Advies over Backup

Pagina: 1
Acties:

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Beste tweakers,

Momenteel hebben wij hier thuis een NAS staan. Deze staat in een apart gedeelte los van ons huis en is voorzien van internet via een UTP kabel.
Wij hebben drie computers waarvan de bestanden in real time naar onze NAS worden gesynchroniseerd.
Verder hebben wij nog twee losse externe harde schijven waar wij eens in de zoveel tijd een backup naar toe maken.

Ik ben aan het kijken naar een nette backup oplossing. De huidige manier is geen echte back-up.

Aantal oplossingen waar ik aan dacht:
- back-up naar de cloud. (Vanaf de huidige NAS door naar de cloud)
- back-up naar een tweede NAS die bij ons op een andere locatie staat (Wel in ons eigen netwerk).

Wellicht kan iemand hier wat advies over geven of zijn er wat andere, nog niet overdachte opties.

Gegevens:

- Ong. 2TB aan backup. Noodzakelijke bestanden is ong. 1TB [Staat nu op externe HDD's]
- Glasvezel aanwezig (300/300)
- Dagelijks een backup. Het liefst elk uur/min/sec. Maar ik snap dat dit misschien ten kosten gaat van de snelheid van ons netwerk.
- Versie beheer (Doormiddel van cloud station?)
- Te benaderen van buitenaf (Huidige NAS) via een VPN server?

Huidige structuur:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29vxt1x.png

Oplossingen:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2vxk4dv.png

&

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/9rj02q.png

Graag jullie reacties of ervaringen hierover ;)

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-12-2025
Je hebt de date op de pc staan, op de 1ste schijf, en op de 2de schijf dezelfde data en je maakt ook nog een offline back-up. Hoezo wil je nog meer?

• impactftw
Jeanke117 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:56:
Je hebt de date op de pc staan, op de 1ste schijf, en op de 2de schijf dezelfde data en je maakt ook nog een offline back-up. Hoezo wil je nog meer?
Omdat de bestanden in Real time gesynct worden naar de nas. Als de pc een cryptovirus krijgt dan synct het ook naarde nas. De offline backup maak ik eens in de zoveel tijd..
Ik wil zo min mogelijk data verlies

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Wellicht een 2e nas op een co-locatie. In ieder geval fysiek op een andere plek en in ander netwerk zodat je in geval van brand/bliksem/diefstal alles nog hebt.

Instellen dat dit met versioning ieder uur/dag/week loopt. Hoe lang dit duurt en hoeveel ruimte dit in neemt is afhankelijk van hoeveel er van die 2 TB effectief gewijzigd wordt.

• impactftw
gastje01 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:05:
Wellicht een 2e nas op een co-locatie. In ieder geval fysiek op een andere plek en in ander netwerk zodat je in geval van brand/bliksem/diefstal alles nog hebt.

Instellen dat dit met versioning ieder uur/dag/week loopt. Hoe lang dit duurt en hoeveel ruimte dit in neemt is afhankelijk van hoeveel er van die 2 TB effectief gewijzigd wordt.
Is het niet voldoende om de nas bijv. in een schuur te hebben die los staat van je huis? Wat is het risico van het gebruik maken van hetzelfde netwerk?

• gastje01
Zelfde stroomnet, zelfde netwerkkabel. Bij bliksem (hoe klein die kans ook is) is de kans aanwezig dat ze beiden mee gaan.

Als je die mogelijkheid niet hebt, kun je ook een backup naar de cloud maken, daar maak ik privé geen gebruik (meer) van dus kan ik je ook niet in adviseren. Ik heb zelf een 2e nasje, een oud beestje, bij mijn ouders gezet. Die wordt ‘s nachts wakker, ontvangt de backup en gaat weer slapen. In geval van recovery kan ik m ophalen en fysiek in m’n eigen netwerk hangen voor de snelheid (4mbit upload is niet te doen).

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

NAS bij ouders, vrienden of kinderen (?) plaatsen is wat dat betreft de meest flexibele optie, als je meer dan 1TB aan te backuppen data hebt is het ook de goedkoopste optie (met ~€60/TB per jaar zit er namelijk een terugverdientijd aan het zelf investeren in hardware voor je offsite backup....)

Heb zelf nog altijd crashplan draaiende, maar zou dat niet aanrader (traag, erg veel ramgeheugen nodig). Daarnaast gebruik ik een 2 bay J model van mijn ouders als offsite backup; HDD 2 is dedicated voor backups.

• impactftw
gastje01 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:51:
Zelfde stroomnet, zelfde netwerkkabel. Bij bliksem (hoe klein die kans ook is) is de kans aanwezig dat ze beiden mee gaan.

Als je die mogelijkheid niet hebt, kun je ook een backup naar de cloud maken, daar maak ik privé geen gebruik (meer) van dus kan ik je ook niet in adviseren. Ik heb zelf een 2e nasje, een oud beestje, bij mijn ouders gezet. Die wordt ‘s nachts wakker, ontvangt de backup en gaat weer slapen. In geval van recovery kan ik m ophalen en fysiek in m’n eigen netwerk hangen voor de snelheid (4mbit upload is niet te doen).
Synchroniseer jij je bestanden ook gelijk naar je eerste nas, Of zouden jullie dit een keer per dag laten doen ivm belasting van je eigen netwerk? En heb jij deze van buitenaf benaderbaar? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door impactftw op 23-02-2018 11:13 ]

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(jarig!)
Mijn favoriete topic maar weer eens linken: [Synology] Backup strategieën en tools

Daar staat eigenlijk alles wel (meerdere malen) in.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
2x nas zou ik wel doen, dan of met cloud of handmatig met 2 externe schijven.

Cloud, zelf ben ik van mening dat dit ook naar buiten lekt, dus als je dit gebruikt, zorg dat de encryptie bij jouw thuis gebeurt en niet bij je cloud provider. Zoek dit goed uit. Of dat het niks uitmaakt of dit naar buiten gaat het internet op.

Nas, beide file version gebruiken(crypto virus), beide file systeem BTRFS en ook raid gebruiken, deze heeft een extra controles ingebouwd bij file rot, je krijgt direct een melding via mail(wel instellen) als een file beschadigd raakt.
File version, hoe vaak dit gebeurd kun je zelf instellen.
Wachtwoord van je nas goed instellen, zeker de admin goed afschermen, bijv de 2e nas alleen door de 1e nas laten backuppen(wel admin toegang geven), beide nassen 2 verschillende admin maken natuurlijk.
Syncen(backup maken) moet je kijken wat je wilt, misschien de 2e nas avonds laten doen.

Zou wel eerst gaan testen, misschien veel info zoeken als eerste.

Goede backup software maakt bij weinig wijzigingen een snapschot, dit gaat snel, allen wijigingen worden geschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 23-02-2018 13:03 ]

• impactftw
jan99999 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:00:
2x nas zou ik wel doen, dan of met cloud of handmatig met 2 externe schijven.

Cloud, zelf ben ik van mening dat dit ook naar buiten lekt, dus als je dit gebruikt, zorg dat de encryptie bij jouw thuis gebeurt en niet bij je cloud provider. Zoek dit goed uit. Of dat het niks uitmaakt of dit naar buiten gaat het internet op.

Nas, beide file version gebruiken(crypto virus), beide file systeem BTRFS en ook raid gebruiken, deze heeft een extra controles ingebouwd bij file rot, je krijgt direct een melding via mail(wel instellen) als een file beschadigd raakt.
File version, hoe vaak dit gebeurd kun je zelf instellen.
Wachtwoord van je nas goed instellen, zeker de admin goed afschermen, bijv de 2e nas alleen door de 1e nas laten backuppen(wel admin toegang geven), beide nassen 2 verschillende admin maken natuurlijk.
Syncen(backup maken) moet je kijken wat je wilt, misschien de 2e nas avonds laten doen.

Zou wel eerst gaan testen, misschien veel info zoeken als eerste.
Oke bedankt! Is het mogelijk om de 1e NAS benaderbaar te maken buitenaf alleen door mijzelf via een VPN server bijvoorbeeld? Of wordt dit sterk af te raden..

Poorten open zetten en verbinden via je public IP lijkt me helemaal geen optie namelijk..

• gastje01
impactftw schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:09:
[...]

Synchroniseer jij je bestanden ook gelijk naar je eerste nas, Of zouden jullie dit een keer per dag laten doen ivm belasting van je eigen netwerk? En heb jij deze van buitenaf benaderbaar? ;)
Ja. Ik gebruik cloud station en sla veel (grote) bestanden direct op m’n nas op. Belasting van t netwerk is geen issue. Alles is gigabit, al werk ik het meest draadloos, dat is met 40MB/sec snel zat voor wat ik doe. Deze Nas is extern bereikbaar (website, cloudstation), al loop het meeste (lees: de rest) via VPN.

Backup hoeft wat mij betreft niet dagelijks. De kans dat ik iets kwijt raak is klein genoeg om me niet druk te hoeven maken als ik ooit 1 dag werk/hobby mis.

Lees het backup topic eens door dat @DAzN linkt. Hier staat alles in wat je weten wilt. Dat iets voor mij werkt wil niet zeggen dat t voor jou een ideale oplossing is. Mijn 2e nas (extern) loopt ook via een VPN.

• impactftw
gastje01 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:21:
[...]

Ja. Ik gebruik cloud station en sla veel (grote) bestanden direct op m’n nas op. Belasting van t netwerk is geen issue. Alles is gigabit, al werk ik het meest draadloos, dat is met 40MB/sec snel zat voor wat ik doe. Deze Nas is extern bereikbaar (website, cloudstation), al loop het meeste (lees: de rest) via VPN.

Backup hoeft wat mij betreft niet dagelijks. De kans dat ik iets kwijt raak is klein genoeg om me niet druk te hoeven maken als ik ooit 1 dag werk/hobby mis.

Lees het backup topic eens door dat @DAzN linkt. Hier staat alles in wat je weten wilt. Dat iets voor mij werkt wil niet zeggen dat t voor jou een ideale oplossing is. Mijn 2e nas (extern) loopt ook via een VPN.
Ga ik doen! Bedankt voor jullie advies ;) :)
Pagina: 1