Wat kan er 'in' de memorycard zijn gebeurd..??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 01:25
Goeiedag beste mensen...

Afgelopen vrijdag een fotoreportage gedaan... 2 camera's... Eod 6D en Eos 7D..
De Eos 7D was mijn 'main' camera voor deze specifieke reportage.
Voor aanvang van deze reportage formateerde ik beide kaarten in de camera. Op de 16 Gb CF-kaart van de 7D stonden er nog filmpjes van een eerdere reportage en die werden dus verwijderd.

Na afloop van de reportage naar een zaaltje waar er nog werd nagesproken waarna ik van persoon A met zijn vriendengroep een groepsfoto schoot. Daarna gooide ik de CF-memorycard in een cardreader waarna ik deze, middels een OTG-kabel, op mijn Galaxy Tab Pro aansloot en de groepsfoto via bluetooth naar mijn telefoon verstuurde en die daarna naar persoon A toestuurde. Iets wat ik vaker doe..

Nadat ik die cardreader op de juiste wijze had ontkoppeld van mijn tablet ging ik met dezelfde kaart verder fotograferen totdat ik na 10 min opeens opmerkte dat er maar 70 foto's op de memorycard stonden. Iets dat ik behoorlijk raar vond aangezien ik, de laatste keer dat ik keek, al rond de 400 foto's had geschoten. Die foto's waren dus weg.
Ik stopte meteen met het gebruiken van die memorycard en spoedde mij naar huis waar ik met mijn eigen recovery software ( Recuva ) probeerde de ontbrekende foto's te vinden. Recuva gaf aan dat hij 70 foto's had gevonden en ook de eerdere filmpjes die ik aan het begin van de reportage had verwijderd.

Vanochtend leverde ik de memorycard bij een kennis van mij af. Een aantal jaar geleden had deze kennis mij al geholpen om foto's terug te halen die ikzelf niet kon 'zien' met Recuva. HIj heeft zelf pro-hardware in huis en heeft veel collega's van mij daar al uit de brand mee geholpen.
Een uur geleden belde hij mij op en gaf aan dat hij 70 foto's kon zien en ook de filmpjes die ik had verwijderd. Voor de rest stond er niets meer op de memorycard. Kort samengevat...de 400 foto's die ik had geschoten voordat ik het op de tablet aansloot, zijn gewoon weg.

Wie heeft er hier een idee wat er kan zijn gebeurd..? Ik heb geen enkele andere memorycard gebruikt...echt alleen deze 16 Gb.

Ik moet dus zo straks een klant het slechte nieuws gaan vertellen en dit was een zeer emotioneel beladen reportage.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De SD-kaart per ongeluk geformatteerd?

Toevallig geen instelling in de tab om foto's te importeren en daarna automatisch te verwijderen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Kun je mogelijk proberen, zelf wel goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
Detmer schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:00:
De SD-kaart per ongeluk geformatteerd?

Toevallig geen instelling in de tab om foto's te importeren en daarna automatisch te verwijderen?
Nee...want de SD kaart zit in de 6D en daar heb ik 'maar' 100 foto's mee geschoten..
De 7D slikt CF en ik heb mijn Tab nooit ingesteld staan dat hij automatisch foto's van een memorycard importeert...Heb dat nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:16

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het eerste waar ik aan denk is dat je het kaartje onveilig verwijderd hebt; dat er tijdens het ontkoppelen van het kaartje met het tablet toch nog wat acties van/naar het kaartje waren waardoor eea corrupt is geraakt.

Als dat het geval is had je waarschijnlijk nog het één en ander herstellen, maar door verder te werken is de plek waar je 'verwijderde foto's' stonden opnieuw overschreven en vrees ik voor je dat je ze nog terug kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
Bastiaan schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:46:
Het eerste waar ik aan denk is dat je het kaartje onveilig verwijderd hebt; dat er tijdens het ontkoppelen van het kaartje met het tablet toch nog wat acties van/naar het kaartje waren waardoor eea corrupt is geraakt.

Als dat het geval is had je waarschijnlijk nog het één en ander herstellen, maar door verder te werken is de plek waar je 'verwijderde foto's' stonden opnieuw overschreven en vrees ik voor je dat je ze nog terug kunt krijgen.
Dat is ook het enige waar ik aan kan denken maar de tablet gaf aan dat ik de memorycard veilig kon verwijderen...Ik weet namelijk dat je dit soort dingen rustig af moet wachten totdat je echt bevestiging hebt gekregen en dat heb ik dus ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:11
Ik heb dit ook een keer gehad. SD kaart in een android tablet (Asus Transformer TF300) gestopt, en deze wou ik overkopieren naar een USB stick.

Iets was er fout gegaan, en ik kon met geen mogelijkheid meer de bestanden recoveren van de SD kaart. Sindsdien ben ik ook heel terughoudend met foto's overzetten via mobiele apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52
Blijkbaar is je data behoorlijk waardevol voor jou.
Dan liet ik de CF-kaart lekker op zijn plek in het originele apparaat en deed ik alle datatransfer gewoon "veilig" via een USB-kabel (lees: Firewire/Thunderbolt of wat dan ook voor kabel) die in het apparaat (fototoestel) wordt gestoken.
Dan weet je zeker dat er zo min mogelijk mis kan gaan, ook al werkt dat in de praktijk trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
Renault schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:41:
Blijkbaar is je data behoorlijk waardevol voor jou.
Dan liet ik de CF-kaart lekker op zijn plek in het originele apparaat en deed ik alle datatransfer gewoon "veilig" via een USB-kabel (lees: Firewire/Thunderbolt of wat dan ook voor kabel) die in het apparaat (fototoestel) wordt gestoken.
Dan weet je zeker dat er zo min mogelijk mis kan gaan, ook al werkt dat in de praktijk trager.
Dat is geen antwoord op mijn vraag maar goed.....om even in te gaan op jow argument...

Als ik thuis kom drop ik de pics netjes via een cardreader op mijn schijf...zoals ik al 10+ jaar doe..
Nu dacht ik even dit keer om de groepsfoto meteen aan te leveren omdat het gewoon een mooi moment voor de vriendengroep was. De ene keer doe ik dat via mijn galaxy foon..de andere keer via mijn galaxy tab...niets raars aan want het werkt gewoon goed. Alleen is er dit keer iets misgegaan waarvan ik mij afvraag wat het geweest kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 21:38
Geen tips, maar sterkte...lijkt me echt zwaar klote om dit gesprek met je klant te moeten voeren.

Hoop voor je dat het nog goed komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

offtopic:
...is echt een verschrikkelijk, nooit ergens op kunnen gaand argument ;)

Kun je het probleem simuleren? Datzelfde kaartje, paar proeffoto's maken, versturen/handelen als je toen deed en van je device verwijderen? Dan kun je wellicht al beginnen met uitsluiten van oorzaken.
Een 16GB-kaartje koop je tegenwoordig niet snel meer gezien de alternatieven, dus ga ik er voorzichtig even van uit dat je kaartje al ouder is, mogelijk aan het verslijten en daardoor onbetrouwbaar aan het worden is, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Het lijkt er dan eerder op alsof de foto's nooit zijn weggeschreven naar de kaart, anders had de recovery ook wel het e.e.a. gezien. Misschien dat de camera niet helemaal goed opgestart was o.i.d.? Geen tips behalve dat je de volgende keer waarschijnlijk na de 1e paar foto's even checkt of er ook echt iets op staat.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

@chaoscontrol: Als het schrijven naar de kaart een issue zou zijn geweest was het probleem al naar boven gekomen bij het formatteren, plus dat TS gaandeweg de sessie zag dat er al zo'n 400 geschoten waren, én was er ook geen foto geweest om via de tablet te versturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:38
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn sd kaart. Bij het plaatsen van bestanden op de kaart ging alles prima, maar na verhuizen van device bleek er niets te zijn weggeschreven en stonden er nog oude bestanden op die ik al had weggegooid. Kaart bleek uiteindelijk stuk te zijn gegaan en heb een nieuwe gehad onder garantie.

Een flashkaart die stuk is doet rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Geheugenkaart onleesbaar, beste manier om te recoveren?

Zie laatste bericht in dat topic.
Als de shoot idd emotioneel beladen is, misschien toch de kosten/moeite waard dat te proberen?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
MaD_co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:32:
Geheugenkaart onleesbaar, beste manier om te recoveren?

Zie laatste bericht in dat topic.
Als de shoot idd emotioneel beladen is, misschien toch de kosten/moeite waard dat te proberen?
Ik heb de kaart door 2 kennissen van mij laten testen waarbij in beide gevallen hun apparatuur er 5 uur over heeft gedaan om mijn 16 Gb kaart door te spitten...In beide gevallen kwam hetzelfde antwoord eruit..namelijk dat de filmpjes, die ik eerst had verwijderd, wel te zien waren en ook de 70 foto's die ik na de tablet had geschoten.

In other words....de reportage is helemaal weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
LongJoy1980 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Ik heb de kaart door 2 kennissen van mij laten testen waarbij in beide gevallen hun apparatuur er 5 uur over heeft gedaan om mijn 16 Gb kaart door te spitten...In beide gevallen kwam hetzelfde antwoord eruit..namelijk dat de filmpjes, die ik eerst had verwijderd, wel te zien waren en ook de 70 foto's die ik na de tablet had geschoten.

In other words....de reportage is helemaal weg.
Allereerst vreselijk naar. Ondanks goede voorzorgsmaatregelen is verloren data 1 van mijn grotere angsten. Overigens is 1 van die voorzorgsmaatregelen dubbel raw wegschrijven op mega SD kaart en kleinere CF kaarten. Kan helaas niet bij de 7 en 6D. Dus je hebt er nu weinig aan :p

Maar ik vind het verhaal zo onlogisch. 400foto's is bijna een heel 16GB kaartje. 80% als ik mij niet vergis? Als die daadwerkelijk weggeschreven zijn zou ik verwachten dat de video's ook niet terug te halen zijn. In ieder geval niet meer dan een paar fragmenten.

In eerste instantie zou ik het dus zoeken op een andere CF kaart. Ikzelf gebruik meerdere kaarten van het zelfde type en grootte dus kan mij voorstellen dat een vergissing zo gemaakt is.

Voor de rest zijn mijn, nu gepensioneerde, 7D en sandisk 16GB kaartjes altijd uitermate betrouwbaar gebleken. Dus bovenstaand is de simpelste uitleg die ik bedenken kan. Misschien is het een idee om je andere kaartjes ook even door recuva oid heen te halen. Dan kan je iig uitsluiten dat ze daar op staan of hebben gestaan. En dan zou mijn laatste optie zijn het oorspronkelijke kaartje alsnog naar een professioneel bedrijf te sturen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet dat het je helpt bij het probleem at hand, maar neem daarom een laptop mee als je ergens fotografeert.

Dan heb je daar je back-up op staan. Vertrouwen op de SD-kaart alleen is ook wel wat weinig, imo.
Eventueel kan je met de laptop dan de foto's direct uploaden naar een (private) cloud of backup omgeving elders (bijvoorbeeld thuis of in de studio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
CH4OS schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:39:
Niet dat het je helpt bij het probleem at hand, maar neem daarom een laptop mee als je ergens fotografeert.

Dan heb je daar je back-up op staan. Vertrouwen op de SD-kaart alleen is ook wel wat weinig, imo.
Eventueel kan je met de laptop dan de foto's direct uploaden naar een (private) cloud of backup omgeving elders (bijvoorbeeld thuis of in de studio).
Als een memorycard ter plekke tijdens het fotograferen besluit om opeens foto's uit het niets te wissen (zoals ik in het verleden ook al een keer heb meegemaakt..) dan haalt een laptop ook niet zoveel uit hoe graag je een backup van die memorycard zou willen maken....lijkt mij..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:01
Deze al gedaan ?

Doet soms wonderen. Ik haalde hier al massa's foto's en andere data mee terug.
Kost ook niets, dus nothing to loose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

LongJoy1980 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:40:
[...]

Als een memorycard ter plekke tijdens het fotograferen besluit om opeens foto's uit het niets te wissen (zoals ik in het verleden ook al een keer heb meegemaakt..) dan haalt een laptop ook niet zoveel uit hoe graag je een backup van die memorycard zou willen maken....lijkt mij..?
Dat klopt, maar je merkt ook gelijk dat je kaartje misschien rot is en stop je op dat moment met het gebruiken daarvan. Mocht het dan op datarecovery aankomen zijn je kansen gelijk een stuk groter, aangezien er niets meer overschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Is een wilde gok altijd.

Kan bijv zijn dat één of meerdere flash/NAND chips begeven heeft.
Gedeeltelijk nog aanspreekbare opslagruimte (opslag chips die nog goed functioneren)
Als het een fysieke defect is dan kan je weinig met recovery software. De kans dat je ooit iets succesvol eraf krijgt zelfs met zwaar geschut (chip off data recovery etc) is klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
osmosis schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:06:
Is een wilde gok altijd.

Kan bijv zijn dat één of meerdere flash/NAND chips begeven heeft.
Gedeeltelijk nog aanspreekbare opslagruimte (opslag chips die nog goed functioneren)
Als het een fysieke defect is dan kan je weinig met recovery software. De kans dat je ooit iets succesvol eraf krijgt zelfs met zwaar geschut (chip off data recovery etc) is klein
Toevallig precies de chips waarop de foto's van de dag staan, maar niet die van de videos van eerder of de fotos van er na. Volgens mij wordt een cf kaart net zo beschreven als een ssd, namelijk verdeling van bestanden over meerdere chips. Soort van raid 0. Dus jouw suggestie lijkt mij onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Het klinkt alsof de schrijf-functie niks meer doet (controller defect), maar de kaart nog wel naar de hardware rapporteert dat alles oké gaat. Dan kun je dus formatteren en foto's maken, maar er veranderd niets meer.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJoy1980
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie vermoedens over wat er eventueel in de memorycard kan zijn gebeurd.
Ik heb de klant het slechte nieuws uiteindelijk afgelopen donderdagavond verteld en zij reageerde tamelijk 'rustig' erop. Zal haar later vandaag weer even contacten want ik heb het zelf ook best moeilijk met deze situatie gehad.

Andere vraag.
De 70 foto's die over waren gebleven moet ik nog naar mijn computer overzetten maar hoe groot schatten jullie de kans in dat ik deze memorycard nog kan 'vertrouwen'..??
Het is een 16 GB Ultra Sandisk model..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 22:04

iambig

* z.o.z *

Als je het geen probleem vindt om vaker dit soort slecht nieuws gesprekken te voeren kun je ruim 20 euro besparen!

Kortom, de fik in die kaart en gauw een nieuwe halen!

Wat betreft die 70 foto's, gewoon proberen te kopiëren.

[ Voor 9% gewijzigd door iambig op 06-03-2018 07:23 . Reden: mischien vraag verkeerd begrepen... ]

NEE: dit is geen signature...

Pagina: 1