Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 21:24
Nuon stuurde me deze week wederom een mailtje met daarin mijn elektriciteit en gasverbruik en dit keer besloot ik er maar eens naar te kijken, waar ik toch wel een beetje van schrok.
Ik verbruik in de zomer ongeveer 150 kuub gas per twee maanden, dit lijkt me toch een beetje veel voor een appartement van 46m2 (waar ik er zelfs nog 15 dagen van op vakantie was).

De situatie hier is als volgt:

- Intergas Kompakt HR 22 ketel uit 2003
- 1 hoog, 46m2 twee kamer appartement uit 1920
- Dubbele beglazing, houten ondervloeren met een massief beuken vloer
- In iedere ruimte één of meerdere radiatoren (de twee in de slaapkamer staan altijd uit)
- Woon met z'n tweeën, douchen niet abnormaal lang, wassen af met de hand.
- Kookstel op gas dat twee keer per week wordt gebruikt (eet 5 dagen per week op mijn werk)

Nu heb ik wel het idee dat de ketel vaak aanslaat, terwijl er geen gebruik van wordt gemaakt.
Ook was mijn verbruik in Februari-Maart 240m3, dat is toch niet normaal voor een appartement?
Nuon zegt zelf dat een vrijstaande woning gemiddeld ongeveer 150m3 aan gas per twee maanden verbruikt.
Afgelopen 14 dagen verbruik ik er al dik 40m2.

De ketel is uit 2003, wel een oud beestje, maar heeft eigenlijk nooit problemen gegeven in de afgelopen drie jaar dat ik hier woon. Is ook altijd netjes onderhouden voor zover ik op de onderhoudsstikkers kan zien.
Ook is het een HR ketel, dus zal het nog niet rendabel zijn om hem te vervangen zolang hij geen gebreken vertoond lijkt mij?

Wie weet dat er via het CV-tuning topic flink wat besparing te behalen valt?

Beste antwoord (via dubbeldekkert op 16-10-2017 12:43)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gokje: warm water al op 60 graden gezet en de comfort functie al uitgezet? Ik heb ook een HR22 en de eco/comfort functie houdt je warmwater op temperatuur. Gevolg: bijna 1m3 per dag aan nodeloos gasverbruik.

Al overwogen een close in boiler te nemen ipv water te tappen van de CV ketel voor in de keuken?

Verder zou ik de TS eens lezen van het CV tunigs topic, daar staat ook het eea in over de comfort functie :Y

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 14-10-2017 14:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-07 09:46
Slaat de verwarming snachts aan toevallig? Dit had ik namelijk ook, verbruik snachts was redelijk hoog, nu gefixt met een slimme thermostaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Gokje: warm water al op 60 graden gezet en de comfort functie al uitgezet? Ik heb ook een HR22 en de eco/comfort functie houdt je warmwater op temperatuur. Gevolg: bijna 1m3 per dag aan nodeloos gasverbruik.

Al overwogen een close in boiler te nemen ipv water te tappen van de CV ketel voor in de keuken?

Verder zou ik de TS eens lezen van het CV tunigs topic, daar staat ook het eea in over de comfort functie :Y

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 14-10-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Heb de gehele zomer de thermostaat op 12 graden gehad, draai hem 's nachts ook altijd uit.

Vind het ook vreemd, want heb juist het idee dat ik hier tot ver in de winter vrijwel niet hoef te stoken doordat alle appartementen om mij heen dat ook al doen en ik door de oude muren vrij veel warmte overneem.

Edit: Ik ga even met de handleiding kijken naar de temperatuur van het water en de tapcomfort functie.

Edit2: Tapcomfort uitgezet en ook de temperatuur van het CV water omlaag gezet van 85 (!) naar 60 graden.
Tapwater staat ingesteld op 60 graden, lijkt mij dat dit ook zo warm moet i.v.m. eventuele legionella?

[ Voor 34% gewijzigd door dubbeldekkert op 14-10-2017 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:26
@dubbeldekkert ik zou toch eens wat gaan monitoren. Volgens mij moet je in 2maanden -15 dagen met vrijwel alleen maar warm water en koken voor een gezien op ergens tussen de 50 en 100 kuub uitkomen. Heb je een slimme meter, zodat je je verbruik makkelijk in tijd kunt bekijken? Dan ben ik wel benieuwd wat een douche- beurt kost aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Geen slimme meter hier, gewoon een simpele draaibare Honeywell thermostaat.
De meterkast zit in het gezamenlijke trappenhuis, maar ga ik nu iedere dag even bijhouden.
Verbruik de afgelopen periode:

Feb - Maart: 240m3
April - Mei: 180m3
Juni - Juli: 150m3
Aug - Sept: 150m3
30 September - 14 Oktober: 40m3

Zal mijn douchebeurt zo ook even registreren om te kijken wat dat verbruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door dubbeldekkert op 14-10-2017 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

blissard schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:34:
@dubbeldekkert ik zou toch eens wat gaan monitoren. Volgens mij moet je in 2maanden -15 dagen met vrijwel alleen maar warm water en koken voor een gezien op ergens tussen de 50 en 100 kuub uitkomen. Heb je een slimme meter, zodat je je verbruik makkelijk in tijd kunt bekijken? Dan ben ik wel benieuwd wat een douche- beurt kost aan gas.
Ik verbruik met alleen WW voor een gezin van 5, 120m3...per jaar

50 kuub per maand in de zomer is excessief imo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Ja dat dus. Ik zit op +- 75 kuub per maand met z'n tweeën en dan koken we twee dagen per week.

Vannacht de stekker van de ketel uit het stopcontact getrokken. Toen was het 22 graden binnen, zonder verwarming, toen ik hem om 12 uur vanmiddag weer aanzette was het nog 21 graden binnen. Dus qua isolatie lijkt het redelijk goed te zitten. Heb het kiepraampje in de keuken altijd half open en ook de deur van mijn slaapkamer naar het balkon staat altijd op een kier.

[ Voor 3% gewijzigd door dubbeldekkert op 14-10-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:19
150 is wel stevig. Wij zitten op 15-20 per maand met 2 personen elke dag douchen en een kind dat elke avond in bad gaat.

Je ketel zal wat aan tapcomfort kosten, maar 1m3 per dag is veel... dat deed mijn 1996 VR ketel met waakvlam en boiler in ongeisoleerde halfsteens berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 15:54
Toevallig geen veel te grote waakvlam in de ketel/een boiler? In ons oud huis zaten we in de zomer ook aan een verbruik van 2 m³ per dag en de meter liep continu (traag weliswaar, maar ze liep), bleek een vrij grote waakvlam te zijn in de ketel. In ons huis nu met een ketel van 2013 is het gelukkig electrische ontsteking waardoor je geen standbyverbruik meer hebt.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@dubbeldekkert goed plan. Dan wellicht een paar dagen achter elkaar meerdere keren per dag stand noteren en douche / kook momenten noteren. Kijken of we daar iets uit kunnen halen. Verwarmen kun je komende dagen mooi uitsluiten, maar zet de thermostaat voor de zekerheid even op uit/vorstbescherming-stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinodraqu
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik zit over deze periode op een verbruik van 23m3. Dit is in een eengezinswoning met 5 personen die elke dag douchen en er wordt elke dag gekookt.

40m3 voor jouw kleine appartement lijkt me inderdaad veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Advies:
Koop een youless, nieuw of gebruikt en monitor eerst eens wanneer het verbruikt word. Misschien heb je wel een lekkage bijv.
Meten is weten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:58
Ketel is met zijn 14 jaar oud ook wel aan vervanging toe qua verbruik. Zoals al eerder gemeld elektrische ontsteking en sowieso lager verbruik voor gelijke output. Daar zal je ook al wat aan winnen, maar zeker even meten naar je lekverbruik. Oja, ook even kijken of er toevallig een aftakking van je leiding is gemaakt dat je buren vrolijk met jiu meestoken en hun eigen meter stilstaat. Je weet t nooit met een gemeenschappelijke ruimte..

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Heb 6 aftakkingen en 6 retourleidingen en ook 6 radiatoren in huis hangen. Dus dat zou moeten kloppen.
Kan ook niet zonder het verlaagd plafond open te breken controleren of ze allemaal naar mijn radiatoren gaan.

Wel meen ik mij te herinneren dat ik in het verleden wel eens, terwijl de verwarming gewoon uit stond, een warme radiator in de badkamer en keuken had. Dit was dan niet altijd de gehele radiator, maar voornamelijk de bovenkant.

Water van de tapcomfort stand die door het systeem lekte? Of zou het verkeerd aangesloten zitten? Lijkt me onwaarschijnlijk. Het zijn voormalige appartementen van de woningbouw en een jaar of 15 geleden gerenoveerd en verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:44
Met twee personen in een appartement uit ~1915 en een Intergas ketel van ongeveer tien jaar oud, verbruik in de zomer ongeveer 0.5-0.75 m3 gas per dag aan warm water. Mijn vriendin doucht meestal lang en twee keer op een dag, ik één keer. 150 kuub is dus wel heel erg veel.

Voor februari en maart kan 240 m3 dan weer wel, als het slecht geisoleerd is en je veel thuis bent. ik heb het even voor je opgezocht. In februari en maart samen verbruikte ik totaal 190 m3, waarvan 80 in maart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 11-07 12:58
AtomicWing schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:47:
Ketel is met zijn 14 jaar oud ook wel aan vervanging toe qua verbruik. Zoals al eerder gemeld elektrische ontsteking en sowieso lager verbruik voor gelijke output. Daar zal je ook al wat aan winnen, maar zeker even meten naar je lekverbruik. Oja, ook even kijken of er toevallig een aftakking van je leiding is gemaakt dat je buren vrolijk met jiu meestoken en hun eigen meter stilstaat. Je weet t nooit met een gemeenschappelijke ruimte..
Is reeds HR is dus win je daar niets mee. 13 jaar is niet heel oud, en ik denk dan ook dat (gebrek aan) isolatie eerder een grote rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:58
dubbeldekkert schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:25:
Het zijn voormalige appartementen van de woningbouw en een jaar of 15 geleden gerenoveerd en verkocht.
Dit is wel een interessante. Benieuwd of het daar allemaal netjes is gegaan, maar ok.

Je isolatie lijkt prima; hoe was je verbruik na die proef met de ketel uit? Geen verbruik behalve het koken? Kijken of je eens puur kunt meten of er zonder verbruikers iets wordt geregistreerd; het maximale passieve verbruik staat ergens op de meter.

Pak de handleiding van de ketel er nog eens bij en zet alles eens minimaal. Dan verbruik meten. Dan alles op je oude settings, weer meten.

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicWing op 14-10-2017 16:58 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Een douche van 4,5 minuut koste mij net 0,22m3. Daar lijkt het probleem niet te liggen.

Dit is na uitzetten tapcomfort, CV op 60 graden en tapwater op 60 graden.
Ga de aankomende dagen mijn verbruik eens meten en kijken of het met deze instelling al is afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 11-07 12:58
Wat doet jouw ketel elke keer inschakelen dan, wat voor thermostaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De vorige eigenaar van mn appartement had de CV tapwater-buffer temperatuur op maximaal staan. Gelukkig had ik na 1 week alle meterstanden opnieuw opgenomen, waardoor het hoge gasverbruik (in de zomer) mij opviel. Na dit op 0 gezet te hebben (alleen op vraag), is het gasverbruik in de zomer naar 1/4de gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

dubbeldekkert schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:10:
Een douche van 4,5 minuut koste mij net 0,22m3. Daar lijkt het probleem niet te liggen.

Dit is na uitzetten tapcomfort, CV op 60 graden en tapwater op 60 graden.
Ga de aankomende dagen mijn verbruik eens meten en kijken of het met deze instelling al is afgenomen.
Ho wacht; CV zo maar op 60 graden zetten moet je niet doen zonder het eea te testen. Het kan wel vaak, maar dan zou ik eerst mijzelf even inlezen....

Tapwater op 60 graden en tapcomfort uit is dan wél een goedeen kan je gewoon zo doen.

Lees ook even dit door:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 14-10-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@dubbeldekkert een warme radiator terwijl je gewoon warm water gebruikt kan duiden op een kapotte driewegklep. Dat kan inderdaad hoog verbruik verklaren. Test dit eens (warm water aan en radiator voelen). Als de radiator warm wordt dan is het tijd voor een cv monteur.

0,22m3 voor 5 minuten is best veel, hoeveel water gebruik je dan (spaardouche of stortbad?)

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 14-10-2017 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Een HR22 heeft geen driewegklep. Verwarming die warm wordt met tapwater kan bij dat ding alleen als er water rondgepompt wordt. Als er een pomp continu draait verklaart dat het hoge verbruik bij tapwater en ook het hoge verbruik door tapcomfort, dan pomp je nml continu koud water door de ketel terwijl de ketel probeert 40 graden te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oke, was vergeten dat dit bij die intergas ketels zo was. Zou een kapotte warmtewisselaar dit effect ook kunnen hebben? (Samen met oplopende druk dan waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Notna schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:43:
[...]

Ik verbruik met alleen WW voor een gezin van 5, 120m3...per jaar

50 kuub per maand in de zomer is excessief imo :X
Inderdaad! Ter referentie, eindwoning van 140m2 met vloerverwarming:
- Juli: 8.56m3
- Augustus: 6.33m3
- September: 33.31m3

Dit is dus mijn totale gasverbruik. Ik heb wel inductiekookplaat.

@Notna hoe kan jij onderscheiden in ww en rest?

TS moet makkelijk in deze richting kunnen komen.

Er is dus iets echt niet goed ingesteld... heb je ook ingesteld dat je thermostaat elke dag tijdens een werkdag pas aangaat als je weer thuiskomt?

[ Voor 9% gewijzigd door armageddon_2k1 op 14-10-2017 18:58 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Leuk dat hier nu verbruikscijfers gepost worden, maar volgens mij is TS er al van overtuigd dat hij wat veel verbruikt.
Het gaat er nu om uit te zoeken waar dit door veroorzaakt wordt. Het verschil is duidelijk te groot voor een paar instellingen van de thermostaat. Zeker nu TS aangeeft nog niet te stoken. (of dat iig nog niet te willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Klopt, maar een referentie is altijd handig. Vooral om de woonsituatie te vergelijken.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:30

Theo

moederbord

1M3 gas bevat ongeveer 32MJ aan energie. Jouw 0.22m3 gas bevat du ongeveer 7 MJ aan energie.

Tapwater verwarmen gaat met een rendement van ongeveer 75% , en een gram water 1 graad verwarmen kost 4.2 joules, waardoor met 7 MJ 1250 liter water 1 graad kunt verwamen

Met een verschil tussen koud water en verwarmd douchewater van ongeveer 30 graden verwarmd je ketel dus 42 liter water 30 graden.

Met 4.5 minuten douchen (en 30 sec wachten op warm water) verbruikt je douche dus ongeveer 8.5 liter per minuut.

Dit klinkt niet echt abnormaal voor een douche.

Ik zou dus ook niet zoeken in het warmwaterverbruik, of het maken ervan.

Heb je al gecontroleerd op een gaslek ergens tussen de meter en de CV ketel? Zet de CV ketel een nacht uit (liefst ook bij de CV ketel de gasklep in de leiding dicht zetten) en kijk dan even wat je gasverbruik is gedurende die nacht..

[ Voor 22% gewijzigd door Theo op 14-10-2017 19:03 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zet je thermostaat eens op 17 als minimum, 12 is wel erg laag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
0,22m3 x 30MJ x 1000 (naar KJ) / 22KW = 300 seconden.

Als je dat in 4.5 minuten erdoor jast brandt je ketel de volle douchebeurt op 100%.

Geen spaardouche met thermostaatkraan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:49:
[...]

Inderdaad! Ter referentie, eindwoning van 140m2 met vloerverwarming:
- Juli: 8.56m3
- Augustus: 6.33m3
- September: 33.31m3

Dit is dus mijn totale gasverbruik. Ik heb wel inductiekookplaat.

@Notna hoe kan jij onderscheiden in ww en rest?

TS moet makkelijk in deze richting kunnen komen.

Er is dus iets echt niet goed ingesteld... heb je ook ingesteld dat je thermostaat elke dag tijdens een werkdag pas aangaat als je weer thuiskomt?
Op 2 manieren:

1. Gemeten in de periodes dat absoluut de CV niet aanstaat en daar een gemiddelde uit trekken.
2. Niet stoken met een CV maar met een L/L warmtepomp :+

Al mijn huidige gasverbruik is puur voor warm water, wat ook nog eens alleen douche en bad is en we koken op gas. In de keuken zit een close-in boiler van 10L

Al met al denk ik dat de TS wat dingen moet testen. Met name of het aanslaan van de ketel nu voorbij is door het uitzetten van de comforrt functie. Als de ketel namelijk nog steeds aangaat terwijl de thermostaat de ketel niet zou moeten laten branden, zit er iets niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 14-10-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Theo schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:00:

Heb je al gecontroleerd op een gaslek ergens tussen de meter en de CV ketel? Zet de CV ketel een nacht uit (liefst ook bij de CV ketel de gasklep in de leiding dicht zetten) en kijk dan even wat je gasverbruik is gedurende die nacht..
Nu heb ik wel het idee dat de ketel vaak aanslaat, terwijl er geen gebruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Theo schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:00:

Met 4.5 minuten douchen (en 30 sec wachten op warm water) verbruikt je douche dus ongeveer 8.5 liter per minuut.

Dit klinkt niet echt abnormaal voor een douche.

Ik zou dus ook niet zoeken in het warmwaterverbruik, of het maken ervan.

De douche van 4,5 minuut was de complete tijdsduur. Dus inclusief het warm worden van het water. Dit duurt nu, zonder tapcomfort aan, inderdaad ongeveer een halve minuut. Daarin slaat de ketel wel aan op vol vermogen naar mijn idee, tot er warm water is en dan neemt het vermogen af.

Zal aankomende nacht de stekker eens uit de ketel trekken en kijken of ik dan nog steeds gas verbruik.
_JGC_ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:11:
0,22m3 x 30MJ x 1000 (naar KJ) / 22KW = 300 seconden.

Als je dat in 4.5 minuten erdoor jast brandt je ketel de volle douchebeurt op 100%.

Geen spaardouche met thermostaatkraan zeker?
Klopt, ik heb geen thermostaatkraan. Die heb ik nog wel liggen, zal die ook eens aansluiten. Tijdens het douchen staat de warme kraan inderdaad altijd volledig aan.
Notna schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:34:
[...]

Al met al denk ik dat de TS wat dingen moet testen. Met name of het aanslaan van de ketel nu voorbij is door het uitzetten van de comforrt functie. Als de ketel namelijk nog steeds aangaat terwijl de thermostaat de ketel niet zou moeten laten branden, zit er iets niet goed.
De ketel is, sinds het uitzetten van tapcomfort, niet meer zomaar aangeslagen zonder dat ik om warm water vroeg. Als ik mijn verbruik van afgelopen 24 uur nu doorreken dan kom ik ongeveer op 1m3 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Heb je nu al eens gekeken naar die waakvlam en of de teller continu traag draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Er is volgens mij geen waakvlam. Het is een Intergas Kompakt HR 22 ketel.
Het toestel is voorzien van een elektronische branderautomaat die bij iedere
warmtevraag van de verwarming of de warmwatervoorziening de ventilator aanstuurt,
de gasklep opent, de brander ontsteekt en de vlam continue bewaakt en regelt,
afhankelijk van het gevraagde vermogen.
Het is ook een gesloten systeem, geen idee hoe ik hem open krijg. En ik zie ook geen 'kijkgat' waar ik een eventuele vlam zou moeten kunnen zien..
Zal nu eens kijken of de meter heel langzaam blijft draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door dubbeldekkert op 15-10-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Het is een hr ketel. Die heeft echt geen waakvlam.
1m3 per dag is volgens mij niet zo raar. Dan douche je dus totaal zo’n 20 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Een minuut of 10-15 totaal gok ik zo. Daarnaast zet ik mijn koffie met een moka express op het gastoestel een keer of twee per dag, wassen we bij gebrek aan een vaatwasser met de hand af. Dus 1m3 per dag lijkt mij ook niet zo heel raar. Als ik dat verbruik deze week kan blijven constateren betekend dat al een enorme verbetering.

60m3 per twee maanden i.p.v. 150m3. Aankomende week blijf ik nog even alles bijhouden, vooralsnog lijkt het bijna een op hol geslagen tapcomfort functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skelleniels schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 15:00:
Heb je nu al eens gekeken naar die waakvlam en of de teller continu traag draait?
Het is geen keukengeiser ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:30

Theo

moederbord

Maar het continu lopen van de teller is wel goed om uit te sluiten. Een klein gaslek wordt niet altijd opgemerkt als de meter niet binnen je woning hangt...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@theo eigenlijk voor iedereen wel een goede tip. Tijdens een vakantie een keer voor en na de meterstand opnemen. Komen zelfs de kleinste lekkages boven water. Ga ik ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zet de CV eerst eens een hele dag uit (of zolang dat kan, van 's morgens als je van huis gaat, tot s'avonds als je weer gas nodig hebt). Schijf de tellerstanden op. Verlopen ze? Dan heb je een lek.
Meten is weten :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
De meter staat nu nog op exact dezelfde waarde als hij een uur geleden stond. Gaslek lijkt dus vrijwel uitgesloten.
Ik zal hem vannacht na mijn werk bij thuiskomst vanaf nu even de gehele nacht uitschakelen en vooraf en achteraf de meterstand noteren om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En als het geen lek is, zal je toch zeer nauwkeurig de meterstand moeten gaan bijhouden. Liefst automatisch, ook als je niet thuis bent. Bijv. via een Youless, of een webcam waarmee je elke minuut een foto van de meter maakt. Ideeen te over ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dubbeldekkert schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 15:55:
De meter staat nu nog op exact dezelfde waarde als hij een uur geleden stond. Gaslek lijkt dus vrijwel uitgesloten.
Ik zal hem vannacht na mijn werk bij thuiskomst vanaf nu even de gehele nacht uitschakelen en vooraf en achteraf de meterstand noteren om het zeker te weten.
Een uur is een vrij kleine meetperiode, een dag zou het mooist zijn en dat moet nog wel kunnen met het mooie weer nu.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Hackus schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Het is geen keukengeiser ;)
Hoeft niet per se, onze brander voor de verwarming in ons oud huis had ook een waakvlam(ketel van jaar 2001), maar hij heeft intussen bevestigd dat het een elektrische ontsteking betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door skelleniels op 15-10-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je ketel fikt gewoon voluit bij douchen omdat je de kraan maximaal open zet. Met thermostaatkraan wordt dat al een stuk minder. Mijn HRE 28/24 slaat tijdens het douchen zelfs af omdat ie de warmte niet kwijt kan (de kleinere 24/18 ook), is wat anders dan de 100% continu die jouw ketel levert bij een douchebeurt.

Verder zorgt tapcomfort idd voor hoog verbruik, je ketel zal dan proberen de hele dag 40 graden te blijven. Mogelijk heb je ook een eco stand op je ketel, dan leert je ketel aan de hand van je tapwater verbruik wanneer ie moet voorverwarmen. Als jij elke dag rond dezelfde tijd gaat douchen en afwassen werkt dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sinds ik hier een thermostaat kraan heb hangen draai ik die ook niet meer vol open..
maar goed met 250m3 per jaar ga ik niet klagen

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Ik kan inmiddels wel concluderen dat er geen sprake is van een gaslek. Na een avond en nacht met de ketel uit is er geen gas verbruikt.

Ketel slaat ook af tijdens het douchen als het water eenmaal warm is en door het uitzetten van het tapcomfort is mijn verbruik al drastisch verminderd. Met een thermostaatkraan wordt het nog minder.

Deze week hou ik nog even alles bij en duik in de CV-tuning om optimaal rendement te behalen.

Conclusie: in mijn geval zorgde de tapcomfort stand op de Intergas HR 22 voor een 300% toename in gasverbruik.
Pagina: 1