De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 8 - Het Resultaat | ||
Na deel 7 georganiseerd te hebben wilde ik het jaar direct goed starten met een nieuwe reeks. Deze liep van 01-01-2018 tot 11-02-2018. Zodat we ergens doorheen het jaar nog een reeks of 2 kunnen doen. Word dus vervolgd! Voor nu is hier het resultaat van deel 8! | ||
01. masauri | ||
![]() | ||
"Aangezien ik in november van 2017 net papa geworden was en er niemand het stokje wilde overnemen om een nieuw deel 8 te organiseren tijdens die periode. Had ik het idee opgenomen iets rond mijn zoontje te nemen als startfoto voor deze reeks. Aangezien nieuwjaar net voorbij was zou een mens kunnen stellen dat er iets nieuwjaar gerelateerd zou genomen worden. Hoewel dit in sommige foto's wel het geval zou kunnen zijn. Besloot ik 1 van mijn zoon's eerste kunstwerken te fotograferen. De keren dat het bij zo'n hoopje bleef is op 1 hand te tellen. Voor de rest hangt hij vaker helemaal vol als we hem niet op tijd verschonen voor zijn volgende perspogingen. Het was dus een kwestie van afwachten tot hij weer ging produceren gedurende die dagen." Gear: Sony DSC-RX100, f/8, 1/2000 sec ISO-6400 | ||
02. Warlock | ||
![]() | ||
"Wat een bijzondere foto! Ik moest lang nadenken voor ik een idee had, en toen ik het idee eindelijk had viel ik van de trap. Afijn, met een flink gekneusde rug bleek het maken van een goede foto zo goed als onmogelijk. Mijn originele idee heb ik dus laten varen en heb geïmproviseerd, dus helaas bij deze een foto die ik net zo goed met mijn telefoon had kunnen nemen!" Gemaakt met mijn oude maar vertrouwde Canon 7D, met de Canon 16-35mm f/2.8 l usm mark ii erop. | ||
03. RobbieHifi | ||
![]() | ||
"Ik zag een toilet en lang over lopen dubben, wat hiermee te doen. Iets met porselein, toiletpapier, maar uiteindelijk was de zwart wit omzetting mijn redding. Ook dit heb ik gebruikt, zelfs met een klein beetje porselein. Een sponsor van deze wagen die 6 januari een wedstrijd reed op Zandvoort is namelijk een sanitairbedrijf." Gear: D800 met een 70-200 f2.8. En met Nik Silver Effex Pro bewerkt. | ||
04. Hogader | ||
![]() | ||
"Op voorgaande foto zie ik een machtig mooi exemplaar van een racewagen. Zelf bezit ik zo een wagen zeker niet, nog heb ik de illusie dat ik die ooit ga bezitten. Ik mag het zelf doen met een simpele Kia, maar toch blijf je altijd dromen... Dit zorgde voor onderstaande foto:" Gear: Sony A6300, Samyang 12mm op F2.8, Iso 640 met 1/125 exposure | ||
05. Britta | ||
![]() | ||
"In de vorige foto zag ik: Een Kia: de werkelijkheid die nog niet voldoet aan de droom die uitgebeeld wordt door de miniatuur auto. In mijn foto laat ik mijn miniatuur-champagnefles de droom uitbeelden, in werkelijk zijn er alleen lege glazen. Daarmee is het miniatuur ook de enige werkelijkheid: want de echte glazen zijn leeg. Daarbij heb ik het licht van de koplampen vervangen door de kaarsen in de achtergrond." Gear: Nikon D80 met sigma 18-135 f/2.8, 1/25 @ ISO 400 op 55mm | ||
06. Universal Creations | ||
![]() | ||
"Als inspiratie kreeg ik een behoorlijk duistere foto die mij het gevoel gaf van een relatie waarin het licht al bijna gedoofd was. In de achtergrond was nog kaarslicht, wat toch nog een sprankje hoop gaf. Mijn inzending laat de kaarsjes weer branden..." Gear: Canon 5D Mark II + Canon EX 430 II + Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | ||
07. CasGas | ||
![]() | ||
"Eerlijk gezegd kwam er echt helemaal niks naar boven naar aan leiding van de 3 kaarsjes, ik kon er echt niks op bedenken. Daarom ben ik maar met het aantal gaan werken en daarom 3 stuks mini whiskey's gepakt en erop gezet.. Gear: Canon 5D3 met 100mm 2.8L macro en een beetje fotoshop. | ||
08. Arm1n | ||
![]() | ||
"De overeenkomsten tussen mijn foto en die van CasGas zijn meteen duidelijk: Glazen objecten en wel 3 stuks om precies te zijn. Dit was ook het uitgangspunt waarvan ik vertrok. Een goede reden om de flitser weer een af te stoffen. Echter had ik al snel door niet de donkere setting over te willen nemen maar juist een heel lichte foto te produceren (het is de afgelopen dagen al donker genoeg). Aangezien ik op open glazen gebruikte besloot ik de mogelijkheid te gebruiken om te spelen met de vloeistof en hiermee een extra element toe te voegen, die eventueel door mijn opvolger gebruikt kan worden." Gear: Ik heb een Canon 6D, 70-200 f/4 L lens, en een 430 EXII flitser gebruikt voor de foto. | ||
09. arnold_m | ||
![]() | ||
"De wijn op de foto van Arm1n heeft een donkere keerzijde; hoofdpijn. Vandaar glazen water en paracetamol. In plaats van de glazen heb ik het alphakanaal laten leeglopen." Gear: Nikon D90, Nikkor 50mm f/1,8 op f/6,3, statief en afstandsbediening met infrarood licht. Nabewerkt met Darktable 2.2.1, Hugin Panorama Creator 2016.2.0 en Gimp 2.8.18. | ||
10. Gh0stw4lk3r | ||
![]() | ||
"Ik had na mijn voorganger's mail al vrij snel een idee wat te doen. Dus vandaar dat ik vrij snel al iets door kon sturen. Ik zag in de bij mij aangeleverde foto het thema "kater" dus ik dacht wat kan je nou het beste doen met een kater... Een gebakken ei natuurlijk. De foto symboliseert misschien ook wel de reden waarom degene voor mij aan de pillen zat Gear: Samsung Galaxy s8 in RAW. (normaal fotografeer ik met mijn Nikon d90) lichte vignettering toegepast met photoshop | ||
11. letatcest | ||
![]() | ||
"Het was een lastige opgave, een gebakken ei op een bord met spermatozoïden... Wat doe je daarmee. Mijn eerste ingeving in de richting van deze foto was een vogelbekdier, maar afgezien van plaatjes, had ik geen echte bij de hand. Artis heeft er ook geen, dus wat dan.. Welk dier heeft iets te maken met een ei. Welk dier is een buideldier... en kan... Heb ik niet nog ergens een knuffel van.. Jawel, een baby-marsupilami! Eerst was het een foto zonder ei, maar dat maakt voor de niet-Robbedoes-kenners onder ons niet duidelijk dat het hier om een buideldier gaat dat eieren legt. Zie hier het resultaat. Met darktable de boel een klein beetje extra dramatiek meegegeven. Nog getwijfeld over een pan met teflonlaag, zodat je niet zo'n overbelicht stuk overhoudt, maar deze dramatiek bleek op beeld toch beter." Gear: Canon 6D, plastic-fantastic 50mm objectief, de Canon 1:1.8 MKII | ||
12. Bobcom | ||
![]() | ||
"Ik ontving van @Letatcest een foto van een marsupilami met ei in een koekenpan, close-up op het fornuis. Voor de echte marsupilamiliefhebber uiteraard een gelegenheid om niet te versmaden, ten eerste omdat dit dier bijna niet te verschalken is en ten tweede omdat ook het ei van dit uitzonderlijke zoogdier bijgeleverd werd. Ik heb dus de nodige ingredienten toegevoegd, het vuur aangestoken en de jachtbuit van @Letatcest op een zachte pit gegaard. Tafel een beetje feestelijk gedekt, en mij gezet aan een feestmaal dat zijn gelijke niet kent. Pas toen het te laat was realiseerde ik mij dat ik nog een foto naar aanleiding van dit smulfestijn moest maken. Het enige dat ik dus kan laten zien zijn de schamele restanten van een feestgerecht: "Marsupilami poelé avec son oeuf à la campagne" Gear: Sony A7 met Tamron Adaptall-2 24mm f/2.8 @f/8, 1/100s, iso 100 | ||
13. psyBSD | ||
![]() | ||
"Ik zie een tafel met resten etenswaren nadat er gegeten en gedronken is. Na het eten komt onherroepelijk de afwas. Gelukkig hebben we daar een afwasmachine voor." Gear: 14mm f/4.5, ISO 1600 1/40s Aperature-priority -2.0 stops | ||
14. Barrycade | ||
![]() | ||
"PsyBSB had het bedieningspaneel van een vaatwasser met het programma kopjes geselecteerd in voornamelijk Z/W met een rood ledje. Combinatie van de kleuren, het kopje en de vaatwasser. Deed me meteen aan mijn koffiemachine denken die graag schoongemaakt wilde worden. Toevallig in dezelfde kleurstelling. Dus meteen maar even gaan "Schoonmaken dus" Bewust in Low-tone geschoten omdat de voorganger ook veel vignetting had gebruikt." Gear: D7000 met 16-85 VR op "low-tone" setting. | ||
15. moozzuzz | ||
![]() | ||
"Ik kreeg van BarryCade een foto met wasmiddel en een koffiemachine. Waren we in een Gentse wasbar (http://www.wasbar.be/) of brouwen we tegenwoordig espresso met wasmiddelschuim? Mijn foto probeerde beide concepten te combineren met een kopje soapresso. Een Vlaams speculoosje 'https://www.lotusbakeries.be/nl/producten/speculoos) om het af te werken en de afwasborstel als extra link met de vorige foto. Toeval wil dat we een rode afwasborstel hebben, dus dat gaf een mooie opportuniteit om tot een beperkt kleurenpallet te komen. Helaas geen rood afwasmiddel in huis. Initieel was het de bedoeling nog meer te overdrijven met het schuim maar dat werd wel erg rommelig. Persoonlijk vond ik het leuk om het oor van het kopje in richting van de lijnen van de tafel te zetten, maar wellicht is dat detail niemand opgevallen =^). De chemie-buisjes heb ik van mijn oudstje zoon’s chemie-doos, om het chemische wat te onderstrepen. Hun rode tint is er later bij geGimpt. De foto is met de handgemaakt (zonder statief én weinig licht) maar deze had de beste zeepbel. Belichting van de (gezelligheids)wandlamp(en) en dus eigenlijk 10 stops onvoldoende voor een mooie scherpe ruisloze foto, maar op 800px valt het allemaal wel mee. Volgende keer wil ik toch mijn speedlights uithalen!" Gear: Canon PowerShot G7 X Mark II, 1/30, F/2.8, ISO 800, converted with RawTherapee 5.3, beetje bijgewerkt met GIMP. | ||
16. 4Br0k3n3rr0r | ||
![]() | ||
"Goed, op de vorige foto zag ik sporen van hoe je de dag begint; koffie met iets erbij, de afwas en daarna naar het werk. Ik ben zelf voort gaan breien op dat ritme van de dag. Wat doe je daarna? Je gaat iets voor jezelf doen! Voor mij is dat schrijven, schilderen, tekenen, fotograferen... Dat geeft mij een ultiem geluksgevoel." Gear: Camera: Nikon D80, Lens: Nikon Lens Series E 28mm 2.8, Diafragma: 5.6, Sluitertijd: 1/15, 200 ISO | ||
17. Yonni | ||
![]() | ||
"Een notebook, schrijfgerei en een camera zijn alles wat je nodig hebt voor geluk. Althans, dat zei de vorige foto. Ik kan ze daar deels gelijk in geven. Maar als je er niks mee doet... Dús erop uit en laten zien dat wat je bedacht hebt, dat je durft te proberen en dat je foto's maakt met dat wat je droomde." Gear: Nikon D3200 + 35mm 1.8G | ||
18. Karel V | ||
![]() | ||
"De vorige foto weet mij te verbazen. Als ik beter kijk zie ik dat de fotograaf zichzelf twee keer spiegelt in een soort van driehoeksopstelling. Het tafereel heeft iets huiselijks. Een achtertuin, zou het Yonni zijn vriendin zijn daar achter de spiegel? Verder een lachende fotograaf die er duidelijk zin in heeft, de spiegels en het hart met een boodschap: ‘Dromen durven doen’. Dan denk ik: ‘zou die tekst, zo bewust in de foto gebracht, met de voorgaande foto te maken hebben?’ Ik besluit het hart als belangrijk element over te nemen. Dromen wordt genieten, dat zit in jezelf, of in het glas die de werkelijkheid spiegelt? De dame op de achtergrond is druk bezig met haar mobiel terwijl ze het restaurant uitwandelt." Gear: Gear: Canon 6D, Kitlens 24-105mm, Gitzo GT3542XLS, FML CB 48-FTR. Technische gegevens: ISO-100, f/22, 0,6 sec, 73 mm | ||
19. T.Kreeftmeijer | ||
![]() | ||
"Ik kreeg een foto binnen van een leeg wijnglas. Eerst moest ik even bedenken wat ik ermee moest doen, maar na een tijdje wist ik het: die moest nog gevuld worden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb expres voor de rode wijn gekozen en geen witte vanwege de kleur. Verder wilde ik de beweging van het inschenken vastleggen, dus wie weet waarop de volgende verder gaat?" Gear: Olympus OM-D E-M10 + 40-150 F4-5.6, 49mm F4.2, ISO12800 en 1/2000 seconde sluitertijd. | ||
20. Kwintessens | ||
![]() | ||
"Op de vorige foto wordt een glas wijn ingeschonken. En zeker deze dagen weten we allemaal hoe dat afloopt…" Gear: Leica X Vario, 18mm (28mm equiv), f3.5 (f5,2 equiv), iso 100, 30 sec. | ||
Nawoord | ||
Allereerst iedereen bedankt voor zijn deelname! Jammer van henk's gemiste bijdrage. Anders hadden we een mooi aantal van 21 deelnemers gehaald. Dankzij een laatkomertje is er wel nog een foto toegevoegd, wat een mooi einde markeerd van deze reeks. Het verhaal ziet er voor mij als volgt uit: Een man gaat over zen nek van de kakluier, vlucht weg, drinkt zich te pletter, gaat vreemd, word vader van iets onmenselijks en besluit dat kanabalistisch op te eten. Door de vaatwasser worden alle niet sporen uitgewist dus met wat extra poetswerk lukt dat alsnog. Vrouwlief weet van niet , hij drinkt op de goede afloop en crashed uiteindelijk uitgeput in de zetel neer. Ik dank u allen nogmaals, u was een waardige deelnemer! Op naar de volgende reeks? ![]() |
[ Voor 104% gewijzigd door masauri op 12-02-2018 10:45 . Reden: ninjadafalganvrije fix robbiehifi ]