Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wel of geen CV onderhoudscontract

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:56
Het is natuurlijk ook hoeveel je verstookt per jaar.
Ik zit de laatste jaren gemiddeld op 350 m³ gas per jaar, wel op lage temperatuur gestookt.
Waarbij ik er vanuit ga dat de ketel een heel stuk minder vervuilt, en best 1 of 2 jaar over kan slaan vergeleken met iemand die 1500 of 2000 m³ verstookt. Of gaat die vlieger niet op?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:51
@ASW1 Hangt vooral af van aantal branduren, rendement en afstelling. Je ketel maakt gruis door condenseren, dit gaat beter op lage temperaturen. Op laag vermogen is de verbranding ook kritischer, ook meer kans op rotzooi.
Als ik 50 kuub per maand opstook aan een stortdouche zal dat minder vervuiling geven dan diezelfde 50 kuub op laag vermogen gebruiken voor verwarming.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-10 14:38

Wailing_Banshee

You're Next

ehtweak schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:07:
Er zit nog een ander aspect aan een onderhoudscontract op je cv ketel (bij ons tenminste wel).

Naast het 2 jaarlijks onderhoud; de vaste prik van schoonmaken, eventueel wat afstellen en zaken als branderpakking vervangen. Het feit dat je 24/7/365 kunt bellen in het geval van een storing en je in ieder geval dezelfde dag nog geholpen wordt.

Nu, op dit moment, vind ik dat niet zo belangrijk. Maar op een koude januari dag, met -10 graden en noordwesten stormwind is het toch wel prettig om te weten dat je snel geholpen wordt, mocht je verwarming/warmwater voorziening uitvallen...
Wij hadden een ketel die midden in de winter uitviel (bougie vonkte niet meer, we hadden wel meer problemen met dat ding, en natuurlijk midden in de koude periode in de winter!). 's morgens gebeld, 's middags stond er iemand voor de deur (in de tussentijd zaten wij op kantoor). Er zijn ook bedrijven die zonder onderhoudsabonnement gewoon 24/7/365 voorkomen. Je betaalt gewoon iets meer als je ze nodig hebt buiten de standaard kantooruren. Gewoon bij een lokale ondernemer.
ASW1 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:55:
Het is natuurlijk ook hoeveel je verstookt per jaar.
Ik zit de laatste jaren gemiddeld op 350 m³ gas per jaar, wel op lage temperatuur gestookt.
Waarbij ik er vanuit ga dat de ketel een heel stuk minder vervuilt, en best 1 of 2 jaar over kan slaan vergeleken met iemand die 1500 of 2000 m³ verstookt. Of gaat die vlieger niet op?
Ik zou eerder zeggen: andersom. Je vervuilt inderdaad minder, maar dan hebben we het over CO2 uitstoot (minder verbruik = minder CO2 uitstoot :p) Maar volgens mij kan een ketel die bijna nooit aan gaat en helemaal al nooit op hoge temperatuur ook nooit schoon branden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wailing_Banshee Uiteraard wil een lokale ondernemer best wel langskomen als je 'm belt.
Maar dan moet het wel kunnen!

Zoals aangegeven; ik heb destijds 3 lokale ondernemers gevraag naar installatie en onderhoud in het geval van een storing. En ze gaven allemaal aan niet te kunnen garanderen dat ze beschikbaar waren op b.v. een koude zondagochtend in januari...
Zeker niet omdat in dat soort periodes er meer acute storingsmeldingen zijn, dan op een milde najaarsdag. ;)

Maar idd, gepland onderhoud is uiteraard geen probleem.

ehtweak wijzigde deze reactie 05-08-2019 08:36 (11%)

Mooie Plaatjes   

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:12
Een ketel vervuilt meer op lage temperaturen.
Lage temperatuur is meer condens en meer vervuiling.
Meeste fabrikanten schrijven ook voor minimaal 1x per 2 jaar.
En dan een onderhoud, geen inspectie.
Een monteur die binnen een uur buiten staat heeft geen onderhoud gepleegd.

• _JGC_
edsandje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:36:
Een ketel vervuilt meer op lage temperaturen.
Lage temperatuur is meer condens en meer vervuiling.
Meeste fabrikanten schrijven ook voor minimaal 1x per 2 jaar.
En dan een onderhoud, geen inspectie.
Een monteur die binnen een uur buiten staat heeft geen onderhoud gepleegd.
Die tijd hangt ook nogal af van de ketel. Ik heb zelf een Intergas ketel, die moet binnen 45 minuten wel te doen zijn incl kopje koffie drinken.

- Kap eraf
- Plastic delen eruit
- Plastic delen omspoelen
- Voorplaat eraf
- Zooi eruit (stofzuiger + borstel)
- nieuwe pakking op voorplaat (wel de juiste graag :X)
- Voorplaat erop
- Plastic delen terugzetten
- Rookgasanalyse of luchtdruk meten op gasblok voor gas/lucht
- Kap erop
- Koffie!

Heb je een Algemeen Groot Probleem Object (Agpo ferroli), dan komt daar nog kitten en dergelijke bij. Zit je idd zo aan een uur en die onderhoudscontracten komen dus ook met toeslag.

Uiteraard zijn er ook monteurs die shortcut nemen: https://www.renewable-ene...nderhoud-aan-de-hr-ketel/
Dat is net alsof je je tanden poetst met alleen mondspoelwater.

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 13:36
Hangt alles niet gewoon af van hoeveel je de ketel gebruikt?

Ik heb zelf jaren lang maar 350-400m3 gas verbruikt...Intergas ketel uit 2011. Ik vind het onzinnig om bij zo'n verbruik een duur contract af te sluiten voor onderhoud.

Heb begin dit jaar voor het eerst een monteur laten komen om hem een "beurt" te geven. Zijn eerste beurt in 8 jaar tijd.

Ketel zag er nog goed uit, ik was iets van EUR100,- kwijt, en hij is weer mooi schoongemaakt. Het viel de monteur heel erg mee wat hij zag. En hij zag ook geen reden waarom ik dit niet de komende 6-7 jaar weer op deze manier zou kunnen doen.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:12
_JGC_ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:38:
[...]

Die tijd hangt ook nogal af van de ketel. Ik heb zelf een Intergas ketel, die moet binnen 45 minuten wel te doen zijn incl kopje koffie drinken.

- Kap eraf
- Plastic delen eruit
- Plastic delen omspoelen
- Voorplaat eraf
- Zooi eruit (stofzuiger + borstel)
- nieuwe pakking op voorplaat (wel de juiste graag :X)
- Voorplaat erop
- Plastic delen terugzetten
- Rookgasanalyse of luchtdruk meten op gasblok voor gas/lucht
- Kap erop
- Koffie!

Heb je een Algemeen Groot Probleem Object (Agpo ferroli), dan komt daar nog kitten en dergelijke bij. Zit je idd zo aan een uur en die onderhoudscontracten komen dus ook met toeslag.

Uiteraard zijn er ook monteurs die shortcut nemen: https://www.renewable-ene...nderhoud-aan-de-hr-ketel/
Dat is net alsof je je tanden poetst met alleen mondspoelwater.
Je vergeet de tennisarm van de bouten eruit en erin draaien bij de oude intergas. ;)
Die link geeft wel aan hoe er soms geknoeid wordt ook door de zogenaamde erkende bedrijven :'(
Ik ben benieuwd of het beter wordt als je gecertificeerd moet zijn om te sleutelen aan cv ketels.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Devian schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:43:

Ik heb zelf jaren lang maar 350-400m3 gas verbruikt...Intergas ketel uit 2011. Ik vind het onzinnig om bij zo'n verbruik een duur contract af te sluiten voor onderhoud.
Bij een kleine kilometrage zal ik m'n auto juist wel vaker een beurt (laten) geven. Voor een ketel dat weinig in gebruik is en dus veel ophopingen van vuil en minder vaak langdurig schoon branden...

(gelukkig hoef ik me daar tegenwoordig niet meer om te bekommeren en spoel ik zelf de filter van m'n warmtepomp jaarlijks even door

YouTube: How do you clean a Fernox TF1 Omega Filter?
)

kmf wijzigde deze reactie 05-08-2019 14:02 (20%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• _JGC_
edsandje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

Je vergeet de tennisarm van de bouten eruit en erin draaien bij de oude intergas. ;)
Die link geeft wel aan hoe er soms geknoeid wordt ook door de zogenaamde erkende bedrijven :'(
Ik ben benieuwd of het beter wordt als je gecertificeerd moet zijn om te sleutelen aan cv ketels.
Daar hoef je geen tennisarm van te krijgen, kan je ook 1 slag losdraaien emt een inbussleutel en de rest door de accuschroefmachine laten doen. Terug vast kan met beetje beleid op dezelfde manier, zolang je de eerste en laatste slagen maar handmatig doet.

• AntoonH
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 17:16
Wij hadden een Agpo Ferroli. Het "spontaan in brand vliegend" model (bekend van Kassa). En dat bleek ook wel toen we (ondanks onderhoudscontract) eens een jaartje overgeslagen hadden (ons telefoon nummer gewijzigd en kon daarmee niet ingepland worden). Resultaat: buitenkast gesmolten. Dat had wel flink erger kunnen zijn en was vermoedelijk niet gebeurd als we niet die ene keer onderhoud gemist hadden (hij hing al bijna 10 jaar met onderhoud).

Geen haar op mijn hoofd die er over piekert om hetzij ooit het onderhoud te laten schieten, hetzij zonder onderhoudscontract op de CV te leven.

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:46
donderdag sleutels van ons huis, en daarbij gelijk een onderhouds contract aangesloten. Gewoon bij een goed bedrijf in de omgeving van Zoetermeer/Den haag, met een redelijke prijs.
Komen vrijdag al langs voor de eerste controles.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-10 19:52
AntoonH schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:19:
Wij hadden een Agpo Ferroli. Het "spontaan in brand vliegend" model (bekend van Kassa). En dat bleek ook wel toen we (ondanks onderhoudscontract) eens een jaartje overgeslagen hadden (ons telefoon nummer gewijzigd en kon daarmee niet ingepland worden). Resultaat: buitenkast gesmolten. Dat had wel flink erger kunnen zijn en was vermoedelijk niet gebeurd als we niet die ene keer onderhoud gemist hadden (hij hing al bijna 10 jaar met onderhoud).

Geen haar op mijn hoofd die er over piekert om hetzij ooit het onderhoud te laten schieten, hetzij zonder onderhoudscontract op de CV te leven.
mischien wat offtopic, maar is er toen ook onderzoek bij jullie gedaan?
Ik kan me namelijk niet voorstellen waarom deze warmtewisselaar zou smelten na zoveel jaar als er correct onderhoud is uitgevoerd.

Ikzelf heb diezelfde ketel nog hangen en recentelijk zelf onderhoud gepleegd. Alles goed schoongemaakt en hij doet het prima.
In 17jaar 2x onderhoud gehad (tenminste waar ik zeker van ben). Sowieso maar 2x in de afgelopen 8jaar bij een verbruik van +- 500m3 per jaar.

• _JGC_
@darklord007 veel van dat "onderhoud" is ook gewoon inspectie. Ik had vanmorgen energiewacht aan huis voor onderhoud aan mijn Intergas ketel, die monteur heeft alleen bakje en sifon uitgespoeld en gas/lucht afstelling gecontroleerd. Nouja, dat was de bedoeling... de ventilatorpakking was na 9 jaar versteend en lekte gas, wat het knallen met late ontsteking zo nu en dan verklaart. Die heeft ie vervangen, vertelde mij dat die 3-5 jaar mee gaan, ketel is 9 jaar oud en eerste keer dat ik hem zie of op de factuur krijg.
Onderhoud is dus elke 18 maand controle met eens per 36 maanden alles schoonmaken.

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-10 19:52
_JGC_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:15:
@darklord007 veel van dat "onderhoud" is ook gewoon inspectie. Ik had vanmorgen energiewacht aan huis voor onderhoud aan mijn Intergas ketel, die monteur heeft alleen bakje en sifon uitgespoeld en gas/lucht afstelling gecontroleerd. Nouja, dat was de bedoeling... de ventilatorpakking was na 9 jaar versteend en lekte gas, wat het knallen met late ontsteking zo nu en dan verklaart. Die heeft ie vervangen, vertelde mij dat die 3-5 jaar mee gaan, ketel is 9 jaar oud en eerste keer dat ik hem zie of op de factuur krijg.
Onderhoud is dus elke 18 maand controle met eens per 36 maanden alles schoonmaken.
ik denk dat het vervangen van pakkingen altijd een goed idee is bij onderhoud. Kosten zijn beperkt en functie belangrijk. Zeker na 9jaar.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:59
Hier twijfel over wel of niet cv onderhoudscontract.

Over paar dagen gaan wij verhuizen. Nu belde verkoper dat er nog een onderhoudscontract aanwezig was. Is nooit ter sprake geweest. Dus dit gaan wij niet overnemen.

Ketel is van 2011 maar is in 2017 volledig gereviseerd. Dus twijfel of gewoon twee jarig onderhoud niet voldoende is.

Tja bij storing in de winter is 24/7 contract wel fijn. Maar volgens mij genoeg monteurs te vinden als eentje niet kan. Met contract is ook niet altijd dat ze meteen kunnen.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True