Lossless audio checken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
De laatste tijd stream ik veel lossless audio. Ik rip zelf mijn eigen CD verzameling, maar ik gebruik ook wel materiaal van andere bronnen. In sommige gevallen twijfel ik aan de geluidskwaliteit waarbij ik vraagtekens zet bij de herkomst en encoding van het materiaal. Dus groeide bij mij de behoefte aan een kwaliteitscheck op lossless audio bestanden. In eerste instantie liep ik tegen het progje lossless audio checker aan. Daarbij schrok ik van de resultaten: veel van mijn bestanden kregen de classificatie 'cutoff' en maar een enkele 'lossless'. Omdat ook een deel van mijn met EAC geripte FLAC materiaal 'Cutoff' kreeg ben ik verder gaan kijken naar het progje audio checker. Die keurt het materiaal in het algemeen goed (CDDA 100% en soms iets daaronder). Omdat dit progje nogal spartaans is en wat foutmeldingen geeft heb ik nog een derde progje geprobeerd auCDtect Task Manager. Een toelichting hierop staat op http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=364951 Er moeten nog wat settings geplaatst worden, maar dan werkt het goed.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met lossless audio checkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Leuk topic. Ik ben niet bekend met audio checkers, maar heb inderdaad ook mijn bedenkingen bij sommige rips. Rippen doe ik niet zelf en regelmatig zit er een EAC log bij die enige zekerheid geeft.

Ik weet niet precies hoe die checkers werken, maar sommige CD's natuurlijk hondsberoerd gemasterd. Misschien dat de checker daarvan op hol slaat? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:35

Ravefiend

Carpe diem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-10 18:51
Interessante vraagstelling. Zelf rip ik mijn cd's met EAC naar flac. Veel ken ik allemaal niet van de technische kant, dacht altijd dat flac goed was voor de kwaliteit, eender welke level je gebruikt. Mijn muziek speel ik dan af van mijn pc via digital coax naar een receiver. Ik ga er van uit dat dit de kwaliteit zo hoog mogelijk houdt?

Zou fijn zijn mocht iemand met meer verstand van zaken wat kunnen uitleggen dan, wat het beste is voor cd's te rippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Naast de kwaliteit van de rip zijn er soms mensen die mp3 weer omzetten naar wav. Het laatste programma dat ik noemde geeft ook een audiospectrum weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Poecillia schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:47:
Naast de kwaliteit van de rip zijn er soms mensen die mp3 weer omzetten naar wav. Het laatste programma dat ik noemde geeft ook een audiospectrum weer.
Het omzetten van mp3 naar wav is toch nutteloos aangezien je al kwaliteit bent verloren door eerst naar mp3 te gaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JPS schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 00:00:
...

Ik weet niet precies hoe die checkers werken, maar sommige CD's natuurlijk hondsberoerd gemasterd. Misschien dat de checker daarvan op hol slaat? :D
Dat dus.

@Poecillia

En voor de rest hoe kom je bij je conclusie, luister je ook echt of ga je maar uit van bepaalde waarden die bepaalde programma's geven en schrik je daardoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ik luister echt :-) Maar omdat de kwaliteit van mijn audio installatie goed is hoor ik ook opvallend veel verschil tussen lossless bestanden. Met name bij klassieke muziek is het verschil in ruimtelijkheid en detail erg groot.

Het klinkt inderdaad raar om MP3 om te zetten naar wav, maar ik heb dat zelf ook een tijdje gedaan toen ik nog geen mp3 speler in de auto had, maar wel een CD speler. Er zijn klojo's die daar dan weer flac van maken en dat op binaries/torrents zetten. Die vis ik er dan weer met een checker uit.

Toch heb ik soms ook gewoon slecht klinkende losless bestanden die dat volgends de checker ook zijn. Dat zijn dan de CD's die 'hondsberoerd gemasterd zijn' kennelijk. Wat dat betreft is er upstream nog veel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Een vraagje: heb nu Spek geïnstalleerd. Als ik een muziekbestand er mee open krijg ik een spectogram. Hoe moet ik dit nu juist interpreteren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poecillia schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 00:19:
Wat dat betreft is er upstream nog veel te winnen.
Breek me de bek niet open. Dankzij het fenomeen loudness war is al menig album compleet vernaggeld.
Overigens kunnen programma's alleen maar de technische gegevens van de bestanden checken. Of het nog steeds aangenaam klinkt is eigenlijk alleen met je oren te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Poecillia schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 00:19:
Ik luister echt :-) Maar omdat de kwaliteit van mijn audio installatie goed is hoor ik ook opvallend veel verschil tussen lossless bestanden. Met name bij klassieke muziek is het verschil in ruimtelijkheid en detail erg groot.
En dat heb je uiteraard ook dubbelblind getest en zo... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:28
@Warp

Beperkt dynamisch bereik hoor je makkelijker dan of iets lossless is of niet.

Zet voor de aardigheid eens een cd-tje van Fleetwood Mac op, en daarna een cd-tje van Meatloaf... Verschil van dag en nacht... Veel heeft met de opnamekwaliteit te maken. Aan een bagger opname kun je in de studio achteraf niet meer veel verbeteren.

(behalve dan de opname in de studio nog eens overdoen...)

[ Voor 3% gewijzigd door Flozem op 16-05-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:35

Ravefiend

Carpe diem!

HannesB schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:36:
Een vraagje: heb nu Spek geïnstalleerd. Als ik een muziekbestand er mee open krijg ik een spectogram. Hoe moet ik dit nu juist interpreteren? :)
Wat je ziet bij een FLAC die een MP3 als source had, is dat frequencies heel netjes afgetopt zijn op één frequentie. Afhankelijk van de bitrate is dit bv. alles boven de 16kHZ bij MP3 CBR 128kbits/s.

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=72773
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=89408
http://www.techsupportalert.com/How-to-find-out-the-actual-quality-of-an-audio-file

Spek is trouwens ook handig als je van andere bronnen 2 keer hetzelfde in MP3 krijgt. De éne kan bv CBR 256 kbits/s zijn en de andere CBR 320 kbits/s. File grootte van de tweede is sowieso groter, maar met Spek kan je dan wel kijken welke nu daadwerkelijk beter is. Klassiek is dat men nogal eens oud materiaal in CBR 128kbits/s durft te converteren naar CBR 320 kbits/s ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
HannesB schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 21:39:
[...]

Het omzetten van mp3 naar wav is toch nutteloos aangezien je al kwaliteit bent verloren door eerst naar mp3 te gaan? :?
Jup, maar er zijn wel degelijk mensen van overtuigd. Ik heb jarenlang de discussie met mijn broer gehad :')

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Flozem schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:15:
@Warp

Beperkt dynamisch bereik hoor je makkelijker dan of iets lossless is of niet.
Alleen heeft mp3 helemaal geen beperkt dynamisch bereik. Mp3 heeft hetzelfde dynamisch bereik als de bron. Tenmiste, als je een fatsoenlijke mp3 encoder zoals LAME gebruikt. Compressie in mp3 slaat dan ook niet op het dynamisch bereik, maar op het weglaten van informatie d.m.v. psychoakoestische analyse.
Pagina: 1