Wel of geen CV onderhoudscontract

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:28
Hallo,

Ik heb een cv ketel en zit er over te twijvelen of ik een onderhoudscontract wil en zo ja welk pakket.

Het is een Remeha Avanta uit 2013.

Graag hoor ik jullie input/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wat zijn op dit moment je overwegingen om het wel/niet te doen?
En wat voor pakketten heb je op het oog?

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Wel omdat er onderhoud bij zit en storingsservice

Niet omdat je bij storing altijd kosten heb dus niet all-in. Tenzij je een duur pakket neemt 15pm.

Er zijn natuurlijk verschillende pakketen.

Basis voor 8€ dan betaal je bij storing arbeidsuren en materiaal.

Compleet pakket alles gedekt excl materiaal.

Je bent dus ongeveer tussen de 96 en 180€ per jaar kwijt. Eemalige onderhoudsbeurs ligt rond de 100€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
wij hebben het wel eigenlijk met 1 reden en dat is dat ik de storings service tot 23:00 kan bellen (wat zich al bewezen heeft bij ons)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Toen ik kwam wonen in mijn huidige huis heb ik geen onderhoudsservice genomen. Gewoon gegokt en dat ging een aantal jaren goed. Totdat er iets sprong en er water uit kwam spuiten. Op zich geen probleem, want ik kon nog wel wat dichtdraaien.

Een bedrijf vinden dat mij kwam helpen (eind november, koud weer zonder verwarming of comfortwater) was wat lastiger. De bedrijven uit de buurt wilden niet, want ik had geen servicecontract.

Gelukkig 1 kunnen vinden die wel wilde komen, zelfs 's avonds tegen normaal tarief. Ze vonden namelijk niet dat iemand in de koude periode zonder verwarming kon. Ketel moest vervangen worden, uiteraard bij hun gedaan en daarbij zat een 2 jarig onderhoudscontract. Dat heb ik gewoon laten doorlopen. Toen ik laatst een storing had kwamen ze kosteloos langs. Bleek dat iets vervangen moest worden door de leverancier zelf en omdat het vlak voor de kerstdagen was heeft de monteur aangedrongen op een spoedige afspraak.

Voor mij heeft het een duidelijke meerwaarde gehad, en ik vind het wel een fijn idee dat de ketel elk jaar wordt schoongemaakt en nagekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Pat911 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:49:
Voor mij heeft het een duidelijke meerwaarde gehad, en ik vind het wel een fijn idee dat de ketel elk jaar wordt schoongemaakt en nagekeken.
Dat sowieso, en die verplichting heb je eigenlijk ook als huiseigenaar dat dit regelmatig plaatsvind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
RodeStabilo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:52:
[...]

Dat sowieso, en die verplichting heb je eigenlijk ook als huiseigenaar dat dit regelmatig plaatsvind.
Niet 'eigenlijk' zelfs wettelijk zag ik net in een kleine google-actie voorbij komen.
Zie mijn latere post: onderhoud is, en wordt voorlopig, niet wettelijk verplicht.

Maar net zoals ik brandmelders heb, en zelfs een touwladder op zolder (slaapkamer) vind ik zelf ook wel dat je moet zorgen dat potentieel gevaarlijke apparaten goed aangesloten zijn en regelmatig gecontroleerd worden.

Om TS te helpen, met een jaarlijkse controle ben je waarschijnlijk net zoveel kwijt als dat servicecontract kost. En je hoeft er vaak niet aan te denken. Ik krijg in ieder geval altijd een mailtje met een voorstel voor een datum voor de jaarlijkse controle.

[ Voor 5% gewijzigd door Pat911 op 12-02-2018 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Ik heb geen contract, waarbij ik maandelijks betaal, heb gewoon een bedrijf uit de buurt die elk jaar aan het begin van het stookseizoen even contact opneemt om een servicebeurtje in te plannen, werkt helemaal prima, Als er storing is kan ik ze gewoon bellen, maar zit niet ergens aan vast.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als 1 keer de ketel kapot gaat in de winter en je geen verwarming hebt en geen warm water sla je jezelf daarna zo hard voor je kop dat je geen contract hebt voor de ketel. Dan staan ze namelijk de volgende dag op de stoep om hem te fixen en hebt je een direct nummer voor een monteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn CV ketel zal onderhand al 20 jaar oud zijn (hing in de woning toen ik er in kwam als huurder) en heeft al 10 jaar geen onderhoud gehad (nadat ik de woning kocht) en is ook niet stuk gegaan. 0 kosten dus.
Met een onderhoudscontract van € 100 per jaar zou ik nu dus al een reserveketel kunnen ophangen voor het geval deze het niet meer doet.
Het enige wat er ooit stuk aan gegaan is is de driewegklep. Maar dat was toen er nog een onderhoudscontract op zat toen ik de woning huurde.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Pat911 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:57:
[...]

Niet 'eigenlijk' zelfs wettelijk zag ik net in een kleine google-actie voorbij komen.
Eigenlijk dacht ik dat ook, maar zonder dat op te zoeken wou ik dat niet zo stellig deponeren.

Maar dan hebben we het antwoord op de vraag :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05 22:51
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:08:
Mijn CV ketel zal onderhand al 20 jaar oud zijn (hing in de woning toen ik er in kwam als huurder) en heeft al 10 jaar geen onderhoud gehad (nadat ik de woning kocht) en is ook niet stuk gegaan. 0 kosten dus.
Met een onderhoudscontract van € 100 per jaar zou ik nu dus al een reserveketel kunnen ophangen voor het geval deze het niet meer doet.
Het enige wat er ooit stuk aan gegaan is is de driewegklep. Maar dat was toen er nog een onderhoudscontract op zat toen ik de woning huurde.
Zelfde als ik heb geen (brand)verzekering nodig want mijn ouders hebben al in 60 jaar geen brand gehad en dus ook deze verzekering niet nodig gehad. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mooie stroman. Er is wel een beetje verschil tussen een huis dat afbrandt en een CV-ketel die het niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:16:
Mooie stroman. Er is wel een beetje verschil tussen een huis dat afbrandt en een CV-ketel die het niet doet.
Als je cv-ketel het niet doet en brand veroorzaakt heb je wel een probleem. Helemaal als je geen brandverzekering hebt :)

Maar ook aansprakelijkheidstechnisch als blijkt dat door gebrekkig/geen onderhoud er brand is ontstaan en de buren hebben rook/waterschade of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:33

Wailing_Banshee

You're Next

Onze oude ketel zat ook geen onderhoudscontract op. Toen die stuk was, hebben we gewoon gebeld, er kwam iemand langs, die heeft het gemaakt en we hebben het betaald (bougie was verkleefd).

Misschien dat het afhangt waar je woont, maar hier in het noorden komen ze gewoon langs als je belt en ze tijd hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wij hebben ook een klein bedrijfje in onze mobiel staan die ik altijd kan bellen voor onderhoud of problemen, geen servicecontract dus

jaarlijks onderhoud en incidentele kosten zijn de afgelopen 10 jaar ver onder de kosten van een servicecontract gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pat911 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:18:
[...]

Als je cv-ketel het niet doet en brand veroorzaakt heb je wel een probleem. Helemaal als je geen brandverzekering hebt :)
De stroman opnieuw uitgevonden.
Maar ook aansprakelijkheidstechnisch als blijkt dat door gebrekkig/geen onderhoud er brand is ontstaan en de buren hebben rook/waterschade of erger.
Dus eigenlijk zeg je dat je altijd een onderhoudscontract moet hebben omdat je anders aansprakelijk bent voor alle schade die onstaat?
Waarom is dat dan niet de reactie naar de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Geen contract...

Wel de standaard storingsdelen (onsteking/ionisatipen/pakkingen) + service handleiding klaarliggen en zelf jaarlijks ketel schoonmaken controleren.

Verder nog een houtkachel dus als hij onverhoopt paar dagen plat gaat jammer dan. Douchen bij ouders / schoonouders.

[ Voor 9% gewijzigd door cactusman op 12-02-2018 08:27 ]

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:50
JP_S schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:57:
Ik heb geen contract, waarbij ik maandelijks betaal, heb gewoon een bedrijf uit de buurt die elk jaar aan het begin van het stookseizoen even contact opneemt om een servicebeurtje in te plannen, werkt helemaal prima, Als er storing is kan ik ze gewoon bellen, maar zit niet ergens aan vast.
Zo hebben wij dat ook gedaan. De vorige bewoners hadden een contract bij Feenstra. Dat kost € 6,06 per maand. Daarvoor komen ze voor onderhoud 1x per twee jaar langs (vertelde ze na telefonisch contact). Dat is dus € 145,- + éénmalig € 49,50. Een losse onderhoudsbeurt kost € 99,-. Dus dat scheelt bijna niks.

Een lokale middenstander doet los onderhoud voor € 75,- dus dat bleek uiteindelijk goedkoper en was flexibeler.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:24:
Dus eigenlijk zeg je dat je altijd een onderhoudscontract moet hebben omdat je anders aansprakelijk bent voor alle schade die onstaat?
Als er schade ontstaat bij de buren doordat jouw CV-ketel in de brand vliegt, ben je sowieso aansprakelijk voor die schade. Of je nou keurig onderhoud laat uitvoeren of niet. Is (financieel) ook niet zo'n probleem, daar heb je immers (hopelijk) een AVP voor.
En nee, er bestaat in Nederland geen wet die voorschrijft dat je minimaal 1x per jaar je CV-ketel moet (laten) onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
cactusman schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:27:
Geen contract...

Wel de standaard storingsdelen (onsteking/ionisatipen/pakkingen) + service handleiding klaarliggen en zelf jaarlijks ketel schoonmaken controleren.
Persoonlijk zou ik alleen erkende installateurs aan m'n CV-ketel willen laten sleutelen, maar wellicht ben jij dat zelf. Als daar al geen wettelijke verplichting voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 22:47
Ik had het nooit. Belde gewoon elk jaar-2 jaar voor onderhoud. Die gaswacht etc best duur. Inmiddels lokaal bedrijf gevonden. Dat ‘contract’ kost net zoveel als jaarlijks onderhoud. Rond de 65 euro. Dat betaal je dan nadat ze zijn geweest. Voor dat bedrag kan je dan ook in het weekend bellen enzo. (En ze komen binnen 12 uur na melding) je betaald dan enkel materiaal en arbeid normaal tarief. Geen starttarief/avond etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:56
In onze vorige woning hadden wij ook geen service contract. CV hing er al. Toen die stuk ging hartje winter, heb ik me suf gebeld. Niemand die langs wilde komen vanwege het merk wat ze niet ondersteunde, Uiteindelijk eentje gevonden. Dit kon pas de volgende avond langskomen. Uiteindelijk kwam ie niet, want mensen met contract gaan voor.
3 dagen geleefd zonder CV terwijl het buiten vroor. Zonder verwarming leven is te doen. Maar geen heet water betekent ook niet fatsoenlijk kunnen douchen. Dit opgelost door bij vrienden te doucehn, of water te koken en met behulp van een emmer jezelf te wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Zag je de smiley?
Dat zeg ik totaal niet. Het zal mij totaal niet interesseren hoe iemand onderhoud uitvoert. Al doet ie hetzelf. Ik vermoed wel dat als een verzekeringsmaatschappij vermoedt dat er geen onderhoud is geweest, ze misschien moeilijk kunnen gaan doen. In mijn opstalverzekeringspolis staat in ieder geval vermeld dat bij onvoldoende of slecht onderhoud er geen dekking is. Sommige verzekeringen eisen ook dat er een onderhoudscontract is.

Nog even doorgezocht: onderhoud is nog niet wettelijk verplicht (zie https://www.uneto-vni.nl/...d-ook-wettelijk-verplicht). Het wordt wel in 2019 verplicht dat enkel erkende installateurs cv-ketels mogen installeren en onderhouden. Maar er komt dus geen verplicht onderhoud.

Reactie naar TS vanuit mijn kant blijft: onderhoudscontract. Al is het maar voor de jaarlijkse controle en voor je eigen veiligheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Pat911 op 12-02-2018 09:03 . Reden: aanvulling over verzekering ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

RodeStabilo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:33:
[...]

Persoonlijk zou ik alleen erkende installateurs aan m'n CV-ketel willen laten sleutelen, maar wellicht ben jij dat zelf. Als daar al geen wettelijke verplichting voor is.
Erkend erkend niet maar wel voldoende papieren en ervaring met installaties.

Het is een CV ketel geen raketmotor.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Onze ketel is iets meer als 3 jaar oud en geen onderhoudscontract. Vorig jaar voor het eerst een onderhoudsbeurt laten uitvoeren (70 euro). Monteur gaf aan dat 1x per 2 jaar onderhoud voldoende is.

Voordeel is wel dat ons huis goed geïsoleerd is. Zelfs in de winter zakt te temperatuur minimaal als de verwarming uit staat. Dus ik durf wel wat te gokken.

Heb wel een CO melder opgehangen bij de ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door jelmervos op 12-02-2018 09:12 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
Bij mij zeiden ze ook dat 1x per twee jaar onderhoud voldoende is en dat stelt echt niets voor. Ik heb ook geen contract.

Bij m'n nieuwe kantoor stond een CV die jaren niet onderhouden was. Er kwamen echt brokstukken kalk uit en alles, daar was ie wel even mee bezig. Leek op meer dan 5 jaar geen onderhoud (en ook nauwelijks gebruikt uiteraard). Daarna aan en gaaaan.

Als je toch alles wil indekken doe dan direct CV lease, heb je er helemaal geen omkijken naar.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
Ik heb destijds een nieuwe ketel opgehangen, geen servicecontract en zwager kwam eens per 2 jaar even de boel schoonmaken, afstellen, etc. Ging prima en kostte me verder bijna niks.
Vervolgens gaat na een jaar of 4 de ketel stuk. Zwager komt langs, had eigenlijk geen tijd, maakt de boel weer schoon en stelt de boel af, gaat weg en uur later staat de ketel weer explosief te ontsteken. Uiteindelijk plaatselijke installateur laten komen, maar die kwam met gereedschap uit de steentijd en een papiertje met gas/lucht afstellingen van Intergas ketels die 20 jaar geleden al niet meer verkocht werden (de serie voor de Kombi Kompakt HR, ik heb een HRE).
Uiteindelijk toch maar een contract afgesloten bij Energiewacht. Die weten welke ketel je hebt en hebben mensen die weten hoe die ketel werkt. Bij een installatiebedrijf moet je altijd maar gokken of ze ervaring hebben met een dergelijke ketel. Uiteraard kan je Energiewacht vervangen door een willekeurig bedrijf die ketels onderhoudt, zolang ze maar ervaring hebben met jouw type ketel. Contract is niet overal noodzakelijk, maar de meeste bedrijven werken op die manier.

Wat betreft "al 10 jaar geen onderhoud", dat is gewoon dom. Bij een condenserende ketel onstaat een enorme bak rotzooi aan de binnenkant. Als je dat niet weghaalt raakt ie verstopt of loopt je rendement terug. Vooral als je altijd lage temperaturen stookt is onderhoud belangrijk. Lage temperatuur = meer condens = meer rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
Bedankt allemaal voor jullie reacties en ervaringen.

Moet nog even kijken door wie ik het laat doen. Ga voor een basis onderhoudscontract dat lijkt me het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Remco Tr schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:40:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en ervaringen.

Moet nog even kijken door wie ik het laat doen. Ga voor een basis onderhoudscontract dat lijkt me het beste.
Als je inderdaad niet de kennis en kunde hebt gewoon basis nemen en dan netjes elke 1/2 jaar een beurt. Dit lijkt me dan de slimste optie.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:40
Heb hier 'n paar jaar Feenstra over de vloer gehad obv onderhoudscontract met in de loop der jaren wat gekke storingen en bijbehorende dure reparaties aan de ketel. Uiteindelijk een lokale installateur laten komen, die opmerkte dat de aan- en afvoerpijpen verkeerd om gemonteerd zaten.... Met als gevolg dat de aanvoerlucht altijd flink vervuild was met rookgas met alle ellende van dien.

Je moet maar net geluk hebben en 'n goede installateur treffen. Zo'n grote partij biedt gewoon ook geen garanties; kan prima zijn, maar kan ook zijn dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Ik heb zelf een CV ketel hangen die amper wordt gebruikt. Voor verwarming heb ik een warmtepomp (L/W) met airco's als backup (L/L). Ketel hangt er enkel voor warm water, en voor die blauwe maandag waar het -10°C buiten is.

De CV ketel geeft zelf aan wanneer onderhoud nodig is door middel van een code op het display. Dan bel ik de lokale installateur (die ook de ketel heeft geplaatst) voor een onderhoudsbeurt. Een contract begin ik niet aan omdat ik verwacht dat dit in mijn geval duurder is.

Wel aan te raden is om voor onderhoud naar hetzelfde bedrijf te gaan dat de ketel heeft geleverd. Dan weet je zeker dat het bedrijf bekend is met de ketel, en er qua onderhoud, storingen, afstelling en software geen geheimen zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Onderhoud kan je ook prima zelf doen. In Service handleiding staat doorgaans netjes in aan gegeven wat er moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Alleen heb je vaak wel specifieke tooling nodig (om bijv een rookgasmeting te doen, of een roetfilter voor een stofzuiger) waardoor de aanschaf van die tooling niet opweegt tegen het laten uitvoeren van het onderhoud.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:22:
Onderhoud kan je ook prima zelf doen. In Service handleiding staat doorgaans netjes in aan gegeven wat er moet gebeuren.
Je begrijpt misschien dat niet iedereen zo technisch is onderlegd dat het zo makkelijk te stellen is 'dat iederen dat prima zelf kan doen' ?? Zo kortzichtig ben je niet, toch?

Verder wat @Theo zegt.....

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 12-02-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:46

Exigence

dnkroz

Dit.

Met als enige verschil dat ik zelf contact opneem. Mijn Remeha geeft zelf aan wanneer er onderhoud nodig is (op basis van starts/stops en branduren vermoed ik), en wat voor type onderhoud dit dan betreft (onderhoudsbeurt A, B ). Belletje naar de lokale installateur en die komt vervolgens met het juiste servicesetje. Die voert de beurt uit, maakt wat schoon, kijkt naar de rookgassen en plakt een sticker op de ketel.

Laatste onderhoud was een grote servicebeurt en kostte uit m'n hoofd iets in de ordegrootte van € 75 euro. Kosten zijn erg laag, materiaal en een half uurtje/uurtje werk :) Vaak zit er zo'n anderhalf jaar tussen de beurten.

En bewust geen contract voor storingen ergens afgesloten. Bij de goedkoopste abonnementen betaal je alsnog voorrijkosten, uurloon en materiaal. Je enige winst is dat je 24/7 kunt bellen. De duurdere abonnementen zit vaak wel gedeeltelijk of geheel uurloon en materiaal bij in, maar dan tegen schofterige tarieven. Storingsanalyse lukt me zelf grotendeels wel en in het ergste geval zit ik een dag zonder verwarming en warm water, nou dat overleef ik ook wel :)

En vanaf dit jaar een warmtepomp, dus geen cv-ketel onderhoud meer :P

[ Voor 12% gewijzigd door Exigence op 12-02-2018 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

RodeStabilo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Je begrijpt misschien dat niet iedereen zo technisch is onderlegd dat het zo makkelijk te stellen is 'dat iederen dat prima zelf kan doen' ?? Zo kortzichtig ben je niet, toch?

Verder wat @Theo zegt.....
Rookgas meting is doorgaans een controle of je cv ketel niet te veel schadelijk gassen uitstoot.
Voor jou als gebruiker is dat doorgaans niet
interessant en 9 van 10 keer wordt er ook niks mee gedaan behalve dat de waarde op een formulier wordt ingevuld.
Waarvoor heb je een roet filter nodig in je stofzuiger?

Doorgaans heb je aan een doppenset, borstel en een stofzuiger voldoen.
Maar je moet natuurlijk zelf weten of je wel of niet zelf wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:32
Ik heb ook een soort van onderhoudscontract bij een erkende CV installateur. Één keer per jaar doen ze standaard onderhoud tegen een vaste prijs van 75 euro (excl. eventuele materialen indien reparatie noodzakelijk is) en ik kan hen tot in de late uurtjes per dag bellen voor storingen. Zij hebben ook de ketel geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 12-02-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik heb ook geen contract en zo'n zelfde constructie. De lokale instalateur belt eens in de 2 jaar op voor een schoonmaak- en controlebeurt, kunnen zij de loze uurtjes mee vullen. Maar geen contract en geen verplichtingen. Toen ik de ketel vervangen heb een paar jaar terug ook een offerte elders aangevraagd. Bleek mijn "vaste" installateur ook nog eens goedkoper met onderhoud en nieuwe ketel, op die manier blijven we natuurlijk nog wat langer klant ;)
De mobiele telefoon business heeft er veel mensen wijgemaakt dat je een contract moet hebben maar net als bij de mobiele business is dat ook bij de ketelschoonmaak helemaal niet nodig. De dienstverlening is er ook zonder contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul-Kiezel
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-04 10:47
Veel mensen weten volgens mij niet eens hoe het geregeld is. Neem bijvoorbeeld huurders van appartementen. Grote kans dat zij geen idee hebben. Ik denk trouwens dat woningbouwverenigingen daar ook wel wat duidelijker over mogen zijn met bijvoorbeeld folder materiaal, herinneringen etc.

Contra expertise: bij o.a. waterschade aan het laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een contract is nergens voor nodig naar mijn mening. Ook zonder contract kan je monteurs bellen voor onderhoud of storingen, ze komen maar wat graag langs hoor :) Het onderhoud van een Avanta is daarbij ook geen rocket science, hooguit een keertje een pakking vervangen en een en ander schoonborstelen/spoelen. Bron: heb zelf een Avanta 28C hangen. Er moet alleen bij installatie gezorgd worden dat hij zeer strak wordt afgesteld; bij een kleine afwijking in de CO2 hoog- en laagwaarden krijg je erg snel E5 foutmeldingen.

Ik zou gewoon geen duur onderhoudscontract nemen als een eenmalige check-up stukken goedkoper is. Bij een Avanta van 5 jaar oud zou ik vanaf nu wel 1x per jaar onderhoud laten uitvoeren, kan een hoop ellende besparen. Overigens betaal ik geen 100 euro voor een onderhoudsbeurt maar een stukje minder, gewoon door het bedrijf dat de ketel ooit heeft geplaatst. Dus je zou even moeten berekenen wat voor jou het voordeligst is :) Vraag vooral bij meerdere CV monteurs een offerte op, de prijzen verschillen nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-03 20:01
Ik heb een contract met Feenstra (onderhoud Basis). Het ligt er ook aan of je een goed en betrouwbaar bedrijf kent dat je kan helpen. Ik dacht eerst dat een onderhoudscontract ook onzin was, maar toen ik een keer een storing had op zondag was het niet te doen om een goed bedrijf te vinden via Google. Je vindt via Google vooral bedrijven die helemaal niet in de regio actief zijn, met een 088-nummer dat je dan doorschakelt naar weer iemand anders. Uiteindelijk kwam er iemand die me voor bijna €300 probeerde te belazeren voor een kwartiertje werk. Daarom vind ik het onderhoudscontract met Feenstra wel handig, je weet dat je normale prijzen betaalt en je kunt hun er ook op aanspreken als ze niet kunnen/willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Nu online
In huidige huis een ketel die net hing, ondertussen bijna 5 jaar zonder onderhoud of problemen. Ga nu naar een ander huis, hangt ook niet een nieuwe ketel en ben ik hetzelfde van plan :D Na die 5 jaar laat ik wel iemand komen om even een kijkje te nemen, maar dat hoeft van mij niet ieder jaar. Ik heb wel op zolder een rook+koolmonoxidemelder hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 21:34
Ik heb het na plaatsing van onze Remeha een paar jaar terug niet gedaan, dit gezien ervaring om ons heen met servicecontracten.
Onze buren hadden bij Feenstra een vrij uitgebreid servicecontract, maar toen eens in de winter de ketel stukging lieten ze onze hoogzwangere buurvrouw 5 dagen wachten/in de kou zitten voordat ze langs konden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31

MsG

Forumzwerver

Paul-Kiezel schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:56:
Veel mensen weten volgens mij niet eens hoe het geregeld is. Neem bijvoorbeeld huurders van appartementen. Grote kans dat zij geen idee hebben. Ik denk trouwens dat woningbouwverenigingen daar ook wel wat duidelijker over mogen zijn met bijvoorbeeld folder materiaal, herinneringen etc.
Dat is ook gewoon voor de verhuurder meestal. Mijn woningbouwvereniging zit bij Feenstra en die kan je als huurder dan bellen voor elke scheet. Volgens mij stelt het basisonderhoud ook niet altijd wat voor. Meestal vervingen ze elk jaar de temperatuursensor, omdat we elk jaar een bepaalde error (2) kregen. Dat vond ik al een gek lapmiddel, uiteindelijk is er een keer een heel printplaatgedeelte in de ketel vervangen door een andere en toen was het weer jaren goed. Inmiddels hebben ze de ketels helemaal vervangen voor gloednieuwe.

Heb het idee dat dit ook van die typische bedrijfstakken zijn die onder het mom van veiligheidsgevoel heel lucratief allerhande onderhoud kunnen aansmeren. Vast wel nuttig soms, maar vaak genoeg doen ze ook niet heel veel meer dan je zelf zou kunnen doen als je enigszins voorzien bent van twee rechterhanden.

Je kan het risico van geen warmte diep in december midden in de nacht wellicht afkopen, maar tegen welke prijs? In mijn flat stook ik maar zelden dat ik me ook best even zou kunnen redden als ik 1 dag zou moeten wachten op een bedrijf omdat ik geen contract heb.

[ Voor 9% gewijzigd door MsG op 12-02-2018 13:29 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 10:21

meddle

:o

Wij hebben hier geen contract en de ketel doet het na 10 jaar nog altijd prima (afkloppen). Het vervelende van die contracten is dat je in zo'n periode al gauw €1000 kwijt ben, en als er echt iets kapot gaat moet je alsnog bij betalen. In theorie is het natuurlijk wel fijn dat je zaterdag nacht kunt bellen oid, maar aan de andere kant zit je dan wel vast aan een bedrijf, dus als zij geen tijd hebben moet je voor je gevoel alsnog wachten. Verder stelt het periodiek onderhoud (bij deze ketel) niet heel veel voor en het staat duidelijk beschreven in het boekje incl. illustraties. Dus je kunt dit prima zelf af en toe doen als je een beetje handig bent.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 22:35
Voor ons was de keuze vrij simpel, ik heb twee kleine kinderen... Ik kan 't me niet permiteren om op een koude dag/nacht zonder verwarming te zitten.

We zitten overigens juist niet bij Feenstra, (destijds iig) kunnen niet garanderen dat je dezelfde dag nog geholpen wordt. We hadden in ons vorige huis (huur) hele goede ervaring met ESNW, dus nu hebben we blijkbaar ESNW Totaal comfort.

Meeste kosten hebben we er overigens al uit; Kwam brandlucht uit 't apparaat, en alles bleef koud vorige winter. Volgens de monteur die langskwam hadden we de kosten voor de komende paar jaar er al uit met 't vervangen van de onderdelen die defect waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
Leipo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:23:
wij hebben ook een klein bedrijfje in onze mobiel staan die ik altijd kan bellen voor onderhoud of problemen, geen servicecontract dus

jaarlijks onderhoud en incidentele kosten zijn de afgelopen 10 jaar ver onder de kosten van een servicecontract gebleven
Precies hetzelfde, hier (omgeving Eindhoven) gewoon een kerel in mijn telefoon staan, tot dit jaar 1x in de 2 jaar onderhoud (vanaf nu 1x per jaar i.v.m. ouder dan 8 jaar) en staat binnen een uur op de stoep als het moet.
Tot nu toe (zelfs met 1x echt storing) VER onder de kosten van een onderhoudscontract gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 15:03
Wat gebeurt er precies met een onderhoudsbeurt waardoor een ketel het opeens weer beter zou moeten doen? Ik doe al jaren het 'onderhoud' volgens de instructieboekjes. Bijvullen, ontluchten, schoonmaken, controle van de appendages, enz. Wat zal een installateur doen of zien aan een ketel wat wij niet zien, aan data/informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Divak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:18:
Wat gebeurt er precies met een onderhoudsbeurt waardoor een ketel het opeens weer beter zou moeten doen? Ik doe al jaren het 'onderhoud' volgens de instructieboekjes. Bijvullen, ontluchten, schoonmaken, controle van de appendages, enz. Wat zal een installateur doen of zien aan een ketel wat wij niet zien, aan data/informatie?
Een fatsoenlijke storingsmonteur zal het onderhoud zoals door jou beschreven gewoon doen, en daarnaast een rookgasanalyse doen of een luchtdrukmeter op het gasblok hangen volgens voorschriften. Die apparatuur heb jij niet, sommige installatiebedrijven ook niet (die hier uit het dorp kwam met een ouderwets U-vormig buisje met water die je analoog moest aflezen).

Op sommige ketels verloopt de gas/lucht afstelling gewoon met de tijd, sommige ketels worden af-fabriek niet fatsoenlijk afgesteld (Intergas). Meestal geeft dat dan wel storingen, soms ook niet en bij ketels met RVS warmtewisselaar wordt dan gewoon je wisselaar stukje bij beetje opgelost.

Maargoed, elk bedrijf heeft z'n eigen monteurs en daar zitten soms eigenwijze mensen tussen. Monteur die hier laatst was vertelde van een collega die vond dat ketel niet bij elke servicebeurt open hoefde. Liet dan gewoon de voorplaat zitten, maakt het bakje even leeg, doet rookgasanalyse en "ok, kan weer 18 maanden verder". Dat is gewoon gemakzucht en geen onderhoud volgens de voorschriften. De monteur die dan na 36 maanden wel de voorplaat losmaakt heeft serieus werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:35:
[...]

Een fatsoenlijke storingsmonteur zal het onderhoud zoals door jou beschreven gewoon doen, en daarnaast een rookgasanalyse doen of een luchtdrukmeter op het gasblok hangen volgens voorschriften. Die apparatuur heb jij niet, sommige installatiebedrijven ook niet (die hier uit het dorp kwam met een ouderwets U-vormig buisje met water die je analoog moest aflezen).

Op sommige ketels verloopt de gas/lucht afstelling gewoon met de tijd, sommige ketels worden af-fabriek niet fatsoenlijk afgesteld (Intergas). Meestal geeft dat dan wel storingen, soms ook niet en bij ketels met RVS warmtewisselaar wordt dan gewoon je wisselaar stukje bij beetje opgelost.

Maargoed, elk bedrijf heeft z'n eigen monteurs en daar zitten soms eigenwijze mensen tussen. Monteur die hier laatst was vertelde van een collega die vond dat ketel niet bij elke servicebeurt open hoefde. Liet dan gewoon de voorplaat zitten, maakt het bakje even leeg, doet rookgasanalyse en "ok, kan weer 18 maanden verder". Dat is gewoon gemakzucht en geen onderhoud volgens de voorschriften. De monteur die dan na 36 maanden wel de voorplaat losmaakt heeft serieus werk te doen.
Nou is het in mijn beleving eigenlijk altijd zo dat wanneer je een "professional" inhuurt (of dat nou een schilder, een loodgieter, een elektricien of CV-boer is) dat ze standaard beginnen met het afkraken van het werk van hun voorganger(s). Zouden ze dat leren op het MBO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 922281 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:59:
[...]

Nou is het in mijn beleving eigenlijk altijd zo dat wanneer je een "professional" inhuurt (of dat nou een schilder, een loodgieter, een elektricien of CV-boer is) dat ze standaard beginnen met het afkraken van het werk van hun voorganger(s). Zouden ze dat leren op het MBO?
Mijn ervaring met een "professional" inhuren is dat je vooral een professionele factuur betaalt en nog maar moet zien wat je krijgt.

Vooral bij garages is het even zoeken naar wat je krijgt. Ook in dat wereldje zijn er veel schimmige garages die de klant het liefst buiten de werkplaats houden. Zo heb ik vorig jaar mijn auto laten doen bij een bedrijf die claimt dat ze een voordelig inkoopbeleid hebben waardoor ik "de beste onderdelen tegen een zeer scherpe prijs" krijg. Ondertussen blijkt dat ze vooral huismerk zooi van Requal monteren en dat de merkdelen (Bosch, NGK) 10% duurder zijn dan de adviesprijs die ik normaalgesproken bij m'n eigen garage betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:25
De ketel die in ons huis hing toen we dat kochten was acht jaar oud en had nooit onderhoud gehad.
Voor de eerste winter begon hebben we een contract afgesloten en bij eerste controle bleek dat ding enorm vervuild en was er redelijk wat 'schade' aan de branders door slechte verbranding.
Monteur heeft de ketel een uitgebreide onderhoudsbeurt gegeven en we zijn de winter doorgekomen. Jaar daarop bij de volgende onderhoudsbeurt waren scheuren zichtbaar in de branders en hebben we besloten om dat ding te vervangen.
Een echt contract hebben we niet, rond maart/april krijgen we een belletje en dan plannen we een onderhoudsbeurt. Is er wat met de ketel aan de hand dan is er een gereduceerd tarief ivm de jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 14:27
Ik heb nu 8 jaar een CV en wil binnenkort voor het eerst onderhoud laten plegen. Is misschien wat laat, maar heb nooit problemen gehad en vond het bij aanschaf nogal overdreven om er meteen een onderhoudscontract aan vast te hangen van al snel 100 euro per jaar. Inmiddels heb ik dus zo'n 700 euro bespaard, maar misschien heb ik geluk gehad? Overigens woon ik alleen, dus als het een keer uitvalt en ik zit een paar dagen zonder is er nog geen nood aan de man. Ja, koud douchen is niet leuk en bij -5 buiten zal het binnen ook niet comfi worden, maar het is niet zo erg als wanneer je een gezinnetje hebt natuurlijk ;)

Mijn plan nu is gewoon eenmalig een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, en daarna weer een jaar of 3 niets, tenzij er storingen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Valorian schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:36:
Ik heb nu 8 jaar een CV en wil binnenkort voor het eerst onderhoud laten plegen. Is misschien wat laat, maar heb nooit problemen gehad en vond het bij aanschaf nogal overdreven om er meteen een onderhoudscontract aan vast te hangen van al snel 100 euro per jaar. Inmiddels heb ik dus zo'n 700 euro bespaard, maar misschien heb ik geluk gehad? Overigens woon ik alleen, dus als het een keer uitvalt en ik zit een paar dagen zonder is er nog geen nood aan de man. Ja, koud douchen is niet leuk en bij -5 buiten zal het binnen ook niet comfi worden, maar het is niet zo erg als wanneer je een gezinnetje hebt natuurlijk ;)

Mijn plan nu is gewoon eenmalig een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, en daarna weer een jaar of 3 niets, tenzij er storingen optreden.
Geluk gehad? Niet echt. Ik zou het eigenlijk erg vinden als een ketel van de 21ste eeuw geen 10 jaar kan draaien zonder onderhoud. Dan heb je echt wel een miskoop gedaan. Ook mijn ketel is ondertussen al aan zijn 11de winter toe zonder echte problemen. Het enige probleem was er 1 dat ik zelf geïntroduceerd had toen ik mijn slimme thermostaat had aangekocht met multizonale werking. Gaat die aan de ketel vragen om warm water rond te pompen terwijl alle zones gesloten zijn. |:(

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Blokker_1999 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:42:
[...]

Geluk gehad? Niet echt. Ik zou het eigenlijk erg vinden als een ketel van de 21ste eeuw geen 10 jaar kan draaien zonder onderhoud. Dan heb je echt wel een miskoop gedaan. Ook mijn ketel is ondertussen al aan zijn 11de winter toe zonder echte problemen.
Nou ja, dat leek mij dus ook :) Maar wat beweegt 95% van de bevolking er dan toe om 100 euro per jaar te besteden aan een onderhoudscontract? Als ik het om mij heen vraag lijkt vrijwel iedereen dat te doen. Met het ene na het andere rampscenario als dreigement tegen zo'n contract. Zo zijn er mensen die aangeven dat bij problemen je niet (goed) verzekerd bent als je niet jaarlijks onderhoud pleegt....

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat mijn ketel misschien wat vuil is en daardoor niet meer optimaal brand qua verbruik. Of in het ergste geval een gevalletje schade aan branders, zoals @ninjazx9r98 hierboven schetst. Maar in dat geval kan ik van de besparing aan onderhoud alweer bijna een nieuwe ketel kopen...

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 12-02-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hier idem, Intergas HR Compact van zo'n 11 jaar oud. Afvoer maak ik zelf schoon, en daarnaast heb ik ooit een sensor moeten vervangen.

Sinds een paar weken alleen het vervelende probleem dat ie niet wilt ontsteken na meerdere pogingen. Reset werkt dan weer voor een paar dagen. Binnenkort even zelf kijken en als het niet lukt dan laat ik wel iemand komen. Nog altijd goedkoper dan 11 jaar betalen voor een onderhoudscontract.

[ Voor 5% gewijzigd door S_Chief op 12-02-2018 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11

Yucon

*broem*

Valorian schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Nou ja, dat leek mij dus ook :) Maar wat beweegt 95% van de bevolking er dan toe om 100 euro per jaar te besteden aan een onderhoudscontract? Als ik het om mij heen vraag lijkt vrijwel iedereen dat te doen. Met het ene na het andere rampscenario als dreigement tegen zo'n contract. Zo zijn er mensen die aangeven dat bij problemen je niet (goed) verzekerd bent als je niet jaarlijks onderhoud pleegt....

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat mijn ketel misschien wat vuil is en daardoor niet meer optimaal brand qua verbruik. Of in het ergste geval een gevalletje schade aan branders, zoals @ninjazx9r98 hierboven schetst. Maar in dat geval kan ik van de besparing aan onderhoud alweer bijna een nieuwe ketel kopen...
Tja, als hij er tijdens een koudegolf mee stopt sta je achteraan in de rij zonder contract. Of je dat wil/kunt is een afweging die iedereen zelf moet maken. Ik vind het persoonlijk wel acceptabel om een paar dagen met elektrische kacheltjes enzo te moeten prutsen.. maargoed, ik heb ook geen baby in huis. De afgelopen jaren is dat prima uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Blokker_1999 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:42:
[...]

Geluk gehad? Niet echt. Ik zou het eigenlijk erg vinden als een ketel van de 21ste eeuw geen 10 jaar kan draaien zonder onderhoud. Dan heb je echt wel een miskoop gedaan. Ook mijn ketel is ondertussen al aan zijn 11de winter toe zonder echte problemen. Het enige probleem was er 1 dat ik zelf geïntroduceerd had toen ik mijn slimme thermostaat had aangekocht met multizonale werking. Gaat die aan de ketel vragen om warm water rond te pompen terwijl alle zones gesloten zijn. |:(
Ik zou het eigenlijk erg vinden als een auto van de 21ste eeuw geen 10 jaar kan draaien zonder onderhoud.
Een auto geef je toch ook eens in de zoveel tijd onderhoud? Of je dat nu bij de garage doet of zelf boeit niet, je auto wil na 2 jaar en 30.000km ook wel eens een paar liter verse olie en een nieuw filter.

Een CV ketel is alles behalve een schoon toestel, laat intern allemaal rotzooi uit de verbrandingsgassen achter. Sommige ketels draaien jaren zonder problemen maar met lager rendement, sommige ketels rotten gewoon weg zonder onderhoud. Wie dat onderhoud doet boeit niet zoveel, als de ketel maar eens per 1-2 jaar open komt en wordt verlost van ketelsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:11:
[...]

Ik zou het eigenlijk erg vinden als een auto van de 21ste eeuw geen 10 jaar kan draaien zonder onderhoud.
Een auto geef je toch ook eens in de zoveel tijd onderhoud? Of je dat nu bij de garage doet of zelf boeit niet, je auto wil na 2 jaar en 30.000km ook wel eens een paar liter verse olie en een nieuw filter.

Een CV ketel is alles behalve een schoon toestel, laat intern allemaal rotzooi uit de verbrandingsgassen achter. Sommige ketels draaien jaren zonder problemen maar met lager rendement, sommige ketels rotten gewoon weg zonder onderhoud. Wie dat onderhoud doet boeit niet zoveel, als de ketel maar eens per 1-2 jaar open komt en wordt verlost van ketelsteen.
Het viel mij bijzonder mee. Mijn Remeha ketel heeft meer dan 12 jaar zonder problemen gedraaid. In verband met alle onrust en collega's die het onverantwoord vonden heb ik maar eens een monteur laten komen. Schoonmaken was niet eens nodig: niet vies (ik had zelf de sifon al eens geleegd). De monteur heeft wat modificaties uitgevoerd die nadat ik de ketel kocht verplicht zijn geworden (een extra sensor op de warmtewisselaar en een extra klem op de rookgasafvoer). Verder heeft hij alle pakkingen vervangen (sommigen waren helemaal op), een isolatieplaatje en de ontstekingspen vervangen en de CO-waardes opnieuw afgesteld. Kosten: 150 euro. Als ik een abonnement had, dan had ik daarvan al een nieuwe ketel kunnen kopen. Deze kan er weer 12 jaar tegenaan :)

Enige voordeel van een contract is dat ze mogelijk wat eerder komen, maar daar heb je geen garantie op. En dan vind ik een contract best duur, voor alleen 'mogelijk wat eerder komen'. Ik heb twee electrische kacheltjes, als die ketel echt kapot gaat red ik me daar wel een paar dagen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:11:
[...]

Klinkt logisch. Maar bij een nieuwe auto van 15-20k betaal je, zeker de eerste 5 jaar, toch ook geen 1500-2000 euro per jaar aan onderhoudskosten?

Ik begrijp dat periodiek onderhoud aan je cv uiteindelijk zorgt voor minder slijtage en beter verbruik, maar 100 euro per jaar op een ketel van nog geen 1.000 euro staat mijns inziens niet in verhouding. Dan is de enige legitieme reden dat je meteen geholpen wordt bij pech. Dat kan is een afweging die uiteraard iedereen zelf moet maken.

Ik begrijp overigens prima waar die kosten vandaan komen, veel minder is ook niet de moeite waard voor een onderhoudsdienst, met oog op administratie, voorrijkosten etc. Maar het lijkt mij een typisch voorbeeld van het oververzekeren in NL (want je verzekert je in praktijk tegen een weekendje zonder cv zitten bij pech). Nog even en mensen nemen ook nog een onderhoudscontract voor hun vaatwasser en wasmachine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn verzekering voor de wasmachine is Coolblue: als mijn wasmachine vandaag kapot gaat staat er morgen een nieuwe, aangesloten ook nog.
Er zijn mensen die zelf een ketel ophangen, die kopen eentje bij warmteservice en hangen die zelf op, doen zelf het onderhoud. Er zijn ook mensen die dat niet kunnen, die laten voor 2000 euro een ketel ophangen en nemen een service abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:06:
Mijn verzekering voor de wasmachine is Coolblue: als mijn wasmachine vandaag kapot gaat staat er morgen een nieuwe, aangesloten ook nog.
Er zijn mensen die zelf een ketel ophangen, die kopen eentje bij warmteservice en hangen die zelf op, doen zelf het onderhoud. Er zijn ook mensen die dat niet kunnen, die laten voor 2000 euro een ketel ophangen en nemen een service abonnement.
Is het eigenlijk wel toegestaan om zelf je CV-ketel op te hangen als je geen gecertificeerd installateur bent? Ik betwijfel het. Dit i.v.m risico's van verkeerd aansluiten enzo?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
in NL nog wel, in Belgie en Duitsland niet. Verder heb je dat risico met verkeerd aansluiten altijd. Iedereen maakt fouten, iemand met ervaring soms nog sneller dan iemand die de handleiding volgt.

Verder is certificeren leuk, maar een stickertje of stempeltje bewijst niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 15:16
Dit lijkt me wat kort door de bocht: zonder onderhoud zal het rendement van je kerel lager worden, dus of en zo ja hoeveel je echt hebt bespaard zou ik niet durven zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CV werkt niet heel anders dan een gasfornuis. Alleen gaat de vlam automatisch aan en uit, en verwarmt het water ipv je pan. Een goed afgestelde CV ketel wordt in principe niet vuil van binnen. 100% goede afstelling is vaak niet mogelijk, waardoor je dus moet schoonmaken. Je fornuis heeft ook niet elk jaar onderhoud nodig en is net zo gevaarlijk als je CV. De branders in je fornuis moet je ook af en toe schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
je gasfornuis is ook een gesloten toestel die rookgas condenseert?

Aardgas is niet alleen CH4, maar bevat ook stikstof. Verder is de buitenlucht die je aanzuigt ook geen pure O2. Het gruis in je ketel is vnml oxidatie van de warmtewisselaar dankzij de zure rookgassen die condenseren in je warmtewisselaar.
Als je verbranding slecht is door verkeerde afstelling kan je idd in 1 week net zoveel gruis krijgen als in 2 jaar normale werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:54:
Zo zijn er mensen die aangeven dat bij problemen je niet (goed) verzekerd bent als je niet jaarlijks onderhoud pleegt....
Niet 'mensen', dit staat gewoon letterlijk in polisvoorwaarden van sommige verzekeringsmaatschappijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Leuk plempsel. En nu? Wat raad je de TS'er dan aan? Dat iedereen even onbezonnen als jij omgaat met een apparaat dat grote kans heeft op brand- en koolmonoxidevorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 00:00:
Je fornuis heeft ook niet elk jaar onderhoud nodig en is net niet zo gevaarlijk als je CV.
Gasfornuis - gas komt uit de brander en verbrandt in open lucht als je aan het koken bent. Een pan water staat er maar een half uurtje op.
CV-ketel - (continu in bedrijf) gas komt uit de verbrander, verbrandt binnen het apparaat, waar een waterpomp in zit en water doorheen loopt, met een kunststof reservoir/verwarmer om het comfortwater nog eens extra warm te houden/maken.

Ja hoor, totaal gelijkwaardige apparaten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een CV stopt automatisch gas als er geen warmte ontwikkeld wordt. Lucht aan en afvoer zijn beide aangesloten naar buiten en niet binnen. Dus zolang de pakking goed is, lekt er in principe geen lucht je huis in. Als je geen onderhoud pleegt kan de warmtewisselaar vol gaan zitten met onverbrande restjes bij een slechte afstelling, vuile lucht of vervuiling in het gas. Daarmee wordt alleen de efficiency lager. Natuurlijk is het niet precies hetzelfde als een fornuis, maar technisch werkt de brander wel hetzelfde. Alle onderdelen er omheen zullen niet direct een gevaar opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:22:
in NL nog wel, in Belgie en Duitsland niet. Verder heb je dat risico met verkeerd aansluiten altijd. Iedereen maakt fouten, iemand met ervaring soms nog sneller dan iemand die de handleiding volgt.

Verder is certificeren leuk, maar een stickertje of stempeltje bewijst niks.
Bij ons zat een leiding fout, waardoor de ketel niet goed schoongemaakt kon worden (een lang onderdeel kon niet uit de ketel). Dit was gedaan door een groot bedrijf (doet al het werk voor Essent). De huidige monteur die langskomt schrok ervan. Z'n collega die dat zo geïnstalleerd had, en jarenlang heeft laten zitten/het apparaat niet goed onderhouden heeft (want dat kon fysiek gewoon niet), werkte er niet meer. Dit was ook niet z'n enigste fout, zo vertelde hij me.

Overal kunnen idioten werken, of mensen die gewoon niet creatief zijn in het oplossen van problemen. Een vakman heeft niks met een MBO of HBO opleiding te maken, maar met eerlijkheid, secuurheid en creativiteit. Dat samen zorgt voor goede producten/oplossingen.
Een certificering zegt inderdaad niet altijd alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Divak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:18:
De kachel schoonmaken en er zijn een paar pakkingen en een gasmeting.

Allemaal zelf te doen, maar toch wel aan te raden. Zeker bij een hypotheek, als blijkt dat je huis is afgefikt door een verwaarloosde ketel dan kun je probleempjes hebben.

Allemaal zaken die zelf te doen zijn, service manual downloaden. Maar of dat dan geaccepteerd wordt door de verzekering, betwijfel t.

Maarja dat zijn de extreemste, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ook goed opletten als er bepaalde terugroepacties zijn, Nefit had er laatst eentje. En 10 jaar terug op een HRC-24 als ik t nummer goed heb, met de 2 draaiknopjes voor cv en tapwater temperatuur.

Belgie, Duitsland. Mag je niet eens zelf een nieuwe CV ophangen ook geen buitenlandse. Anders kochten ze die wel hier, want hier zijn cvs echt cheap vergeleken met t buitenland. En degelijkheid is niet anders. Nefit is gewoon Bosch en zo hebben ze nog een paar merken en in de andere merken zit alles van Honeywell in. Ja die doen meer dan alleen thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 07-05 22:47
PhilipsFan schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:41:
[...]

Het viel mij bijzonder mee. Mijn Remeha ketel heeft meer dan 12 jaar zonder problemen gedraaid. In verband met alle onrust en collega's die het onverantwoord vonden heb ik maar eens een monteur laten komen. Schoonmaken was niet eens nodig: niet vies (ik had zelf de sifon al eens geleegd). De monteur heeft wat modificaties uitgevoerd die nadat ik de ketel kocht verplicht zijn geworden (een extra sensor op de warmtewisselaar en een extra klem op de rookgasafvoer). Verder heeft hij alle pakkingen vervangen (sommigen waren helemaal op), een isolatieplaatje en de ontstekingspen vervangen en de CO-waardes opnieuw afgesteld. Kosten: 150 euro. Als ik een abonnement had, dan had ik daarvan al een nieuwe ketel kunnen kopen. Deze kan er weer 12 jaar tegenaan :)

Enige voordeel van een contract is dat ze mogelijk wat eerder komen, maar daar heb je geen garantie op. En dan vind ik een contract best duur, voor alleen 'mogelijk wat eerder komen'. Ik heb twee electrische kacheltjes, als die ketel echt kapot gaat red ik me daar wel een paar dagen mee.
Avanta toevallig? Liet ook jaarlijks controleren en op een gegeven moment plastic weggesmolten van de hitte. Gelukkig hangt ie in het zicht dus had ik het snel door. In programmeurtaal zou je die sensor een hack noemen:-) overigens naar tevredenheid opgelost door Remeha. Maar wel nadat ik kon laten zien dat er volgens schema onderhoud was uitgevowrd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelleratioN
  • Laatst online: 29-04 15:14
Drie jaar geleden een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen. Aangezien het een nieuwe ketel betrof, heb ik toendertijd geen onderhoudsabonnement afgesloten. Nu, drie jaar later, ben ik dat wel van plan.

Ik vind een 24-uur-service en de geplande onderhoudsmomenten wel meerwaarde hebben nu. Risico van een storing is altijd aanwezig, maar wordt met het verstrijken van de tijd toch ook wel een beetje groter. Ook met betrekking tot een stukje veiligheid in huis tot dit besluit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zit nu zelf te kijken voor CV onderhoud met een Remeha Avanta uit 2010 die voor het laatst onderhoud gehad heeft in maart 2017. Op zich neig ik wel naar een onderhoudscontract, vind de partner ook wat fijner.

Waar ik nog wel mee zit is het 1 of 2 jaarlijkse onderhoud.
Ik zelf heb zoiets van liever tweejaarlijks want elke keer dat iemand aan die ketel zit, kan er ook weer wat kapot gaan. En als er wat is dan kan je tussentijds bellen.
De meeste grotere partijen gaan voor tweejaarlijks, wat natuurlijk ook het verdienmodel kan zijn. Bij veel lokale partijen staat weer dat aangeraden wordt om na 3 jaar oud voor jaarlijks onderhoud te gaan.

Ander punt is het meenemen van arbeidskosten bij storingen. Dat scheelt toch meestal 4/5 euro per maand, maar hoeveel ben je nou echt kwijt per uur als er wat is?

Verder viel me op dat Warmte Groep wel verreweg de goedkoopste van de grotere partijen is:
https://www.consumentenbo...dscontracten-prijspeiling (allemaal al wat duurder ondertussen). Waarom vraag ik me dan af. Ze hebben wel een erg gedateerde site https://www.warmtegroep.nl/cv-onderhoudsabonnementen.php maar ja dat zegt ook niet veel.

Voor tips voor betrouwbare bedrijven in de regio Nijmegen hou ik me overigens aanbevolen (via PM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik heb een Intergas CW5 installatienuit 2010. Nog nooit onderhoud gehad. Van een eventueel onderhouds-abo had ik inmiddels een nieuwe kunnen kopen, dus daar nooit aan begonnen.

Van plan binnenkort een keer schoon te laten maken, preventief, daarna gewoon weer jaren zonder. Voordeel is dat ik alleen woon, dus in ergste geval is een paar dagen zonder gas oncomfortabel maar niet problematisch. Misschien dat dat voor mensen met een gezinnetje anders is.

PS: Mensen laten zich verder soms bang maken door uitspraken als “als je geen onderhoudscpntract hebt en er breekt brand uit ben je onverzekerd”. Weet iemand of daar ook echt iets van klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:37
Ik heb wel een abonnement, ieder jaar wordt de ketel schoongemaakt en alles even nagelopen. In drie kwartier staat de goede man weer buiten. Bij storingen staan ze 7 dagen in de week voor je klaar tussen 8 en 20 uur.

Bij storingen betalen we geen voorrijkosten en arbeidsloon. Kleine onderdelen zoals pakkingen rubbers, etc et zijn inclusief omdat de ketel nu + 10 jaar is zijn de grote onderdelen niet meer inbegrepen en krijgen we deze tegen de inkoopprijs + BTW.

Kosten per jaar net geen 120 euro. Bak geld, alleen de vorige ketelonderhoudsman maakte er een zooitje van en had er nogal een handje van om onderdelen te recyclen en vergat met enige regelmaat zijn gereedschap. of blies 3 x in de ketel met een spuitbusje lucht en daarmee was hij klaar. Toen de boel een keertje niet wilde werken en de ketel enorm begon te lekken kreeg ik hem pas na 3 dagen te pakken. hij was aan het wintergolfen en dat was belangrijker dan mijn ketel (zijn goed recht) vervolgens krijg ik voor het vervangen van een expansievat een rekening gepresenteerd van 165 euro. Voor zijn jaarlijkse onderhoud mocht ik ook 65 eu af tikken dus die zes tientjes meer vind ik het meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
Valorian schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:40:

PS: Mensen laten zich verder soms bang maken door uitspraken als “als je geen onderhoudscpntract hebt en er breekt brand uit ben je onverzekerd”. Weet iemand of daar ook echt iets van klopt?
Ik heb toch eens goed zitten graven in bijvoorbeeld de polisvoorwaarden van de ING woonverzekering, en ik kan daar geen uitsluiting vinden, dus ik verwacht dat dit gewoon bangmakerij is. Betekent niet dat je gewoon door kan stoken als je rare luchtjes ruikt of de ketel regelmatig in storing schiet. Als je dat laat lopen denk ik dat ze je wel weten te vinden.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:33

Wailing_Banshee

You're Next

gumtree schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:16:
Ik heb wel een abonnement, ieder jaar wordt de ketel schoongemaakt en alles even nagelopen. In drie kwartier staat de goede man weer buiten. Bij storingen staan ze 7 dagen in de week voor je klaar tussen 8 en 20 uur.

Kosten per jaar net geen 120 euro.
Wij hebben geen onderhoudscontract. Maar bij storingen zij ze ook voor ons 24/7 open (natuurlijk een beetje afhankelijk van de storing wanneer ze precies langskomen). We hebben deze ketel nu een jaar of 6 en in die 6 jaar hebben we zo'n 500 euro betaald (onderhoud en vervanging van een onderdeel)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gewoon doen waar je het beste gevoel bij hebt.
Onderhoud bij een ketel ouder dan 10 jaar zou ik jaarlijks doen.
Hangt ook af van gebruik en de mate van vervuiling.
Ketels die meerdere jaren niet zijn schoongemaakt loop je de kans dat ze door vervuiling niet schoon meer te krijgen zijn.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Wij hebben wel een all-in onderhoud/storing contract, voor de gemoedsrust. In ons vorige huis een aantal maal zonder warmwater/ verwarming gezeten, en met een vrouw vol baby-hormonen is dat me die paar tientjes wel waard!

In ons nieuwe huis ook weer een contract afgesloten voor een 5-ish jaar oude ketel.

Maar het is inderdaad maar net waar je je goed bij voelt, zie het als een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:06
Valorian schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:40:
Ik heb een Intergas CW5 installatienuit 2010. Nog nooit onderhoud gehad. Van een eventueel onderhouds-abo had ik inmiddels een nieuwe kunnen kopen, dus daar nooit aan begonnen.

Van plan binnenkort een keer schoon te laten maken, preventief, daarna gewoon weer jaren zonder. Voordeel is dat ik alleen woon, dus in ergste geval is een paar dagen zonder gas oncomfortabel maar niet problematisch. Misschien dat dat voor mensen met een gezinnetje anders is.

Wij kochten vorig jaar een huis met wen Intergas CW6 uit 2007-2008. Volgens de verkopers had die elk jaar onderhoud gehad. Wij wilden goed starten dus hebben een monteur langs laten komen om de ketel te onderhouden. Die kwam tot de conclusie dat er al heel lang geen onderhoud was geweest en dat het van binnen een grote aangekoekte bende was. Hij heeft aardig wat uurtjes verspijkerd aan het schoonbikken en stofzuigen. Naast behoorlijke kosten, was het ook behoorlijk gevaarlijk zei hij.

Kortom: ik vind het niet zo verstandig om 9 jaar lang geen onderhoud uit te voeren.

Wij laten de ketel nu elk jaar controleren. Voelt ook fijner met een oudere ketel. Kunnen ook storingsdienst bellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
cryptapix schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:15:
[...]

Wij kochten vorig jaar een huis met wen Intergas CW6 uit 2007-2008. Volgens de verkopers had die elk jaar onderhoud gehad. Wij wilden goed starten dus hebben een monteur langs laten komen om de ketel te onderhouden. Die kwam tot de conclusie dat er al heel lang geen onderhoud was geweest en dat het van binnen een grote aangekoekte bende was. Hij heeft aardig wat uurtjes verspijkerd aan het schoonbikken en stofzuigen. Naast behoorlijke kosten, was het ook behoorlijk gevaarlijk zei hij.

Kortom: ik vind het niet zo verstandig om 9 jaar lang geen onderhoud uit te voeren.

Wij laten de ketel nu elk jaar controleren. Voelt ook fijner met een oudere ketel. Kunnen ook storingsdienst bellen etc.
Ah, helemaal eens hoor. Mijn plan was ook niet om helemaal niet te onderhouden tot er een keer rook uit komt. Het onderhoud staat op zo'n "o ja, dat moet ik eens gaan regelen"-lijstje. Dit topic is weer een goede reminder. Mijn CV hangt op zolder dus kan mij voorstellen dat – gezien stoffigheid – die inmiddels ook eens schoongemaakt zou mogen worden ja. Wellicht komt dat ook verbruik/rendement ten goede. Storingen heb ik zelden, denk 1x per jaar ofzo en dan voldoet de reset-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Laatst online: 04-05 15:25
In de basis elke 1-2 jaar onderhoud laten doen. Kost geld, maar aan de andere kant vinden we regulier onderhoud aan een auto heel normaal, dus waarom een ketel (die minstens zo gevaarlijk kan zijn) niet?

Keuze tussen 1 of 2 jaar hangt vooral af van het stookgedrag. Bij vloerverwarming (of laagtemperatuur verwarming) zou ik jaarlijks doen, anders 2-jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik ben op zich wel verbaast dat er hier best wat mensen zijn die helemaal geen onderhoud laten uitvoeren..
Ik mag toch hopen dat die mensen wel hun koolmonoxide melders goed bijhouden 8)7
Wij lieten hem elk jaar even onderhouden, meestal half uur/3 kwartier werk, gemiddeld waren we rond de 75 euro kwijt.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Yoerib schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:03:
In de basis elke 1-2 jaar onderhoud laten doen. Kost geld, maar aan de andere kant vinden we regulier onderhoud aan een auto heel normaal, dus waarom een ketel (die minstens zo gevaarlijk kan zijn) niet?
Ik vind het inderdaad niet raar om iets te onderhouden, maar wel raar dat een apparaat van 1000 euro nieuwwaarde vanaf jaar 1 al 100+ euro per jaar aan onderhoudskosten vraagt. Als je een nieuwe auto koopt van 15K betaal je in de eerste 5 jaar toch ook geen 1500 euro per jaar aan onderhoud?

Maar goed, ik begrijp ook wel weer dat er een ondergrens is en dat een monteur nou eenmaal voorrijkosten heeft etc. Maar qua verhouding voelt het onderhoud erg kostbaar.

Desalniettemin werkt dit forum voor mij wel als reminder om dat ding eens schoon te laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
hebben een monteur langs laten komen om de ketel te onderhouden. Die kwam tot de conclusie dat er al heel lang geen onderhoud was geweest en dat het van binnen een grote aangekoekte bende was.
Volgens mij is er een standaardonderdeel in de opleiding tot CV-ketel-ondehoudsmonteur, dat gaat over het afzeiken van je mede-vakbroeders. Ik hoor bij iedereen die ik ooit over de vloer heb gehad ook altijd dezelfde verhalen Geas, Feenstra..... lokale CV-boer, allemaal stuk-voor-stuk vonden ze de werkzaamheden van hun voorganger "ruk".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Gaat een hoop bangmakerij en broodjes aap rond. Hierboven ook al zo te zien.

Een moderne (HR) (combi) ketel is een gesloten systeem. Haalt via een apart kanaal lucht buiten via rookgasafvoer binnen, mixt dit met gas en gaat de brander in. Deze verwarmt de wisselaar, waardoor water (leidingwater of CV, met- of zonder 3-wegklep) warm wordt.

Bij de verbranding is het belangrijk dat deze het mengsel van lucht/gas de juiste verhouding heeft en dat er uiteraard geen lekken zijn. Bij een juist mengsel en afstelling brandt de ketel heel schoon, en heb je bijna geen vervuiling op de wisselaar. Bij onjuiste afstelling onstaat er meer vervuiling.
Desondanks heeft elke ketel vervuiling, wat schoongemaakt wordt tijdens onderhoud. Gewoon met een borstel en stofzuiger de wisselaar schoonmaken. Ook door condensatie van rookgassen (waarmee het rendement boven 100% komt) onstaat vervuiling.

Een goede ketel kan prima elke 2 jaar onderhouden worden. In principe kan het ook met veel langere tussenpozen, maar dat is eigenlijk niet aan te raden i.v.m. pakkingen, afstelling etc die gecontroleerd moet worden.

Als je bereidt bent even te wachten bij storing, dan zou ik geen onderhoudscontract nemen, maar eens in de zoveel tijd een onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Een brand/rook/CO2 melder zou altijd in huis (per verdieping op de juiste plaatsen) moeten hangen.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
wimpie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:12:
Gaat een hoop bangmakerij en broodjes aap rond. Hierboven ook al zo te zien.

Een moderne (HR) (combi) ketel is een gesloten systeem. Haalt via een apart kanaal lucht buiten via rookgasafvoer binnen, mixt dit met gas en gaat de brander in. Deze verwarmt de wisselaar, waardoor water (leidingwater of CV, met- of zonder 3-wegklep) warm wordt.

Bij de verbranding is het belangrijk dat deze het mengsel van lucht/gas de juiste verhouding heeft en dat er uiteraard geen lekken zijn. Bij een juist mengsel en afstelling brandt de ketel heel schoon, en heb je bijna geen vervuiling op de wisselaar. Bij onjuiste afstelling onstaat er meer vervuiling.
Desondanks heeft elke ketel vervuiling, wat schoongemaakt wordt tijdens onderhoud. Gewoon met een borstel en stofzuiger de wisselaar schoonmaken. Ook door condensatie van rookgassen (waarmee het rendement boven 100% komt) onstaat vervuiling.

Een goede ketel kan prima elke 2 jaar onderhouden worden. In principe kan het ook met veel langere tussenpozen, maar dat is eigenlijk niet aan te raden i.v.m. pakkingen, afstelling etc die gecontroleerd moet worden.

Als je bereidt bent even te wachten bij storing, dan zou ik geen onderhoudscontract nemen, maar eens in de zoveel tijd een onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Een brand/rook/CO2 melder zou altijd in huis (per verdieping op de juiste plaatsen) moeten hangen.
toon volledige bericht
wat het probleem is dat er mensen zijn welke nooit hun ketel laten onderhouden.
vervolgens gaat de pakking lek en onstaat er brand in het toestel(dus buiten de verbrandings kamer.)
ja dan kan de plastic voorkap kapot gaan en hee dan heb je niet meer een gesloten toestel.
(uiteraard is dit als je hem nooit onderhoudt) ook vervalt je garantie op de warmte wisselaar.
(en natuurlijk je veiligheid maar dat item was al besproken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
miciel schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

wat het probleem is dat er mensen zijn welke nooit hun ketel laten onderhouden.
vervolgens gaat de pakking lek en onstaat er brand in het toestel(dus buiten de verbrandings kamer.)
ja dan kan de plastic voorkap kapot gaan en hee dan heb je niet meer een gesloten toestel.
(uiteraard is dit als je hem nooit onderhoudt) ook vervalt je garantie op de warmte wisselaar.
(en natuurlijk je veiligheid maar dat item was al besproken)
Dat staat er toch? Bedankt voor de samenvatting? :?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:06
Bushie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Volgens mij is er een standaardonderdeel in de opleiding tot CV-ketel-ondehoudsmonteur, dat gaat over het afzeiken van je mede-vakbroeders. Ik hoor bij iedereen die ik ooit over de vloer heb gehad ook altijd dezelfde verhalen Geas, Feenstra..... lokale CV-boer, allemaal stuk-voor-stuk vonden ze de werkzaamheden van hun voorganger "ruk".
Dat zal zo zijn, maar de bak rommel die uit de ketel kwam loog er bij ons toch echt niet om. De monteur zei ook niet dat dd vorige monteur slecht onderhoud heeft geplaagd, maar betwijfelde gewoon of er ooit onderhoud was uitgevoerd (welke twijfel extra versterkt werd door het feit dat er geen sticker van de vorige monteur(en) op de ketel zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
wimpie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:12:

Ongeacht afstelling, de vervuiling komt hoofdzakelijk door corrosie van de wisselaar dankzij het zure condensaat van de verbranding, dat zie je als een witte aanslag/flakes. Als je laagtemperatuur stookt, heb je daar significant meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Valorian schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:34:
[...]
Ik vind het inderdaad niet raar om iets te onderhouden, maar wel raar dat een apparaat van 1000 euro nieuwwaarde vanaf jaar 1 al 100+ euro per jaar aan onderhoudskosten vraagt. Als je een nieuwe auto koopt van 15K betaal je in de eerste 5 jaar toch ook geen 1500 euro per jaar aan onderhoud?
Aan de andere kant; stel je rijdt 400.000 km met een auto met gemiddeld 50 km/h (klinkt traag, maar is best realistisch), dan gebruik je de auto in totaal zo'n 8000 uur en kost 15k€. Na die 400.000 km is het acceptabel dat je zo'n beetje alles hebt vervangen of versleten is.

Een CV ketel kan je (afhankelijk van de gebruiker uiteraard) zegmaar tussen de paar honderd en 4000 uur per jaar gebruiken. Die heeft pas na 2 jaar eens onderhoud nodig, en dat allemaal voor maar 1k€!
Valorian schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:34:
[...]
Desalniettemin werkt dit forum voor mij wel als reminder om dat ding eens schoon te laten maken.
Zo ook hier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:22
Nefit turbo van mijn opa heeft >30 jaar gewerkt zonder onderhoud. Daarna is het boilervat van dito leeftijd wat niet eens bij de ketel hoort (dit model had nog geen apart sanitair warm water circuit) gescheurd met wat water lekkage tot gevolg. Toen heeft ie maar een nieuwe ketel ophangen. 8)7

Ik zou dit niet aanraden trouwens, maar gewoon CO melder + brandmelder ophangen en om de 2 jaar een lokaal betrouwbaar bedrijf een onderhoudsbeurtje laten doen waarbij je ook ziet dat ze wat doen. Als je het een keer een jaartje vergeet... who cares. Onderhouds contract is gewoon geldklopperij en toegeven aan FUD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er zit nog een ander aspect aan een onderhoudscontract op je cv ketel (bij ons tenminste wel).

Naast het 2 jaarlijks onderhoud; de vaste prik van schoonmaken, eventueel wat afstellen en zaken als branderpakking vervangen. Het feit dat je 24/7/365 kunt bellen in het geval van een storing en je in ieder geval dezelfde dag nog geholpen wordt.

Nu, op dit moment, vind ik dat niet zo belangrijk. Maar op een koude januari dag, met -10 graden en noordwesten stormwind is het toch wel prettig om te weten dat je snel geholpen wordt, mocht je verwarming/warmwater voorziening uitvallen...

De laatste ketelvervanging hebben we laten uitvoeren door een lokaal bedrijf. Die technisch goed onderlegd was en ook goed wilde meedenken met het inregelen van een zonneboiler i.c.m. met de cv-combi. Zodat goed gebruik gemaakt werd van voorverwarmd water wat het ww circuit inging.
Terwijl 2 landelijke ketens daar geen zin in hadden of niet eens de moeite wilde nemen.

Die lokale ondernemer zei wel dat hij nooit de 24/7 service kon verlenen in het geval van acute storingen op onverwachte momenten. Gewoon omdat hij daar de resources niet voor heeft. En deed zelf de suggestie om daar een afspraak met een landelijke keten voor te maken.
(wij maken gebruik van de kortingsregeling via VEH in samenwerking met Feenstra. Helaas is die regeling inmiddels niet meer nieuw af te sluiten)

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 03-08-2019 09:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Yoerib schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:48:
[...]

Ongeacht afstelling, de vervuiling komt hoofdzakelijk door corrosie van de wisselaar dankzij het zure condensaat van de verbranding, dat zie je als een witte aanslag/flakes. Als je laagtemperatuur stookt, heb je daar significant meer last van.
Met verkeerde afstelling kan je in 2 dagen meer zooi in je ketel krijgen dan een jaar stoken op laaglast met correcte afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:07:
Er zit nog een ander aspect aan een onderhoudscontract op je cv ketel (bij ons tenminste wel).

Naast het 2 jaarlijks onderhoud; de vaste prik van schoonmaken, eventueel wat afstellen en zaken als branderpakking vervangen. Het feit dat je 24/7/365 kunt bellen in het geval van een storing en je in ieder geval dezelfde dag nog geholpen wordt.

Nu, op dit moment, vind ik dat niet zo belangrijk. Maar op een koude januari dag, met -10 graden en noordwesten stormwind is het toch wel prettig om te weten dat je snel geholpen wordt, mocht je verwarming/warmwater voorziening uitvallen...
Tja, ik zet dan een electrisch kacheltje neer voor de verwarming en warm water maak ik dan wel met de waterkoker. Zo kan ik het makkelijk uitzingen tot mijn monteur tijd heeft. Hij zal het misschien niet in 24uur kunnen maar wel altijd binnen een paar dagen bij een noodgeval. Zelfstandigen dien meestal niet zo moeilijk over een uurtje of wat meer in de week werken zo af en toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
_JGC_ schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Met verkeerde afstelling kan je in 2 dagen meer zooi in je ketel krijgen dan een jaar stoken op laaglast met correcte afstelling.
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op de zooi die hier 2 dagen na schoonmaken uit de ketel kwam toen ze het gasblok kwamen vervangen.
Pagina: 1 2 Laatste