Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik word volgende maand 22, ik ben ooit een hbo opleiding ict begonnen maar ik moest stoppen door prive omstandigheden. Ik werk sinds een paar maanden als tester via een detacheerder. Als deze opdracht afloopt is de kans heel groot dat ik op 1 of andere helpdesk word gezet.

Ik merk dat ik het testen an sich goed aankan, mede omdat de organisatie vrij onvolwassen is op het gebied van testen. Toch merk ik dat ik complexere situaties in projecten minder goed begrijp door een algemeen gebrek aan theoretische kennis van IT in het algemeen.

Ik bezit de juiste soft skills voor het testen, ik heb een certificaat TMap en ik heb ervaring met hobbymatig programmeren (PHP, SQL, Java en wat HTML/CSS). Ik wil me richten op het testen of ontwikkelen van software maar ik twijfel wat ik het beste kan doen.

Optie 1 is gaan werken (via huidige detacheerder of via andere werkgever). Voordeel is dat ik salaris verdien en ik kennis gelijk mag toepassen, nadeel is ik later in het leven problemen kan krijgen als de markt voor IT'ers verandert. Ik merk nu al dat ik niet gewenst ben bij sommige bedrijven omdat ik geen hbo-diploma heb. Eventueel kan ik in deeltijd een opleiding volgen maar dit lijkt me enorm zwaar.

Optie 2 is fulltime studeren. Hiervoor zou ik maximaal moeten lenen en door domme keuzes kan ik maar 3 jaar lenen. Het voordeel is dat ik me helemaal kan storten op de lesstof en veel kennis opdoe, daarnaast is het papiertje heel waardevol. Het nadeel is dat ik een enorme schuld ga opbouwen, het 4 jaar duurt voordat ik 'echt' kan gaan werken en dat ik 4 jaar in een klein hok van een studio leef. Als het deze keuze wordt wil ik in de maanden voor het studiejaar begint mijn PHP, CSS, HTML en SQL kennis uitbreiden en aan kunnen tonen met certificaten zodat ik een bijbaan als programmeur kan krijgen.

Ik twijfel enorm omdat er veel van af hangt en ik hoop dat er hier mensen zijn die mij van inzicht kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wat let je om nu al zoveel mogelijk bij te leren waar mogelijk, en in elk geval nu nog te sparen wat je kunt?
Als je nu bijleert op je werk, en kunt aantonen dat je een waardevolle tester bent, heb je a. een goeie kans dat je je detacheerder kunt overtuigen dat je volgende klus ook tester/dev moet zijn (levert ze ook meer op enzo), en b. doe je al veel ervaring op die je straks op je HBO goed kunt gebruiken. Let wel: HBO omvat heel veel projectwerk, als je daar sneller mee klaar kunt zijn door je ervaring scheelt dat uren.

Eventueel kun je nu ook nog ergens een jaar werken, en daarna aan je HBO beginnen. Ja dat is weer uitstel, maar dan kun je je buffer wat oppoetsen. Als je het jaar erna begint met je studie kun je kijken of dat ruimte overlaat voor een goede bijbaan.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Deeltijd kan te doen zijn mits je omstandigheden daarnaar zijn ( lees : niet te ver van de instelling, wellicht geen fulltime-baan maar minder uren, geen familieproblemen / kleine kinderen etc ) .

Je kan eens navragen bij aanbieders, elke instelling doet het anders.

Eventueel kan je schriftelijk ook overwegen als je daarvoor de juiste motivatie kan vinden ( elke week paar avonden reserveren voor zelfstudie ) . Papiertje weegt er niet minder door.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Edit: Basszje was eerder :+

[ Voor 102% gewijzigd door Voodoo op 19-02-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik sluit me ook aan bij basszje, deeltijd klinkt als de beste optie. Je zou eventueel wat met je baas kunnen overleggen of zij interesse hebben om jouw studie (deels) te betalen. in ruil daarvoor krijgen ze namelijk een medewerker met veel meer kennis terug! Veel werkgevers om mij heen in de IT zijn daar best in geïnteresseerd. Dan ga je bijvoorbeeld 4 uur minder werken in de week en die 4 uur naar school. Je kan waarschijnlijk een deel van de vakken overslaan als je die in het verleden (<10jr) al gehaald hebt, heb je een P nog mooier, en een deel is wellicht vrijstelling voor te krijgen door je werk. In de tussentijd blijf je waardevolle ervaring op werk opdoen, je leert bij en je krijgt dat papiertje wat je nodig zou hebben mocht je ooit op straat komen te staan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:00

P_Tingen

omdat het KAN

En misschien zowel in deeltijd leren als in deeltijd werken. Ideaal zou zijn als je werkgever dan meebetaalt; bv 4 dagen werken, 4 1/2 dag betaald krijgen en zelf dus een halve dag 'investeren'. Of mogelijk 3 dagen werken, maar veel werkgevers vinden 3 dagen werken wel krap.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Dit topic is van de week aangemaakt, lees dat anders door:

Verdere stappen na mijn MBO-4 opleiding ICT-Beheer

:)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Optie 3: blijven werken terwijl je in de avonduren de HBO opleiding doet. Ja, dit is ontzettend zwaar.. draag het alleen aan als extra optie.

Gezien je leeftijd zou ik kiezen voor optie 2: fulltime studeren. Ik weet niet wat je privé situatie is (woon je nog bij je ouders, heb je een auto, ..). Kort gezegd: kun je met enkel een lening volstaan in levensonderhoud? Het is uiteraard altijd mogelijk om een bijbaantje te zoeken voor de tijd dat je weer zou gaan studeren.

Mocht vanwege je privé situatie optie 2 echt niet mogelijk zijn, dan zou ik aanraden een zeer overwogen keuze te maken tussen optie 1 en de door mij aangedragen optie 3. Optie 1 zou ik aanvullen met cursussen en trainingen te doen. Er zijn ook zat cursussen online! Een HBO diploma geeft natuurlijk een bepaald niveau aan, maar meerdere papiertjes van cursussen i.c.m. de nodige jaren werkervaring telt ook zwaar mee. Aangezien je al bij een detacheerder zit, moet dit goed mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:21

PnD

like in Pinda ^_^

Blijft een keuze die afhankelijk is van jou als persoon. Ik ben eens een HBO bi opleiding begonnen en na een half jaar gestopt. Geen idee waar het over ging en totaal niet gemotiveerd.
Even gewerkt, MBO ICT Beheer gedaan en na 3 jaar werken HBO bi in deeltijd gedaan. Kon toen wel plaatsen waar het over ging en redelijk gemakkelijk erdoorheen gerold. Je kan de theorie direct toepassen in de praktijk als je de goede werkgever hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Zeker weten optie 2, ik ken werkelijk niemand die op de lange termijn geen profijt heeft gehad van een aantal jaren studeren en daardoor dingen missen of bijvoorbeeld financieel er even minder bij zitten. Er zullen vast wel mensen zijn maar ze zullen niet in de meerderheid zijn.

Overigens is een HBO IT bachelor zeer goed te doen in 3 jaar, veelal zijn het de mensen die kiezen voor lol hebben icm studeren die er langer over doen. Zelf heb ik er 3 jaar en 3 maanden over gedaan waarvan een half jaar onderbreking ivm omstandigheden en ik was echt niet iemand die veel meer dan het minimale deed. Daarnaast begin je ook nog met wat ervaring, denk eraan dat je bij een HBO opleiding veelal je eigen snelheid kan bepalen! Als jij goed doorwerkt (en een klein beetje aanleg hebt voor studeren) kan je ook binnen 2 of 2.5 jaar klaar zijn.

Wees op je hoede voor situaties zoals deze:
Je krijgt/hebt met je mbo diploma een leuke baan en het betaald goed. Over een tijdje gaat het bedrijf over de kop/je wordt een tijdje ziek of je bent overbodig en verliest je baan. De kans dat je daarna weer een baan krijgt die leuk is en goed betaald is gewoon kleiner met een mbo diploma.

Kortom: wat je ook goed, investeer op jonge leeftijd in je kennis/papiertjes, je gaat het straks nodig hebben. Tegenwoordig werkt niemand meer(op die ene uitzondering na) tot zijn pensioen zonder enige problemen bij één werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Zenix

BOE!

knoxorr schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:03:
Zeker weten optie 2, ik ken werkelijk niemand die op de lange termijn geen profijt heeft gehad van een aantal jaren studeren en daardoor dingen missen of bijvoorbeeld financieel er even minder bij zitten. Er zullen vast wel mensen zijn maar ze zullen niet in de meerderheid zijn.

Overigens is een HBO IT bachelor zeer goed te doen in 3 jaar, veelal zijn het de mensen die kiezen voor lol hebben icm studeren die er langer over doen. Zelf heb ik er 3 jaar en 3 maanden over gedaan waarvan een half jaar onderbreking ivm omstandigheden en ik was echt niet iemand die veel meer dan het minimale deed. Daarnaast begin je ook nog met wat ervaring, denk eraan dat je bij een HBO opleiding veelal je eigen snelheid kan bepalen! Als jij goed doorwerkt (en een klein beetje aanleg hebt voor studeren) kan je ook binnen 2 of 2.5 jaar klaar zijn.

Wees op je hoede voor situaties zoals deze:
Je krijgt/hebt met je mbo diploma een leuke baan en het betaald goed. Over een tijdje gaat het bedrijf over de kop/je wordt een tijdje ziek of je bent overbodig en verliest je baan. De kans dat je daarna weer een baan krijgt die leuk is en goed betaald is gewoon kleiner met een mbo diploma.

Kortom: wat je ook goed, investeer op jonge leeftijd in je kennis/papiertjes, je gaat het straks nodig hebben. Tegenwoordig werkt niemand meer(op die ene uitzondering na) tot zijn pensioen zonder enige problemen bij één werkgever.
Sneller een HBO-ICT opleiding kon een aantal jaar geleden nog wel (3 jaar), maar tegenwoordig is het gewoon vier jaar. Sneller is meestal niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
Bedankt voor de reacties! Ik woon nu nog thuis maar ik wil het liefst wel op mezelf gaan wonen. Op een auto na heb ik geen grote lasten op dit moment.

Deeltijd klinkt interessant, maar om dat via de detacheerder te doen moet ik nog tenminste wachten tot het studiejaar 2019-2020 en waar ik ben bang voor ben zijn de 'gouden handboeien' in de vorm van een studieovereenkomst.

Op eigen initiatief en kosten deeltijd studeren gaat hem ook niet worden omdat ik flink onder marktconform verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
Arcastin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:19:
kun je met enkel een lening volstaan in levensonderhoud? Het is uiteraard altijd mogelijk om een bijbaantje te zoeken voor de tijd dat je weer zou gaan studeren.
Om dit ook even te benoemen: Ik woon dus thuis, heb weinig vaste lasten dus ik heb ook het idee dat, als ik nog voltijds hbo wil doen, het echt nú moet omdat het nu financieel nog nét zou kunnen. Als ik over een jaar op mezelf woon in een appartement is het echt duur.

Als ik maximaal bijleen (ik val nog onder de oudere regeling) en daarnaast een bijbaan neem (het liefst it gerelateerd) zou ik genoeg hebben om te overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Niks mis met een studieovereenkomst. Zij investeren in jou, jij blijft daar wat langer werken... Kwestie van geven en nemen. Na een paar jaar kan je doen en laten wat je wilt en heb je toch je papiertje.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:17 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:06
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:09:
Altijd doorstuderen. Ik zou zeggen, "einde discussie".
Al was het maar om "makkelijker" op je niveau te kunnen gaan werken.

TS nu 22, als je het een en ander goed volhoudt 26 als je klaar bent. Met die leeftijd kon ik nog prima de arbeidsmarkt op.

Financieel lijkt me dat je er uiteindelijk wel beter van wordt. Als bij je ouders wonen nog een jaar of twee vol te houden is scheelt dat ook weer.
Een lening hebben is wellicht niet prettig, maar aan de andere kant wel een investering voor een carrière die 40 jaar moet gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 17:12
Eens met doorstuderen. En niet te lang wachten. Deeltijd naast je werk kan, is wel pittig. Reken er op je sociaal leven en hobbies een tijdje op een laag pitje te zetten. Ik ben het pas later gaan doen, met een gezin etc. Dan heb je echt spijt dat je het niet eerder gedaan hebt.

Veel werkgevers zijn bereid mee te betalen en het is heel begrijpelijk dat ze daarvoor een studieovereenkomst met je willen maken. Het is lullig als je op hun kosten een papiertje haalt en direct daarna vertrekt. Overigens moet je je dat niet te zwaar voorstellen: als je met een reststuk studieschuld vertrekt bij de je oude werkgever dan is de nieuwe werkgever vaak bereid deze op gelijke of vergelijkbare voorwaarden over te nemen. Gewoon meenemen in het gesprek als je verderop in een sollicatie procedure over de arbeidsvoorwaarden komt te spreken. Binnen een paar jaar is het afgeschreven en ben je er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Zenix schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:36:
[...]

Sneller een HBO-ICT opleiding kon een aantal jaar geleden nog wel (3 jaar), maar tegenwoordig is het gewoon vier jaar. Sneller is meestal niet mogelijk.
Apart.. Volgens mij bestaat het ECTS nog steeds waarbij je een x aantal studiepunten moet halen en het aan jezelf is of je 15 studiepunten of 21 studiepunten per blok haalt. Ik ben zelf al een jaartje of 5 klaar dus wellicht dat je gelijk hebt maar een speurtochtje op google geeft me artikelen uit 2017 waarin dit nog actueel is.

Maar goed laten we maar niet off topic gaan, de TS kan dit vast wel navragen mocht hij dit wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 19:15
Kijk of je deeltijd kunt volgen, je bouwt dan ondertussen ook nog eens werkervaring (+salaris) wat mooi meegenomen is. Ja het is wat zwaarder, maar met degelijke voorkennis en discipline (goed plannen, studie/werk/prive) moet het goed te doen zijn, zorg wel dat je alles goed bijhoud tijdens de studie, achterlopen kan funest zijn. Zelf werk ik momenteel fulltime met een deeltijd ICT studie ernaast, tot op heden vrij goed te doen (werkgever investeert een uur of 2 per week, en op toetsdagen de middagen), mijn studielast (kan natuurlijk verschillen per persoon) ligt tussen 8 - 12 uur per week, afhankelijk van hoe moeilijk de stof voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
Ik heb zelf wel lang gestudeerd en ook een behoorlijke studie schuld opgebouwd, maar nooit afgestudeerd. Als beginnend tester liep ik er ook tegen aan dat het bij sommige bedrijven voor starters noodzakelijk is dat ze tenminste een HBO diploma hebben. Als je het werk leuk vind, enig talent hebt en moeite steekt in het opdoen van nieuwe vaardigheden, dan hoef je je weinig zorgen te maken over je positie op de arbeidsmarkt in Nederland. Nadat ik 3 jaar bij 1 werkgever ervaring op had gedaan heb ik uiteraard wel vragen gehad bij sollicitaties over mijn opleidingshistorie, maar ik heb nooit ervaren dat het mij serieus heeft belemmerd.
Een studieschuld is goed te behappen als je in de IT werkt en een paar jaar werkervaring hebt. Het grootste nadeel is wat mij betreft dat het negatief uitpakt voor de grootte van de Hypotheek die je kunt krijgen.
Ik ben nu vele jaren later bezig met een mogelijke emigratie, dat was misschien iets makkelijker gegaan en met meer opties als ik wel een opleiding had afgerond, maar uiteindelijk kom ik er wel. Ik heb af en toe wel lopen vloeken dat ik dat HBO papiertje niet had.

Als je zin hebt om een HBO opleiding te doen en het vertrouwen er in hebt dat je die nu wel gaat afronden, dan zou ik daarvoor gaan. Voor mij is dat 55% vanwege het papiertje, 45% vanwege de inhoud.

Als je zou gaan werken dan zou ik me in jouw geval voorlopig vol storten op test automatisering. De complexiteit is relatief laag als je begint met functionele tests. Als je dat langzaam uitbreid naar technische tests kan je als je dat wilt op een goed moment ook productie code mee schrijven. Het is het dan vooral erg handig als je in een team samen met ontwikkelaars werkt aan een applicatie en niet bijvoorveeld software van een externe leverancier moet testen. Zorg wel dat je structureel tijd vrij hebt om zelf nieuwe dingen te leren die je op je werk kan toepassen.

Beide keuzen zijn prima, het gaat vooral om de uitvoering van het plan dat je maakt en niet om welk plan je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
The_Vice schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:15:
[...]

Al was het maar om "makkelijker" op je niveau te kunnen gaan werken.

TS nu 22, als je het een en ander goed volhoudt 26 als je klaar bent. Met die leeftijd kon ik nog prima de arbeidsmarkt op.

Financieel lijkt me dat je er uiteindelijk wel beter van wordt. Als bij je ouders wonen nog een jaar of twee vol te houden is scheelt dat ook weer.
Een lening hebben is wellicht niet prettig, maar aan de andere kant wel een investering voor een carrière die 40 jaar moet gaan duren.
Dat is nu inderdaad de afweging. 4 jaar er financieel op achteruit gaan en een flinke schuld opbouwen en dan weer als junior beginnen of 4 jaar doorwerken en een stijgend salaris?

Voor wat betreft thuiswonen of niet: ik woon nu nog thuis maar ik was/ben voornemend om daar verandering in te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yustice
Iedereen nogmaals bedankt voor de inzichten en adviezen. Ik heb besloten om vanaf volgend schooljaar te beginnen met hbo ict. Het plan is om in ieder geval twee jaar voltijds te doen, en dan wellicht overstappen naar deeltijd. Vorige week heb ik het doorgegeven aan mijn detacheerder (contract was toch al verlengd), ze vonden het jammer maar hebben begrip voor de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yustice schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:39:
Iedereen nogmaals bedankt voor de inzichten en adviezen. Ik heb besloten om vanaf volgend schooljaar te beginnen met hbo ict. Het plan is om in ieder geval twee jaar voltijds te doen, en dan wellicht overstappen naar deeltijd. Vorige week heb ik het doorgegeven aan mijn detacheerder (contract was toch al verlengd), ze vonden het jammer maar hebben begrip voor de keuze.
Een wijs besluit, ik ben ruim 40 jaar oud en momenteel bezig toegelaten te worden tot een HBO opleiding.

In deze VVD/verziekte maatschappij is niemand geïnteresseerd in de kennis die je bezit, enkel in de papiertjes die je hebt verkregen door het spelletje mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Een wijs besluit, ik ben ruim 40 jaar oud en momenteel bezig toegelaten te worden tot een HBO opleiding.

In deze VVD/verziekte maatschappij is niemand geïnteresseerd in de kennis die je bezit, enkel in de papiertjes die je hebt verkregen door het spelletje mee te spelen.
Thanks Obama!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 17:56

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:07:
[...]
Niet waar, maar een handvat anders dan je mooie blauwe ogen om je kennisniveau te kunnen toetsen is wel handig. En dan kom je al snel uit bij.... Juist, een papiertje.