Asociaal verkoopgedrag Oxxio

Pagina: 1
Acties:
  • 3.164 views

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-02 16:18
Hi mede tweakers,

Vanavond werd ik gebeld door een mevrouw van Oxxio om mij van een aanbieding te 'voorzien'. Vaak genoeg dit soort belletjes gehad, maar nu ging het mij écht te ver (en daarom een reden om hier dit te posten).

Mevrouw begint 'leuk' te doen, vraagt (natuurlijk) waar je nu bij zit qua energie maatschappij, wat van werk je doet e.d. (bla bla). Either way, uiteindelijk komt ze met een voorstel (het hele gesprek heeft 22 min geduurd) waarop ik zeg: prima, als je het mij even wil mailen dan kan ik er rustig naar kijken. Geen probleem zegt ze en ze verzamelt mijn gegevens (telefonisch zo min mogelijk doorgegeven aangezien ik al klant ben geweest bij Oxxio in 2017, dus ik zei haal de gegevens daar maar vandaan).

Zo gezegd zo gedaan, begint ze met het oplezen van informatie wat wettelijk verplicht is (ongeveer een A4 aan tekst). Ze vroeg me niet of ik hier akkoord mee was, maar daarna heeft ze de mail gestuurd (en vroeg ze constant of ik 'em al binnen had). Mevrouw vraagt aan mij, als je hem binnen hebt zie je een gele balk, als je daar op klikt zie ik dat je hem binnen hebt en is alles in orde. Dit staat in de mail:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mo6ZSBD.png

Ik geef aan dat ik het zie en er niet op ga klikken, want ik wil het rustig doornemen. Waarop zij weer zegt dat ik er op moet klikken anders staat het niet goed in het systeem.

Daarna het gesprek opgehangen. Wat een asociaal volk! Ik ben er (gelukkig) niet ingetrapt maar zat mensen die dat ongetwijfeld wel zijn (je hebt daarna nog steeds een 14 dagen opzegtermijn tegenwoordig), maar toch...

Is dit tegenwoordig de gang van zaken?

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 14:45

KDL

Vanaf dag 1 dat deze apen de straat op gingen regende het al klachten over ze, waardoor ze het moeilijk hebben om nieuwe slachtoffers te vinden nu. Maar aangezien je onlangs nog wel zaken met ze wilde doen, proberen ze het graag nog een keer.

Dit is "poging tot misleiding", op zijn minst zou je er een klacht over moeten indienen.

Er worden wel ergere dingen gedaan door commissiecowboys tegenwoordig.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Melding maken van deze boevenpraktijken bij ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.nl/over-ons
Kan ConsuWijzer of de ACM zorgen dat een bedrijf stopt met verkopen?
Wij kunnen bedrijven niet dwingen om te stoppen met verkopen. We kunnen bedrijven wel dwingen om te verkopen volgens de regels. Daarvoor leggen wij bijvoorbeeld boetes op. Het is dus belangrijk dat u problemen met bedrijven bij ons meldt. Wij weten dan waar er iets misgaat.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarom ga je überhaupt 22 minuten met zo iemand in gesprek!?

Ga dan nu niet achteraf lopen klagen, maar kap het gesprek in vervolg gelijk af.

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-02 16:18
ThinkPadd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:58:
Melding maken van deze boevenpraktijken bij ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.nl/over-ons

[...]
Thanks voor de tip. Done.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00
Tip voor volgende keer: kap ze af, flikker direct de hoorn erop. Als je goedkopere energie wilt moet je zelf actie ondernemen en niet telefonisch of aan de deur je iets laten verkopen.

Ik word wekelijks 1-2 keer gebeld door bedrijven die mijn energie zakelijk willen regelen. De leugens die ze daarbij vertellen... verschrikkelijk. Heb er nu 2 aangegeven bij ACM, maar alles wat die zeggen is "misschien mogen ze u bellen". KvK data kopen en niet controleren van belmeniet register geeft ze geen toestemming. Jammer dat ACM dat soort bedrijven niet aanpakt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor Tegen telefoonridders: https://www.bel-me-niet.nl

En voor aan de voordeur even een sticker bestellen bij Ben: https://www.gaslicht.com/...rs-aan-deur-slim-af/2367/

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 12-02-2018 19:21 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:00
Ik ben tevreden klant van Oxxio en vind hun app super maar als ze bij mij met dit soort geouwehoer komen zeg ik zodra ik door heb wat ze willen dat ik geen interesse heb en wens hem of haar en fijne dag.

Laat het een lesje assertiviteit voor je zijn geweest.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel erg typisch dit. Meneer wordt gebeld door een studente met een zwoele stem die ook nog eens aardig is, je geeft haar zelfs de ruimte om haar hele belscript op te noemen, ze krijgt zelfs je Iban, maar als je een mail met aankoop bevestiging krijgt ben je ineens boos en voel je je genaaid! Wat had je dan verwacht, dat ze langs zou komen om een wip te maken!?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2018 19:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Dit is heel normale verkoop. Je krijgt alle kans om zelf "nee" te zeggen en zelfs na het krijgen van de mail, moet je nog akkoord gaan (eerlijk gezegd vind ik dit best netjes. Meestal is die mail gelijk de bevestiging van "jouw akkoord"). Die dame aan de telefoon wil natuurlijk haar sale hebben en denkt mogelijk ook van "als die binnen 14 dagen annuleert heb ik nog steeds de sale gemaakt".

Telesales afdelingen, met name van externe bedrijven, worden nog wel eens op bruto sales beloond ipv netto. Maar uiteindelijk maak je nog altijd zelf de beslissing. Ik vind dit in ieder geval een stuk netter van Oxxio dan wat ik voorgaande jaren uit virenden-/familiekring hoorde.

...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gerwim je vond het wel gezellig anders had je al eerder opgehangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
22 minuten, kom op.
Dan vindt je het ook gewoon prima ook.
Dit komt nu over als een blauwtje lopen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
22 minuten een gesprek gaande houden met een telemarketeer dame, je gegevens doorgeven, doen alsof je interesse hebt en dan...... right, gewoon ophangen of niet NET DOEN alsof is dan mijn indruk

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overigens vind ik je nogal kortzichtig overkomen. Ik bedoel, als je gas vast gaat zetten, doe het dan meteen voor 5 jaar, dan ben je de komende jaren verzekerd van goedkoop Gronings gas :).

:X

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2018 20:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
Mijn eerste vraag is of ze iets willen verkopen. Als ze dat willen zeg ik dat ze beter op kunnen hangen, want ik ga het niet doen maar ik ga ook niets meer zeggen.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
Ik heb nog nooit een succesverhaal gehoord van iemand die iets aan de deur of telefoon heeft gekocht, eigenlijk alleen het omgekeerde. Maar ja het loont dus bedrijven blijven het proberen. Zo heeft mijn moeder zich een mobiel abonnement aan laten naaien terwijl ik ernaast zat en herhaaldelijk heb gezegd dat ze hem erop moest gooien en dat ze genaaid wordt waar je bij staat. Die wilde een paar maanden later wat anders en toen kwam ze tot de ontdekking dat dat abonnement nog een jaartje liep. No fucking shit.

Het enige probleem dat ik zie is dat je telefoongesprek 22 minuten te lang heeft geduurd.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 10:52
Gewoon vragen of ze een ogenblikje hebben & vervolgens de telefoon ergens in het huis neerleggen.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:06
En wanneer ga je met haar op date? O+

Verwijderd

Nu is het Oxxio..... volgende maand Nuon..... Zo'n telefoonridder probeert je gewoon wat te verkopen en zolang jij ze het idee geeft dat je mogelijk geinteresseerd bent zullen ze gaan proberen om je over te halen om "direct" toe te happen. Dat is voor hen namelijk de enige manier om hun provisie op te strijken.

22 minuten vind ik wel een aardige score hoor. Ik streef bij dit soort gesprekken meestal meer naar 22 seconden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:17:
Nu is het Oxxio..... volgende maand Nuon..... Zo'n telefoonridder probeert je gewoon wat te verkopen en zolang jij ze het idee geeft dat je mogelijk geinteresseerd bent zullen ze gaan proberen om je over te halen om "direct" toe te happen. Dat is voor hen namelijk de enige manier om hun provisie op te strijken.

22 minuten vind ik wel een aardige score hoor. Ik streef bij dit soort gesprekken meestal meer naar 22 seconden.
das lang... ik 2.2sec... en aan de deur hetzelfde....

met bla bla van bla bla ... tuuut tuuut

• ptk078
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-01 21:38
Sport_Life schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:55:
Wel erg typisch dit. Meneer wordt gebeld door een studente met een zwoele stem die ook nog eens aardig is, je geeft haar zelfs de ruimte om haar hele belscript op te noemen, ze krijgt zelfs je Iban, maar als je een mail met aankoop bevestiging krijgt ben je ineens boos en voel je je genaaid! Wat had je dan verwacht, dat ze langs zou komen om een wip te maken!?
Hoe kom je erbij dat het een studente is met een zwoele stem? Luisterde jij toevallig ook mee?

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:05
ptk078 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:45:
[...]

Hoe kom je erbij dat het een studente is met een zwoele stem? Luisterde jij toevallig ook mee?
Volgens mij was hij het zelf gewoon. :P

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 21:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Eigenlijk weet je het van te voren: goede aanbiedingen komen vrijwel nooit telefonisch of via de voordeur naar je toe. Zeker niet als het energie en/of internet thuis thuis betreft.

3 tips:

1) ga naar een site zoals gaslicht.com en lees je in dit topic eens in mocht je echt willen switchen (en vrijwel zeker besparen).
2) Dit soort medewerkers hebben truukjes geleerd om je "geïnteresseerd" te houden en je te laten ingaan op hun fantastische aanbod. Zodra je de vraag "Heeft u een momentje tijd?" met "Uhhh....ja" beantwoord, zit je al in het script. Ik heb er tegenwoordig geen enkele moeite meer mee om bijzonder kortaf en bot het gesprek af te breken. Dat bespaart zowel jou als hen kostbare tijd en frustratie.
3) Oxxio: daar doe je gewoon nooit zaken mee. Google eens op dit bedrijf en je staat versteld van de klachten.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Verwijderd

Gewoon in het begin van het gesprek aangeven dat je in België woont en het adres niet meer klopt, werkt bij mij altijd :D

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ik kap dit soort telefonische praktijken altijd gelijk (netjes) af. Gewoon direct zeggen geen interesse te hebben. Eventueel nog een tweede keer duidelijk zeggen 'geen interesse'. Eigenlijk gaat dat altijd prima. Die mensen proberen ook maar hun brood te verdienen.

Als ze aan de deur komen eigenlijk op dezelfde manier, gewoon direct en duidelijk zeggen dat je geen interesse hebt.

Al moet ik zeggen dat ik vorig een jaar een keer 20 min aan tafel heb gezeten met iemand van Eneco die aan de deur kwam. Die zei direct dat hij 'gegarandeerd 20% goedkoper kon aan bieden dan mijn huidige energieleverancier'. Direct gezegd 'dan schud ik je nu de hand, kom maar binnen dan gaan we dat rond maken'. En toen begon het tegenstribbelen. 'Nee maar ik zie dat u een special actie heeft. Nee ik kan alleen maar 2 cent op het dagtarief korting geven. Nee aan het vastrecht en transportkosten kan ik niets aan veranderen, etc etc'. Waarom zeg je dan dat je 20% goedkoper kan aanbieden? Gesprek netjes afgerond, maar die ging wel met zweethandjes de deur uit. Die keek wel uit bij de volgende deur wat ie zei :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Joepla schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:04:
Eigenlijk weet je het van te voren: goede aanbiedingen komen vrijwel nooit telefonisch of via de voordeur naar je toe. Zeker niet als het energie en/of internet thuis thuis betreft.

3 tips:

1) ga naar een site zoals gaslicht.com en lees je in dit topic eens in mocht je echt willen switchen (en vrijwel zeker besparen).
2) Dit soort medewerkers hebben truukjes geleerd om je "geïnteresseerd" te houden en je te laten ingaan op hun fantastische aanbod. Zodra je de vraag "Heeft u een momentje tijd?" met "Uhhh....ja" beantwoord, zit je al in het script. Ik heb er tegenwoordig geen enkele moeite meer mee om bijzonder kortaf en bot het gesprek af te breken. Dat bespaart zowel jou als hen kostbare tijd en frustratie.
3) Oxxio: daar doe je gewoon nooit zaken mee. Google eens op dit bedrijf en je staat versteld van de klachten.
Ad 2:
Zodra de vraag komt of ik tijd heb, is mijn antwoord standaard: "ligt er aan waarvoor." Dat staat namelijk niet in het script :)
Als ze dan een verkooppraatje beginnen kap ik ze af en hang ik op.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Verwijderd

Joepla schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:04:
[...]

Dit snap ik dus niet. Ik stap elk jaar over en heb al diverse energiemaatschappijen gehad, waaronder Oxxio. Ik merk echt geen verschil, behalve de naam bij de maandelijkse afschrvijing.

Waar gaan die klachten dan over? Stroom is stroom en gas is gas..... Of gaat het alleen over de verkoop aan de telefoon en aan de deur? Dat boeit me niet, want die gesprekken duren bij mij nooit lang. Ik ben niet geinteresseerd.

Ik zit nu bij Energiedirect. Daar zal vast ook wel weer een hele hoop ellende over te vinden zijn op het internet. Maar wederom: de stroom en het gas doen 't prima hier. En dit jaar waren ze gewoon het voordeligst. Als Oxxio volgend jaar weer het voordeligst is, dan wordt ik gewoon weer klant bij ze.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 06:17

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:08:
Gewoon in het begin van het gesprek aangeven dat je in België woont en het adres niet meer klopt, werkt bij mij altijd :D
Het rode knopje op je telefoon werkt ook prima

Vroeger was ik ook van het beleefd zo'n gesprek afwimpelen, maar cold-callers hangen me ondertussen zo de keel uit dat ik gewoon ophang zodra ik doorheb dat het gesprek niet relevant is.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:02

MsG

Forumzwerver

_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:15:
Tip voor volgende keer: kap ze af, flikker direct de hoorn erop. Als je goedkopere energie wilt moet je zelf actie ondernemen en niet telefonisch of aan de deur je iets laten verkopen.

Ik word wekelijks 1-2 keer gebeld door bedrijven die mijn energie zakelijk willen regelen. De leugens die ze daarbij vertellen... verschrikkelijk. Heb er nu 2 aangegeven bij ACM, maar alles wat die zeggen is "misschien mogen ze u bellen". KvK data kopen en niet controleren van belmeniet register geeft ze geen toestemming. Jammer dat ACM dat soort bedrijven niet aanpakt.
Heb je een bedrijf? Want zakelijke bescherming heb je niet echt bij de ACM. Enkel als consument wordt je sterk beschermd, daarbuiten valt het tegen.

Maar inderdaad nooit ingaan op die telefoontjes, vaak zijn ze uiterst ontransparant en kunnen ze nooit babbelen over netto maandkosten. Toen ik rechtstreeks bij Oxxio zat zonder commissiemannetjes ertussen heb ik er overigens nooit problemen mee gehad, dit terwijl er in het verleden middels de commissiemannetjes wel problemen waren geweest met Oxxio volgens huisgenoten. Jaarlijks overstappen is nog altijd de goedkoopste en de snelste optie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Joepla

Joepla

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:52:
[...]

Dit snap ik dus niet. Ik stap elk jaar over en heb al diverse energiemaatschappijen gehad, waaronder Oxxio. Ik merk echt geen verschil, behalve de naam bij de maandelijkse afschrvijing.
Snap je dit? Miljoen euro boete voor Oxxio wegens foute klantenregistratie

[...]Maar Oxxio had bij klanten met een contract voor onbepaalde tijd ten onrechte wel een einddatum geregistreerd. Hierdoor leek het dat klanten een contract voor een bepaalde tijd hadden en dus nog niet boetevrij konden overstappen. "

Dát is o.a. Oxxio. Google zelf maar naar hoe ze er niet voor terugdeinzen om ouderen telefonisch te misleiden en vervolgens alles uit de kast halen om te voorkomen dat men gebruikt maakt van de wettelijke bedenktijd. Dit bedrijf heeft misleiding tot kunst verheven.

Dat het bij jou goed gaat, prima. Persoonlijk betaal ik nog liever meer dan met zo'n onbetrouwbare partij een contract aan te gaan.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://egbg.home.xs4all.nl/wbscrptnw.gif

Probleem opgelost.

• Joepla

Joepla

@Verwijderd Was hem bijna vergeten :)

Helaas, dit script is sinds 1998 ofzo algemeen bekend bij de callcenters en na vraag 1 gaat het mis.

Verwijderd

Joepla schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Snap je dit? Miljoen euro boete voor Oxxio wegens foute klantenregistratie

[...]Maar Oxxio had bij klanten met een contract voor onbepaalde tijd ten onrechte wel een einddatum geregistreerd. Hierdoor leek het dat klanten een contract voor een bepaalde tijd hadden en dus nog niet boetevrij konden overstappen. "

Dát is o.a. Oxxio. Google zelf maar naar hoe ze er niet voor terugdeinzen om ouderen telefonisch te misleiden en vervolgens alles uit de kast halen om te voorkomen dat men gebruikt maakt van de wettelijke bedenktijd. Dit bedrijf heeft misleiding tot kunst verheven.

Dat het bij jou goed gaat, prima. Persoonlijk betaal ik nog liever meer dan met zo'n onbetrouwbare partij een contract aan te gaan.
Het gaat bij mij goed, omdat ik zelf de touwtjes in handen heb.

Ik heb gek genoeg veel meer "last" van andere energiebedrijven die mooie kortingen beloven die dan, na doorvragen, helemaal geen zak voorstellen. "Blijven loont, maar overstappen nog meer...." :)

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik zeg altijd dat ze mijn bewindvoerder moeten bellen, gesprek duurt meestal niet langer dan 40 seconden.

Als zo een knurft nou is de moeite neemt om door te vragen, krijgen ze namelijk het nummer van mn vrouw...!

😂

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:23
Haha knap en respect dat je überhaupt tijd vrijmaakt om zo'n gesprek voor te zetten.

Bij mij is het standaard "Geen interesse, doeg".

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Goed, iedereen heeft zijn plasje gedaan. WVB is geen plek voor shopreviews of winkelervaringen. We hebben voor diverse ervaringen met energieleveranciers al reneeke1970 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Vandaar een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.