Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ethernetpoort kapot door slechte UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 09:28
Situatie: ik heb in mijn kelder mijn modem hangen.
In de woonkamer was er in de muur een stekkerdoos waarin een aansluitpunt was voor een telefoon.
Op deze kabel hing in de kelder een RJ11 fiche.
Maar het is een CAT5e kabel.

Nu heb ik dus de connectors vervangen door een ethernet aansluitpunt in de woonkamer.
En in de kelder een RJ45 fiche.

Bij de eerste poging werkte het dus niet. Mijn laptop gaf aan gewoon aan dat er geen kabel in de poort zat.
(De eerste poging zaten de kabels niet goed, dus het was inderdaad een slechte aansluiting)

Daarna beide kanten opnieuw gedaan, met hetzelfde resultaat als gevolg.
Maar toen wou ik even testen of de kabel tussen mijn laptop en het aansluitpunt in de woonkamer wel goed was. (Dit is een gekochte kabel, dus niet zelf gemaakt)
En tot grote verbazing kreeg ik nog altijd dezelfde melding na het inpluggen van deze kabel rechtstreeks op de modem.

Mijn laptop heeft ook een docking station met poort replicator.
Nu stak ik zojuist de ethernet kabel in de poort in de docking. En blijkt dat de kabel in de muur wel gewoon werkt.

Dus werkt blijkbaar mijn ethernet poort niet meer in mijn laptop zelf.
Eergisteren heb ik de ethernet poort nog gebruikt op het werk, dus deze is niet reeds langer kapot.

In windows toont hij dit als 1 adapter (of ik inplug op laptop connector of docking connector).

Ik heb mijn laptop al gereboot, en de network adapter "diagnose" laten uitvoeren.
Maar beide dus zonder resultaat.

Zou het dus zomaar kunnen dat de poort nu kapot is, door hierin een slechte kabel in te pluggen?
Enige tips wat ik nog zou kunnen proberen? Aangezien het een laptop van mijn werk is.

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zie werkelijk waar niet hoe, tenzij er iets van een telefooncentrale aan de andere kant zat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43

lier

MikroTik nerd

Zou de laptop met een korte kabel op het modem aansluiten om de werking te testen.
Welke kabel zit er exact in de muur? Is het stranded of solid? Welke aansluitdozen heb je gebruikt? Heb je ze volgens de kleurcodering aan beide kanten aangesloten?
CyBeR schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:28:
Ik zie werkelijk waar niet hoe, tenzij er iets van een telefooncentrale aan de andere kant zat.
Of een stopcontact ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Stinu
CyBeR schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:28:
Nee, voordat ik de eerste maal aansloot op mijn laptop had ik zowel in de woonkamer als in de kelder de aansluiting vervangen.
lier schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:29:
Zou de laptop met een korte kabel op het modem aansluiten om de werking te testen.
Welke kabel zit er exact in de muur? Is het stranded of solid? Welke aansluitdozen heb je gebruikt? Heb je ze volgens de kleurcodering aan beide kanten aangesloten?

[...]

Of een stopcontact ;)
Het is een stranded kabel. (die reeds in de muur zat toen ik mijn huis kocht)
In de woonkamer is het deze: https://www.niko.eu/nlbe/...d7-3828e9db8f98/100-65151

Alles is correct aangesloten nu. Want het werkt perfect, alleen dus niet op de ethernetpoort van mijn laptop zelf.
In de docking van mijn laptop dus wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een wattes?

Als het een telefoonkabel was kan het zijn dat daar spanning op staat. Als je daar en RJ45plug op geduwd hebt en die in je netwerkpoort geprikt hebt, dan is er kans dat je het stuk hebt gemaakt.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
Test de ethernetpoort van je laptop eens op een andere ehternetaansluiting met een korte kabel om te zien of het aan je poort ligt of niet.

• Stinu
EricJH schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:57:
Test de ethernetpoort van je laptop eens op een andere ehternetaansluiting met een korte kabel om te zien of het aan je poort ligt of niet.
Van laptop rechtsteeks via een werkende kabel naar modem werkt niet.
Van docking poort rechtstreeks via een werkende kabel werkt wel.
TERW_DAN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:39:
[...]

Een wattes?

Als het een telefoonkabel was kan het zijn dat daar spanning op staat. Als je daar en RJ45plug op geduwd hebt en die in je netwerkpoort geprikt hebt, dan is er kans dat je het stuk hebt gemaakt.
Zoals ik eerder al zei, heb ik eerst beide uiteinden vervangen. Er is dus enkel sprake van een normale aansluiting modem->kabel->laptop.
Alleen bij de eerste poging dus een kabel met een slechte fiche aan het uiteinde.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:19
Niet toevallig gewoon stof in je ethernet aansluiting gekomen ? Even goed uitblazen die handel.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
of geprobeerd een rj11 in je rj45 te steken en buitenste pinnen plat/omgebogen ?

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heb al klanten gehad die de laptop per ongeluk met de telefoon poort hadden verbonden van het modem ( 45 volt ) Werkte hierna nog altijd zonder problemen. Tot nu toe nog niet gezien dat een verkeerd geknepen kabel een ethernet aansluiting kapot maakt.

• Stinu
Jan-man schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 18:56:
Niet toevallig gewoon stof in je ethernet aansluiting gekomen ? Even goed uitblazen die handel.
Zal ik morgen nog eens proberen.
ijske schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:03:
of geprobeerd een rj11 in je rj45 te steken en buitenste pinnen plat/omgebogen ?
Nee, dat past/werkt niet, dus natuurlijk ook niet geprobeerd.
Racer89 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:10:
Heb al klanten gehad die de laptop per ongeluk met de telefoon poort hadden verbonden van het modem ( 45 volt ) Werkte hierna nog altijd zonder problemen. Tot nu toe nog niet gezien dat een verkeerd geknepen kabel een ethernet aansluiting kapot maakt.
Het lijkt me inderdaad ook vreemd dat dit enkel door een foute kabel kapot zou gaan.

Hopelijk werkt het morgen magisch ineens weer!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat is nou die RJ11 fiche waar je het over hebt?

• Stinu
TERW_DAN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:00:
Maar wat is nou die RJ11 fiche waar je het over hebt?
RJ11 = een telefoonstekker, zoals je op google kan terug vinden.
Dit is wat er eerst op zat in de kelder. En wat ik nu dus vervangen heb door een RJ45.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

Pierre

Van nature lui!

RJ11 heeft van de 6 aders er maar 4 nodig, en de RJ45 gebruikt ze alle 8. Misschien zit er achter die RJ11 fiche maar 6 aders ipv 8.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:58
Kan zijn dat die kabel in de muur aangesloten is op andere telefoonpunten in je huis, en als dat ergens ook aan het telefoonnet hing dan stond er dus spanning op de kabel anders dan dat er bij ethernet hoort, en dan zou het daardoor stuk kunnen zijn gegaan.

Een andere verklaring is heel onrealistisch, verkeerd geknepen kabels heb ik nooit schade zien veroorzaken.

too weird to live too rare to die

• EricJH
Stinu schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 18:37:
[...]

Van laptop rechtsteeks via een werkende kabel naar modem werkt niet.
Van docking poort rechtstreeks via een werkende kabel werkt wel.
Dan is je ethernetpoort goed.
[...]

Zoals ik eerder al zei, heb ik eerst beide uiteinden vervangen. Er is dus enkel sprake van een normale aansluiting modem->kabel->laptop.
Alleen bij de eerste poging dus een kabel met een slechte fiche aan het uiteinde.
Kun je een ander device op de kabel die naar het modem gaat aansluiten?

Ik vraag me af of de kabel naar je modem niet een CCA kabel en problemen geeft omdat het een langere kabel is. Niet iedere ethernetpoort zal op dezelfde manier reageren op een CCA kabel (die per definitie out of specs zijn).

• Stinu
terror538 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:48:
Kan zijn dat die kabel in de muur aangesloten is op andere telefoonpunten in je huis, en als dat ergens ook aan het telefoonnet hing dan stond er dus spanning op de kabel anders dan dat er bij ethernet hoort, en dan zou het daardoor stuk kunnen zijn gegaan.

Een andere verklaring is heel onrealistisch, verkeerd geknepen kabels heb ik nooit schade zien veroorzaken.
Nee, dat is niet het geval. Want nadat ik de tweede keer de RJ45 connector er op geknepen heb werkt de kabel goed. (Via docking op mijn laptop & op andere laptop)

Morgen nog eens kijken of er geen stof of iets dergelijk in zit. En anders houd ik het bij toeval. En zal ik eens bij mijn werkgever moeten gaan aankloppen.

/edit
Aan de lezers: er is geen problem met de kabel zelf. Deze werkt ondertussen.
Dit heb ik met een andere laptop getest.

Het probleem is enkel dat de ethernet poort op mijn laptop niet werkt. Via de docking station port replicator van mijn laptop werkt het ook goed. Dus software matig (driver/..) is het dus ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Stinu op 21-02-2018 20:55 ]

• terror538
Stinu schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:52:
[...]

Nee, dat is niet het geval. Want nadat ik de tweede keer de RJ45 connector er op geknepen heb werkt de kabel goed. (Via docking op mijn laptop & op andere laptop)

Morgen nog eens kijken of er geen stof of iets dergelijk in zit. En anders houd ik het bij toeval. En zal ik eens bij mijn werkgever moeten gaan aankloppen.
Weet je het zeker? Je hebt kans dat de kabel op 100mbit werkt met minder aderparen en dat er op de andere paren /wel/ nog een verkeerd volage staat....

• Stinu
terror538 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:54:
[...]

Weet je het zeker? Je hebt kans dat de kabel op 100mbit werkt met minder aderparen en dat er op de andere paren /wel/ nog een verkeerd volage staat....
Ik haal de verwachte +-199Mbps download via de kabel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Stinu schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:13:
[...]

RJ11 = een telefoonstekker, zoals je op google kan terug vinden.
Dit is wat er eerst op zat in de kelder. En wat ik nu dus vervangen heb door een RJ45.
Ik weet wat RJ11 is, maar ik heb echt geen idee wat je met een RJ11 fiche bedoelt.

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 10:59
TERW_DAN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:33:
[...]

Ik weet wat RJ11 is, maar ik heb echt geen idee wat je met een RJ11 fiche bedoelt.
Fiche is een Belgisch/Frans woord, maar dat had je zelf ook wel kunnen vinden: https://translate.google.com/#auto/nl/fiche, of afleiden uit de context.
Het herhalen dat je niet weet wat dat betekend, helpt niet echt in deze.

[ Voor 11% gewijzigd door yamahabest op 21-02-2018 23:44 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

yamahabest schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:41:
Het herhalen dat je niet weet wat dat betekend, helpt niet echt in deze.
Als iemand niet duidelijk is in z'n post kun je dat prima vragen. Dus waarom zou het niet helpen?

• EricJH
Het zou kunnen zijn dat een CCA kabel is gebruikt en dat de ene laptop anders reageert op de kabel dan de ander.

Aan de anderen. Hoe test je of een kabel CCA (Copper Clad Aluminium) is?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

EricJH schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:54:
Het zou kunnen zijn dat een CCA kabel is gebruikt en dat de ene laptop anders reageert op de kabel dan de ander.

Aan de anderen. Hoe test je of een kabel CCA (Copper Clad Aluminium) is?
https://netwerkproducten.com/cca-kabel.html

Zie filmpje onderaan. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ijske
Pierre schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:30:
RJ11 heeft van de 6 aders er maar 4 nodig, en de RJ45 gebruikt ze alle 8. Misschien zit er achter die RJ11 fiche maar 6 aders ipv 8.
rj11 heeft maar 4 aders waarvan er maar 2 nodig... (middenste 2)
als je 6 contacten hebt bedoel je rj12 misschien welke wij in europa quasi niet gebruikten
rj45 heeft wel 8 contacten maar werd bv ook wel is voor isdn gebruikt (en das 110v, dat kan echt ethernetpoorten vernielen,isdn had 2 of 4 contacten nodig geloof ik)
Afbeeldingslocatie: https://coolate.com/blog/wp-content/uploads/2015/11/rj11_rj12_rj45-300x200.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 22-02-2018 09:47 ]

• Stinu
Ik had dit eerst getest. Maar het is dus geen CCA kabel.

Hierna dan nog eens goed gekeken of er geen stof of iets dergelijk in de poort zit.
En toen viel het me ineens op dat de meest rechtse draadje (8ste) naar achter geduwd zit.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/n9ckTH/Whats_App_Image_2018_02_22_at_08_26_59.jpg

Toen nog eens in de vuilbak gekeken, en de eerste connector die ik geknepen heb. Daarbij was dus, zoals op de foto hieronder te zien, 1 draadje niet goed in de connector zelf geknepen.
Hierdoor zal dus mijn ethernet poort nu kapot zijn.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/eO228H/Whats_App_Image_2018_02_21_at_11_41_30.jpg

Enige tips om dit nog te herstellen?
Met een pincet had ik al geprobeerd, maar dit is ook nog te dik om eraan te kunnen.

• ijske
volgens mij is de ethernet poort deel van je moederbord .. dus niet los vervangbaar
zelfs al zou je de laptop tot de laatste schroef openhalen, dan nog denk ik dat je er niet fatsoenlijk bijkan omdat de utp poort volledig afgeschermd is (ook langs boven)

pcmcia utp kaartje erin of opsturen

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
usb ethernet adapter gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:45
Jammer dat het net pinnetje 1 is en je dus ook geen 100mbit meer hebt. Moet alsnog wel terug te buigen zijn met een fijn tangetje of breder pincetje.Zo stug zijn die pootjes nou ook weer niet.
Zelfs de poort op je mobo is te vervangen maar dat zou ik niet doen met werkgever z'n laptop.

[ Voor 16% gewijzigd door zzattack op 22-02-2018 11:12 ]

• terror538
Ik zou gewoon kijken of je het via je werkgever gerepareerd krijgt, niet zelf aan gaan lopen knutselen.

Als het bv een dell is heb je kans dat je werkgever er gewoon een onderhoudscontract voor heeft en dell een mannetje langs stuurt die de boel in een half uur vervangt.

• Stinu
Even nog een update. Gisteren besproken op kantoor en aangezien mijn huidige laptop reeds 4,5 jaar oud is hebben we besloten om een nieuwe laptop te zoeken.
Advies laptop voor het werk
Pagina: 1