MP3 collectie converteren of opnieuw downloaden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.235 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-08 18:57
Hallo,

Heb hier een collectie van ongeveer 12000 mp3, deze zijn allemaal uitgezocht. Ik denk nu ook aan de toekomst daarom heb ik al een hele partij flacs gedownload. Als ik deze in gebruik wil nemen moet ik weer alles uitzoeken. De flacs die ik nu heb zijn de zelfde nummers (reeksen) als mijn mp3 collectie. Ik heb het idee dat deze flacs gewoon omgezette mp3's zijn of niet? Het liefst doe ik de flacs weg en ga ik mijn collectie mp3's converteren als de tijd daar rijp voor is. Ik hoor geen verschil in geluidskwaliteit. Hoe denken jullie hier over?

mvg Henry

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met een beetje geluk is FLAC géén omgezette MP3.
Juist andersom. Rippen van CD naar FLAC en dan een MP3 maken van een FLAC als je dat format nodig hebt (omdat je MP3 speler t niet lust ofzo)

Dat jij t niet hoort, betekent niet dat FLAC niet beter is. FLAC is lossless en MP3 is lossy.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-08 09:52
Nee, FLAC is imho een compressiemethode met minder verlies, waardoor de bestanden aanzienlijk groter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:44
Als je toch geen verschil hoort, waarom zou je dan willen converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-08 22:25
volgens mij is flac qua kwaliteit echt een stuk beter. Lijkt mij niet verstandig om van flac naar mp3 te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 14:32

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik zie niet in hoe het omzetten van je MP3 naar FLAC het spul toekomstbestendiger maakt :?

FLAC is nuttig als het van de originele bron is, niet van MP3, want daarbij is al kwaliteit ingeleverd.

Ik krijg een beetje het idee dat je de termen door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

FLAC staat voor Free Lossless Audio Compression. Dus geen verlies aan audiokwaliteit. Van een FLAC kan je weer ene originele CD branden bijvoorbeeld.

MP3 in welke kwaliteit dan ook, is een compressie van audio met (veel) verlies (ook wel bekend als lossy audio compression). Daar kan je nooit meer een goede FLAC van maken, gezien er al teveel verloren is gegaan.

Hoe wil je de MP3 gaan converteren dan? Je kan nooit van slechte kwaliteit weer goede kwaliteit maken. Dan zul je weer vanaf de bron moeten beginnen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Hippocampus schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:49:
Ik zie niet in hoe het omzetten van je MP3 naar FLAC het spul toekomstbestendiger maakt :?

FLAC is nuttig als het van de originele bron is, niet van MP3, want daarbij is al kwaliteit ingeleverd.

Ik krijg een beetje het idee dat je de termen door elkaar haalt.
toekomstbestendiger bedoel ik mee dat mijn toekomstige apparaten de bestanden weer gaan ondersteunen. Het gaat mij niet om de kwaliteit ik weet dat de kwaliteit niet omhoog gaat (vanaf mp3) met converteren. Ik geloof niet dat de vele flacs echte kwaliteits flacs zijn. Dan zouden die geproduceerd moeten zijn van de originele bronnen cd of lp singles. dit is een zee van werk. Van de nieuwe muziek die nu wordt uitgebracht neem ik wel aan dat dit echte kwaliteits flacs zijn. Deze worden van origine digitaal uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@henry70 Heb je nu een probleem dat MP3 afspelen niet werkt op één van je apparaten maar FLAC wel?

En bedoel je een zee van werk om alles netjes te titelen en te taggen? want daar zijn wel tools voor te vinden om dat iets vlotter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Heb nu geen probleem met afspelen van flac of mp3, ik gebruik nu alleen mp3. Waar het mij om gaat is dat ik zeer gehecht ben aan mijn collectie en ben alvast flacs gaan downloaden voor de toekomst. (stel dat er geen mp3 players meer zijn) Met veel werk bedoel ik niet het taggen maar de vele nummers allemaal beluisteren ,er zitten ook onbekende nummers tussen. Maar hier heb ik een trucje voor maar toch is het veel werk. Heb nu een paar programma's die heel snel al je mp3's converteert naar flac oa dBpoweramp. Heb het vermoeden dat de top40 jaarlijsten die ik heb (ook veel oude muziek) daarmee omgezet zijn naar flac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 11:31
...maar je verwachting is dus dat in de toekomst MP3 minder ondersteund zal worden dan FLAC?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Mwa, ik heb geen kristallen bol maar als ik kijk naar hoe MP3 vandaag de dag geworteld is in de multimedia techniek gok ik dat dat nog heel lang ondersteund blijft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
bij mij is het een kwestie van het zekere voor het onzekere nemen. ik stelde de vraag omdat ik nog twijfelde.Opnieuw mijn collectie downloaden lijkt voor mij nutteloos het is tijdrovend. De converteer programma's zijn er voor gemaakt. Hecht je veel waarde aan kwaliteit en wil je er zeker van zijn dat je een echte kwaliteits flac hebt dan moet je gaan omzetten vanaf je cd's zo denk ik er over. Voordat ik mijn flacs de prullenbak in doe wil ik gewoon horen wat jullie er van vinden, want het is toch een hele boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:12

Ravefiend

Carpe diem!

Wat jij zoekt is een tool zoals Spek. Als je merkt dat een FLAC bestand de audio 'afkapt' op pakweg 16KHz dan is de bron heel waarschijnlijk een MP3 geweest, en heb je niet het origineel zoals het op een CD stond.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.head-fi.org/a/5945771.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Ravefiend op 17-02-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom zou men stoppen met het ondersteunen van mp3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 11:31
henry70 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:49:
bij mij is het een kwestie van het zekere voor het onzekere nemen. ik stelde de vraag omdat ik nog twijfelde.Opnieuw mijn collectie downloaden lijkt voor mij nutteloos het is tijdrovend. De converteer programma's zijn er voor gemaakt. Hecht je veel waarde aan kwaliteit en wil je er zeker van zijn dat je een echte kwaliteits flac hebt dan moet je gaan omzetten vanaf je cd's zo denk ik er over. Voordat ik mijn flacs de prullenbak in doe wil ik gewoon horen wat jullie er van vinden, want het is toch een hele boel.
FLAC is best een niche, en het zal misschien wel populairder worden en meer gebruikt gaan worden, maar ik zie niet gebeuren dat er komende decennia apparaten op de markt komen die wel FLAC kunnen afspelen, maar geen MP3.

Wat betreft FLAC's weggooien: heb je een reden om ze weg te gooien? Heb je de opslagruimte nodig?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
mee eens Quantor kan nog lang duren hoor.

Ravefiend: kan ik met dat programma checken of ik te maken heb met een echte flac? (dus niet een omgezette mp3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:12

Ravefiend

Carpe diem!

henry70 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:58:
Ravefiend: kan ik met dat programma checken of ik te maken heb met een echte flac? (dus niet een omgezette mp3)
Het vereist wel dat je zelf de overweging maakt of een FLAC bestand daadwerkelijk echt is of niet. De FLACs die echt fakes zijn, kan je daarmee al snel herkennen zoals ik aangaf.

Topic: Trying to learn to understand spectral analysis of mp3s
Curious about spectrograms - Why does 320 kbps MP3's create line at 16khz?

Hier nog een oude thread over hetzelfde onderwerp: Lossless audio checken

[ Voor 6% gewijzigd door Ravefiend op 17-02-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Thanks.

Hahn: ja het gaat mij om de opslag en ik gebruik ze niet. Ik laat ze er nog op staan heb nog wel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik begrijp het probleem niet helemaal. Alles werkt en mocht het in de toekomst niet werken, dan kan je alles converteren.

Als jij die MP3's goed vindt klinken, dan is FLAC's downloaden en alles opnieuw labelen totale onzin.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Ravefiend: van de mp3s die ik zelf omzet, gaat de frequentie tot 16 a 20 khz (afgekapt) , in mijn flac collectie ( de reeksen muziek) varieert het, de ene keer afgekapt en de andere keer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
JvS klopt maar ik denk er nog wel over na, Is er misschien een programma die audiobestanden perfect synchroniseert ? heb wel gehoord van media-monkey maar of die goed werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henry70 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:21:
Hahn: ja het gaat mij om de opslag en ik gebruik ze niet. Ik laat ze er nog op staan heb nog wel ruimte.
Ik speculeer even daarvoor sorry, maar het klinkt nu of je slechts 1 backup hebt??
Misschien zelfs dát niet?? :?

Bedenk dan dat 1x backup géén backup is. ;)
Alle data die hier van enig belang is, staat dan ook op meerdere externe schijven die fysiek zijn ontkoppeld.

Dat gezegd hebbend, hoe ruimte nemen je huidige flac bestanden eigenlijk in??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
ik heb ongeveer 500G aan flacs wel geback-upt op een externe HDD dus in tweevoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:39

FeaR

In GoT we trust

Verschil tussen FLAC en MP3 en hoe dat te controleren is heb je nu antwoord op. Dan zet ik het topic nu op slot, want termen als "downloaden" rieken naar warez.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.