Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Topicstarter
Mijn vraag

Beste tweakers,

ik heb vandaag wat lopen spelen met mijn Raspberry Pi en ik heb getracht er een Pihole van te maken, door dit artikel te volgen. Op zich ging alles goed. Nu ben ik als leek niet heel erg thuis in de materie. Een handleiding volgen is 1, maar echt begrijpen wat er staat is een 2e ;) Dat gezegd hebbende: nu de Pi in de meterkast hangt heb ik via het dashboard de DHCP-server van de Pihole uitgeschakeld, in mijn V10-modem de ISP DNS uitgezet en bij Primaire DNS het gegeven IP-adres van de Pihole ingevoerd. So far so good.

Ik loop echter tegen een aantal problemen aan:

1) Ik krijg het niet voor elkaar om in mijn smartphone (OnePlus 5T) het wifinetwerk aan te passen. Ik volg het artikel tot op de letter, maar op het moment dat ik in ons wifi-netwerk de IP-instellingen op Statisch zet, verandert het woordje 'Opslaan' onderin van kleur. Ergo, ik kan de ingevoerde gegevens niet opslaan. Bij ons tablet (Asus) is het net zo.

2) Hoe kan ik het beste al het internetverkeer vanuit mijn router naar de Pihole leiden?

3) Ik heb nu ook verbindingsproblemen met mijn Synology NAS. Ik kan gewoon inloggen in het dashboard van de NAS en de 2 harde schijven die erin zitten zie ik daar ook staan. Maar onder Mijn Computer / Netwerklocaties staat door 1 schijf een rood kruis en de andere schijf is helemaal verdwenen. Met "Map Network Drive" probeer ik de schijf weer terug te vinden, maar ik krijg alleen maar de melding "Windows cannot access //ds216" 'there might be a problem with your network". Mijn mediaspeler kan overigens nog wel gewoon bij de schijven en alle films die daarop staan. Moet ik in de NAS ook nog ergens een DNS-server aanpassen of iets dergelijks? En zo ja, waar precies?

En even heel kort: mijn achtergrond ligt totaal niet in de IT. Ik ben echt een leek, maar kom met googlen vaak een heel eind, ook al snap ik niet wat ik precies doe (dat maakt me ook altijd een beetje zenuwachtig). Dus ik hoop dat jullie me iets verder op weg kunnen helpen. Alvast bedankt in ieder geval!

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Raspberry Pi 3b
V10 modem van KPN
Synology DS216 NAS
OnePlus 5T

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Back to the drawingboard; je hebt nu waarscshijnlijk niet alleen DNS maar ook gateway/DHCP naar de Pi gestuurd en dat wil niet. Nog afgezien van het feit dat KPN tot 500Mbit glas levert en de Pi maximaal 100Mbit kan afhandelen.

Door de hype omtrent PiHole, zijn er op GoT zo nog 10 tot 30 topics te vinden met bijna dezelfde constateringen/gedragingen. Aangezien deze topics niet mijn primaire aandacht hebben, het vriendelijke verzoek om die zelf even op te zoeken middels de zoek-functie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Topicstarter
Dank voor je antwoord Max. Nee, ik heb alleen de DNS naar de Pihole gestuurd. Wij hebben verder geen glasvezel, maar gewoon VDSL.

Ik heb gisteren de hele dag meerdere blogs doorgelezen en uit deze forumpost kreeg ik juist de tip om "de DHCP-server van de Pi-hole beter kunt uit zetten. In je V10 bij Instellingen ISP DNS uit zetten en bij Primaire DNS het IP van je Raspberry Pi invullen."
PiHole DHCP perfect, iTV niet

Verder kan ik in de overige zoekresultaten over Pihole niets vinden over mijn specifieke probleempjes. De Pihole werkt verder prima hoor! Ik heb een kale Firefox geïnstalleerd en daar worden netjes alle advertenties op geblokkeerd.

Ik kan bijvoorbeeld nergens vinden hoe ik de DNS in mijn wifi-netwerk kan aanpassen. Zoals gezegd wordt "opslaan" onklikbaar op het moment dat ik mijn IP-instellingen op Statisch zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bac0tje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:21
Zolang je het netwerkadres van de PiHole opgeeft als DNS server bij de router/switch die zorgt draagt voor DHCP is alles in orde.

Edit: Op die manier kun je de rest van je apparaten dus op dynamisch te ontvangen IP laten staan omdat DHCP je PiHole meelevert als DNS server

[ Voor 36% gewijzigd door bac0tje op 15-02-2018 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:57

Soggney

Zeekomkommer

1) zolang je dhcp van je V10 het correcte DNS adres heeft (pihole) zullen al je toestellen bij een adrestoekenning de dns overnemen, dus per device hoef je de dns niet aan te passen

2) al het internetverkeer zal niet via je pihole gaan, enkel de vertaling van adres naar ip zal via de pihole lopen, dat is voldoende om ongewenste adressen (ads) verkeerd te vertalen naar een ip blackhole.

3) doe eens een flushdns op jouw pc, dit zal waarschijnlijk voldoende zijn. als je het ip weet van jouw ds216, probeer eens dat ip in te voeren (e.g. //10.0.0.8)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Topicstarter
Soggney schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:07:
3) doe eens een flushdns op jouw pc, dit zal waarschijnlijk voldoende zijn. als je het ip weet van jouw ds216, probeer eens dat ip in te voeren (e.g. //10.0.0.8)
Dank je! Dat ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 19:46
Wat je denk ik wil qua settings:

Router:
1ste dns is dns ip van je provider/opendns.
Zo heeft de router altijd een dns server welke online is.

Bij de DHCP Server/Lease instellingen op je Router geef je de pihole een statische mapping/statisch ip adres(zeg maar 192.168.1.2).
Hierdoor heeft de raspi altijd hetzelfde ip adres.

Ook bij de DHCP Server instellingen op je router moet je ergens meegeven welke DNS server de clients moeten gebruiken. Hier geef je dus aan dat de clients(pc,laptop,gsm) het ip van de raspi(192.168.1.2) moeten gebruiken.

Op de raspi zet je de dhcp server uit en stel je in dat hij automatisch een ip adres ontvangt van een dhcp server.
Als upstream dns server zet je hier het ip adres van de router neer.

Alle clients kunnen gewoon "automatisch" alle gegevens krijgen van de dhcp server. Dus er hoeft niks geconfigureerd te worden op de clients.

Hostnames zoals "ds216" zullen bekend zijn bij de router(als het goed is). Gezien je router als upstream dns staat in je raspi moet dit geen probleem zijn.

In je router kan je misschien nog aanpassen dat hij niks lokaals naar buiten stuurt.
Pagina: 1