[Opel] Zelf remschijven vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Topicstarter
Hoi,

Ik ben normaal niet zo'n auto klusser, echter merk ik de laatste tijd dat bij het remmen op de snelweg er een hevige trilling in het stuur ontstaat.

Wat googlen levert mij resultaten op zoals kromme remschijven etc.
Voordat ik zelf ga knutselen laat ik nog wel een diagnose stellen bij mijn garage.

Vorig jaar zijn de schijven en blokken al vervangen, helaas toen voor een B merk gekozen vanwege budget (en overige punten die ook nog aandacht behoefde).

Rond oudjaar heb ik een noodstop moeten maken 50 naar 0.. En merk dat sindsdien de klachten zijn gekomen.

Helaas geen gevalletje garantie denk ik, maarja ik ben beniewd wanneer de diagnose alleen de remschijven vervangen is, of dit makkelijk zelf gedaan kan worden?
En moeten de remblokken dan ook gelijk weer vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Eerste wat in mij opkomt is dat remschijven over het algemeen niet zo duur zijn voor auto's, enkele uitzonderingen daar gelaten. Stel dat je remschijven inderdaad vervangen moeten worden, waarom zou je dan wat geld willen besparen op zo ongeveer het meest belangrijke onderdeel van je auto door ze zelf te monteren? Als je daar geen ervaring in hebt... een radio kan ik begrijpen, als die niet goed zit boeit dat niet, heb je hooguit geen muziek. Als je remschijven niet goed zitten, heb je een groter probleem.

Daarnaast, hoe graag denk je dat een garage alleen diagnose stelt, en dat je vervolgens zelf gaat knutselen? Als ik garagehouder was, zou ik daar niet zo happig op zijn. Stel dat ze zien dat er tijdens het monteren meer aan de hand is, of dat het toch iets anders blijkt te zijn. Kan jij dat ook zien, en zo niet, ga je bij de garage melden dat ze verkeerde diagnose hebben gesteld?

[ Voor 13% gewijzigd door Widow op 12-02-2018 13:42 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Een noodstop, zeker op niet ingereden schijven, kan deze klachten veroorzaken. Er kan ook meer mis zijn met je auto dan iets aan de remmen maar zoals je het beschrijft ligt het wss aan de schijven ja.

Als je eenmaal schijven aan het vervangen bent voor de zekerheid gewoon meteen de blokken ook doen die zijn inmiddels ook wel beschadigd en kosten niet veel.

Verder ken ik je financiele situatie niet, maar als ik dusdanig geen centjes zou hebben om degeleke remmen te plaatsen zou ik daar gewoon geld voor vragen aan mijn avondeten. Liever droog brood dan budget remmen. (Levensbelang voor jou, en de andere mensen op de weg!)

Maargoed zelf vervangen is zeker niet lastig, kijk wat videos op youtube en zorg dat je de juiste tools bij de hand hebt. Welke opel heb je uberhaubt? Blokken en schijven van goede kwaliteit kosten ook niet veel. Wat is je budget NU?

[ Voor 3% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-02-2018 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Na een snelremming nooit stil blijven staan en nooit je voet op de rem blijven houden! Daarvan raken schijven krom.

Bovendien, waarom zou je de remschijven vervangen als een garage dat in een kwartiertje voor je doet en de arbeid niet meer kost dan een pakje boter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verschil tussen A en B merk was vorigjaar rond de 300 euro (A merk rond de 700 euro, B merk 400 euro)
Hij vertelt dat je als leek geen verschil merkt, beide net zo veilig.. Enig verschil was de slijtage, B merk zou wat eerder slijten. Dat het na 7 maanden al (mogelijk) krom is, kon ik ook niet weten.

Online zie ik voor bijvoorbeeld Brembo schijven + blokken dat ik aan materiaal 300 euro kwijt ben..
Dat de garage 700 rekende vind ik een beetje veel van het goede.
Voor 400 euro wil ik zelf wel een poging wagen om te klussen.

Budget is op dit moment ook geen probleem, ga nu ook wel weer voor A kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Trommelrem schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:44:
Na een snelremming nooit stil blijven staan en nooit je voet op de rem blijven houden! Daarvan raken schijven krom.

Bovendien, waarom zou je de remschijven vervangen als een garage dat in een kwartiertje voor je doet en de arbeid niet meer kost dan een pakje boter?
De gemiddelde garage doet het in een kwartier en rekent een half uur aan arbeid a 60 euro per uur plus nog een 50 euro bovenop de inkoop prijs van de rem onderdelen. Daarom gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Anoniem: 35872 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:45:
Verschil tussen A en B merk was vorigjaar rond de 300 euro (A merk rond de 700 euro, B merk 400 euro)
Hij vertelt dat je als leek geen verschil merkt, beide net zo veilig.. Enig verschil was de slijtage, B merk zou wat eerder slijten. Dat het na 7 maanden al (mogelijk) krom is, kon ik ook niet weten.

Online zie ik voor bijvoorbeeld Brembo schijven + blokken dat ik aan materiaal 300 euro kwijt ben..

Zelf blokken en schijven kopen en bij willekeurige garage langsrijden met 50 euro voor de arbeid. Je kan het proberen met minder, elk bedrag vanaf 20 euro is al redelijk technisch gezien.

Je bent vorig jaar gewoon 'opgelicht', welke auto rijd je nou precies?

[ Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-02-2018 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Maarja, ben een leek, daarom wil ik eerst een diagnose hebben.
Misschien is er meer aan de hand en zijn de schijven nog prima in orde..

Donderdag kan ik terecht bij mijn garage, dan gaan ze kijken.
Wat daar uit komt zie ik dan wel en weeg ik mijn opties af..

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 12-02-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 13:11

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 35872 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:45:

300euro? Ik was vorig jaar iets van 180 euro kwijt voor 4 Brembo-schijven + Ate blokken. Montage heeft me toen 160eur gekost (incl wat andere klusjes daarbij).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59
Als je zelf wilt klussen aan je auto is het handig om een werkplaats handboek aan te schaffen voor jouw specifieke auto. Daarin staat precies uitgelegd wat je moet doen, met foto's en instructies. Haynes is een uitgever van dergelijke boeken.

Maar, en dat heb je zelf volgens mij al in de gaten: een monteur heeft meer ervaring en het zou zomaar kunnen zijn dat die zegt "oh, maar dat zijn niet je remschijven, dat is .... en kost maar drie tientjes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 23:39

KDL

Van 50 naar 0 verwacht je het niet, krombuigen door oververhitting

Tenzij je al meerdere keren ervoor hard hebt geremd.. en door plasjes hebt gereden, snel weer afkoelen etc

Zoiets verwacht je de eerste paar km's, niet na 7 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TWeaKLeGeND schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:45:
[...]

De gemiddelde garage doet het in een kwartier en rekent een half uur aan arbeid a 60 euro per uur plus nog een 50 euro bovenop de inkoop prijs van de rem onderdelen. Daarom gok ik.
Een habbekrats dus. Voor 30+50+onderdeel ben je klaar.

Bovendien kan een garage eventueel nog de remschijven afdraaien. Dan hoef je niet eerst te wachten op onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Wat KDL zegt inderdaad, een ingereden schijf is veel minder gevoelig voor kromtrekken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KDL

KDL

Grappig dat trommelrem advies geeft aan Rem K.O.

/Offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KDL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:52:
Van 50 naar 0 verwacht je het niet, krombuigen door oververhitting

Tenzij je al meerdere keren ervoor hard hebt geremd.. en door plasjes hebt gereden, snel weer afkoelen etc

Zoiets verwacht je de eerste paar km's, niet na 7 maanden
Dat is de enige verklaring die ik kan vinden voor het evt kromtrekken van de schijven..
Ik moest vol in de ankers voor fietser die door rood knalde..
Korte remactie, en daarna gelijk weer gaan rijden.

Ik kom ook niet dagelijks op de grote weg, maar sinds dat moment ervaar ik die trillingen. Die best heftig zijn bij 120km/u remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Trommelrem schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:53:
[...]

Een habbekrats dus. Voor 30+50+onderdeel ben je klaar.

Bovendien kan een garage eventueel nog de remschijven afdraaien. Dan hoef je niet eerst te wachten op onderdelen.
Voor mijn auto ben ik voor brembo blokken en schijven 80 euro kwijt, half uurtje voor mijn deur en ze zitten er op, om dan 160-200 bij de garage te betalen (en dan heb je een goede eerlijke garage te pakken), tjah het geld heb ik wel maar beetje onzinnig daar aan uit te geven. De leek zou ik wel aanraden om gewoon een eerlijke garage te vinden maar als de leek meer interesse heeft in in de toekomst zelf voorzienend te zijn voor dit soort kleine klusjes is dit een redelijke kans om er mee te beginnen. (liefst samen met een bevriende monteur zoals ik dat destijds deed maar boekjes en youtube helpt zeker als je het in je hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Remschijven en blokken vervangen stelt, als je een beetje handig bent, niet zo heel veel voor. Zoek een voordelige webshop (tip: www.bogijn.nl, www.winparts.nl, https://autoteilefavorit.de/) en zorg voor een goede krik/assteunen en goed gereedschap. Vergeet ook niet het kopervet/lithiumvet om de achterkant van de blokjes mee in te vetten (voorkomt piepende remmen).

Heb vorig jaar bij onze 2006 Toyota Yaris ook de schijven en blokken aan de voorkant vervangen, ben misschien anderhalf uur bezig geweest. Qua materialen zat ik op €85 voor twee schijven en 4 blokjes thuisbezorgd.

Ik durfde het eerst zelf niet zo goed te doen (het zijn immers wel je remmen), maar ik heb op YouTube een paar filmpjes bekeken hoe ze het bij mijn model auto uitvoerden en zag toen dat het echt bijna niks voorstelt.

En je bent in [DIY] Het auto klussen & vragen topic van harte welkom voor ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23

RvV

Ja, dat lijkt op symptomen van kromme schijven en of gare blokken. Heeel soms kun je het oplossen door nog een paar keer heel hard te remmen of een tijdje met de rem erop te rijden. (collega van mij heeft zijn tril probleem daar mee opgelost op een Clio, maar brengt ook risico's met zich mee)

Bij nieuwe schijven zou ik altijd nieuwe blokken doen. Als je ze op internet (mister-auto achtige websites) koopt, dan ben je veel goedkoper uit. Een garage neemt de list price en zet daar nog een beetje extra marge op.
Is het moeilijk? Nee, maar je moet wel een beetje een klusser zijn en niet schrikken als een schijf niet los wilt of je bouten vast zitten oid.

Zelf heb ik goede ervaringen met Bosch blokken en Bosch schijven. Niet duur en verder prima.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

ThinkPadd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:00:
Vergeet ook niet het kopervet/lithiumvet om de achterkant van de blokjes mee in te vetten (voorkomt piepende remmen).
Dit is ook direct het belangrijkste wat er fout kan gaan. Gebruik *nooit* gewoon vet. Het gaat namelijk niet om levensduur of zoiets maar omdat dat kopervet niet vloeibaar wordt bij hoge temperaturen.

En of het formeel moet weet ik niet, maar ik vind het altijd wel een goed idee om fixeerlak op de bouten waar de klauwen mee vast zitten te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 12-02-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:43
Ik zou, zoals ThinkPad bijvoorbeeld aangeeft, op een website als Winparts kijken voor prijzen van de onderdelen. Dat een officiële Opel garage 700 euro wil voor het verwisselen van schijven geloof ik graag. Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat, volgens hen, bij het vervangen van de schijven de ABS sensoren vervangen moeten worden. Die dingen zijn meestal niet goedkoop.
Maar vraag eens na wat een onafhankelijke garage ervoor rekent. Loop desnoods eens bij 2 of 3 garages binnen en vraag heel gericht: wat kost bij jullie het vervangen van de schijven (en eventueel blokken) voor en/of achter van een Opel XXX? Desnoods kan je ook nog vragen of jij de onderdelen kan aanleveren, mocht de prijs nog altijd erg hoog liggen.

Het verwisselen van schijven is niet heel lastig, maar voor iemand die het thuis met de auto op de krik wil doen wel een stuk lastiger dan een garagebedrijf. Het is niet alleen een paar bouten losdraaien, schijf eraf en weer erop, maar ook de zuiger van de rem naar binnen duwen, zorgen dat deze niet helemaal "eruit" schiet, remmen ontluchten/bijstellen na afloop etc. Voor een monteur in een garage peanuts, voor jou als niet-klusser een hele tour.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

Anoniem: 35872 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Dat is de enige verklaring die ik kan vinden voor het evt kromtrekken van de schijven..
Ik moest vol in de ankers voor fietser die door rood knalde..
Korte remactie, en daarna gelijk weer gaan rijden.

Ik kom ook niet dagelijks op de grote weg, maar sinds dat moment ervaar ik die trillingen. Die best heftig zijn bij 120km/u remmen.
Schijf kun je controleren of laten controleren..
Misschien is een zuiger wat stroef geworden of een geleidepin.. controle zelfde verhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Zonder de juiste tools ben je voor je deur inderdaad 2 uur bezig in plaats van 20-40 minuten. De gemakken van kunnen werken in een garage zijn substantieel. Maar door de jaren heen een mooie verzameling automotive tools bij elkaar sprokkelen is ook wel fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-02-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, ik ben op zich wel handig met me handen, zeker met dingen die makkelijk bereikbaar zijn.
Maarja aan de andere kant, gaat het niet om een lampje vervangen maar om veiligheid..
Donderdag weet ik meer, en dan zie ik wel wat ik doe..
Het is fijn om nu ook wat prijzen te weten (online) en waar ik dus op kan rekenen (indien het alleen de schijven+blokken zijn).

Thanks voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Anoniem: 35872 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:16:
Tja, ik ben op zich wel handig met me handen, zeker met dingen die makkelijk bereikbaar zijn.
Maarja aan de andere kant, gaat het niet om een lampje vervangen maar om veiligheid..
Donderdag weet ik meer, en dan zie ik wel wat ik doe..
Het is fijn om nu ook wat prijzen te weten (online) en waar ik dus op kan rekenen (indien het alleen de schijven+blokken zijn).

Thanks voor jullie input.
Dan gewoon niet doen. Je hebt er geen goed gevoel bij en dat is genoeg reden er niet aan te gaan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:16:
[...]

Dan gewoon niet doen. Je hebt er geen goed gevoel bij en dat is genoeg reden er niet aan te gaan sleutelen.
Gevoel is prima, net wat filmpjes gekeken, maar heb niet alle tools..
Nu kan ik die natuurlijk aanschaffen, maar ROI is denk ik te laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Like I said, ROI is prima, als jij blijft leven de komende X jaar, maar voor eenmalig eens wisselen lijkt het me inderdaad onzinnig en moet je gewoon een goede garage vinden.

De ene man/vrouw heeft het er wel in zitten, dat gevoel niet afhankelijk te willen zijn van anderen voor simpele klusjes (of t nou aan de auto is of om het huis etc) en de ander boeit het totaal niet en doet liever met zijn of haar eigen tijd waar ze zelf goed in zijn en betalen de ander weer waar die goed in is. Met geen van beide is iets mis.

[ Voor 50% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-02-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

-tom-562

Oliesjeik

TWeaKLeGeND schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Zelf blokken en schijven kopen en bij willekeurige garage langsrijden met 50 euro voor de arbeid. Je kan het proberen met minder, elk bedrag vanaf 20 euro is al redelijk technisch gezien.

Je bent vorig jaar gewoon 'opgelicht', welke auto rijd je nou precies?
Denk dat er maar weinig garage's zijn die je internetonderdelen gaan monteren... Zou ik tenminste nooit doen. Als er een klant met goedkope troep aan komt, en de boel gaat na een tijdje weer krom o.i.d., komen ze bij jou klagen.. Of klant (aka 'internetmonteur') vraagt specifiek om alleen de schijven/blokken te vervangen, terwijl de klauw gewoon vastgerot zit, garage voert uit, remmen na 1000 km weer krom. Klant komt verhaal halen en opent een boos topic op GoT want de garage heeft zogenaamd prutswerk afgeleverd...

Verder is het belangrijk om ook je remklauwen te checken. Zomaar lukraak schijven gaan vervangen terwijl de remklauwen en/of zuigers vastzitten verhelpt het probleem niet, dan heb je binnen een paar duizend kilometer alweer kromme schijven. Dus, controleer op de glijpennen/remzuiger niet vastgerot zitten. En indien nodig, maak de boel netjes schoon en vet de boel weer goed in.

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 12-02-2018 14:36 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
-tom-562 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:35:
[...]

Denk dat er maar weinig garage's zijn die je internetonderdelen gaan monteren... Zou ik tenminste nooit doen. Als er een klant met goedkope troep aan komt, en de boel gaat na een tijdje weer krom o.i.d., komen ze bij jou klagen.. Of klant (aka 'internetmonteur') vraagt specifiek om alleen de schijven/blokken te vervangen, terwijl de klauw gewoon vastgerot zit, garage voert uit, remmen na 1000 km weer krom. Klant komt verhaal halen en opent een boos topic op GoT want de garage heeft zogenaamd prutswerk afgeleverd...

Verder is het belangrijk om ook je remklauwen te checken. Zomaar lukraak schijven gaan vervangen terwijl de remklauwen en/of zuigers vastzitten verhelpt het probleem niet, dan heb je binnen een paar duizend kilometer alweer kromme schijven. Dus, controleer op de glijpennen/remzuiger niet vastgerot zitten. En indien nodig, maak de boel netjes schoon en vet de boel weer goed in.
Ik heb nog nooit gehoord dat doen we niet (zelfs een keer bij een kwikfit), maar het type klant en de onderdelen waar je mee aan komt zetten maakt zeker verschil. Bij de lokale garage een band opbouwen is ook wel wat waard, een keer op een zaterdag de brug gebruiken voor een tientje kan dan ook wel. En een diagnose stellen voor dit probleem is dan ook gratis (maar toch een tientje toestoppen om de band te smeren haha)

[ Voor 10% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-02-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoeveel kilometer heb je met deze schijven gereden? Want binnen een jaar kromme schijven zou zelfs met goedkope schijven (waarbij ik €400 niet direct als goedkoop beschouw overigens) niet mogen. Daarnaast is een noodstop van 50 naar 0 nauwelijks iets waar een huidige remschijf last van mag hebben. Pas bij remmen van 100 of harder naar 0 krijg je serieuze hitteontwikkeling (voor kromtrekken moet een schijf een paar honderd graden worden).

Ik zou sowieso eerst eens gaan praten met de garage. Want met nieuwe schijven (en blokken) nu al weer last van trillen is eerder een teken dat er mogelijk iets anders aan de hand is. Je kan een remklauw hebben die vast zit, of een rubber of kogel in de ophanging die versleten is. Ik verwacht niet dat je je probleem namelijk oplost door nu gelijk al weer nieuwe schijven te monteren.

Omdat je zelf bovendien weinig tot geen ervaring hebt met sleutelen aan remmen, verwacht ik eerlijk gezegd niet dat je zelf kan inschatten hoe de staat is van alle mogelijke onderdelen die dit trillen kan veroorzaken. Mocht je het wel willen doen, kijk dan of je het samen met iemand kan doen die al ervaring heeft met dit soort klussen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
deepbass909 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 00:50:

Je kan een remklauw hebben die vast zit, of een rubber of kogel in de ophanging die versleten is. Ik verwacht niet dat je je probleem namelijk oplost door nu gelijk al weer nieuwe schijven te monteren.
Dit kun je heel simpel testen. Na een rit van 100 km moet je, als je normaal rijdt, je remschijf gewoon moeten kunnen aanraken. Maar als je wiel al een beetje warm wordt en je schijf echt goed warm is, dan kan het zijn dat er iets anders mis is, waaronder een remklauw die niet meer gangbaar is.

Bij mij was de rembekrachtiger vorig jaar versleten waardoor rechtsvoor een klein beetje begon aan te lopen. Dat ding hoort een autoleven lang mee te gaan en dat klopt, mijn auto is inmiddels 1,5x een autoleven oud. Ik was er op tijd bij waardoor ik geen kromme schijven heb gekregen, maar jeetje, wat kan een wiel warm worden.

Je moet dus inderdaad verder kijken dan alleen een kromme schijf. Er kan een andere oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 16:53
Zoals eerder aangedragen kan je prima zelf je remschijven + blokken vervangen, let wel even op dat je de juiste schijven en blokken koopt, diameter van de schijf + grote van te blokken, en wel of geen sensor in de blokjes.

Laatste tip, als je auto een elektronische handrem heeft, zoek dan eerst op hoe je deze in servicemode zet anders krijg je de nieuwe blokken er namelijk niet op |:( :+

Ik heb overigens goede ervaring met Autoparts online

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou inderdaad eens kijken bij Winparts of Onderdelen24. Om wat voor type Opel gaat het?

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 13-02-2018 10:06 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Als de remmen trillen kun je wel schijven vervangen, maar zonder de juiste diagnose (met een meetklok meten) schiet dat niet echt op. Trillende remmen kunnen door veel meer zaken veroorzaakt worden dan schijven.
Sterker nog, verglaasde remblokken zijn heel vaak de oorzaak. Maar omdat bij nieuwe schijven ook altijd nieuwe blokken worden gezet merkt niemand dat.
En zoals hierboven al genoemd, vastzittende remklauwen, kapotte bekrachtigers, remslangen die vanbinnen vast zitten, het kan allemaal ook voor deze klachten zorgen.

Dus schijven en blokken vervangen zonder dat je zeker weet wat de oorzaak is = geldverspilling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Een laatste update.
Afgelopen donderdag heeft de garage waar ik vorig jaar mei/juni de remmen heb laten vervangen de auto vluchtig nagekeken.
Voorlopige conclusie was: kromme remschijf(ven) aan de voorkant.
Oorzaak: human error... (voet op rempedaal houden, met hete remschijven door een plas water rijden etc). Hier was ik niet helemaal mee eens, kon me niet heugen dat ik abnormaal hard moest remmen of dat ik me voet op de rem hou wanneer ik stil sta.

Gisteren de auto gebracht voor reparatie, en nogmaals benadrukt dat ik geen menselijke fout kon bedenken en dat ik het maar raar vond, misschien dat er een onderliggende oorzaak zou zijn, zoals aanlopende remmen waardoor hij heet wordt en dat ik dan door een plas rijd en de boel vervolgs krom trekt.

Ze hebben gisteren alles nagekeken en idd 1 remschijf zat een kleine "bobbel" in. Verder was er niets aan de hand, er zat niets vast en alles werkte naar behoren.
De remschijf is opnieuw afgedraaid onder garantie en ik kreeg geen rekening gepresenteert.

Viel me allerzins mee, had namelijk gerekend op 200-300 euro aan onkosten..
Vanmorgen even een taartje achter de deur geschoven voor de goede service.

Hopelijk blijft het probleem nu weg..
Pagina: 1