Veranda/zonnescherm achter het huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Ik ben opzoek naar een zonnescherm voor de achtertuin. De tuin ligt op het zuiden waardoor er vandaag de middag fel de zon in de woonkamer schijnt. Het wordt hier door vrij heet. Verder hebben we wat beschutting nodig voor de baby. Vanmorgen ben ik op pad geweest en ben het volgende tegen gekomen.

Dit is de achtertuin. De woning is 5.7m breed en het scherm is volgens mij 4 meter lang. Door de lange breedte komt de zon als het goed is, niet in de woonkamer. Met het scherm kunnen we in d'r lente en herfst langer buiten zitten.

https://www.weinor.nl/plazaviva

Als we het scherm kiezen met led verlichting komen we rond de 7000e uit. Is dit een redelijk prijs? De meeste prijzen kan je online prima vergelijken maar dit lijkt iets lastiger. Iemand bekend met het merk? Er is enige haast bij doordat de plaatsing van het scherm voor de tuin moet.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/biqhc.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Wackmack op 18-03-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Waarom wil je per se zo'n scherm en niet bijvoorbeeld een standaard knikarmscherm van Virano? En waarom features als LED verlichting?

Mijn Virano knikarmscherm van 6.80m x 2.50m kostte minder dan 2500 inclusief installatie als ik het me goed herinner. Die schermen komen sowieso ook in 3.50m variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Rukapul schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:50:
Waarom wil je per se zo'n scherm en niet bijvoorbeeld een standaard knikarmscherm van Virano? En waarom features als LED verlichting?

Mijn Virano knikarmscherm van 6.80m x 2.50m kostte minder dan 2500 inclusief installatie als ik het me goed herinner. Die schermen komen sowieso ook in 3.50m variant.
Dat is niet duur. Met dit scherm verwachten we een stuk langer buiten te kunnen zitten. Het lijkt daardoor een soort pergola. Je kan eventueel d'r zijkanten dicht maken.

Goed tip van jou scherm. Ga direct even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gewoon een normaal zonnescherm zoeken zonder led, telescoopstandaard, etc? Ik zou wel een elektrische nemen. wil je een scherm dat ook bij regen of sneeuw zou moeten werken kan je beter gewoon een terrasoverkspping nemen.

Ik zou wel direct voor een elektrisch zonnescherm gaan. Moet voor 3000 wel lukken lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor dat geld heb je een complete uitbouw.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Wackmack schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:18:
De tuin ligt op het zuiden waardoor er vandaag de middag fel de zon in de woonkamer schijnt. Het wordt hier door vrij heet. Verder hebben we wat beschutting nodig voor de baby.
Weet niet of het je beslissing beïnvloed, maar begin van het jaar hangt de zon nog vrij laag en schijnt dus verder je woning in. Verder zou je ook rolluiken kunnen overwegen. Van binnen minder gezellig maar die kunnen ook dicht als het hard waait, en dus als je niet thuis bent.

Verder geen ervaring met het merk wat je noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:33
Ik heb deze weinor zelf staan. De kwaliteit van weinor ligt veel hoger dan van die goedkopere schermen. Dit scherm is waterdicht met flinke regenval.

Kan hem eigenlijk alleen maar aanbevelen. Combineer het met terras verwarming en een windscherm en je kunt ook nog eens lekker buiten zitten als de zon al weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Tweezitsbank schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Weet niet of het je beslissing beïnvloed, maar begin van het jaar hangt de zon nog vrij laag en schijnt dus verder je woning in. Verder zou je ook rolluiken kunnen overwegen. Van binnen minder gezellig maar die kunnen ook dicht als het hard waait, en dus als je niet thuis bent.

Verder geen ervaring met het merk wat je noemt.
Goede tip, de zon staat nu inderdaad lager. Mooie aan het merk Is wat ik poste is dat dmv de poot het scherm relatief laag kan hangen waardoor er geen zon in de woonkamer schijnt. Rolluiken lijken mij niks, wil wel graag naar de tuin kunnen kijken.
Nomis schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:17:
Ik heb deze weinor zelf staan. De kwaliteit van weinor ligt veel hoger dan van die goedkopere schermen. Dit scherm is waterdicht met flinke regenval.

Kan hem eigenlijk alleen maar aanbevelen. Combineer het met terras verwarming en een windscherm en je kunt ook nog eens lekker buiten zitten als de zon al weg is.
Klinkt goed! Heb jij ook de verlichting gekozen? Verwarming apart gekozen? Wind scherm apart of hoort erbij? Heb je misschien wat foto's, ben erg benieuwd.

Het prijs verschil met een scherm leek mij erg veel, scheelt ruim de helft maar als je met deze constructie veel vaker buiten kan zitten, is de 7k te verantwoorden.
President schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:10:
Gewoon een normaal zonnescherm zoeken zonder led, telescoopstandaard, etc? Ik zou wel een elektrische nemen. wil je een scherm dat ook bij regen of sneeuw zou moeten werken kan je beter gewoon een terrasoverkspping nemen.

Ik zou wel direct voor een elektrisch zonnescherm gaan. Moet voor 3000 wel lukken lijkt mij
Terras overkapping kan natuurlijk ook nog. Volg deze man al een tijdje en dat ziet er super uit. Enig punt wat je niet dekt, is de laagstaande zon denk ik.

https://www.verandaservice.nl/prijs-veranda/

[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 17-02-2018 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
Ik heb verlichting, heater etc allemaal van Weinor. Wordt dan ook met 1 afstandsbediening origineel van Weinor bedient. Windscherm is ook van Weinor, maar handbediend. Foto's schieten in het donker is niet zo zinvol, maar ik kan morgen even voor je kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomis op 17-02-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wackmack schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:44:
[...]

Dat is niet duur. Met dit scherm verwachten we een stuk langer buiten te kunnen zitten. Het lijkt daardoor een soort pergola. Je kan eventueel d'r zijkanten dicht maken.

Goed tip van jou scherm. Ga direct even kijken.
Maak eens aannemelijk waarom je bolgens jou langer buiten zou kunnen zitten?
Het is een zonnescherm. Het schermt de zon af voor binnen, maar als je er onder zit zit de helft onder het scherm ook nog in de zon. Als je hem lang maakt wellicht iets minder. Maar als je lang buiten wilt zitten lijkt het me juist dan je langer in de zon wilt zitten. En er een vuurkorf oid bij wilt en dan lijkt me met een dergelijk scherm niet heel handig.
Bovendien: WTF 7k voor een scherm en wat led lampjes. Ik had ons electrische scherm voor ca 2,5k inclusief montage iirc. Is een Brustor, Belgisch fabrikaat iirc. Lokale zonweringdealer had dat soul, en is gewoon goed. Somfy motor er in en gaan.
Hou er in jouw situatie ook rekening mee dat je hem chemisch moet gaan verankeren in je muur vanwege je uitbouw. Bovenkant van de muur waar ie moet komen hangen is namelijk te klein om voldoende steun te bieden. Kost je ca 100-200 euro extra, die chemische meuk is duur.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Nomis schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:02:
Ik heb verlichting, heater etc allemaal van Weinor. Wordt dan ook met 1 afstandsbediening origineel van Weinor bedient. Windscherm is ook van Weinor, maar handbediend. Foto's schieten in het donker is niet zo zinvol, maar ik kan morgen even voor je kijken.
Wat heb je betaald als ik vragen mag? Wat was de reden voor jou om geen standaard scherm net kinkarm te kopen?
The Eagle schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:29:
[...]

Maak eens aannemelijk waarom je bolgens jou langer buiten zou kunnen zitten?
Het is een zonnescherm. Het schermt de zon af voor binnen, maar als je er onder zit zit de helft onder het scherm ook nog in de zon. Als je hem lang maakt wellicht iets minder. Maar als je lang buiten wilt zitten lijkt het me juist dan je langer in de zon wilt zitten. En er een vuurkorf oid bij wilt en dan lijkt me met een dergelijk scherm niet heel handig.
Bovendien: WTF 7k voor een scherm en wat led lampjes. Ik had ons electrische scherm voor ca 2,5k inclusief montage iirc. Is een Brustor, Belgisch fabrikaat iirc. Lokale zonweringdealer had dat soul, en is gewoon goed. Somfy motor er in en gaan.
Hou er in jouw situatie ook rekening mee dat je hem chemisch moet gaan verankeren in je muur vanwege je uitbouw. Bovenkant van de muur waar ie moet komen hangen is namelijk te klein om voldoende steun te bieden. Kost je ca 100-200 euro extra, die chemische meuk is duur.
Welk product heb jij? http://www.brustor.com/nl/producten/zonnescherm-zonwering

Hoe lang is jou scherm? Door de tuin op het zuiden en laagstaande zon wordt het scherm waarschijnlijk 4 meter lang, dat tikt natuurlijk aan. Zit te kijken naar een zonnescherm met knikarm. De constructie kan niet aan de muur van de uitwonen hangen ivm constructie gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Moest ff goed kijken, maar we hebben een B50. Mooi scherm, mooie cassette ook. Geen led er onder, vonden we zonde van het geld en we hadden toch al een buitenlamp. Kwam met losse stekker en schakelaar, heb ik later zelf een mooie inbouwschakelaar opgezet :)

Dat van die constructie moet je ff goed navragen. Er waren bij ons meerdere mogelijkheden om eea op te hangen namelijk. Chemisch ankeren kon, er waren ook hulpsteunen / hulpconstructie maar dat zag er niet uit, dan krijg je van die steunen van bijna een meter op de muur om de krachten op te vangen.

Zou als ik jou was ook zeker niet bij maar een bedrijf informeren. Er is vrij veel te krijgen. Je zit wel in de goede periode nu btw, is lekker rustig. Voorjaar en zomer is volle bak bij die lui.
Onze komt van https://www.markantzonwering.nl in Den Bosch trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 17-02-2018 23:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Ik vraag mij af wat er gebeurt als er een redelijke wind onder zo'n Weinor scherm komt. Lijkt mij dat je uiteindelijk gek wordt van het geklapper. Dan zou ik eerder kiezen voor een vaste veranda met zonnewering. €7000,- is wel idioot veel geld voor wat stof en LED's :/

Je zou voor deze periode ook screens kunnen overwegen en voor de zomermaanden een normaal uitvalscherm waar je wel normaal onder door kan lopen als hij volledig uitgeklapt staat.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 18:33
Wij hebben dit jaar een Verandadak met keurig weggewerkt zonnescherm (dit zit echt strak onder de glasplaten, je ziet hem bijna niet als hij niet uit staat); inclusief LED verlichting en heater voor iets minder dan 7.5K laten plaatsten. Fundering op keurig weggewerkte schroeven in de grond, regenpijp geintegreerd, installatie was keurig geregeld (ook de electra is netjes aangesloten op de schakelaars binnen).

Wij hebben hem hier gehaald: http://www.wimvanwijk-wijkoroof-deluxe.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

vhal schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:02:
Ik vraag mij af wat er gebeurt als er een redelijke wind onder zo'n Weinor scherm komt. Lijkt mij dat je uiteindelijk gek wordt van het geklapper. Dan zou ik eerder kiezen voor een vaste veranda met zonnewering. €7000,- is wel idioot veel geld voor wat stof en LED's :/

Je zou voor deze periode ook screens kunnen overwegen en voor de zomermaanden een normaal uitvalscherm waar je wel normaal onder door kan lopen als hij volledig uitgeklapt staat.
Ik zou bij een elektrisch scherm er een windsensor bij aanhangen, te veel wind en hij rolt automagisch op.

Afbeeldingslocatie: https://www.floridaautomatedshade.com/v/vspfiles/photos/9012500-2.jpg

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
Wind doet niks bij de mijne. Het scherm is 6x3 en het windscherm is 3 meter. De hele opstelling zat in mijn huis bij aankoop. Kosten weet ik niet en exacte type ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jellabie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:34:
[...]

Ik zou bij een elektrisch scherm er een windsensor bij aanhangen, te veel wind en hij rolt automagisch op.

[afbeelding]
Heb ik overwogen, maar dat ding kost best wel knaken. Bovendien ben ik toch altijd thuis en voordat dat ding aan zijn max zit wat ie aan zou moeten kunnen, ben ik al gek geworden van het geklapper en heb ik hem ingetrokken. Is nog veiliger ook. Ik ga liever op mijn eigen intuitie af van houdt ie het wel houdt ie het niet dan een dom sensortje. Als dat kreng verkeerd is afgesteld of de kuren heeft waait ie alsnog weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12
Weinor is het hogere segment, brustor is er niet mee te vergelijken, dat scheelt wel een paar stappen. Een standaard terrasscherm kan met zo'n uitbouw niet met een standaard montage (bout/plug of chemisch) alleen in de buitensteen gemonteerd worden. Daarbij komen veel meer (hefboom)krachten op de bevestiging en heb je te weinig druk/stenen van bovenaf. Een goede tweede is Lewens (Capri - pergola), ook goedkoper, maar ziet er ook wel iets minder gelikt uit..

[ Voor 3% gewijzigd door Wisey op 18-02-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik geloof je op je woord (totaal geen verstand van merken onderling), maar vraag me af waar het verschil dan in zit. Ik bedoel, een Somfy motor hebben ze allemaal en het spul is allemaal bestand tegen de weersinvloeden. Wat je dan overhoud is gewoon een doek en een klapframe imho...wat kan daar dan behalve wat ledjes aan verschillen dat een prijsverschil van bijna 5000 euro veroorzaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:07
Ik heb inderdaad gewoon een Verano Ipanema genomen. Kon prima bevestigd worden aan de uitbouw. Weliswaar maar uitval van 3 meter. Maar bij 3.5 begon ik mijn hoofd te stoten in de showroom. En dat ding stond niet laag :). Cassette is mooi gesloten en met een somfy motor zit hij gelijk in mijn domotica. Was uiteindelijk 3200 euro kwijt voor 6 bij 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:32:
Ik geloof je op je woord (totaal geen verstand van merken onderling), maar vraag me af waar het verschil dan in zit. Ik bedoel, een Somfy motor hebben ze allemaal en het spul is allemaal bestand tegen de weersinvloeden. Wat je dan overhoud is gewoon een doek en een klapframe imho...wat kan daar dan behalve wat ledjes aan verschillen dat een prijsverschil van bijna 5000 euro veroorzaakt :?
Ben er ook nog niet uit. Het prijs verschil moet te rechtvaardigen zijn. Wat ik zie is dat de constructie veel stabieler is met grote palen in de grond. Hierdoor kan je er meer gebruik van maken. Redelijk regenvrij. Doek is geïntegreerd in het frame zodat het niet kan wapperen. Verder stukje gemak zoals de verlichting en verwarming. Morgen bij een tweede zaak kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Wackmack schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:31:
[...]

Ben er ook nog niet uit. Het prijs verschil moet te rechtvaardigen zijn. Wat ik zie is dat de constructie veel stabieler is met grote palen in de grond. Hierdoor kan je er meer gebruik van maken. Redelijk regenvrij. Doek is geïntegreerd in het frame zodat het niet kan wapperen. Verder stukje gemak zoals de verlichting en verwarming. Morgen bij een tweede zaak kijken.
tja dat gemak heb je ook als optie bij de Verano etc...alleen kost het geen 4000 euro :) Voor dat geld zou ik een veranda bouwen. En kun je later altijd nog een tuinkamer van maken.

[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 18-02-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
bvbal79 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:32:
[...]

tja dat gemak heb je ook als optie bij de Verano etc...alleen kost het geen 4000 euro :) Voor dat geld zou ik een veranda bouwen. En kun je later altijd nog een tuinkamer van maken.
Klinkt goed. Daarom morgen naar een andere zaak.

Zonwering met kinkarm VS pergola zonwering.

Wat volgens mij wel is net een pergola, ze hoek kan veel lager hangen waardoor je geen laaghangende zon in je kamer hebt. Dat is met een zonwering scherm met knikarm minder goed mogelijk. Het bedrijf waar ik ga kijken zit 5 min van mijn huis af. Zie dat ze veel in de buurt hebben gedaan dus moet goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 11:34
7K voor een zon/regenscherm?? Over 2 maanden krijgen wij een tuinkamer van Verasol (Aluminium Veranda van 5 bij 3m met 9 led lampjes, glazen dak + aan de zijkanten en voorkant glazen schuifdeuren en glazen spie) voor iets over de 10K...ok is nog zonder zonwering erin maar daar nog de keuze in boven of onderzonwering (electrisch) of zonnedoeken (heeft bij ons minder haast vanwege tuin op het noordwesten).

Succes met keuze maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 14:10

Goverman

not loaded

Wij hadden een knik-arm zonnescherm (van Luxaflex) met een uitval van 3 meter en een lengte van 5,5 meter voor net geen 2500 euro. Dat was met een elektrisch motortje en inclusief montage. Verder dan 3 meter uitval kon niet bij onze leverancier.

Onze tuin ligt op zuid-west en je brandt er weg in de zomer. Het was dan ook een van de eerste dingen die we hebben laten installeren aan ons huis. Met zonnescherm gelijk een stuk comfortabeler. Wij gaan de komende zomer dan ook veel plezier hieraan hebben :)

M.i. is 7000 euro wel heel erg veel geld. Dat zou toch goedkoper moeten kunnen.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Road-runner83 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:50:
7K voor een zon/regenscherm?? Over 2 maanden krijgen wij een tuinkamer van Verasol (Aluminium Veranda van 5 bij 3m met 9 led lampjes, glazen dak + aan de zijkanten en voorkant glazen schuifdeuren en glazen spie) voor iets over de 10K...ok is nog zonder zonwering erin maar daar nog de keuze in boven of onderzonwering (electrisch) of zonnedoeken (heeft bij ons minder haast vanwege tuin op het noordwesten).

Succes met keuze maken :).
Waar? Wij zijn ook nog aan het orienteren voor een tuinkamer aan onze berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
@bvbal79 Deal gesloten bij Veranda Village in Strijen (maar hebben meerdere vestigingen). Wel ideaal dat je zo'n tuinkamer bijna het hele jaar door kunt gebruiken, onder de tegels ligt bij ons isolatie (met de tuinkamer al rekening gehouden bij aanleg tuin) :).

Heb ook nog andere merken bekeken zoals Gumax, Garden Dreams en van Ri-Jo maar Verasol heeft toch de mooiste opties wat betreft glazen schuifwanden.

Maar nu weer on-topic want volgend mij wil @Wackmack liever een zonnescherm, of overweeg je toch ook een Aluminum Veranda met onder zonwering? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Road-runner83 op 19-02-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Road-runner83 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:59:
@bvbal79 Deal gesloten bij Veranda Village in Strijen (maar hebben meerdere vestigingen). Wel ideaal dat je zo'n tuinkamer bijna het hele jaar door kunt gebruiken, onder de tegels ligt bij ons isolatie (met de tuinkamer al rekening gehouden bij aanleg tuin) :).

Heb ook nog andere merken bekeken zoals Gumax, Garden Dreams en van Ri-Jo maar Verasol heeft toch de mooiste opties wat betreft glazen schuifwanden.

Maar nu weer on-topic want volgend mij wil @Wackmack liever een zonnescherm, of overweeg je toch ook een Aluminum Veranda met onder zonwering? :)
Inderdaad een beetje offtopic, maar gezien hij nog langs moet gaan een beetje het topic kapen: Hoe is de afwerking van Veranda Village? De goedkope aanbieders willen namelijk niet mijn tegels etc weer netjes terugzetten, dat moet ik zelf maar doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@bvbal79 Ik pm je wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vandaag geweest bij een zaak in d'r wijk. Zij maken alles zelf wat erg scheelt in de prijs. Een pergola zonwering scherm. 5.7m breed bij 4m lang, met led voor 4750,- dus dat is prima. Het kan mooi nog net voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Is dat wat ze een serre noemen tegenwoordig, een tuinkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@sugarlee89 Serre is mijn inziens toch meer een soort aanbouw van glas met geïsoleerde vloer met vaak alleen aan de voorkant deuren. Tuinkamer heeft vaak glazen schuifdeuren en betrek je op die manier meer bij de tuin dan bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Erm, dat is dus gewoon een serre. Alleen moet het verhipsterd worden naar tuinkamer blijkbaar, omdat men bij een serre denkt aan een soort aluminium kas aan de gevel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Señor Sjon Als ik het woord Serre hoor dan denk ik meer aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.serreinformatie.nl/wp-content/uploads/2009/08/Houten-serre.jpg

Maar op die site hebben ze het ook over Serre/Tuinkamer dus wellicht wordt er gewoon hetzelfde bedoeld :)
http://www.serreinformatie.nl/

Hier nog wat meer foto's van Serres...is toch wel meer aan je huis gekoppeld (incl. fundering etc.) dan een Aluminium overkapping met glazen schuifdeuren:
https://www.serbo.nl/foto-voorbeelden/serre-voorbeelden.html

Toch is de Aluminium overkapping met glazen schuifdeuren wel meer iets van de laatste jaren volgens mij....tenminste dat het betaalbaar word.

[ Voor 20% gewijzigd door Road-runner83 op 20-02-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Dit is natuurlijk geen serre en geen tuinkamer, helaas. Luxe zonnescherm 😀

Toevallig krijgen bewoners in dezelfde straat morgen een zonnescherm van 6m bij 4.5m dus morgen even kijken en beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Hovenier is geweest en vandaag een pergola zonwering doek gezien. We vinden het toch te duur voor wat je terug krijgt.

We gaan nu toch voor een relatief strakke simpele veranda. Meer waar voor je geld en dat is echt een verlengstuk van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498327

In de winter baby aan voorkant huis parkeren! Dat heet worden, is juist de bedoeling. Je krijgt 5-10kW gewoon kado! Kachel blijft bij zo'n huis in deze zonnige knetterkoude weken nagenoeg uit! Heerlijk toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 498327 op 03-03-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hi!

Deze week ontvang ik een offerte voor de veranda aan ons huis. Afmeting is, 5.7m breed en 4m lang. Qua wensen, strakke simpele veranda. Spotjes erin en een losse buitenhaard. Wel met een rookkanaal door de veranda. Begreep dat de offerte rond de 8 a 9k komt. Nu nog besloten om de veranda niet dicht te maken. De veranda wordt wit geverfd. Verder wordt het dag geïsoleerd. Bedoeling is om in d'r zomer langer buiten te kunnen zitten en minder licht in d'r woonkamer ivm de zon.

Iemand nog belangrijke tips of punten die je niet moet vergeten bij een veranda? Hoe bevalt de veranda? Wat vonden jullie van het licht eat het weg haalt in d'r woonkamer?

Heb even geen betere foto maar dit is de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/42c3f9275bd96f5055e7f2f414d58268e671e4bb/?url=http%3A%2F%2Fi63.tinypic.com%2Fbiqhc.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wackmack op 14-03-2018 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wackmack schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:51:
...Wat vonden jullie van het licht eat het weg haalt in d'r woonkamer?
Geen directe ervaring met een veranda maar wel met een gewoon ouderwets zonnescherm. Zelfs bij anderhalve meter uitschuiven, haal je al een heel stuk licht weg. En jij gaat nu eigenlijk 4m ondoorzichtig materiaal bevestigen als dak van de veranda.

Zou bijna zeggen; gooi er 5 tientjes tegenaan, haal bij de Praxis/Gamma 2x 25 vierkante meter donkerblauw bouwzeil en span het op de plek waar het veranda-dak komt te staan; kijk eens hoe het bevalt overdag & 's avonds.

/edit: @Wackmack ik heb een vergelijkbaar huis met vergelijkbare uitbouw. Aan de achterzijde hebben wij geen direct licht (ook geen tuinverlichting) en nu kan ik amper 10 meter ver kijken bij het schijnsel van de lucht (if any). Alle buren die wel een overkapping hebben laten maken, hebben unaniem gekozen voor een volledig glazen veranda-dak. En zelfs dat, omdat het niet haaks op de gevel staat maar iets schuin (vanwege neerslag) vind ik persoonlijk al vervelend want er lijkt toch een tiental procent licht niet de kamer in te vallen hierdoor. Kan me niet voorstellen hoe donkerder(derder) het wordt als je een massieve overkapping laat zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 14-03-2018 20:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Geen "veranda" maar wel overkapping om onder te zitten aan de woning. Maar ik heb gekozen om er 2 lichtkoepels in te zetten zodat je toch wel wat extra licht krijgt. Swinters wordt het anders best flink donkerder in de woning.

Mijn overkapping ("veranda") Is 6mx4.2m dus goed vergelijkbaar met jouw toekomstige veranda. Als ik jouw was zou ik er toch iets in maken om daglicht erdoor te laten komen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 18:00
Zoals hierboven al aangegeven, je verliest onwijs veel licht in huis. Bij mijn broer hadden ze ook een veranda en die woonde in een rijtjeshuis. Zij hadden wel voor 40% van het dak doorzichtig materiaal geplaatst.

Ik vond het erg tegenvallen, maar het buiten zitten was wel top en deden ze heel vaak (wel met heater aan het plafond gemonteerd).

Ligt volgens mij dus ook aan je huis en lichtinval, hoeveel ga je mogelijk verliezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 14-03-2018 20:25 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:47
Hier eentje van glas, dat is zeker een aanrader. Zonnescherm aan de onderkant, lampjes erin. Top.
Zoals dit.

Als je een dichte veranda wil maken, zet die dan aan de andere kant van de tuin. Een soort afgesloten zithoek. Zoals dit. Daar kan dan inderdaad een houtkacheltje in.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 14-03-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Je kan er toch gewoon doorzichtig golfplaat op laten zetten? Dat spul is niet eens heel duur, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 16:58
Is dit niet al eerder gevraagd? Kan me herinneren dat hetzelfde huis voorbij is gekomen.. een veranda is altijd handig, gewoon een mooie terrasverwarmer in gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tiagoo schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:41:
Is dit niet al eerder gevraagd? Kan me herinneren dat hetzelfde huis voorbij is gekomen.. een veranda is altijd handig, gewoon een mooie terrasverwarmer in gooien :)
Zonnescherm :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik merge de twee wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bedankt voor de goede adviezen over het licht. Had verwacht dat het wel mee viel. De veranda staat relatief hoog waardoor er licht in de woonkamer kan komen.

Ook al gekeken om een veranda achter te plaatsen maar daar gaan we toch te weinig zitten. Zal eens kijken of ik de situatie kan nabootsen zodat we een idee hebben van de lichtinval. In de tuin komt genoeg verlichting dus dat is het probleem niet.

Ben ook benieuwd wat twee lichtkoepels doen, denk relatief weinig.

Achteraf zou je toch ook een lichtkoepel kunnen toevoegen. Misschien valt het mee met het licht.

Ga een tweede offerte opvragen met lichtkoepels.

[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 14-03-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:47
Je zoekt dus zoiets? De hoek van de tuin is dan essentieel.
Je ziet hier ook het effect, de zon schijnt niet meer direct naar binnen. En dat kost je gewoon enorm veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 16:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:42
The Eagle schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:13:
Moest ff goed kijken, maar we hebben een B50. Mooi scherm, mooie cassette ook. Geen led er onder, vonden we zonde van het geld en we hadden toch al een buitenlamp. Kwam met losse stekker en schakelaar, heb ik later zelf een mooie inbouwschakelaar opgezet :)

Dat van die constructie moet je ff goed navragen. Er waren bij ons meerdere mogelijkheden om eea op te hangen namelijk. Chemisch ankeren kon, er waren ook hulpsteunen / hulpconstructie maar dat zag er niet uit, dan krijg je van die steunen van bijna een meter op de muur om de krachten op te vangen.

Zou als ik jou was ook zeker niet bij maar een bedrijf informeren. Er is vrij veel te krijgen. Je zit wel in de goede periode nu btw, is lekker rustig. Voorjaar en zomer is volle bak bij die lui.
Onze komt van https://www.markantzonwering.nl in Den Bosch trouwens.
Bij een uitbouw ontkom je denk ik niet aan die steunen op de muur om de krachten op te vangen (alhoewel ze geen meter zijn).

Chemisch anker is denk ik geen oplossing, het gaat erom dat de krachten opgevangen moeten worden ivm de beperkte aantal bakstenen boven de deuren. Je kan wel een stuk staal in de muur rammen van 20+ cm maar dan ga je dus dwars door je isolatie, en dus je dampwerende folie heen in je spouw :)

ps, zijn op jouw tip ook op bezoek geweest bij Markant in Den Bosch. Voor 2500 euri ben je idd wel klaar voor een Brustor BD25 / BD27 van 5,5 bij 3 meter. Daar komt dan alleen nog wel de Somfy RTS zender bij, en eventueel een wind / tril sensor.

Hebben nu een offerte liggen van de lokale zonwering boer voor een prijs net onder de 2500, incl. Somfy RTS motor, handzender en trilsensor voor aan de binnenant van de cassette.

[ Voor 13% gewijzigd door paul-s83 op 14-03-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Een vaste veranda neemt enorm veel licht weg in je woonkamer (zelfs met lichtstraat). Het grootste deel van het jaar is doorgaans geen buiten-zit-weer en dan heb je daar dus alleen maar last van. Een knikarm zonnescherm heeft als groot nadeel dat de uitvaldiepte vaak beperkt is tot een meter of 3,5-4 zeker als het gaat om een breed scherm. Die beperkte diepte zorgt ervoor dat bij een tuin op het zuiden de zon in de namiddag onder het scherm doorschijnt. Het huis blijft wel in de schaduw, maar als je buiten zit onder het scherm zit je toch in de zon. Hoogzomer is dat vaak onprettig. Tussenoplossing is een zonnescherm op een frame. Die heeft een onbeperkte diepte. Ga dan voor minimaal 5 meter en dan heb je het beste van twee werelden. Het enige nadeel van dat systeem is dat je een permanent frame hebt staan.

Iets anders trouwens; ik zie dat je achter een uitbouw hebt. Een knikarmscherm van enige breedte (4m>) kan hier zonder bouwkundige voorzieningen eigenlijk niet aan. Een goede windvlaag en je trekt je hele gevel eruit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Knikarm of scherm komt er sowieso niet. De bedoeling is echt door middel van een veranda veel vaker buiten te zitten. Mijn ouders en zwager hebben beide een mooie veranda. Hier heb ik heel vaak gezeten. De veranda zat bij hun aan de zijkant van het huis waardoor de woonkamer geen last had van het lichtgebrek. Dat is bij ons toch anders.

De aannemer gaf aan dat achteraf een lichtstraat ook mogelijk is. We moeten ook nog kijken wat we met de zijkant doen. Er is relatief veel wind. Dit is achteraf ook goed aan te passen. De warmte vangen we goed op met een mooie buitenhaard. Zoiets als dit https://www.123tuinshop.nl/enok-tuinhaard-zwart-burni Nu nog een goede plek bedenken, helemaal links aan de zijkant of toch in het midden zodat je er mooi omheen kan zitten.

https://www.verandadaklicht.nl Hier ben je 2K kwijt voor een lichtstraat van 3x1m.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
De veranda is af, nu alleen de aankleding (haard :)) nog, verven en dan kunnen we er over twee weken gebruik van maken als de tegels erin liggen.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/auvc0l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30a58iv.jpg

Achteraf erg erg blij dat er geen lichtstraat in zit. Door de hoogte, 330cm is het totaal niet nodig. Deze week wordt de zijkant en het plafond wit geverfd. De palen blijven zo, denk dat je dan een mooi effect krijgt. Iedereen die twijfelt over een veranda, doen. We hadden voor de veranda altijd de zon door het gehele huis, verre van ideaal. Nu alleen tot het begin van de woonkamer. Op termijn nog iets met een doek doen, zodat je in de veranda niet altijd de felle zon hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijskl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:10
Wackmack schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:10:
Achteraf erg erg blij dat er geen lichtstraat in zit. Door de hoogte, 330cm is het totaal niet nodig. Deze week wordt de zijkant en het plafond wit geverfd. De palen blijven zo, denk dat je dan een mooi effect krijgt. Iedereen die twijfelt over een veranda, doen. We hadden voor de veranda altijd de zon door het gehele huis, verre van ideaal. Nu alleen tot het begin van de woonkamer. Op termijn nog iets met een doek doen, zodat je in de veranda niet altijd de felle zon hebt.
Voor de zomer kan ik mij dat goed voorstellen maar voor de winter zal het waarschijnlijk wel anders zijn. Mijn schoonouders hebben ook vrij kort na oplevering alsnog een lichtkoepel erin laten zetten en moet eerlijk toegeven dat ik het in de winter nog steeds te donker vind. Wij zijn zelf ook aan het kijken wat we willen, veranda of zonnescherm. Neigen nu nog naar een zonnescherm, mogelijk een met een glazen overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou zelf altijd een overkapping nemen met een glazen dak inclusief ingebouwd zonnescherm. Wat je nu hebt zal het huis in de winter heel erg donker maken waardoor je veel sneller verlichting aan moet zetten en geen natuurlijk daglicht meer hebt.

Andere optie is een lichtstraat in je uitbouw laten bouwen, dan komt er nog natuurlijk licht op die manier naar binnen. Wel inclusief zonnescherm natuurlijk om in de zomer niet teveel warmte binnen te krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Tsurany schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:37:
Ik zou zelf altijd een overkapping nemen met een glazen dak inclusief ingebouwd zonnescherm. Wat je nu hebt zal het huis in de winter heel erg donker maken waardoor je veel sneller verlichting aan moet zetten en geen natuurlijk daglicht meer hebt.

Andere optie is een lichtstraat in je uitbouw laten bouwen, dan komt er nog natuurlijk licht op die manier naar binnen. Wel inclusief zonnescherm natuurlijk om in de zomer niet teveel warmte binnen te krijgen.
Het lijkt op de foto veel donkerder dan het in het echt is. Dat zeggen tot nu toe alle mensen die de veranda hebben gezien. Zal een dag als de zon schijnt, is een foto plaatsen van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wackmack schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:38:
[...]

Het lijkt op de foto veel donkerder dan het in het echt is. Dat zeggen tot nu toe alle mensen die de veranda hebben gezien. Zal een dag als de zon schijnt, is een foto plaatsen van binnen.
Ik vraag me juist af hoe het er uit ziet op een donkere dag, op een lichte dag kan ik nog wel begrijpen dat er alsnog genoeg licht binnen komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Castiel-95
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05-2022
Hoe is het eind resultaat? Ik heb zoiets wat je kan inklappen zodat je op donkere dagen dat kleine beetje licht nog kan oppakken :) KnikArm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Fijn dat je een mooie oplossing gevonden hebt @Wackmack! Ook ik heb het idee dat het wat donker is, maar goed, dat is op foto’s moeilijk te zien.

Wij zitten in een vergelijkbare situatie (bijna letterlijk, we wonen denk ik een paar 100m zuidelijker), maar ook in een strak huis met de tuin op het zuiden. We hebben kunstofkozijnen, openslaande deuren en willen de zon wat minder in huis hebben. Screens zijn bijna onmogelijk, een knikarmscherm vind ik echt lelijk bij ons soort huizen dus als wij wat willen, zou een overkapping ook kunnen. We hebben er al een achter in de tuin, maar het is dus wel eens leuk om te zien hoe sommige buren dat oplossen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2me7cyb.jpg

Hi buurman, je kan altijd een keertje kijken. Zul je zien dat het met een tuin op het zuiden een grote meerwaarde is. De zon ws altijd zo fel. De zon ging door het hele huis heen. Nu nog maar een stukje van de woonkamer. Hierdoor is het lekker koel binnen.

Zo is het geworden. Komt nog een nieuwe bank in, hangstoel en gordijnen of iets tegen de zon maar wat super super relaxed! Heerlijk zitten zo. Lekker muziekje aan, haard aan. Alle buren hebben de veranda in de achtertuin maar merk dat wij er het meeste zitten.

Over het licht maak ik mij geen zorgen. De veranda is rond de 330cm hoog terwijl onze woonkamer 310cm is.

[ Voor 23% gewijzigd door Wackmack op 20-07-2018 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mooi zeg. Wat kost zoiets uiteindelijk? (De veranda met verven etc) als je dat wilt delen natuurlijk. Erg mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ziet er inderdaad mooi uit en zeker met die kachel kan je lang buiten zitten. Je ziet in onze wijk inderdaad heel veel overkappingen achter in de tuin (hebben wij ook, maar dan met een schaduwdoek). Mijn buren hebben een (vrij simpele en niet zo’n mooie) overkapping achter in de tuin en die zitten er eigenlijk nooit onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:10:
Iedereen die twijfelt over een veranda, doen. We hadden voor de veranda altijd de zon door het gehele huis, verre van ideaal. Nu alleen tot het begin van de woonkamer. Op termijn nog iets met een doek doen, zodat je in de veranda niet altijd de felle zon hebt.
Ik heb ook een tuin op het zuiden en in de zomer kan die zon inderdaad vervelend worden. Wij hebben een gewoon elektrisch knikarm scherm trouwens.

Maar... In de herfst en winter als het buiten toch al een beetje grauw is, wil je zoveel mogelijk licht binnen laten. Dan zijn we blij met elk zonnestraaltje.

Met zo'n veranda lijkt het mij erg donker worden dan?

Verder wel leuk hoor, in de zomer heb je er sowieso plezier van.

Heb je wel gecontroleerd of je een constructie van 330cm hoog mag bouwen in de tuin?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoe hoog komt je schoorsteen? Het zit een beetje op een rothoogte voor de buren. De meeste rook waait zo andermans slaapkamer in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
meermarco schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:52:
Mooi zeg. Wat kost zoiets uiteindelijk? (De veranda met verven etc) als je dat wilt delen natuurlijk. Erg mooi!
Veranda, 7.5K, haard 1350e, verven 700e dus tikt best aardig aan. Dit is wel een hoge en brede veranda. Mijn buurman was 4K kwijt, zijn veranda is 4x3m.
Lethalis schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Ik heb ook een tuin op het zuiden en in de zomer kan die zon inderdaad vervelend worden. Wij hebben een gewoon elektrisch knikarm scherm trouwens.

Maar... In de herfst en winter als het buiten toch al een beetje grauw is, wil je zoveel mogelijk licht binnen laten. Dan zijn we blij met elk zonnestraaltje.

Met zo'n veranda lijkt het mij erg donker worden dan?

Verder wel leuk hoor, in de zomer heb je er sowieso plezier van.

Heb je wel gecontroleerd of je een constructie van 330cm hoog mag bouwen in de tuin?
Ja, mocht van de aannemer. To 350cm is vergunning vrij.
Señor Sjon schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:16:
Hoe hoog komt je schoorsteen? Het zit een beetje op een rothoogte voor de buren. De meeste rook waait zo andermans slaapkamer in. :+
Hehehe, dat zag ik ook al. Gelukkig stook ik altijd zonder rook, lang leven Zwitserse brand methode maar je blijft het natuurlijk wel iets ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
Heb zelf een glazen overkapping waar ik in de zomermaanden een schaduwdoek in hang. Niet zonwering erop, dat vind ik lelijk en moet je weer open doen met regen en harde wind. We hebben nu glazen schuifwanden besteld, effectief hebben we straks dus een glazen huis aan ons huis :+ (het waait hier altijd, dus vandaar die wanden.. al is die wind nu wel fijn)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:49

FreakNL

Well do ya punk?

Het lijkt mij vrij donder. Ik zit ook op het zuiden, vind het juist heerlijk. Wij stoken slechts 6 maanden per jaar.

Ben benieuwd hoe het in de winter bevalt.

Wij hebben wel een knikarm zonwering. Daar zou ik niet van buiten kunnen. En een veranda/overkapping aan de achterkant, in het verlengde van de schuur. Dit was eigenlijk bedoeld voor fietsen en andere zut om de schuur iets te ontlasten maar het blijkt nu ook een erg gezelllig hoekje te zijn om gewoon s avonds ff te zitten :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 13:29
Wackmack schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:22:
Lekker muziekje aan, haard aan. Alle buren hebben de veranda in de achtertuin maar merk dat wij er het meeste zitten.
Als de buren hier fikkie gaan stoken en hun herrie opzetten ga ik ook niet in de tuin zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@NiGeLaToR Wij hebben ook een aluminium veranda met glazen dak aan het huis vast (van Verasol). Ook glazen schuifwanden zodat ie bijna het hele jaar bruikbaar is :).

Onze tuin ligt op het noord-westen dus wilde geen lichtverlies. Ik ben nog wel over boven zonwering aan het denken maar vind die schaduwdoek ook geen slecht idee! Heb je daar een foto van? En hoe heb je die bevestigd?

Onze overkapping is 5 bij 3m, heb hem een paar maanden terug gepost in het tuinen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Road-runner83 Zowel de buren als ik hebben ook een 5x3m overkapping. De buren hebben tussen elke 2 liggers een schuifdoek gekocht. Dit was zo’n 100€ per raam en met 7 ramen dus 700€.
Ik heb bij Ikea 2 schaduwdoeken gekocht en opgehangen, met wat improvisatie. Nu er wanden komen gaan de doeken langs moeders om ze passender te maken onder de naaimachine en dan maak ik bijpassende haken onder de overkapping om het aan te monteren.

Foto volgt later nog wel even. Nadeel van Ikea doek is dat ze 3x2 meter zijn en ik nu dus 3 x 4 meter doek heb hangen. Nu staat onze overkapping voor een deel voor een muur dus daar hangt dat doek niet.

https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40125786/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik weet niet hoe het rondom met bebouwing en begroeiing zit, maar als dat nu nog niet vol staat kun je wel eens een erg donkere situatie krijgen in de herfst en winter. Ben daarom nooit zo'n fan van een aanbouw, je hebt er slechts een paar maanden per jaar plezier van, het is duur en niet bepaald fraai voor je nieuwe woning.
Puur voor de zon ga ik hier kijken voor buitenscreens. Die hebben weer andere nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Anoniem: 224360 neem ze elektrisch. Heb rondom screens en ons huis blijft echt koel, maar met de hand opdraaien is wel een gedoe als je er 6 hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:07:
Ik weet niet hoe het rondom met bebouwing en begroeiing zit, maar als dat nu nog niet vol staat kun je wel eens een erg donkere situatie krijgen in de herfst en winter. Ben daarom nooit zo'n fan van een aanbouw, je hebt er slechts een paar maanden per jaar plezier van, het is duur en niet bepaald fraai voor je nieuwe woning.
Puur voor de zon ga ik hier kijken voor buitenscreens. Die hebben weer andere nadelen.
Wij zaten in ons vorige huis op het noorden met de tuin en hebben toen opaal polykarbonaat genomen. Als daar maar een beetje licht op valt dan straalt dat al wit uit. Moet zeggen dat ik nooit geen spijt heb gehad van hett afdak. (veranda).

En die 'paar' maanden is, als je hem minimaal aan de 2 zijkanten afsluit, echt wel lang. Je kon dan van april tot oktober buiten zitten.

Ben nu van plan om een soortgelijk bouwwerk als TS tegen onze schuur te zetten, van 4x10. Ik ga wel alles zelf doen en kom dan op ongeveer 2.000 euro aan kosten. Dit is met beide kanten dicht en verlichting, stroom, buitenhaard en ook een rookkanaal voor mijn BBQ.

[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 21-07-2018 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

NiGeLaToR schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:09:
@Anoniem: 224360 neem ze elektrisch. Heb rondom screens en ons huis blijft echt koel, maar met de hand opdraaien is wel een gedoe als je er 6 hebt :)
Yes, met een afstandbediening wil ik hebben. En dan volledig verduisterend voor licht en privacy. Dan kan er binnen 1 set gordijnen weg en creëer je daar weer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@NiGeLaToR Ok ben benieuwd naar een foto tzt!

Heb nog even mijn post opgezocht van onze Veranda:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54985461

@Anoniem: 224360 Screens zou ik sowieso aanraden aan de zonkant (maar dat is bij ons de voorkant, de woonkamer). Veranda zit aan de keuken vast (noord/westkant) en daar wil je natuurlijk 0,0 lichtverlies wat nu het geval is dus ik weet niet hoe jouw tuin ligt maar dan zou je dit nog kunnen overwegen...heb je wel langer plezier van dan 2mnd verwacht ik ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
leecher schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:07:
[...]
Als de buren hier fikkie gaan stoken en hun herrie opzetten ga ik ook niet in de tuin zitten
Inderdaad. Niks mis met een leuke veranda verder, maar het kan ook zonder muziek en stank.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 17:41

Mystikal

It never hurts to help!

Hier ook een impressie hoe ik het gedaan heb. Al heb ik het aan het tuinhuisje gezet en niet aan het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wlTf5hQb9KW3woXctCOZP96U/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bj8CjGh9WhOo59loUKYaon17/medium.jpg

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Hier ook maar eens een begin gemaakt:
Overkapping1

Links word 4x4 schuur en rechts 6x4 open.
Volgende stap is puntdak plaatsen.

Na een schets al het hout met behoorlijk overlengte besteld, dus nu bepalen welk type kap we gaan doen.
De voorkant ligt op het zuiden dus daar komen nog wat panelen op ;)

[ Voor 23% gewijzigd door arjants op 22-07-2018 08:22 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 18-04 20:39
Road-runner83 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:26:
Onze tuin ligt op het noord-westen dus wilde geen lichtverlies. Ik ben nog wel over boven zonwering aan het denken maar vind die schaduwdoek ook geen slecht idee! Heb je daar een foto van? En hoe heb je die bevestigd?

Onze overkapping is 5 bij 3m, heb hem een paar maanden terug gepost in het tuinen topic.
Klein vraagje, hoe bevalt de maat 5x3? Heb je het idee dat je er bijvoorbeeld makkelijk met 6-8 man onder zou kunnen eten?

Zo'n aluminium veranda vind ik er wel mooi/luxe uitzien op de renders, hoe is jouw beleving in het echt? Ziet het er inderdaad luxe uit?

Ik heb straks een tuin op het zuid-zuid-oosten en ben benieuwd of het dan niet te veel als een kas gaat werken en daardoor heel warm kan worden (ook al neem ik zonder glazen wanden, wat kan jij daar over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@jasperdeman Die maat bevalt erg goed! Heb ook nog even 4x3 overwogen (dan hoefde de Wasemkap niet verplaatst te worden) maar ben blij dat ik voor 5x3 ben gegaan. Met 8 man eten gaat makkelijk, we kunnen hem ook mooi met feestje gebruiken (3 kids die niet in de zomer jarig zijn) en dan in 1 hoek de loungeset en in de andere hoek de 8p eettafel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Hier het totaal overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QXaAGVALIcdGk2Cl3Pdv9UtV/medium.jpg

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kan aan mij liggen maar ziet er bijzonder donker uit, iets wat niet mijn voorkeur zou hebben voor een buitendeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Napo schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:15:
[...]

Kan aan mij liggen maar ziet er bijzonder donker uit, iets wat niet mijn voorkeur zou hebben voor een buitendeel
Nee, zeker niet donker! Van 3 kanten licht, aangezien de linkerzijde grenst aan een 3mtr harmonica deur.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Heel gaaf deze oplossing. Ik heb plannen om mijn houten schuur open te breken en daar een overkapping van te maken. Dat glas vind ik het heel gaaf. Afscherming van de wind en toch niet dicht. Heel mooi. Zie ik het goed dat het schuifpanelen zijn? Die je dus ook dicht kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Miss_80 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Heel gaaf deze oplossing. Ik heb plannen om mijn houten schuur open te breken en daar een overkapping van te maken. Dat glas vind ik het heel gaaf. Afscherming van de wind en toch niet dicht. Heel mooi. Zie ik het goed dat het schuifpanelen zijn? Die je dus ook dicht kan maken?
Klopt. zijn 4 losse panelen van een meter per stuk. Ze kunnen allemaal los van elkaar schuiven. Ideaal.

Tuinmaximaal is de leverancier met de beste prijs.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Miss_80 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

En als je toch graag voor glaspanelen met meenemers wilt gaan (ideaal met jonge kids dat de vingers er niet tussen kunnen) dan moet je voor Verasol gaan :). Ze hebben ook een systeem waarbij je hem (met een veiligheidsslot) helemaal dicht kunt maken met zijgeleiders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:23
Wisey schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:32:
Weinor is het hogere segment, brustor is er niet mee te vergelijken, dat scheelt wel een paar stappen. Een standaard terrasscherm kan met zo'n uitbouw niet met een standaard montage (bout/plug of chemisch) alleen in de buitensteen gemonteerd worden. Daarbij komen veel meer (hefboom)krachten op de bevestiging en heb je te weinig druk/stenen van bovenaf. Een goede tweede is Lewens (Capri - pergola), ook goedkoper, maar ziet er ook wel iets minder gelikt uit..
Bedoel je degelijkheid Weinor beter is dan brustor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIrL5o44gpn7YJI9eg0ILQzSNws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ8Dj2RLdIrKmXSzmlZ9PStB.jpg?f=fotoalbum_large

Geniet nog steeds dagelijks van de veranda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:53
Naar mijn weten, ik ben nu geruime tijd bezig met het uitzoeken van een knikarm scherm, is de rangorde als volgend en daarbij gaat het kwaliteits en prijs verschil hem zitten in garantie (termijn), gebruik materialen, merk doek, looks;
1. Weinor (gewalste knikarmen standaard)
2. Brustor, sunway (gegoten knikarmen standaard, duurdere modellen gewalste)
3. Verano, Luxaflex, Harol
4. Rainbowcollection (precies het zelfde als limited edition of sunline)
5. huismerken oa smits

Daarnaast komt dan natuurlijk de bediening en aansturing daarbij is er maar 1 echt goed en gewaardeerd merk dat is Somfy
En natuurlijk het doek over het algemeen is Dickson goed en wordt ook vaak in combo deals de voorkeur aangegeven. Daarnaast heb je nog silkline, tibelly etc.

Weet wel, men heeft standaard maten van verschillende merken knikarmschermen inclusief bepaalde merken/modellen doeken (deze worden in de winter voor gefabriceerd) en de prijs is over algemeen aantrekkelijker.
En men verkoopt op maat gemaakt, met afwijkende afmetingen en dus doeken keuze is dan ruimer.
Doeken keuzen kan altijd ruimer tegen meerprijs natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 13:29
Wackmack schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:11:
[Afbeelding]

Geniet nog steeds dagelijks van de veranda :)
Als jij mijn buurman was dan zou ik inmiddels zijn verhuisd. Buren die elk dag fik stoken met een schoorsteen die tot halverwege je gevel komt, speakers in de veranda, de horror.
In b4 'ja maar mijn fik hebben mensen geen last van want ik weet wel hoe ik moet stoken'. Is goed hoor maar laat je hem wel uit als de makelaar met kijkers komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 10:04
Even dit topic kapen :+ .

Wij overwegen een tuinkamer aan ons huis te laten maken. Vandaag bij een Verasol dealer wezen kijken en qua kamer zijn we er wel uit, de green Line van 3 meter diep en 4.96 meter breed (komt tussen 2 muren van uitbouwen van onze beide buren).

Nu vroegen we ons af wat te doen qua fundering voor de tegelvloer in de kamer.

Het frame van de tuinkamer zelf komt op 'schroefpalen' te staan, ik heb er wel vertrouwen in dat dat houdt. De dealer zei zelf dat er voor de vloer verder geen palen of iets dergelijks de grond in hoeven, er komt een zandlaag, met daarop een soort schuim platen, nog wat zand en daarop wordt een tegelvloer gelegd (deze wordt zelfs gevoegd). Wij twijfelen een beetje of dit wel goed gaat over de jaren. We wonen in Zuid Holland op veengrond en alles verzakt hier na een paar jaar. De dealer had er wel vertrouwen in maar wij twijfelen toch wel. Wat er echter nog meer voor (relatief betaalbare) opties zijn weet ik echter niet. Mensen hier ideeën/ervaringen?
Pagina: 1