3D printer filament

Pagina: 1
Acties:
  • 7.813 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lololig
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-04 23:52
Hoi allemaal,

Ik heb hier een 3D printer opgebouwd en er zitten 2 rolletjes filament bij (1.75mm PLA) waarvan er inmiddels 1 op is. Waar kopen jullie filament en waar moet ik op letten, bij sommige shops zie ik zoveel verschillende soorten staan, allemaal PLA maar met andere naampjes, zijn die dan echt zo anders? Verder wil ik ook dat het nog een beetje betaalbaar blijft.

Dus opzoek naar betaalbaar PLA (of iets wat hetzelfde print) van 1.75 mm en wat ook goed print voor de volgende toepassing: van alles en nog wat.

Ik heb een reprap kloon uit China (printen gaat best goed)

Als dit niet het goede stuk van het forum is, waar dan wel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 09:12
Ik haal zelf mijn filament meestal bij 123-3D.nl Daar hebben ze huismerk en Real filament. Ik geef de voorkeur aan Real filament. Bij het huismerk filament heb ik meer last van Stringing.
Huismerk is ongeveer 20€ per kilo
Real is ongeveer 25€ per kilo.

De webshop https://www.filamentenmeer.nl/ heeft ook prima filament voor een zeer schappelijke prijs. Maar omdat ze geen 2.85 mm filament hebben (ze hebben 3mm) bestel ik hier niet zo veel.
De prijs ligt meestal tussen de 18 tot 20€ per kilo.

Zorg ook dat je het filament luchtdicht bewaard. Bijvoorbeeld in een emmertje met deksel en met een zakje silicagel erbij. (Misschien kun je je lokale snackbar vragen of ze wat saus emmers voor je kunnen bewaren).

[ Voor 31% gewijzigd door Sepio op 11-02-2018 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sepio schreef op zondag 11 februari 2018 @ 04:32:
Ik haal zelf mijn filament meestal bij 123-3D.nl
Daar hebben ze huismerk en Real filament. Ik geef de voorkeur aan Real filament. Bij het huismerk filament heb ik meer last van stringing.
Heb je het dan over PLA? Want de PETG van REAL heb ik juist mindere ervaring mee dan met het huismerk (Jupiter-serie) van 123-3d.nl.
De webshop https://www.filamentenmeer.nl/ heeft ook prima filament voor een zeer schappelijke prijs. Maar omdat ze geen 2.85 mm filament hebben (ze hebben 3mm) bestel ik hier niet zo veel.
Is 2.85mm in de volksmond niet gewoon 3mm en dus hetzelfde? Wat ik bedoel is dat als je 3mm bestelt, je 2.85mm krijgt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 09:12
Room42 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 04:37:
[...]
Heb je het dan over PLA, want de PETG van REAL heb ik juist mindere ervaring mee dan met het huismerk (Jupiter-serie) van 123-3d.nl.

[...]

Is 2.85mm in de volksmond niet gewoon 3mm en dus hetzelfde? Wat ik bedoel is dat als je 3mm bestelt, je 2.85mm krijgt.
Inderdaad over PLA. Van PETG zal ik het huismerk eens proberen.

3mm is niet altijd hetzelfde als 2.85mm. Alhoewel men de begrippen inderdaad vaak door elkaar heen gebruikt.
Mijn Ultimaker 2+ heeft 2.85mm nodig. 3mm werkt meestal wel tenzij de toleranties naar boven uitvallen en het meer dan 3.05 wordt. (En dat is vaker het geval bij goedkoop Chinees filament).
https://community.ultimak...89-3mm-vs-285mm-filament/

esun 3mm = 2.9 - 3mm en die werkt prima.
http://makemike.com/media...03D%20Filament-201411.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Sepio op 11-02-2018 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
Zelf bestel ik altijd bij 3D ninja. Met name omdat ze dicht bij mijn werk zitten. Zowel innofill als het “huismerk” is prima te doen. Ik print altijd PLA en andere soorten laat ik achterwege.

https://www.3dninja.nl/nl/filament/

[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 11-02-2018 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:42:
Zelf bestel ik altijd bij 3D ninja. Met name omdat ze dicht bij mijn werk zitten. Zowel innofill als het “huismerk” is prima te doen. Ik print altijd PLA en andere soorten laat ik achterwege.

https://www.3dninja.nl/nl/filament/
Ik heb die shop nog niet aangedurfd vanwege de slechte beoordelingen.

@grote_oever Aah ik heb niet genoeg doorgescrold! Ik heb me laten foppen, ik had niet gezien dat er pas zeven beoordelingen waren.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 11-02-2018 09:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
Room42 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:59:
[...]

Ik heb die shop nog niet aangedurfd vanwege de slechte beoordelingen :/
Ik zie het... zijn ook drie reviews die de totaalscore beïnvloeden. Zelf nooit problemen ondervonden bij hun en heb inmiddels wel veel bij hun besteld. Zelf heb ik het idee dat de mensen achter het bedrijf doorgewinterde 3D printers zijn die spullen verkopen. Misschien sluit dat aan bij de meningen van de reviewers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 21:07
Groot fan van Colorfabb. Nederlands bedrijf. Wel wat duurder dan 123 maar zeer tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwanske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-03-2024
Als je in Belgie woont is Trideus een prima keuze. Ze hebben een merk ICE filament. Die hebben bijna alle soorten filament in hun assortiment. PLA kost rond de 20 euro voor 750G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 22:42
Hier hebben we toch al een heel topic voor met vele tips en een lijstje van verkopers. Deze vraag is al veel vaker gesteld:
OpenSource 3D Printing - Deel 2

Lijkt me onnodig om weer een los topic te hebben, maar goed.

Zelf gebruik ik Real, 123d huismerk en voor het betere spul en meer exclusievere soorten gebruik ik Formfutura.

[ Voor 5% gewijzigd door zynex op 09-07-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Meer topics is inderdaad niet echt nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.