Privacy waarborging van data bij garantie externe hdd

Pagina: 1
Acties:

• twizz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-10-2025
Mijn Seagate expansion externe hardeschijf komt niet meer tevoorschijn in Windows. Hij maakt ook een geluidje. Na googlen ben ik erachter gekomen dat hij gewoon defect is. Erg vervelend maar opzich geen punt want ik heb nog garantie.

Ik heb wel de schijf bijna vol zitten met mijn persoonlijke data. Bronbestanden waarvan ik niet wil dat anderen daar toegang tot kunnen hebben. Dit is een backup hardeschijf dus het is niet erg dat de data permanent kwijt is.

Als ik mijn hdd inlever bij de winkel voor de garantie, dan krijg ik waarschijnlijk een nieuwe. Maar wat wordt gedaan met de data op de oude hdd? Ik neem aan dat Seagate of misschien zelfs de winkel zelf eerst controleert of de hdd het doet en dus ook kan zien wat erop staat. Ik denk dat de kans groot is dat de hdd makkelijk (door ervaren mensen) gemaakt kan worden door het te openen. Stel hij doet het opeens, dan hebben meerdere partijen toegang tot de data die erop staat. Ik zou liever zeker willen weten dat er geen toegang meer is tot de data.

Wat zou ik het beste kunnen doen?

[ Voor 5% gewijzigd door twizz op 11-02-2018 18:11 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Openschroeven en aansluiten via sata. Als dat werkt, hoef je alleen een nieuwe behuizing te vragen. Als ze daar niet aan doen, maak je een backup, wis je alles grondig, en stuur je hem terug (als je geen ruimte hebt voor een backup vraag je om een nieuwe externe schijf, kopieer je alles daarheen, maak je deze leeg, en stuur je hem samen met de oude behuizing terug). Als dat niet werkt, is de kans klein dat je privédata teruggehaald gaat worden.

• twizz
GlowMouse schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:13:
Openschroeven en aansluiten via sata. Als dat werkt, hoef je alleen een nieuwe behuizing te vragen. Als ze daar niet aan doen, maak je een backup, wis je alles grondig, en stuur je hem terug (als je geen ruimte hebt voor een backup vraag je om een nieuwe externe schijf, kopieer je alles daarheen, maak je deze leeg, en stuur je hem samen met de oude behuizing terug). Als dat niet werkt, is de kans klein dat je privédata teruggehaald gaat worden.
Het openen van de hardeschijf zal ervoor zorgen dat ik geen beroep kan doen op de garantie
En als het goed is werkt dit alleen als het ligt aan de aansluiting die stuk zou zijn. Kans is ook groot dat dat niet het geval is.

• GlowMouse
  • Niet online
twizz schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:18:
[...]

Het openen van de hardeschijf zal ervoor zorgen dat ik geen beroep kan doen op de garantie
Onzin.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:53

Blokker_1999

Full steam ahead

En hoe kom je bij die wijsheid? Als hij de behuizing openmaakt kan de verkoper claimen dat de schade is ontstaan doordat hij onvoorzichtig met het goed is omgesprongen en geprobeerd heeft om er zelf aanpassingen aan te doen.

Als je zeker wil zijn dat die data niet in verkeerde handen valt is er vrees ik maar 1 oplossing: geen garantie claimen en dit als leergeld betalen. In de toekomst je backupschijf van encryptie voorzien, dan maakt het niet uit wie de schijf in handen krijgt. Zonder sleutel kan je er niets mee.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• twizz
Blokker_1999 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:22:
[...]

En hoe kom je bij die wijsheid? Als hij de behuizing openmaakt kan de verkoper claimen dat de schade is ontstaan doordat hij onvoorzichtig met het goed is omgesprongen en geprobeerd heeft om er zelf aanpassingen aan te doen.

Als je zeker wil zijn dat die data niet in verkeerde handen valt is er vrees ik maar 1 oplossing: geen garantie claimen en dit als leergeld betalen. In de toekomst je backupschijf van encryptie voorzien, dan maakt het niet uit wie de schijf in handen krijgt. Zonder sleutel kan je er niets mee.
Als ik deze weg in ga kan ik de hdd net zo goed wel openen en proberen zelf te maken.

Ik hoop alleen dat er een andere oplossing is.

• GlowMouse
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:22:
[...]

Je moet onderscheid maken tussen recht hebben en recht krijgen. Ik wees erop welk recht je hebt, en jij geeft slechts aan dat het moeilijk kan zijn om dat recht te krijgen. Het helpt om veel foto's te maken waaruit blijkt dat de schijf niet eerder is geopend.
Het is uiteindelijk de taak van de verkoper om jou zonder overlast een werkende schijf te leveren zonder al te veel overlast, dus je kunt eisen dat hij aangeeft hoe je privacy wordt gewaarborgd. Als hij dat niet kan aangeven, en hij geeft aan dat je de schijf niet zelf mag openen, kun je 'het' bijna niet 'verliezen' als je de schijf vervolgens zelf openmaakt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andere insteek; het is voor Seagate, WDC en anderen ondoenlijk om elke defecte disk te controleren / repareren dus er is een aanzienlijk grote kans dat jouw defecte disk (met mogelijk data) rechtstreeks de shredder in gaat.

Maar ik snap het topic wel; schijf-fabrikanten lijken hierover weinig te hebben opgenomen in de garantie-voorwaarden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• GlowMouse
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:14:
Maar ik snap het topic wel; schijf-fabrikanten lijken hierover weinig te hebben opgenomen in de garantie-voorwaarden.
Het is in Nederland dan ook de verkoper bij wie je aan kunt kloppen voor een oplossing op maat.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Voor de volgende keer, gewoon je data versleuteld op de externe harddisk zetten. Met bijvoorbeeld veracrypt (https://www.veracrypt.fr/en/Home.html) of bitlocker. ook als je de harddisk kwijt raakt een fijn idee.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wait wut wut wut?

Het openen van een hardeschijf zal bijna per definitie de schijf onbruikbaar maken tenzij je dat in een cleanroom doet. En daarmee zal dus ook je garantie vervallen. Onzin? Echt?

Edit: Oh; jij bedoelt de externe behuizing :X Hoe lost dat iets op als TS zegt dat de HDD tikt?

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 12-02-2018 00:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• GlowMouse
  • Niet online
RobIII schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:44:
[...]

Edit: Oh; jij bedoelt de externe behuizing :X Hoe lost dat iets op als TS zegt dat de HDD tikt?
Het ligt er een beetje aan wat voor geluidje het is. Als het één van de geluidjes is op http://datacent.com/hard_drive_sounds.php dan hoef je niet zo bang te zijn dat de data opeens weer leesbaar wordt. Maar misschien komt het geluid wel van een harddisk die telkens opnieuw opspint door een defecte controller.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

HD komt binnen bij fabrikant. En daar is je data gewoon weg. Want wat ze als eerste doen is..... leeg maken.

Sterker nog, je kan geen verzoek doen tot bewaren van de data.

Waar kan het fout gaan? Bij de winkel waar je je garantie gaat claimen, dat die zelf de boel open maken. Maar wees gerust, dat kost meer dan standaard garantie afhandelen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
twizz schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:04:
Ik heb wel de schijf bijna vol zitten met mijn persoonlijke data. Bronbestanden waarvan ik niet wil dat anderen daar toegang tot kunnen hebben.
Dan moet je hem zelf fysiek vernietigen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
En een dikke magneet er overheen halen ?

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-12-2025

Managelorian

“This is the workflow.”

Zoals Jeroen3 al terecht opmerkt: als je niet wil dat anderen toegang hebben tot je bronbestanden moet je de schijf niet wegbrengen. Moeilijker dan dat is het niet. Aangezien je de data toch al ergens anders hebt staan, is de maximale schade die je lijdt de marktwaarde van de schijf; in veel gevallen niet meer dan EUR100-EUR200. Aan jou om te bepalen of de marktwaarde van de schijf het jou waard is om het risico op verspreiding van je data te nemen (waarbij dit risico m.i. erg klein is).

Overigens had je schijf ook uit je huis/kantoor gestolen kunnen worden. Encryptie is bij gevoelige data dus wel een goed idee.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

Yucon

*broem*

absrnd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:45:
Klinkt wel als een heel pragmatische oplossing :D

Verwijderd

Ik heb geen idee wat jij voor magneten in huis hebt, maar als je denkt dat je er met een simpel magneetje met een doorsnee van 2 cm bent dan moet ik je teleurstellen. Je moet wel een echt serieuze magneet hebben.

Ontopic:
In principe kijkt de fabrikant niet naar de data. Ik heb zelf in de 2de hands en afvoer van defecte materialen gezeten en daar ging alles in bulk in beveiligde omgevingen door de wipe en/of schredder.

Als het echt zo belangrijk voor je is, dan zou ik geen garantie claimen maar zelf de schijf vernietigen. Dan zit je 100% veilig.

En in de toekomst zoals al aangegeven een encryptie gebruiken.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
twizz schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:04:
Mijn Seagate expansion externe hardeschijf komt niet meer tevoorschijn in Windows. Hij maakt ook een geluidje. Na googlen ben ik erachter gekomen dat hij gewoon defect is.
Is dat zo?
Zie je de schijf nog verschijnen in Schijfbeheer?
Als hij daar wel verschijnt, is er iets mis met je bestandssysteem en kan je óók de SMART-gegevens uitlezen (dus geen tests draaien) met Cristaldiskinfo en hier plaatsen.
In dat geval is waarschijnlijk je hele vraag m.b.t. data bij inleveren schijf academishc geworden.

Dus: verschijnt je Expansion wel of niet in Schijfbeheer na aansluiten?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07

Theo

moederbord

Kan de winkel je hierbij helpen of adviseren? Je zal zeker niet de eerste of enige zijn die hiermee te maken heeft.

7400 Wp op het dak

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Om nou speciaal een hele sterke magneet te kopen voor dit doel gaat misschien een beetje ver. Je zult hem ook erg vaak moeten omdraaien om effectief de disk te wissen. En je hebt best een krachtige magneet nodig. Hier hebben ze degaussers voor uitgevonden.

Het is makkelijker om hem even in de bankschroef te zetten en er met metaalboor 10mm drie gaten in te boren.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-02-2018 10:08 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Garantie claimen met drie gaten in je HDD is weer wat lastiger.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zo'n magneet hebben weinig mensen in huis op hun koelkast plakken :X Vergeet dat maar rustig.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 12-02-2018 11:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:59
Is dit zo'n schijf die alleen stroom van de USB poort krijgt? Krijgt hij wel "genoeg" stroom? Ik heb namelijk zo'n schijf en als er teveel andere rommel aangesloten is dan spint hij soms niet op, wordt niet herkend en maakt een herhalend tikkend geluid.

Sluit je hem dan op een andere poort aan is het probleem weer weg.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het kan zijn met Seagate of WD dat ze de sata aansluiting eraf hebben gesloopt en een USB connector direct op de printplaat hebben gesoldeerd. Je kan natuurlijk voelen als de schijf nog spint en je hoort de "normale" opstartgeluiden, dus het ratelen etc om toch de gok te nemen om de schijf uit te bouwen (zo netjes mogelijk maar vaak gaat het niet omdat alles is vastgeklikt dus neem een creditcard of iets hards plastic) en je tijd en bouw hem uit. Mocht dat niet zo zijn, dan zal je moeten kiezen voor opsturen of de schijf vernietigen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002

macnerd

No Apples please :-)

(jarig!)
Is de schijf alleen niet meer te zien in de Verkenner? Of ook niet in Disk Management?
Het kan ook zijn dat er een andere 'drive' de letter opeist die voor deze schijf staat ingesteld.

MacNerd

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07

Theo

moederbord

Als je zekerheid wil dat je schijf niet meer uitgelezen kan worden blaas 'm dan op. (serieus bedoeld)

Is het een schijf die enkel 5V nodig heeft? (2.5"schijf) Zet dan op de 5V power pin eens 12 volt (USB pin 1 is +, pin 4 is -) . Elektronica en wellicht ook de HD internals (arm motor, spinner motor en aansturing daarvan) zijn dan echt stuk. Is het een schijf die een adapter nodig heeft (3.5" schijf), zet dan op het 12V pinnetje van je behuizing eens een spanning van 24 volt of meer. Levert je adapter ook 5 volt naast de 5volt? Zet hier dan gewoon 5 volt op.

Zet de spanning op de behuizing voor 5 minuten, of totdat je rook ziet. de HD is dan iig niet benaderbaar meer en fysiek stuk, zonder dat je zelf de HD behuizing hebt geopend..

7400 Wp op het dak

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Even contact opnemen, toestemming vragen hem enkele keren te doorboren voor het inleveren. Dit word in ons bedrijfsleven bij het vervangen van hd's ook gedaan.

Verwijderd

Theo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:34:
Als je zekerheid wil dat je schijf niet meer uitgelezen kan worden blaas 'm dan op. (serieus bedoeld)

Is het een schijf die enkel 5V nodig heeft? (2.5"schijf) Zet dan op de 5V power pin eens 12 volt (USB pin 1 is +, pin 4 is -) . Elektronica en wellicht ook de HD internals (arm motor, spinner motor en aansturing daarvan) zijn dan echt stuk. Is het een schijf die een adapter nodig heeft (3.5" schijf), zet dan op het 12V pinnetje van je behuizing eens een spanning van 24 volt of meer. Levert je adapter ook 5 volt naast de 5volt? Zet hier dan gewoon 5 volt op.

Zet de spanning op de behuizing voor 5 minuten, of totdat je rook ziet. de HD is dan iig niet benaderbaar meer en fysiek stuk, zonder dat je zelf de HD behuizing hebt geopend..
Wat een oerdom advies.

Ten eerste is het gevaarlijk om met elektriciteit te spelen. Ten tweede kan je op deze manier je hele huis in de brand steken met je "totdat je rook ziet".

En last but not least, het heeft geen zin. De platters blijven prima in orde en kunnen door elke jan doedel met enige kennis van zaken zo uitgelezen worden.

• twizz
Renault schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:03:
[...]

Is dat zo?
Zie je de schijf nog verschijnen in Schijfbeheer?
Als hij daar wel verschijnt, is er iets mis met je bestandssysteem en kan je óók de SMART-gegevens uitlezen (dus geen tests draaien) met Cristaldiskinfo en hier plaatsen.
In dat geval is waarschijnlijk je hele vraag m.b.t. data bij inleveren schijf academishc geworden.

Dus: verschijnt je Expansion wel of niet in Schijfbeheer na aansluiten?
Nee in schijfbeheer (en Cristaldiskinfo) verschijnt de expansion ook niet
In apparaatbeheer wel trouwens.
CrystalViriS schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:15:
Is dit zo'n schijf die alleen stroom van de USB poort krijgt? Krijgt hij wel "genoeg" stroom? Ik heb namelijk zo'n schijf en als er teveel andere rommel aangesloten is dan spint hij soms niet op, wordt niet herkend en maakt een herhalend tikkend geluid.

Sluit je hem dan op een andere poort aan is het probleem weer weg.
Ja, dat klopt. Ik heb meerdere van deze externe hdd's dus ik kan wel uitsluiten dat het ligt aan de USB poort of misschien de kabel zelf bijvoorbeeld. De andere doen het wel gewoon en ik gebruik dezelfde USB poort.
Theo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:24:
Kan de winkel je hierbij helpen of adviseren? Je zal zeker niet de eerste of enige zijn die hiermee te maken heeft.
Ik ga het wel proberen, even kijken wat ze zeggen. Ik zal de reactie hier posten.
macnerd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:18:
Is de schijf alleen niet meer te zien in de Verkenner? Of ook niet in Disk Management?
Het kan ook zijn dat er een andere 'drive' de letter opeist die voor deze schijf staat ingesteld.
Ook in Disk Management niet helaas. Ik hoor trouwens wel het windows-usb-aangesloten geluidje als ik 'm aansluit.
T-Forever schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:22:
Even contact opnemen, toestemming vragen hem enkele keren te doorboren voor het inleveren. Dit word in ons bedrijfsleven bij het vervangen van hd's ook gedaan.
Ik zal dit proberen direct bij Seagate dan. Want de kans is erg klein dat de winkel hierop ja zegt schat ik in.

Als ik geen gebruik ga maken van de garantie en voor die weg ga dan probeer ik dit:
Seagate HDD werkt niet meer

Verwijderd

Steek 'm anders enkele seconden in de microgolfoven? Ff lekker bakken voordat je hem inlevert?
Ik kan me niet inbeelden dat ie erna nog deftig zou gaan werken.

Of je hiermee de warranty al dan niet void weet ik wel niet :+

Verwijderd

Nog een update TS?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:26:
[...]
Ten eerste is het gevaarlijk om met elektriciteit te spelen. Ten tweede kan je op deze manier je hele huis in de brand steken met je "totdat je rook ziet".
Overdrijven is ook een vak
En last but not least, het heeft geen zin. De platters blijven prima in orde en kunnen door elke jan doedel met enige kennis van zaken zo uitgelezen worden.
Dat is idd wel waar.
Pagina: 1