Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 15:13
Mijn vraag
Mijn HDD van Seagate werkt niet meer. Hij maakt een bliepend geluid en knippert. HELP!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Seagate SRD00F1 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere kabel, voeding op stroomnet, andere kabel

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via _Dune_ op 08-11-2016 22:45)

• StefvE
Ik heb de HDD open gekregen. En zoals ik had verwacht zat de actuator (de arm om te lezen/schrijven) op de disk. Wat ik heb gedaan: Zet de schroevendraaier op de disk, draai hem counterclockwise en schuif voorzichtig de actuator naar buiten zodat hij om zijn idle plek valt. (Er zat trouwens een klein stofje op de disk maar die moet je dan laten zitten en die gaat vanzelf tijdens de spin in het filter!) Daarna weer in elkaar gezet (Belangrijk. Kan HDD slopen ivm airflow). Aangesloten op laptop en werkt weer als nieuw.

Bedankt voor alle hulp! Hiermee 700 euro bespaart :P ! Nu snel een nieuwe HDD kopen en kopiëren maar!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Voor wie er nog een schroevendraaier nodig heeft voor de HDD:
€5,99 (mooi prijsje!!!)
https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021412848

T6 werkte voor mij!
_Dune_ schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:38:
Als je onprofessioneel de harde schijf gaat openen, dan kun je practice met 100% zekerheid zeggen dat je de data kwijt bent of je wilt nog veel meer uit gaan geven om een professional het te laten doen.

Wanneer je een harde schijf wilt openen ben je een cleanroom nodig.

Het filmpje is nep of de persoon heeft wel heel veel geluk gehad.
Ik denk veel geluk!
Toch wel oOo :Y :$

[ Voor 22% gewijzigd door StefvE op 04-11-2016 23:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke disk hebben we 't over? Inter of extern?
In geval van een externe disk, sluit 'm eens intern aan.
Wordt je disk gezien in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
Zoals je aan de categorie ziet is het een externe HDD. Als ik naar apparaatbeheer gaat wordt er een MASSSTORAGE weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:25:
Zoals je aan de categorie ziet is het een externe HDD. Als ik naar apparaatbeheer gaat wordt er een MASSSTORAGE weergeven.
Geef even aan welke het nou precies is. 2.5" of 3.5" maakt nogal een verschil. Dus geef het exacte type eens.

Aan SRD00Fv 1TB hebben we niets want zelfs Google geeft daar 0 hits op.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 02-11-2016 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Topictitel veranderd in iets dat ook daadwerkelijk de lading dekt :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
PilatuS schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:28:
[...]

Geef even aan welke het nou precies is. 2.5" of 3.5" maakt nogal een verschil. Dus geef het exacte type eens.

Aan SRD00Fv 1TB hebben we niets want zelfs Google geeft daar 0 hits op.
Thanks^

Hij is 2.5"

Sorry, het is de SRD00F1

De HDD:
productreview: Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart review door Eegee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je kan even opzoeken of deze schijf direct naar USB gaat of dat er een verloopje van USB naar SATA in zit. Als het naar SATA gaat kan het nuttig zijn om de schijf los te proberen zonder de USB controller. Als ie direct naar USB gaat hoop ik voor je dat er weinig belangrijks op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
PilatuS schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:52:
Je kan even opzoeken of deze schijf direct naar USB gaat of dat er een verloopje van USB naar SATA in zit. Als het naar SATA gaat kan het nuttig zijn om de schijf los te proberen zonder de USB controller. Als ie direct naar USB gaat hoop ik voor je dat er weinig belangrijks op staat.
Er staat veel belangrijke informatie op (vakantie video's, programma's, games). Ik heb op internet opgezocht en er zit een verloop stuk in van female USB 3.0 naar male SATA. Het punt is alleen, hoe krijg ik dit open. Het zit potdicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:59:
[...]

Er staat veel belangrijke informatie op (vakantie video's, programma's, games).
Dan zou ik zelf voor de makkelijke optie gaan. Nieuwe schijf kopen en backup terugzetten.
Ik heb op internet opgezocht en er zit een verloop stuk in van female USB 3.0 naar male SATA. Het punt is alleen, hoe krijg ik dit open. Het zit potdicht!
Die dingen zitten waarschijnlijk vastgeklikt, daarmee krijg je die dingen vrij lastig open. Maar niets dat een beetje grof geweld niet voor elkaar krijgt. Vaak werkt het prima om een platte schroevedraaier tussen de naad te zetten die de 2 helften bij elkaar houdt en gewoon een beetje te wrikken. Dat plastic breekt vanzelf wel een keertje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:59:
[...]
Het punt is alleen, hoe krijg ik dit open. Het zit potdicht!
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
Deze filmpjes heb ik 4x bekeken en nog steeds krijg ik m niet open..
TERW_DAN schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:03:
[...]

Dan zou ik zelf voor de makkelijke optie gaan. Nieuwe schijf kopen en backup terugzetten.

[...]
Moet ik m wel open krijgen... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
:X Ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom zou je die moeite dan nog nemen als ie stuk is ? Gewoon een nieuwe kopen en je backup terug zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
DukeBox schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:18:
[...]

Waarom zou je die moeite dan nog nemen als ie stuk is ? Gewoon een nieuwe kopen en je backup terug zetten.
Welke backup? Waarom zou ik een backup van een externe HDD maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:24:
Eh.. omdat die stuk kan gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
Ik heb hem zojuist open gekregen. De HDD zit vast aan een USB 3.0 connector. Hierdoor kon ik de schrijf testen en ben ik tot de conclusie gekomen dat de schrijf "dood" is. Iemand nog een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:25:
Ik heb hem zojuist open gekregen. De HDD zit vast aan een USB 3.0 connector. Hierdoor kon ik de schrijf testen en ben ik tot de conclusie gekomen dat de schrijf "dood" is. Iemand nog een optie?
Opsturen naar een data recovery bedrijf voor 700 euro of meer. En natuurlijk volgende keer backups maken. Als die 700 euro te duur is houd het wel een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Je zegt dat je data belangrijk is, maar als je er geen backup van hebt, dan is het dus geen belangrijke data.
Alles kan stuk, ook externe disks.
Als het geld mag kosten dan kun je een datarecoverybedrijf inschakelen. Anders zou ik gewoon een nieuwe disk kopen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Tja als die data al zo weinig waard is dat je er geen backup van maakt, waarom er dan nu moeite in steken ;)
Oftewel: is de data belangrijk? > Backup, ongeacht waar, hoe en waarom je het bewaard...

Anyway je opties zijn veel geld steken in professionele hulp voor data recovery of je verlies nemen en morgen maar eens een nieuwe disk EN backupplan te regelen :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
Oke, bedankt voor de tips. Ik heb zojuist mijn laatste hoop gevonden.

De man van de volgende video heeft bijna exact het zelfde geluid uit zijn HDD komen! Ik moet alleen de juiste schroevendraaier vinden om de HDD open te maken!

Video: YouTube: How to fix a broken hard drive Beeping noise or clicking RECOVER GET...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:29:

De man van de volgende video heeft bijna exact het zelfde geluid uit zijn HDD komen! Ik moet alleen de juiste schroevendraaier vinden om de HDD open te maken!

Video: YouTube: How to fix a broken hard drive Beeping noise or clicking RECOVER GET...
Tja heb flinke twijfels of dit gaat helpen, verwacht dat het de drive de genadeklap gaat geven en datarecovery daarna vrijwel onmogelijk wordt dus als je de data nog terug MOET hebben zou ik er niet mee gaan spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je onprofessioneel de harde schijf gaat openen, dan kun je practice met 100% zekerheid zeggen dat je de data kwijt bent of je wilt nog veel meer uit gaan geven om een professional het te laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 02-11-2016 23:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 17:25
stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:29:

Denk je ook aan de stofvrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
Doet de AH Bonus kaart nog eens wonderen.

Hoe kan ik dit het beste doen zonder veel geld kwijt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:42:
Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
stef3009 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:42:
[...]

Doet de AH Bonus kaart nog eens wonderen.

Door een datarecovery bedrijf in te schakelen voor enkele honderden euro's, goedkoper wordt het niet...
Anders kan je er een onderzetter voor je glazen van maken maar veel meer ga je er niet uit krijgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:49
Je bedoelt gesoldeerd of kon je hem aansluiten op de sata connector ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
dylan111111 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:45:
[...]

Je bedoelt gesoldeerd of kon je hem aansluiten op de sata connector ?
pricewatch: Sharkoon QuickPort XT Duo Clone Zwart
:)
Ik bedoel dat er nog een connector van sata naar usb 3 tussen zit. kan de hdd loshalen :)

[ Voor 11% gewijzigd door StefvE op 02-11-2016 23:53 . Reden: Slecht leeswerk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:49
Aha op die manier, kreeg je nog wat te zien dat hij de schijf herkende/detecteerde* ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
dylan111111 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 00:05:
Aha op die manier, kreeg je nog wat te zien dat hij de schijf herkende/detecteerde* ?
Ja, hij detecteerd m wel. Ik heb zo een gevoel dat de kop van de lezer vast zit
YouTube: How to fix a broken hard drive Beeping noise or clicking RECOVER GET...
Dat geluid hoor ik dus ook als ik m in mn dock doe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je data belangrijk is: Schijf niet meer aanzetten, en opsturen naar een recoverybedrijf.
Als je data niet zo belangrijk is: Zelf open maken en kijken of je 'm kan fixen. Wel in een stofvrije ruimte als 't kan. Het lukt vast ook wel zonder, maar de kaans dat er wat fout gaat is gewoon een flink stuk groter. 1 stofje op je leeskop en je hebt meer ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

@stef3009, hopelijk krijg je je data terug.. wat ik niet helemaal begrijp, meestal wordt een externe HDD juist gebruikt voor het maken van een backup (kopie van de data op je pc/laptop). Waardoor heb je de indruk gekregen dat met de data alleen op een externe HDD alles veilig is ?

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 03-11-2016 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:15:
Als je data belangrijk is: Schijf niet meer aanzetten, en opsturen naar een recoverybedrijf.
Als je data niet zo belangrijk is: Zelf open maken en kijken of je 'm kan fixen. Wel in een stofvrije ruimte als 't kan. Het lukt vast ook wel zonder, maar de kaans dat er wat fout gaat is gewoon een flink stuk groter. 1 stofje op je leeskop en je hebt meer ellende.
Even als toevoeging.

Een stofvrije ruimte is bijvoorbeeld de badkamer een half uur nadat er iemand onder de douche geweest is. Het vocht in de lucht haalt heel veel stof uit de lucht waardoor het daar het meest stofvrij is. Verder er voor zorgen dat je de platters niet aanraakt.

Schroef de HDD open. Beweeg de kop zonder de platters aan te raken en dan gelijk weer dicht schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
PilatuS schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:52:
[...]

Even als toevoeging.

Een stofvrije ruimte is bijvoorbeeld de badkamer een half uur nadat er iemand onder de douche geweest is. Het vocht in de lucht haalt heel veel stof uit de lucht waardoor het daar het meest stofvrij is. Verder er voor zorgen dat je de platters niet aanraakt.

Schroef de HDD open. Beweeg de kop zonder de platters aan te raken en dan gelijk weer dicht schroeven.
Erg bedankt. Ik ga geen HDD voor 200+ opsturen. Ik ga zit zeker proberen! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
stef3009 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:31:
[...]

Erg bedankt. Ik ga geen HDD voor 200+ opsturen. Ik ga zit zeker proberen! Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Succes. Laat het maar even weten of het gelukt is of niet. Het zou mooi zijn als het werkt.

Een recovery bij een bedrijf kost je trouwens minimaal 700 euro dus dat is een goede reden of voor een paar tientjes een extra HDD te kopen om zo al je belangrijke data dubbel te hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• StefvE
Ik heb de HDD open gekregen. En zoals ik had verwacht zat de actuator (de arm om te lezen/schrijven) op de disk. Wat ik heb gedaan: Zet de schroevendraaier op de disk, draai hem counterclockwise en schuif voorzichtig de actuator naar buiten zodat hij om zijn idle plek valt. (Er zat trouwens een klein stofje op de disk maar die moet je dan laten zitten en die gaat vanzelf tijdens de spin in het filter!) Daarna weer in elkaar gezet (Belangrijk. Kan HDD slopen ivm airflow). Aangesloten op laptop en werkt weer als nieuw.

Bedankt voor alle hulp! Hiermee 700 euro bespaart :P ! Nu snel een nieuwe HDD kopen en kopiëren maar!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

€5,99 (mooi prijsje!!!)

T6 werkte voor mij!
_Dune_ schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:38:

Ik denk veel geluk!

[ Voor 22% gewijzigd door StefvE op 04-11-2016 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Veel mazzel gehad dus.
stef3009 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:14:
Nu snel een twee nieuwe HDDs kopen en kopiëren maar!
FTFY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 17:25
stef3009 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:14:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

€5,99 (mooi prijsje!!!)

T6 werkte voor mij!

[...]

Ik denk veel geluk!

[...]

Mooi dat het gelukt is. Heb je nog iets gedaan om een stofvrije ruimte te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefvE
pacificocean schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 00:34:
[...]

Mooi dat het gelukt is. Heb je nog iets gedaan om een stofvrije ruimte te krijgen?
Nee, vrij weinig.
Pagina: 1