Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acces point of router nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jada4
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 26-06 11:48
Mijn vraag

Zoon woont in studentenflat waar op elke kamer een USB aansluiting zit. Via een kabel heeft hij met laptop dus internet, Maar voor telefoon en tablet wil hij graag WiFi. Heeft hij dan een router nodig of een acces point?

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hadden nog een Envivo dual band WiFi repeater liggen die ook als accespoint gebruikt kan worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Deze hebben we thuis volgens de wizzard ingesteld en daar werkte deze prima. Maar helaas in de flat krijgen we de medeling wel verbonden geen internet.

De provider in zijn flat is Ziggo, thuis hebben we Fiber.

Daar heeft hij het ding gereset en opnieuw met de wizzard geconfigureerd met hetzelfde resultaat, wel verbinding, geen internet.

Heeft hij een router nodig of kan hij dit acces point zo instellen dat hij er mee op internet kan?

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-11 17:17
Als hij zijn eigen kamer van een eigen netwerkje wil voorzien, een router. Zo kunnen zijn medebewoners niet via het netwerk aan zijn apparaten komen.

De vraag of het wenselijk is dat je in een studentenflat 10 routers met allemaal eigen WiFi naast elkaar gaat zetten is een andere discussie. Zorg in ieder geval voor een recent model met AC ondersteuning. 2.4 GHz is in dit soort situaties vaak nutteloos.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
USB aansluiting...? Ik neem aan dat je LAN bedoelt, een netwerkkabel?

Een router zit direct achter een modem of is hetzelfde apparaat (dat is normaal bij ziggo zo). 2 routers in 1 netwerk KAN wel maar vergt een hoop instelwerk en kennis en levert vaak problemen op.

Wat je wilt is dus een accesspoint. Eventueel een router ingesteld als accesspoint, als je er nog 1 hebt liggen + iemand hebt die hem voor je kan instellen zodat hij niet 'routert'. Ga je kopen, dan accesspoint nemen.

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

prutser001

Origin - Silence81

Een simpele router aansluiten dmv de WAN poort is meestal al genoeg, vergt eigenlijk 0.0 instellen, de meeste krijgen gewoon IP van DHCP en functioneren dan gewoon goed.

b.v. http://www.engeniusnetwor...roduct.php?c=14&s=35&p=83 gebruikt voor eenzelfde situatie en dat was gewoon stekker er in en klaar. Dan gewoon je PC/Laptop even aansluiten op Lan poort en instellen. (Deze is geloof ik EOL en puur als voorbeeld gebruikt).

Asus z97 Sabretooth, Intel 4770K, GTX1080, 32GB DDR3 2133, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, CM 550 - Uplay - TRS.SilencE

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-11 17:17
quote:
dragon2 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:52:

Een router zit direct achter een modem of is hetzelfde apparaat (dat is normaal bij ziggo zo). 2 routers in 1 netwerk KAN wel maar vergt een hoop instelwerk en kennis en levert vaak problemen op.
Ik begrijp waar je naar toe wilt, maar dan heb je t over dingen als poorten forwarden en dat soort dingen. Voor een simpele verbinding met internet levert dit geen problemen op mits je in een ander subnet gaat zitten.
quote:
Wat je wilt is dus een accesspoint. Eventueel een router ingesteld als accesspoint, als je er nog 1 hebt liggen + iemand hebt die hem voor je kan instellen zodat hij niet 'routert'. Ga je kopen, dan accesspoint nemen.
En wat je dus niet wilt is dat je huis/flatgenoten dingen zomaar aan kunnen slingeren op jouw Chromecast, AppleTV of een willekeurig ander device. Vandaar dat ik een deze situatie een routertje adviseerde. Je maakt dan achter de ethernet aansluiting op de kamer een “eigen” netwerk waar je huisgenoten geen toegang tot hebben.
@gastje01 of kijken waar die UTP kabel uitkomt, en als dat al een router is, daar het IP subnet scheiden (als dat mogelijk is).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Jada4
quote:
dragon2 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:52:

Dat dacht ik ook en we hebben dus zo’n simpel apparaatje liggen. Helaas krijgen we er daar geen internet mee. Dus als iemand mij kan vertellen of we iets aan de instellingen meten veranderen dan hoor ik dat graag.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17-11 09:48
Laten beginnen met het "apparaatje"... Productnaam en nummer graag :)
quote:
Zoon woont in studentenflat waar op elke kamer een USB aansluiting zit.
Je bedoeld hier een RJ-45/UTP/Ethernet aansluiting?

Falcon wijzigde deze reactie 14-02-2018 14:28 (57%)

"You never come second by putting other people first"

• Jada4
quote:
Falcon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:26:
Laten beginnen met het "apparaatje"... Productnaam en nummer graag :)

[...]

Product Envivo dual band WiFi repeater van Teknihall.
En -1337

Je bedoeld hier een RJ-45/UTP/Ethernet aansluiting?
Geen idee wat voor aansluiting. Met een kabel tussen aansluiting en labtop is er internet...
Alle studentenkamers in de flat hebben zo’ n aansluiting. En is inderdaad geen USB.

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:31
Als het een grotere studentenflat is en geen studentenhuis, krijgt elke kamer (hoogstwaarschijnlijk) een eigen DHCP Ziggo ipadres. (dat is sinds vorig jaar veranderd, daarvoor werkte het in de meeste flats nog met inlognaam/ww per kamer (PPPoE) en static ip). Dus aan een Accesspoint heb je niets, maar heb je een router nodig.
Dus neem de goed bedoelde antwoorden uit je vorige topic ten harte en schaf er 1 aan voor een paar tientjes.
Router maakt geen verbinding met internet

Om helemaal zeker van je zaak te zijn geef even antwoord op de laatste vraag uit dat topic
dion_b in "Router maakt geen verbinding met internet"

Post eens een ipconfig output als de laptop met kabel internet heeft, dan weet iedereen hier meteen wat te doen, nu blijft het gissen of je intern of extern ip krijgt.

<edit>
Nog een "goede" tip, klop eens bij wat andere kamers aan en vraag hoe die het geregeld hebben.. 8)

Gero71 wijzigde deze reactie 21-02-2018 09:21 (14%)

Misery and hate will kill us all.

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon een router neerzetten. Dan heb je je eigen netwerk en hebben de huisgenoten die op hetzelfde netwerk zitten niet meer rechtstreeks toegang tot je pc. Want op dit moment kunnen alle apparaten elkaar waarschijnlijk 'zien', wat een beveiligingsrisico kan zijn als je je pc niet goed hebt beveiligd. Als iemand anders in huis een virus binnenhaalt kan jouw pc met een beetje pech ook besmet raken.

Voor sommige toepassingen is een router neerzetten na een bestaande router overigens niet handig (bijv. als je een eigen server wilt draaien). Al is het de vraag of dat nu wel kan, aangezien je vast geen toegang hebt tot de admin-interface van de bestaande router.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True