Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb van mijn energieboer Oxxio net een reminder gekregen om nieuwe meterstanden door te geven, dit is twee jaar niet gebeurd. Prima, maar ik kreeg daarna een jaarnota waar ik van schrok. Ik heb geen slimme meter, dus lastig te achterhalen hoe het komt.

Situatie:

Appartement, jaren 50. Dubbelglas, 15 jaar oude boiler, bovenste etage met daarboven kleine zolder.
Ik ben geen mietje, vaak staat de verwarming niet aan (Ook nu niet). Als de vriendin er is, is het een graad of 19 binnen. Douchen doe ik wel 10 mins, en ik kook op gas. IK ben overdag aan het werk, en in het weekend vaak op pad (woon niet samen, dus vaak genoeg ook avondje bij de dame) en ik reis veel voor het werk.
Qua electrisch staat het volgende aan:
- ziggo decoder
- 2 unifi access points, unifi switch, en een i3 servertje met ssd.
- 2 koelkasten en 1 vriezer (ja die ene ijskast gaat dus uit...). Vriezer is recent en zuinig (vrieskist, half jaar oud, A++), rest niet per se
'S avonds zit ik graag achter mijn pc, maar ook dat is vrij normale hardware (i5, normale gpu, 3 disks) en die staat overdag uit.
- 's avonds staat een VBM domobar espressomachine aan.

Ik lees dat 900m3 normaal is voor een appartement qua gas, ik blijk 1800 kuub verstookt te hebben.
Stroom? 7200kWh. Dat is echt ridicuul veel.

Waarom nu dit topic? Nou, ik ben net 2 weken op vacantie geweest... en ik blijk in die 2 weken (alle electronica van hierboven stond gewoon aan) dus relatief weinig stroom verstookt te hebben. 114kWh.
Dat zou dan 2900kWh op jaarbasis zijn, wat een tweepersoonshuishouden is, overigens.

Die stroom, daar ga ik wel op uitzoeken waar het hem in zit... maar waar kan dat gas zo hard op gaan? Ik kijk alleen de ketel aan, maar die heeft net de jaarlijkse checks gehad. Hij komt gezien de stickers uit 2005 en is een vaillant. Ik snap dat die niet superzuinig is, maar voor 3 huishoudens aan gas verstoken kan toch niet?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In al dit soort gevallen geldt 1 spreekwoord: meten is weten :)
Ga dus nu dagelijks je meterstanden opschrijven en ga uitzoeken waar het vandaan komt. Trek desnoods je CV uit het stopcontact en kijk of de meter verloopt. Zo ja, dan heb je een gas lek. Idem voor je electronica. Trek eruit wat kan, en blijf meten. Het lijkt er op dat je ofwel ergens een grootverbruiker hebt, of dat je verwarming erg ongunstig stookt. Maar je zal eerst een base-line moeten opstellen door een paar dagen te meten.

Heeft je CV soms een warmhoud-functie? Ook wel (tap)comfort functie genoemd? Zo ja, meteen uitzetten. Dat kost echt veel gas. En wat is de aanvoertemperatuur van je CV water? 90 graden? Zet maar rustig op 75. Warm water voor de douche kan je best op 60 zetten. Scheelt allemaal.

114kWh in 2 weken is ook best veel, dat is ruim 8kWh per dag, terwijl je niet thuis bent.
Kijk anders eens of je zo'n energiemeter kan scoren die je tussen het apparaat en stopcontact kan prikken.

En lees ook deze even: Hoog gasverbruik appartement?

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 20-02-2018 17:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar Duurzame Energie & Domotica, daar zitten meer energie experts ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
Wow dat is inderdaad veel gas. Met zoveel verbruik zie je de meter veranderen. Zet je CV eens uit en kijk of je dan nog verbruik hebt. Misschien heb je ergens lek verbruik? Extra leiding ergens anders naartoe? Dit kan ook met elektra trouwens.

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
Microkid schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:49:

114kWh in 2 weken is ook best veel, dat is ruim 8kWh per dag, terwijl je niet thuis bent.
Kijk anders eens of je zo'n energiemeter kan scoren die je tussen het apparaat en stopcontact kan prikken.
114kWh is veel inderdaad. Ik verbruik dat in een maand tijd als ik wél thuis ben, en dan staat er nog een NAS 24/7 te draaien.

Even een paar inkoppertjes misschien:
- Hoe staat het met verlichting? Alles LED, of heb je misschien een paar van die staanlampen op dimmer met halogeen?
- Twee koelkasten, waarom? Als die geen A+ zijn, zou ik het eerst hier gaan zoeken.
- Geen vijver/aquarium/etc?
- Wasmachine of droger aanwezig?

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09
Ik heb een keer 3 jaar lang niets opgegeven. Wat de leverancier dan doet is je verbruik elk jaar hoger inschatten. Daarna wel opgeven en ik kreeg € 1.200,00 van mijn eigen geld terug : )

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is die jaarafrekening ook van 2 jaar dan?
Wat zijn de eindstanden op de vorige jaarafrekening?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:45:

Ik lees dat 900m3 normaal is voor een appartement qua gas, ik blijk 1800 kuub verstookt te hebben.
Stroom? 7200kWh. Dat is echt ridicuul veel.
Just for shure, is dit jouw jaar verbruik of over de twee jaar of het gemidelde jaar verbruik?
Waarom nu dit topic? Nou, ik ben net 2 weken op vacantie geweest... en ik blijk in die 2 weken (alle electronica van hierboven stond gewoon aan) dus relatief weinig stroom verstookt te hebben. 114kWh.
Dat zou dan 2900kWh op jaarbasis zijn, wat een tweepersoonshuishouden is, overigens.
als jullie 2 weken met vakantie zijn geweest, en in die 2 weken 114 kWh is verbruikt vind ik dat erg veel. Met een stroom meter even uitzoeken wat de grootverbruikers zijn, als 1e de koelkasten en diepvrieskist (waarom zoveel?).[/quote]
Die stroom, daar ga ik wel op uitzoeken waar het hem in zit... maar waar kan dat gas zo hard op gaan? Ik kijk alleen de ketel aan, maar die heeft net de jaarlijkse checks gehad. Hij komt gezien de stickers uit 2005 en is een vaillant. Ik snap dat die niet superzuinig is, maar voor 3 huishoudens aan gas verstoken kan toch niet?
Ik gok een vr ketel, nog geen HR. dubbel glas is goed, maar hoe is de isolatie van de rest? Zijn de spouwen geïsoleerd? Hoe is de ventilatie? op welke max temperatuur is de ketel afgesteld?

Er is een Cv-tuning topic, mischien daar eens kijken Gas besparen door middel van CV tuning deel II

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Tja als dit over 2 jaar is, lijkt het al een heel stuk normaler natuurlijk. Stroom voor een 1 persoons huishouden is dan nog steeds vrij veel, maar met je servertje verklaart het ook al een hoop. Kan al makkelijk 500 KWh zijn, dan nog enkele frigo's en je zit zo boven de 1250 KWh.

http://specs.tweak.to/16567

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Jaren '50 betekent vaak energetisch lek. Een verbruik van 1800m3 is dan best mogelijk. Zeker bij de bovenste verdieping, oudere VR ketel etc.

Meten is weten. Dus wat zijn de gemeten gaastanden van afgelopen jaren.

En neem de stand nu elke dag op en test eens met de ketel uitgeschakeld.

Electra is eenvoudig: elke dag stand opnemen en ook met een verbruiksmeter alles meten tot je minimaal 90% van het verbruik verklaard hebt (apparaten met onregelmatig verbruik gedurende langere tijd meten en middelen).

Eerst verklaren dan pas aanpakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2018 19:26 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-11 14:36

Metalfreak

Hoije woh!

Zoals iemand anders ook al vroeg: is dit nu per jaar of over die 2 jaar?

Maar wat gebruik je aan verlichting? Want daar gaat vaak ook al heel veel aan kwijt. Soms zie ik bij mensen een hele batterij aan halogeenlampen aan die in totaal meer dan 300 watt verstoken de hele avond om slechts een vrij klein stuk te verlichten, dat tikt wel aan ja...

Die Ziggo decoder, is dat een Horizon Box? Die verschrikkelijke ondingen vreten ook enorm veel stroom, dus meet die maar eens op.

Heb je eigenlijk nog geen slimme meter? Zo nee, dan is een Youless misschien iets voor je, dan kun je realtime zien wanneer je veel stroom en/of gas verbruikt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:12
Ik zou in elk geval zelf aan het meten gaan. Stroom kun je makkelijk zelf meten met een energiemeter. Echter de ene energiemeter is de andere niet, zelf heb ik goede ervaringen met een voltcraft 4500 van conrad.

Sluipverbruikers zijn routers en modems. Ik heb ze nu op een tijdklok zitten, maar voorheen gebruikte die per jaar meer dan mijn wasmachine en droger samen! (290kwh). Oude koelkasten zijn ook stroomvreters. Mijn >15 jaar oude koelkast vreet zo'n 400kwh, de recentere vriezer is goed voor 180kwh.

Onderschat ook de cvketel niet, die kan zomaar >300kwh verbruiken.

De computer zelf zal niet zoveel vragen, maar de beeldschermen mogelijk wel. Ik heb zelf twee ccfl schermen welke samen goed zijn voor zo'n 150 a 200w. Gelijk aan mijn plasma tv met homecinema. Om aan te geven wat je mag verwachten van apparaten waar je niet direct aan denkt.

Qua gas zit ik op 900m3 per jaar. En dan kook ik elektrisch, verwarm ik hoofdzakelijk beneden, zijn muren en vloer geïsoleerd en maak ik in de nawinter en lente gebruik van warmte van de serre. Mijn huis is een twee onder een kap uit 1978. Dan is 1800m3 nog steeds wel veel, maar wellicht minder buitensporig dan je aanvankelijk dacht.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In m'n vorige woning, een appartement van net na de oorlog, had ik een verbruik van 1250m3. Dit terwijl het een benedenwoning was omringd door buren.

Nu woon ik in een ruim rijtjeshuis uit de jaren tachtig en is m'n verbruik gezakt tot onder de 1100m3. In beide gevallen werd/wordt er gekookt op gas.

Sowieso denk ik dat jouw verbruik hoger is omdat je op de bovenste verdieping woont, maar toch is 1800m3 wel erg hoog.

Je stroomverbruik lijkt mij ook enorm. Wij verbruiken met tweeën zo'n 1500kwh. De vaatwasser draait dagelijks en meestal ook de wasmachine. We hebben nog een plasma tv die ook niet de zuinigste is. Een vriezer en een koelkast. Wel overal led verlichting.

[ Voor 3% gewijzigd door darkdesign op 20-02-2018 21:12 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dit is typisch weer zon topic wat uit kan lopen op pagina's vol (goedbedoeld) advies, maar waar maar 1 ding echt belangrijk is: de ts moet eerst voldoende informatie geven. Voordat dit gedaan is is alles gebaseerd op aannames.

- met welke getallen werd er voorgaande jaren gerekend? Dit was een geschat verbruik aangezien je geen meterstanden hebt doorgeven.
- welke periode staat er op je afrekening?

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Dit zal vast een gevalletje jaren geschat, en nu de (verkeerde) schattingen van het energiebedrijf inhalen.

Helaas maar waar.
Pak je energierekeningen van afgelopen jaren er bij en kijk er naar.
Vaak staat er een sterretje achter de meterstanden en dan zijn ze (vaak onlogisch) geschat.

Maar je elektraverbruik is wel stevig, kijk zoals al genoemd, met een energieverbruikmeter je apparaten na.

Zet ook bij je gasfornuis en ketel de gaskraan (indien mogelijk) 12 uur of langer uit en kijk of je meterstand hetzelfde blijft, indien niet misschien een kleine gaslek.

Maar vermoed voor 90% dat je een inhaalslag moet maken tegenover de afgelopen jaren.
Vermoedelijk waren die energierekeningen niet zo hoog?

[ Voor 16% gewijzigd door DJKroon op 21-02-2018 10:36 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:09
Als dat voor twee jaar is valt het allemaal relatief mee, maar voor 1 jaar is dat echt extreem hoog. Tenminste als ik zie dat wij in een eengezinswoning en twee kinderen zo'n 1100m3 gas en 3000kWh verbruikt hebben afgelopen jaar.
Pagina: 1