[RC5] Afstandbediening over draad

Pagina: 1
Acties:
  • 1.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 23:32

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Ik heb zowel een CD speler als een receiver met RC5 aansluitingen. Die CD speler heeft geen IR ontvanger maar als ik de CD-speler aansluit op de versterker door die RC5 aansluitingen te verbinden, kan ik de CD speler bedienen met een IR afstandbediening. Die RC5 bus gebruikt standaard RCA plugjes.

Zo dus:

AB --> IR:Receiver:RC5 bus --> RC5 bus: CD speler

Dat werkt.

Nou wil ik die RC5 aansluiting gebruiken om met mijn HTPC de receiver te bedienen alleen ik kan nergens vinden wat voor signaal nivo op die draad staat en of dit hetzelfde signaal is als wat zeg maar door de IR-LED's staat.

De reden dat ik dit wil is dat ik daarmee een minder storingsgevoelige overdracht realiseer dan zelf een transmitter te prutsen. Dat is namelijk wel gelukt maar was heel storingsgevoelig en had een bereik van slechts enkele cm's.

Ik heb geen oscilloscoop en ik ben er niet erg happig op om mijn dure Marantz versterker klakkeloos aan de RS232 van mijn PC te hangen.

Kan iemand mij iets meer vertellen over deze verbinding? Google is niet erg scheutig met info (niks te vinden).

RS232:DTR --> RC5 bus:Receiver

Zou zoiets werken?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou er eerst 's een low current led signaal op zetten, dus 5mA op een volt of 5, is wel te doen met de seriele poort en wat componentjes.
Dan voor een normale led (20mA).
Als dat niet werkt een TTL signaal (5V 100mA ofzo).

Of je versterker openmaken, en 's kijken wat er eik aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Het eenvoudigste om zoiets te maken, is om de IR ontvanger (die een datalijn voorzien van pull-up naar de massa trekt) van de receiver gewoon parallel te gebruiken, dus de datalijn en een massa door te trekken van de receiver naar de versterker. Om ground-loops te voorkomen zal er ws nog een optocoupler tussenzitten, de CD-speler zal dus een spanning en massa leveren en deze wordt door de receiver kortgesloten om zo de bits en byte's van de afstandsbediening door te zenden.
En aangezien de gemakkelijkste oplossing vaak ook de goedkoopste is, heb je erg veel kans dat deze de manier is die gebruikt wordt.

Meet eens welke spanning op de connector van de CD-speler staat, dat zal waarschijnlijk 5V zijn, door dat met manchester encoding naar de massa te trekken kan je commando's verzenden naar je CD-speler (timing enzo zie hier).

Waaruit leid je eigenlijk af dat je via die connector de receiver zelf kan aansturen, want daar zie ik nu geen enkele aanleiding toe?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 23:32

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:13:
[...]
Waaruit leid je eigenlijk af dat je via die connector de receiver zelf kan aansturen, want daar zie ik nu geen enkele aanleiding toe?
Uit het feit dat er twee bussen op de receiver zitten: een remote control OUT en een IN.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Hoeveel draadjes zijn er voorzien voor die bus? En als je nog verdere info hebt (ook al weet je zelf niet of het interessant is, vaak kunnen er hier mensen uit de gekste dingen info halen), post maar raak :D

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De RC5 aansluiting vreet gewoon 0-5V RC5 signalen. Optocouplers zullen er niet inzitten. Als er behoefte aan is kan ik wel een stukje schema posten hoe de RC5 aansluiting op mijn (Philips) tuner gerealiseerd is naar de uP. De kans is erg groot dat Marant dit op dezelfde wijze oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Bijna twee jaar na dato kom ik dit topic tegen nu ik zelf ook iets dergelijks wil doen. Zelfs na twee jaar levert zoeken eigenlijk nog steeds niets op wat de openingspost ook al concludeerde toen. Dit topic is het meest concrete wat ik zo kon vinden, dus voorzichtig eens proberen het een schopje geven.

Mijn situatie is als volgt. In de woonkamer hebben we voorin de TV en een speakerset en achterin een Marantz AV receiver en MythTV frontend. In de kruipruimte lopen kabels van 7 tot 10 meter lengte om de speakers en TV aan te sluiten op de apparatuur achter in de kamer. Dit alles werkt prima, maar ik kan vanaf de bank het volume niet regelen op de receiver. De afstand is hemelsbreed een meter of vijf, maar het IR oogje in de receiver pikt geen signalen op op die afstand. Mogelijk is het zendvermogen van de ab niet sterk genoeg en mogelijk is de hoek waaronder het signaal verstuurd wordt niet gunstig.

Anyhoo, zoals eerder in dit topic al geopperd is zoek ik ook of het mogelijk is dat ik een IR oogje kan plaatsen bij de TV (heb ik nu al om de Mythfrontend aan te sturen met LIRC) welke op de RC5 bus aangesloten wordt achter op de receiver. Marantz heeft met de IR 92 en de IS201 hier wel oplossingen voor, maar die zijn met plm 125 euro redelijk prijzig en eigenlijk te groot om mooi weg te werken. Nog mooier zou het zijn dat ik van het IR oogje voor LIRC (TSOP1738) het data signaal af kan tappen en kan koppelen aan de RC5 input van de receiver.

Nu durf ik het niet aan dit gewoon eens te proberen omdat ik niet mijn receiver wil beschadigen. Met vijf volt zal het lang goed gaan, maar toch.

Mocht iemand zoiets gedaan hebben, dan hoor ik het graag. Alternatieve oplossingen zoals IR extenders (bijv. Marmitek en zelfbouw) heb ik ook al gezien, maar ik blijf open staan voor nieuwe tips en truuks. Doel is dat ik vanuit de bank het volume kan regelen vijf meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsjoender schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:01:
Nog mooier zou het zijn dat ik van het IR oogje voor LIRC (TSOP1738) het data signaal af kan tappen en kan koppelen aan de RC5 input van de receiver.
Heb je LIRC al in learning/test/raw modus gezet om te kijken of je het signaal van de zapper kan ontvangen?
Nu durf ik het niet aan dit gewoon eens te proberen omdat ik niet mijn receiver wil beschadigen. Met vijf volt zal het lang goed gaan, maar toch.
Stapje bij beetje kan je er wel achterkomen hoe het werkt. Ik zou de versterker open maken en kijken op wat voor schakeling in de ontvangende kant zit van de RC5 schakeling. Waarschijnlijk kan je dat signaal dan opbouwen dmv een seriele poort (al dan niet via MAX232/MAX233).

Dan enkel nog iets realiseren wat de communicatie vanaf LIRC naar de seriele poort doet, maar dat is het laatste waar je naar moet kijken (eerst alle twee de functies los werkend hebben).
[quote]Wikipedia: RC-5
Eigenschappen:
• 5 bit adres en 6 bit commando lengte
• Bi-fasige coderen (Manchester coding)
• Dragerfrequentie van 36 kHz
• Bittijd van 1,778ms (64 cyclussen van 36 kHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Nu online
Bedankt KingOfDos voor je reaktie. LIRC "ziet" de signalen van de ab, dus vandaar dat ik me ook afvroeg of ik die niet gewoon af kon tappen. Vraag voor mij is alleen of het signaal wat de TSOP1738 op de datapin zet of dat elektrisch compatible is met wat Marantz op de RC5 input verwacht. Als dat zo is, dan ben ik snel klaar door die datapin te verlengen naar een RCA connector en die achter in de Marantz receiver te steken. Dit durf ik dus niet aan om zo even te proberen want stel dat het schade aanricht aan de receiver. Eigenlijk zou ik het eens moeten proberen met een Marantz apparaat welke toch al een defect heeft aan bijvoorbeeld een loopwerk, dan is de eventuele schade beperkt. Zo'n apparaat heb ik niet liggen, dus hoop ik op reakties van mensen die zoiets al eens gedaan hebben.

Mijn kennis van elektronica is te beperkt om iets zinnigs te zeggen over hoe het intern in de receiver opgebouwd is, anders had ik die al eens opengemaakt en bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Nu online
Dit weekend nog wat dingen geprobeerd:

Van een RCA-RCA (Tulp-Tulp) kabel aan een kant de connector afgeknipt en een eindje gestript. De overblijvende RCA connector in the IR out van een Marantz CD speler gestoken en met een eenvoudige multimeter de spanning tussen de binnenste ader en mantel gemeten. In rust is deze 0 Volt. Toen heb ik wat knoppen op de afstandbediening ingedrukt. Op de multimeter zie ik dan steeds "piekjes" naar 0.54 Volt bij elke knop die ik indruk.

Vervolgens een TSOP1738 IR ontvanger genomen en aan de voedingspinnen een USB snoertje gesoldeerd om deze een 5V bron te geven. USB stekker in de PC en toen de multimeter op de datapin en - voedingspin gezet. Daarbij las ik dan 5V over deze pinnen af. Als ik de meter op de datapin en + voedingspin zette, dan mat ik 0 Volt in rust en 0.62 Volt "piekjes" als ik de afstandbediening op het oogje richtte en knopjes indrukte.

Aangezien dat gedrag toch redelijk leek op wat er uit de output van een RC aansluiting op de Marantz CD speler kwam (let wel uitsluitend gemeten met een heel eenvoudige multimeter; geen scope tot mijn beschikking) heb ik de datapin gesoldeerd aan de binnenste ader van de kabel uit test 1 en de mantel aangesloten op de +5V aansluiting. Toen ik dit op de RC input van CD speler aansloot (de versterker durfde ik niet aan en de CD speler gebruik ik zelden) en het schuifje op external zette gebeurde er helaas niets toen ik op wat knopjes drukte.

Hierboven lees ik dingen als optocoupler en pull-ups. Dit zegt mij niet zo heel veel vrees ik. Als iemand op basis van bovenstaande een idee heeft van hoe ik dit verder kan testen met wat extra onderdeeltjes en een schemaatje, dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:20
Ik zou de mantel op de massa aansluiten en de datapin op de middelste ader... De +5Volt heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Nu online
Sikkek schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:16:
Ik zou de mantel op de massa aansluiten en de datapin op de middelste ader... De +5Volt heb je niet nodig.
Spreek je uit ervaring? Daarmee staat er wel vijf volt tussen de datapin en de ader terwijl dat niet zo is aan de Marantz zijde. Ik zou het kunnen proberen, maar aarzel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
tsjoender schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 18:00:
[...]

Spreek je uit ervaring? Daarmee staat er wel vijf volt tussen de datapin en de ader terwijl dat niet zo is aan de Marantz zijde. Ik zou het kunnen proberen, maar aarzel wel.
Nee, maar heb wel veel ervaring met electronica. Het is nagenoeg altijd zo dat de buitenkant van een RCA plug aan massa hangt. Die 5 Volt op de datapin betekent alleen dat het signaal 'hoog' is. Volgens mij mag een RC5 codering gewoon geïnverteerd worden (dus laag -> hoog en andersom).

Over het algemeen verbind de je massa's van 2 apparaten met elkaar zodat de spanningsniveau's gedefinieerd zijn, via de data ader kunnen ze dan communiceren (data +5volt = hoog, data 0 volt = laag).

Ook is het aansluiten van een massa op een apparaat een stuk minder riskant dan +5Volt erop te zetten! Wat je dan namelijk doet is een negatieve spanning op de datapin creëeren. De datapin is namelijk of 5 Volt (dus spanningsverschil 0 volt) of 0 Volt (dus de data ader ligt 5 Volt ONDER de 5 volt lijn)

[ Voor 10% gewijzigd door Sikkek op 14-10-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Nu online
Dank Sikkek voor de toelichting. Is er ook een manier waarop ik het signaal zou kunnen inverteren of wordt dat een ingewikkelde schakeling? In dat geval zou ik volgens mij de massa's kunnen verbinden en toch een 0V rust en een +xV bij signaal aan kunnen bieden wat weer lijkt op wat de Marantz verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
tsjoender schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:41:
Dank Sikkek voor de toelichting. Is er ook een manier waarop ik het signaal zou kunnen inverteren of wordt dat een ingewikkelde schakeling? In dat geval zou ik volgens mij de massa's kunnen verbinden en toch een 0V rust en een +xV bij signaal aan kunnen bieden wat weer lijkt op wat de Marantz verwacht.
Volgens mij is inverteren niet eens nodig. Gewoon beide massa's verbinden en beide data lijnen. Daar kan eigenlijk niets verkeerd mee gaan. Als het dan werkt, ben je klaar.

Als je wel moet inverteren, neem dan een CMOS IC'tje of een transitor + weerstand. Schema's heirvoor zijn wel te vinden via Google.

[ Voor 13% gewijzigd door Sikkek op 14-10-2008 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Nu online
Het werkt nu!

De oplossing bleek toch inverteren. De schakeling is zeer eenvoudig. Het inverteren wordt gedaan met een 74L504N. Deze heeft net als de TSOP1738 een 5V voeding nodig. Over de voedingspennen is een condensator geplaatst als buffer (100 uF als ik het goed onthouden heb, kon ik zo niet terugvinden). Op pin 1 van de invertor is de datapin van de TSOP aangesloten en pin 2 is aangesloten op de RC in van de Marantz. Nu kan ik vanuit de bank het volume van de versterker bedienen waarmee het beoogde doel bereikt is.
Pagina: 1