Welke vloerverwarming? (onderweg naar gasloos)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:25
Onlangs hebben wij een nieuwe woning gekocht en begin april zullen we hier de sleutel van krijgen. Eén van de lang gekoesterde wensen willen we dan ook in vervulling laten gaan en dat is de aanleg van vloerverwarming in de woonkamer/keuken (één ruimte). Het plan is om het in te zetten als hoofdverwarming en alle radiatoren in de woonkamer/keuken weg te halen.

Uiteindelijk (over een aantal jaren) is de wens om volledig gasloos te kunnen wonen. Hiervoor moeten een aantal zaken vervangen worden in de komende jaren waaronder een sfeerhaard op gas en de CV ketel. Voor de sfeerhaard willen we wel een vervanging hebben in de vorm van een (kleine) houtkachel of palletkachel. De vervanging staat echter nog niet op korte termijn gepland.

De CV ketel wordt op dit moment gebruikt voor de radiatoren en de badkamer (douche/bad/wasbak). Naar de keuken gaat geen warm water hier wordt gebruik gemaakt van een Quooker.

Voor de aanleg van de vloerverwarming willen we wel graag met al deze factoren rekening houden zodat er straks geen al te ingrijpende wijzigingen gedaan hoeven te worden. De vraag is alleen wat nu het verstandigste is om te doen met het oog op het gasloos worden. De vragen waar we mee zitten zijn:

1. Is het verstandig om voor water vloerverwarming te gaan of is electrisch verstandiger met het oog op gasloos? Gezien de oppervlakte lijkt me de water variant het beste, maar klopt dit ook? Aan de andere kant zou de keuze voor electrisch betekenen dat we alleen nog een alternatief moeten verzinnen op de warmwatervoorziening in de badkamer en dan is er geen CV ketel meer nodig. De radiatoren in de slaapkamers (die nu eigenlijk nooit aanstaan) kunnen we dan vervangen door infrarood/electrische. Of is het wellicht het beste om voor de water variant te gaan en later een waterpomp aan te schaffen en er op aan te sluiten? Kortom: wat is hier het beste om te doen?

2. Moeten we eventueel ook rekening houden met het aansluiten van de hout-/palletkachel op de CV/vloerverwarming? Of is dat niet de moeite waard?

3. Waar moeten we verder om denken en zijn er (grote) dingen die we nu over het hoofd zien?

Wellicht nog wat nuttige informatie:
- twee-onder-een-kapwoning gebouwd in 2001 en geïsoleerd volgens de eisen van toen
- woonkamer/keuken circa 38m2 (volledige woning ongeveer 120m2, 3 woonlagen waarvan bovenste een zolder waar de CV hangt, totaal +/- 330m3)
- er zijn 9 zonnepanelen aanwezig (specificaties zijn mij niet bekend), deze zijn door de huidige bewoners twee jaar geleden op het dak aangebracht (op het zuiden, maar op dat gedeelte is geen ruimte voor meer panelen)
- huidige CV ketel komt uit 2015
- de radiatoren buiten de woonkamer/keuken staan eigenlijk altijd uit
- (op dit moment) huishouden van drie personen (ooit misschien nog één meer)

Verder is het ons bekend dat (op dit moment) gasloos wonen duurder is dan met gas en dat electriciteit niet beter hoeft te zijn voor het milieu O-)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1. Water. Ook voor gasloos het beste, dat kan je later aan een warmtepomp knopen die voor 1 kWh elektrisch 4 kWh warmte geeft. Veel gunstiger dan elektrische vloerverwarming.
2. Een hout/ palletkachel heeft ook een luchttoevoer nodig, die vaak uit de vloer komt. Ook heeft deze hoge CV temperatuur leidingen. Hier rekening mee houden door een halve vierkante meter vrij te houden van vloerverwarmingsslang om later gaten in de vloer te kunnen boren is wel zo handig :)
De hydraulische koppeling van kachel en CV systeem gaat via een buffervat van honderd(en) liters en is een verhaal apart waar je nog niet teveel over hoeft na te denken.
3. Hoofdverwarming = 10 cm hart-op-hart dus 10 meter slang per m². 100 meter is wel zo'n beetje de groepslengte die je wil.
Edit: en vergeet vloerisolatie niet.

Verder: all-electric is na de aanschaf goedkoper dan met gas hoor ;)
Ook is er dan met de Nederlandse mix minder CO2 uitstoot.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 11-02-2018 15:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-04 09:37
Ik sluit me aan bij bovenstaande.
Elektrische vloerverwarming is niet echt goedkoper in aanschaf en zeker niet goedkoper in gebruik.
10 cm hoh is redelijk standaard tegenwoordig, soms nog wel dichter op elkaar op plaatsen waar veel warmteverlies is te verwachten zoals bij ramen of schuifpui.
Meer meters slang / dichter op elkaar kun je met een lagere temperatuur stoken, wat straks met een warmtepomp nog meer voordeel heeft.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Bedankt voor de reacties. De water variant zal het dus moeten worden.

Wat is een aan te bevelen hoh maat dan wanneer je rekening houdt met de toekomstige wens? Ik kan me voorstellen dat het vanaf een bepaalde hoh maat niet meer rendeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@EngelF
Proton_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:38:
3. Hoofdverwarming = 10 cm hart-op-hart dus 10 meter slang per m². 100 meter is wel zo'n beetje de groepslengte die je wil.
Edit: en vergeet vloerisolatie niet.
;)

Wordt het ingefreesd of wordt de hele vloer vervangen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Die had ik gezien :-), maar Chris_82 gaf aan dat meer slang (is dus een lagere hoh maat) een lagere stooktemperatuur betekend wat weer gunstig is wanneer er een warmtepomp komt, maar wat is dan de ideale maat? Of is dat 10cm?

Het is de bedoeling dat het wordt ingevreesd in de huidige cementdek vloer (tenzij anders aan te raden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-04 09:37
@EngelF afhankelijk of je het zelf gaat maken of laat doen zal er een klein of groot prijsverschil in zitten als je minder dan 10 hoh wilt gaan. 10 is prima, ga in ieder geval niet hoger.

Bij kleinere hoh komt er relatief meer werk en materiaal bij kijken, de warmteafgifte stijgt steeds minder. Kijk bijvoorbeeld eens op http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/.

Kleinere hoh geeft misschien maar 5-10% meer afgifte ten opzichte van relatief hogere meerkosten.
Aan jezelf de vraag of het zich terugverdient in comfort of lagere stookkosten...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Pagina: 1