Klonen oude koektrommel-hdd naar 'moderne' hdd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-05 22:34
Ik wil van mijn moeders 10+ jaar oude computer een clone drive maken, op een externe usb hdd. Deze wil ik vervolgens op een nieuwe computer, dus nieuwe hardware, zetten zodat zij nagenoeg niks merkt van de overgang naar de nieuwe computer. Ze is niet handig met computers, dus wil gelieve niet een clean windows installatie doen want dan missen alle standaardprogramma's etc voor haar. Het betreft windows 7. Er is voor zover ik weet geen manier om de oude schijf te bereiken behalve via haar computer zelf, dus ik kan hem niet in de nieuwe computer zetten.

Nu heb ik dit geprobeerd met easeus todo backup, en realiseerde me later pas dat dit niet de oude windows installatie 'ontkoppelt' van haar hardware, waardoor de clone dus ook niet werkte op de nieuwe pc; windows begon te starten maar daarna werd ik al het opstartherstel in gegooid waarin Windows zelf het probleem niet kon verhelpen. Wilde dit nog wel een keer proberen met easus todo backup, maar blijkbaar is mijn trial versie verlopen na 1 dag in plaats van de 30 dagen die ik had moeten hebben.

Dus mijn stappenplan is nu:
- gebruik maken van de sysprep tool van Windows op de oude computer om de drive te 'ontkoppelen' van de oude hardware
- met Macrium Reflect een schijf clone maken naar externe usb hdd vanaf de oude computer
- de nieuwe computer booten vanaf die gekloonde usb hdd
- de externe usb hdd clonen naar de interne hdd van de nieuwe computer
- klaar?

Nu een paar vragen aan tweakers:
> gaat mijn plan werken?
> qua drivers; kan ik die installeren wanneer ik de nieuwe computer laat draaien vanaf de externe usb hdd, voordat ik die kloon naar de interne hdd?
> moet de Macrium Reflect clone ook een speciale clone zijn voor 'dissimilar hardware'? of is de sysprep genoeg?
> als het niet lukt, heeft sysprep dan dingen aangepast op de oude computer? is dit merkbaar?
> gaat deze command werken voor de sysprep? %WINDIR%\system32\sysprep\sysprep.exe /generalize

Als Windows niet actief blijft en ik een nieuwe windows 7 licensie moet kopen, is dat geen probleem voor die €20. Mijn kennis over dit hele kloon gedoe is erg beperkt en weet voor de helft van de tijd totaal niet wat ik aan het doen ben, dus mijn excuses als deze vragen vreemd zijn of totaal nergens op slaan |:(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 13:57

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Makkelijkste (en beste?) oplossing:
Koop een Samsung SSD, gebruik de Samsung clone software en 30 minuten later (afhankelijk van HDD formaat...) heb je een PC die 10x sneller aanvoelt.
Zitten wel een hele hoop nadelen aan; je drivers etc zijn allemaal onjuist. Eigenlijk moet je dit gewoon niet doen.

Fresh install sowieso geen verkeerd idee als een installatie al zo oud is, je kunt eea toch zo terug plaatsen?....

Ken in mijn kennissen kring (behoorlijk wat familie die >70+ is) hebben weinig moeite met Windows 10 is mijn ervaring, uiteindelijk moeten ze toch een keer over ivbm security patches etc. Het is een uitstel van......

[ Voor 58% gewijzigd door Tortelli op 13-02-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00

ResuCigam

BOFH

Het zal je niet lukken om de nieuwe computer op te starten vanaf USB, dat ondersteunt Windows normaal niet. Waarom is het niet mogelijk om de schijf van de nieuwe PC naast de oude te hangen of omgekeerd en dan de clone te maken?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De vraag is ook even wat voor Windows 7 licentie de oude computer heeft. Indien dit een OEM (meegeleverde) licentie is, zal deze niet op de nieuwe PC werken. Deze kan namelijk niet worden verhuisd.

Als de computer 10 jaar mee is gegaan, dan ga ik er vanuit dat de nieuwe PC ook nog weer een tijdje mee moet.

Ik zou je sterk adviseren via externe HDD een USMT te doen en op de nieuwe PC Windows 10 zetten. Door de zure appel zal heen gebeten moeten worden tijdens de levensduur van de nieuwe computer. Daar ga je niet aan ontkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41
Wat de tip van Tortelli betreft: kijk wel eerst even onder de motorkap in de oude PC of dat een SATA-harddisk is, want bij een IDE-harddisk (herkenbaar aan de brede data-bandkabel) gaat dat niet lukken.

Jouw clone-plan gaat niet lukken omdat de oude windows versie is aangemaakt op de hardware van de oude computer (de Hardware Abstration Layer wordt bij Windows installatie aangemaakt op de specifieke hardware) en dat met zekerheid niet goed gaat lopen op de nieuwe hardware.
Daarnaast zal je die Windows versie niet gevalideerd krijgen op de nieuwe computer en je bent hartstikke illegaal bezig. Dus het voorgenomen plan gaat niet en het kan niet als je een stabiel draaiende nieuwe computer wil krijgen.

Mijn advies is:
- Zet de oude en de nieuwe computer tijdelijk naast elkaar.
- Richt de nieuwe computer in met een Windows versie naar wens (liefst Windows 10, dat kan je met enkele ingrepen de look and feel geven van Windows 7)
- En installeer op de nieuwe computer dezelfde programma's als op de oude computer.
- exporteer op de oude computer alle email (als het POP is, bij MAPI hoeft dat niet) en importeer die in het mailprogramma op de nieuwe computer
- zet alle data en de favorieten met een USB-stick over naar de nieuwe computer en laat het bureaublad er precies hetzelfde uit zien.

Ik heb dat ook zo gedaan bij iemand van 86 en die werkte "gewoon door" op de nieuwe computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Renault schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:39:
Wat de tip van Tortelli betreft: kijk wel eerst even onder de motorkap in de oude PC of dat een SATA-harddisk is, want bij een IDE-harddisk (herkenbaar aan de brede data-bandkabel) gaat dat niet lukken.

Jouw clone-plan gaat niet lukken omdat de oude windows versie is aangemaakt op de hardware van de oude computer (de Hardware Abstration Layer wordt bij Windows installatie aangemaakt op de specifieke hardware) en dat met zekerheid niet goed gaat lopen op de nieuwe hardware.
Daarnaast zal je die Windows versie niet gevalideerd krijgen op de nieuwe computer en je bent hartstikke illegaal bezig. Dus het voorgenomen plan gaat niet en het kan niet als je een stabiel draaiende nieuwe computer wil krijgen.

Mijn advies is:
- Zet de oude en de nieuwe computer tijdelijk naast elkaar.
- Richt de nieuwe computer in met een Windows versie naar wens (liefst Windows 10, dat kan je met enkele ingrepen de look and feel geven van Windows 7)
- En installeer op de nieuwe computer dezelfde programma's als op de oude computer.
- exporteer op de oude computer alle email (als het POP is, bij MAPI hoeft dat niet) en importeer die in het mailprogramma op de nieuwe computer
- zet alle data en de favorieten met een USB-stick over naar de nieuwe computer en laat het bureaublad er precies hetzelfde uit zien.

Ik heb dat ook zo gedaan bij iemand van 86 en die werkte "gewoon door" op de nieuwe computer.
Hoewel ik het met je benadering compleet eens ben is er wel een kleine correctie. Windows 7 kun je wel degelijk op nieuwe hardware laten draaien zonder opnieuw te installeren. De HAL was in de tijd van XP nog een niet overkomenlijk probleem. Dat is sinds de wijziging in Vista niet per defintie een probleem meer. Je kunt wel degelijk een HDD overzetten. Ik zal niet beweren dat dit altijd werkt, maar de HAL is niet meer een gegarandeerde blocker.

De HDD, indien de PC 10 jaar oud is, zal geen IDE zijn, maar SATA. 10 jaar geleden zaten we in het "Core 2 Duo en dergelijke processoren met bijbehorende chipsets en hardware" tijdperk. Toen al tijden voorzien van SATA poorten. In theorie kan het IDE zijn, maar dat is niet echt aannemelijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
een complete clone maken als virtual machine misschien een optie. De nieuwe Windows 10 autostart vmware/parallels doen en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
Hann1BaL schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:24:
[...]

Hoewel ik het met je benadering compleet eens ben is er wel een kleine correctie. Windows 7 kun je wel degelijk op nieuwe hardware laten draaien zonder opnieuw te installeren. De HAL was in de tijd van XP nog een niet overkomenlijk probleem. Dat is sinds de wijziging in Vista niet per defintie een probleem meer. Je kunt wel degelijk een HDD overzetten. Ik zal niet beweren dat dit altijd werkt, maar de HAL is niet meer een gegarandeerde blocker.

De HDD, indien de PC 10 jaar oud is, zal geen IDE zijn, maar SATA. 10 jaar geleden zaten we in het "Core 2 Duo en dergelijke processoren met bijbehorende chipsets en hardware" tijdperk. Toen al tijden voorzien van SATA poorten. In theorie kan het IDE zijn, maar dat is niet echt aannemelijk te noemen.
Mee eens.
Maar je wil je moeder (en jezelf) niet opzadelen met nieuwe hardware met vreemde gedragingen (je zal bv. maar een AMD-based nieuwe PC hebben gekocht met een Intel-based oude PC ..) en je staat toch raar te kijken met een nieuwe SATA-SSD bij een PATA machine (die zijn nog vrij lang verkocht). Snel effe kijken voorkomt dan nare situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:13

P_Tingen

omdat het KAN

Afgelopen weekend ben ik aan het struggelen geweest met een HDD->SDD actie. Het klinkt allemaal erg gemakkeijk, met die tools, maar zowel de Crucial SSD Migration Tool als Macrium Reflect deden erg lastig over de kloonactie. De oude schijf was een 500GB schijf die voor 95GB gevuld was. De ssd een 250GB Crucial.

Zowel Crucial SSD Migration Tool als Macrium Reflect weigerden de oude schijf naar de nieuwe te klonen en zeiden beide dat ik nog iets van 380GB moest opruimen op de oude schijf voordat ik kon klonen.

Uiteindelijk https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html gevonden en dat is echt een verademing.

Uiteindelijk dit gedaan:
1) nieuwe ssd erbij gekoppeld in de pc aan eigen sata kabel
2) met MiniTool Partition Wizard een kloon gemaakt van hdd naar sdd
3) pc weer uit en kabel van de hdd aan de ssd gedaan, hdd eruit gehaald
4) pc opstarten (razendsnel)

Alles bij elkaar uiteindelijk nog geen uur werk.

Het werken met MiniTool Partition Wizard is écht retesimpel. Ik ben ook niet zo thuis in het prutsen met bios volgordes, bootdingen en partition tables dus een klik-klak-klaar oplossing voor dummies is ook bij mij favoriet.

Edit: ik zou het eerst eens met een ssd upgrade proberen. De pc die ik dit weekend deed was obv een pricewatch: Intel Pentium G6950 Boxed en is van zichzelf niet al te snel. Na de upgrade was het weer een lekker vlot reagerend systeem. Opstarten teruggebracht van meerdere minuten naar een seconde of 20 á 30.

[ Voor 14% gewijzigd door P_Tingen op 14-02-2018 12:51 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
Bedankt voor alle reacties, zal ze zodra allemaal nogmaals bijlangs gaan en nogmaals overwegen handmatig de nieuwe computer in te stellen naar mijn moeders voorkeur. Ik zie dit echt niet zitten, maar mocht ik dat toch doen dan zal ik waarschijnlijk toch in windows 7 blijven, ik zie hier geen nadelen aan en alleen het voordeel dat er weinig verandert voor haar.
Renault schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:56:
[...]

Mee eens.
Maar je wil je moeder (en jezelf) niet opzadelen met nieuwe hardware met vreemde gedragingen (je zal bv. maar een AMD-based nieuwe PC hebben gekocht met een Intel-based oude PC ..) en je staat toch raar te kijken met een nieuwe SATA-SSD bij een PATA machine (die zijn nog vrij lang verkocht). Snel effe kijken voorkomt dan nare situaties.
Ik kan nu op het moment niet bij de computer om te kijken wat voor oude schijf het precies is. Maar bedoel je hier te zeggen dat als de oude pc Intel based is, en de nieuwe pc AMD is, ik dan maar beter op kan houden? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat de Hardware Abstraction Layer dan na een clone-actie nog betrouwbaar functioneert ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je inventarisatie maakt van wat er allemaal is geïnstalleerd en wat er op de nieuwe PC ook nodig is valt dat bij non-techs vaak heel erg mee. Lijkt wat meer werk dan klonen maar geeft uiteindelijk minder problemen en gedoe is mijn ervaring. Het is vaak vooral de angst dat er dadelijk mogelijk wat mist. Maar zet je desnoods de oude PC er tijdelijk naast.

[ Voor 40% gewijzigd door -36- op 17-02-2018 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 09:16
Een pc van 10 jaar oud met allerlij updates over updates. Registert vol met troep van installatie zooi oude programma’s.

Kan me niet voorstellen dat de machine al dan niet op een nieuwe pc 1 op 1 gekopieerd nog fijn zal draaien.

Alle persoonlijke bestanden foto’s muziek enz. Staan in de User profiel folders misschien hier en daar een verdwaalde foto.

Windows installeren is al lang geen dagen werk meer kelwestie van paar uurtjes voor de juiste drivers en alle benodigde programma’s die op de oude pc stonden over te nemen. Daarna over het netwerk of via een USB stick User profiel migratiebeleid starten. Worden ook alle instellingen en bestanden gekopieerd naar de nieuwe machine.

Denk dat disk clonen drivers fixen. Langer en zelfs voor problemen kan zorgen dan. Opnieuw inrichten. Daarnaast als het een ken versie is zou stapten niet eens werken. Een nieuwe licentie installeren met slmgr.vbs is gewoon mogelijk of slui 3

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
... en als je zorgt dat alle randapparatuur aangesloten is en aanstaat tijdens de installatie van Windows 10, wordt vrijwel alles meteen mee-geïnstalleerd. Dat is dus een echte meevaller ten opzichte van vroeger.
En een legale Windows 10 licentie vind je momenteel op internet (in NL) voor minder dan 20 Euro ...
Voorbeeld: www.discountersite.com

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 17-02-2018 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Ongeveer dezelfde situatie en oplossing wordt hier besproken.
Nieuwe MOBO met oude SSD(Windows 7)
Sevenforums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap (Paragon P2P Adjust OS}
De Macrium Reflect clone 'dissimilar hardware' / ReDeploy heeft dezelfde funtie.

Als de computer echter zo nieuw is dat er geen geschikte drivers voor windows 7 zijn, dan houd het wel op natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 17-02-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

MiniTool Partition Wizard , die kan ik zeker aanbevelen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
Heb nog met een paar van jullie suggesties geprobeerd te klonen, maar dit is wederom niet gelukt. Daarnaast heb ik hier een paar dingen gelezen die me toch weer meer twijfels geven over of klonen überhaupt de beste methode was voor op de lange termijn. Ik geef daar dan ook mee op en ben maar handmatig alles gaan overpompen. Bedankt voor alle antwoorden en ideeën.
Pagina: 1