi is inderdaad zat geschreven, maar dat is toch weer net anders dan wat er precies voor signaal op die Remote In moet en hoe ik de Pi dat signaal kan laten produceren.

Het verbaast me eerlijk gezegd dat deze vraag nooit eerder is gesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mogelijk omdat iedereen via een IR signaal de makkelijkste weg kiest. En uiteraard niet iedere IR ontvanger hetzelfde is.
Signalen via een draad koppelen vereist gewoon een verdere meeting naar signaalniveau (3v, 5v of misschien wel 12v) en ik verwacht het niet maar je komt het wel eens tegen dat het geïnverteerd is.
Maar als je eenmaal weet wat de ontvanger wilt zien en wat de RPi uitstuurt kan je een plan maken hoe te koppelen.

Daarom is het handig om een scoop bij de hand te hebben. Sowieso handig als je meer van dit soort projecten wilt gaan doen want het is een ideaal meettool om problemen op te sporen.
Wil je niet al te vee uitgeven, die DSO modules kosten niet zoveel en zijn prima voor een beetje signaal in beeld te krijgen. Ik heb zelf een DS202 naast een gewone scoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 15:07
Achterop je versterker zit een rc5 ingang.
Ik denk dat die zo aan je pi te koppelen is.

Wellicht is er wat over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
@ronnie vd Zoals in de op al aangegeven is dat inderdaad de ingang die ik wil gebruiken, en is er nauwelijks info over te vinden. De vraag is nu juist: wat heb ik nodig om die aansluiting aan de pi te koppelen. Die twee zonder meer aan elkaar zetten vind ik te link - ze mogen liefst nog wat langer mee :) Dus zoek ik meer info. Wat voor signaal verwacht die aansluiting (rc5, hoeveel volt, geïnverteerd of niet, werkt het al op 3,3v met de minimale stroom van een gpio pin, enz.) en wat heb ik nodig om een gpio signaaltje daarin te vertalen. Alleen een draadje en een stekkertje zou natuurlijk erg leuk zijn, maar in het gelinkte topic staat wel dat het signaal door die persoon geïnverteerd werd.

@memphis Die DS202 ziet er als een leuk apparaatje uit, maar ik ga zo'n ding echt veel te weinig gebruiken om de aanschaf te verantwoorden :) Ik heb wel even de multimeter aan de remote out gehangen. In rust geeft die 0V en als ik toetsen indruk op de AB rond de 0,6V. Dat komt overeen met het beeld uit het gelinkte topic. Op de in staat zoals verwacht geen spanning. De gpio kan ik nog even niet meten, omdat er geen header op mijn pi zit. Die is nu onderweg met de post (samen met oa een ir sensortje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 15:07
Ok duidelijk
Hoe de spanning er uit zal moeten zien weet ik
Je zou eens in de service docu van de versterker kunnen kijken of je daar wat wijs van wordt.
Ik weet dat ze het vaket zo doen. Op ons werk staat een soortgelijke marantz, gekoppeld aan een computer beamer scherm etc.
Alles tezamen wordt aangestuurd door een bedieningspaneel en microcontroller. De marantz via zijn rc5 stekker, de andere apparaten via rs232 denk ik. De installatie is van hecla.

Wellicht de signalen scheiden met een optocouoler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Kijk, dan komen we ergens! Als ik het goed begrijp is er een controller van hecla die de Marantz (en nog wat apparatuur) aanstuurt. Zijn die twee rechtstreeks gekoppeld? Heb je een linkje naar die controller?

signalen scheiden met optocoupler... ja die suggestie heb ik meer gelezen (zie linkje in op) maar dat werd toen niet overgenomen. Nu ben ik niet bepaald een elektronica-expert, dus ik hoop ook niet het wiel uit te hoeven vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mwolthers schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:06:

@memphis Die DS202 ziet er als een leuk apparaatje uit, maar ik ga zo'n ding echt veel te weinig gebruiken om de aanschaf te verantwoorden :) Ik heb wel even de multimeter aan de remote out gehangen. In rust geeft die 0V en als ik toetsen indruk op de AB rond de 0,6V. Dat komt overeen met het beeld uit het gelinkte topic. Op de in staat zoals verwacht geen spanning. De gpio kan ik nog even niet meten, omdat er geen header op mijn pi zit. Die is nu onderweg met de post (samen met oa een ir sensortje).
En daarmee weet je voldoende wat het spanningsniveau is waarmee hij zijn pulsen geeft? Je meet nu een gemiddelde spanning van een pulstrein, meer niet. Ik zeg ook niet dat je dat ding moet kopen maar zorg dan dat je iets van een scope kan gebruien want nu weet je nog niets.....
Maak anders even een scope met een RPi of een Arduino....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
memphis schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:02:
[...]

En daarmee weet je voldoende wat het spanningsniveau is waarmee hij zijn pulsen geeft?
Nope, maar ik kan het wel vergelijken met wat er uit de gpio komt als ik lirc aan het werk zet. Als dat hetzelfde is moest ik misschien de stap maar wagen om gewoon een kaal draadje tussen pi en marantz te gebruiken.

Sorry, scopes zijn geschikter voor mensen met meer verstand van elektronica dan ik, vrees ik... Moet ik dan dingen zoals dit doen? Tja, het leek zo simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Howel scopes in jouw opzicht meer voor mensen met verstand van elektronica is is wat je nu wilt gewoon elektronica. Begrijp mij niet verkeerd maar op goede hoop 2 apparaten koppelen is het slechste wat je kunt verzinnen, gebruik dan gewoon een IR transmitter.....

Ik heb even de servicemanual opgezocht en verder gekeken. Of je het snapt is vraag 2 maar dit is mijn conclusie:

forum.vegalab.ru/attachment.php?attachmentid=203614&d=1393104421

Pagina 10 links-boven een groot vierkant onderdeel genaamd RC61, dat is je IR oog welke in je frontpanel bij de selector lampjes zit en zo te zien draait die op 5v

Verdere details: https://www.mouser.com/ds/2/348/rpm6900-313874.pdf

Via Q613 lijkt het signaal geïnverteerd te woden waana na de diode parallel een signaal van de remote in komt. Zo te zien kan je op de remote input een dezelfde schakeling maken als met Q613 en die diode om het signaal extern toe te voegen, in ieder geval lijkt die diode belangrijk want als er via de remote het signaal aan massa hangt zal de transistor een sluiting zien. Het is enigzins beveiligd met de 100 ohm weerstand in de 5v lijn maar niet de bedoeling, de diode voorkomt dat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 23:25
Het is hier gelukt, wel niet middels een RPI maar met een Wemos D1 module. Wat je moet doen is de GPIO uitgangsspanning van 3V3 naar 5V brengen. Dit kun je doen middels een NPN en een PNP transistor, en enkele weerstanden, of met een kant en klaar "Logic Level Converter" IC.

Daarnaast moet je zorgen dat je het IR signaal ongemoduleerd aanbied, dus zonder de 38KHz draaggolf.
De irsend library die ik heb gebruikt: https://github.com/markszabo/IRremoteESP8266, heeft hier een ingebouwde functie voor: in plaats van:
IRsend irsend = IRsend(IR_LED);
wordt het:
IRsend irsend = IRsend(IR_LED, false, false);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Top, hencou! Het blijkt mij boven de pet te gaan, elektrotechnisch gezien, dus ik heb de raad opgevolgd iets met een ir transmitter te doen. Geen mooie oplossing, maar de frustratie en tijd die erin gaat zitten om meer te bereiken is het me niet waard. Ik heb wat leuke dingetjes kunnen knutselen met de raspberry die goed werken en heb me nu weer op dingen gericht waar ik meer verstand van heb :)
Pagina: 1