Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-04-2021
Hi allemaal,

Mijn PC valt regelmatig uit tijdens het gamen. Na het uitvallen start hij weer gelijk op. Dit gebeurt het meeste tijdens het spelen van CS:GO, maar ook af en toe tijdens PUBG of andere spellen. In het logboek van windows staat er een kritieke fout: Kernal power 41. Volgens meerdere topics kan dit van alles zijn, dus daar werd ik niet wijzer van. Dit is het eerste probleem, mijn tweede probleem is dat wanneer ik mijn PC opstart ik geen beeld via de videokaart krijg. Ik moet dan eerst de DVI-kabel verplaatsen naar het moederbord om beeld te krijgen. Wanneer ik dan naar het apparaatbeheer ga dan staat er een melding bij de videokaart:

Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)

Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.

Op het moment dat ik de videokaart uitschakel en dan inschakel doet hij het weer als ik de DVI-kabel erin doe.

Dit zijn mijn specs:

Moederbord: MSI h77ma-g43
CPU: I5 2500 3.20Ghz + stock koeler
GPU: GTX 780
RAM: 8GB Hyperx Beast
PSU: Huntkey HK700-52PP 700W
SSD: 128Gb Corsair Neutron
HDD: Samsung 500Gb
Monitor: Samsung SyncMaster S24B300

In eerste instantie dacht ik aan overheating, maar tijdens het runnen van games heb ik via msi afterburner de temps in de gaten gehouden en deze komen niet hoger dan 72 graden. Ik heb zelfs Furmark en Prime95 tegelijk gedraaid en hij viel niet uit, althans ik heb het max 5 minuten gedraaid.

Heeft iemand enig idee hoe ik beide problemen kan oplossen?

Met vriendelijke groet,
Miquel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe oud is je voeding ?
(ik ken deze niet)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
Hackus schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:30:
Hoe oud is je voeding ?
(ik ken deze niet)
Om heel eerlijk te zijn durf ik dat niet te zeggen. Denk toch wel 4 jaartjes uit als ik zo schat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Volgens de PW verkocht tussen 2010 en 2014 maar Huntkey is niet echt een merk om over naar huis te schrijven.

Daarbij valt de PC uit bij belasting (gamen) wat mij net als @Hackus richting de voeding doet denken....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zag het model uit 2010. Ik zou sowieso kijken voor een goede voeding. Lijkt me meer value line

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
sapphire schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:36:
Volgens de PW verkocht tussen 2010 en 2014 maar Huntkey is niet echt een merk om over naar huis te schrijven.

Daarbij valt de PC uit bij belasting (gamen) wat mij net als @Hackus richting de voeding doet denken....
is er een manier om te kijken hoe een voeding presteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Als je BIOS eens een keer vanzelf gereset is tijdens een uitval, staat de IGP misschien standaard aan, in plaats van de GTX 780? De Code 12 geeft aan dat de IGP al actief is.

Integrated Graphics Configuration Press <Enter> to enter the sub-menu. Initate Graphic Adapter Choose which adapter you wish to make the primary option [IGD] Integrated Graphics Display [PEG] PCI-Express Graphics Device

OCCT is een goede tool voor stress test (test je CPU en GPU en meet voltages)
Als je voeding gaar is, valt het systeem makkelijk uit, dus sluit belangrijke documenten/mail eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
Ik heb CPUID HWMonitor gedownload om te kijken hoe de voltages zijn op het moederbord, processor en videokaart. Dit zijn de resultaten:

Moederbord:
+3.3V = 3.350
CPU VCORE = 0.960
VIN2 = 0.869
VIN3 = 1.423
+5V = 5.886
+12V = 8.272 !!!!!!
VIN6 = 2.096
VSB3V = 3.360
VBAT = 3.264

Processor
VID = 1.124

GPU
0,862

Wat me opvalt is dat de +12V onder de 12 voltage loopt, dit lijkt me niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nee zeker niet. Gezien jouw problemen met de pc en foutmeldingen is de voeding het eerste wat je moet testen met een ander exemplaar.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
biomass schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:51:
Als je BIOS eens een keer vanzelf gereset is tijdens een uitval, staat de IGP misschien standaard aan, in plaats van de GTX 780? De Code 12 geeft aan dat de IGP al actief is.

Integrated Graphics Configuration Press <Enter> to enter the sub-menu. Initate Graphic Adapter Choose which adapter you wish to make the primary option [IGD] Integrated Graphics Display [PEG] PCI-Express Graphics Device

OCCT is een goede tool voor stress test (test je CPU en GPU en meet voltages)
Als je voeding gaar is, valt het systeem makkelijk uit, dus sluit belangrijke documenten/mail eerst
Als ik in de BIOS dit doe, dan krijg ik en mijn videokaart en mijn IGD niet aan de praat. Hij boot dan niet en geeft 1 korte piep. Pas als de videokaart eruit is gehaald boot hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
En welke GPU kies je dan als Primary (eerste)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
biomass schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:59:
En welke GPU kies je dan als Primary (eerste)?
Twee opties: IGD en PEG

Ik koos PEG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Dat is op zich logisch als je 12V lijnen van je voeding niet kan vertrouwen, dan heb je geen beeld omdat hij niet goed kan starten met de kaart. En wel zonder, want dan blijft de onboard GPU vanzelf over.

Je kunt het beste je voeding vervangen uit het rijtje "Voedingen met een gemiddeld vermogen" (mainstream of high-end) in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 en dan verder gaan testen.

Goede kans dat dan weer alles gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-07 14:56
Software kan voltages niet betrouwbaar uitlezen, er is geen goede thuistest voor voedingen. Bestaat gewoon niet.

Als je 12V lijn op 8V zat, werkte je pc niet meer. ;) Ook niet een beetje

Maar huntkey is gewoon bagger, en die voeding zou ook mijn eerste verdachte zijn.
Heb je een budget? Dan kunnen we je advies geven, zodat je niet weer een mindere voeding koopt. Als je je er niet in hebt verdiept, kan je eigenlijk niet weten wat nou wel een goede voeding is en wat niet.

[ Voor 45% gewijzigd door WEBGAMING op 21-02-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
biomass schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:13:
Dat is op zich logisch als je 12V lijnen van je voeding niet kan vertrouwen, dan heb je geen beeld omdat hij niet goed kan starten met de kaart. En wel zonder, want dan blijft de onboard GPU vanzelf over.

Je kunt het beste je voeding vervangen uit het rijtje "Voedingen met een gemiddeld vermogen" (mainstream of high-end) in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 en dan verder gaan testen.

Goede kans dat dan weer alles gewoon werkt.
Oke bedankt. Ik ga het even lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
WEBGAMING schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:26:
Software kan voltages niet betrouwbaar uitlezen, er is geen goede thuistest voor voedingen. Bestaat gewoon niet.

Als je 12V lijn op 8V zat, werkte je pc niet meer. ;) Ook niet een beetje

Maar huntkey is gewoon bagger, en die voeding zou ook mijn eerste verdachte zijn.
Heb je een budget? Dan kunnen we je advies geven, zodat je niet weer een mindere voeding koopt. Als je je er niet in hebt verdiept, kan je eigenlijk niet weten wat nou wel een goede voeding is en wat niet.
Mijn budget is ongeveer 60 tot 80 euro. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om dingen up te graden, dus het zou fijn zijn als er nog een beetje ruimte in zit. De componenten die ik in de nabije toekomst zal gaan upgraden zijn:

Moederbord -> B350 of x370 (merk weet ik nog niet, iig AM4 socket)
CPU -> Ryzen 1600, 1600x, 1700
RAM -> natuurlijk ook ddr4 dus iets van 8gb 3200MHZ

Bedankt trouwens voor je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Miquel0408 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:19:
[...]

Mijn budget is ongeveer 60 tot 80 euro. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om dingen up te graden, dus het zou fijn zijn als er nog een beetje ruimte in zit. De componenten die ik in de nabije toekomst zal gaan upgraden zijn:

Moederbord -> B350 of x370 (merk weet ik nog niet, iig AM4 socket)
CPU -> Ryzen 1600, 1600x, 1700
RAM -> natuurlijk ook ddr4 dus iets van 8gb 3200MHZ

Bedankt trouwens voor je reacties!
Ook dan is een goede voeding van belang. Voor €80,- kun je wel een goede kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-07 14:56
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

pricewatch: Corsair RM550x Zwart

Zijn beide aanraders, met beide 10 jaar garantie.

Het kan ook wel wat goedkoper, maar dan lever je wel wat in op kwaliteit en garantie.
pricewatch: Cooler Master GM G550M (5 jaar)

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 22-02-2018 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miquel0408
WEBGAMING schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:52:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

pricewatch: Corsair RM550x Zwart

Zijn beide aanraders, met beide 10 jaar garantie.

Het kan ook wel wat goedkoper, maar dan lever je wel wat in op kwaliteit en garantie.
pricewatch: Cooler Master GM G550M (5 jaar)
Bedankt voor je reactie. Ik heb na een aantal reviews gelezen voor de seasonic voeding gekozen. Vanavond ga ik hem bestellen en morgen er direct inzetten. Na wat testdraaien zal ik de resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
Even een korte update. Voeding is bezorgd en geïnstalleerd. Ik heb nog niet de tijd gehad om hem te kunnen testen under load m.b.t. uitvallen. Het probleem met de videokaart is er nog wel. Ik krijg geen beeld als ik de DVI-kabel op de videokaart aansluit en hij doet het pas als ik hem uit en aan heb gezet via apparaatbeheer. Bovendien geeft hij nog steeds dezelfde foutcode. In de BIOS heb ik de PEG als primair ingesteld, maar dan boot hij helemaal niet en geeft zoals eerder gezegd een korte piep.

Zodra ik de tijd heb gehad om een tijdje te gamen, dan zal ik melden of de pc nog steeds uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kan proberen je bios te updaten en te resetten. Hopelijk valt je pc iig niet meer uit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 11:21
Heb precies hetzelfde probleem gehad afgezien van het beeld probleem. Heb inmiddels alles vervangen behalve de voeding. Probleem was een hele poos afwezig en nu begint het weer de kop op te steken. Dus het is de voeding waarschijnlijk. Laat even weten wat de resultaten zijn :-) Heb overigens ook een seasonic, ook maar is kijken hoe dat met de garantie zit.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miquel0408
Ik heb tot nu toe geen enkele keer een uitval gehad en het lijkt er op dat mijn probleem met het beeld ook is opgelost. Ik hou het topic nog even open, mocht ik het binnen enkele dagen toch weer krijgen.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de reacties!

Met vriendelijke groeit,

Miquel
Pagina: 1