Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:12:
@Morrar en anderen. Ik lees veel in jullie reacties dat het weinig zin heeft IT recruiter te willen zijn als je 0 kennis hebt van de materie. Uiteraard wordt ik hier natuurlijk as we speak wel in getraind. Ik wil en hoef geen expert te worden, maar voor de mensen waar ik naar opzoek ben is dat niet nodig. Wat voor mij veel belangrijker is om te weten welke certificaten er nodig zijn om van mijn kandidaten wel die expert te maken. Dat ik een pad kan uitstippelen voor hun om op de juiste plek uit te komen en kan vertellen wat daarvoor nodig is. Dat is (mijn mening) voor mij nu belangrijker. Dat ik vanuit mijn eigen interesse meer IT kennis wil op doen is een ander verhaal. Maar ik geloof me als ik zeg dat ik op dit moment goed op de hoogte ben van de werkzaamheden van een support engineer en een junior systeem- of netwerkbeheerder. Dit zijn de mensen waar ik me nu op moet focussen.
Training en certificaten klinkt leuk. Op papier. Helaas is dat net wat echt helemaal niets waard is. Het gaat juist om de hands-on ervaring. Wat moet je doen, wat is ervoor nodig in het koppie. Als iemand studeert of werkt in een bepaald veld, weet die zelf wel wat er nodig is aan certificaten. Of wat diegene wilt. Dat is gelijk een valkuil waar je dan in trapt, denken het beter te weten dan iemand die ironisch genoeg meer expertise en ervaring heeft.
Niet welke papiertjes iemand bezit achterhalen maakt een recruiter. Of certificaten kennen. Dat kunnen ze zelf lezen en googlen (en een IT-er die niet kan googlen, moet je vooral niet aannemen). Werkgevers trouwens ook. Gaat juist om degene naar voren te halen die op papier niet door de eerste ronde zou komen, juist omdat ze bijvoorbeeld de verkeerde studie hebben gedaan.
Even schaamteloos iemand erbij gepakt om als voorbeeld te gebruiken, in dit geval creatief copy/paste op basis van @
Morrar wat die kwam als eerste boven

.
2015 - heden: Analist / data scientist
2010 - 2014: Post-doc sociale psychologie
2009 - 2010: Universitair docent sociale psychologie
2005 - 2009: Promovendus sociale psychologie
Jouw echte waarde als recruiter. De echte kracht van dat vak, is als jij degene bent die in 2014/2015 dat contact legt en voorstel van analist/scientist doet. Wanneer het papiertechnisch nergens op slaat.
"Docent psychologie, die stel jij als recruiter nu voor als data scientist, jij gestoorde recruiter

. Teveel gezopen met carnaval dit weekend?"
Dat dan die toekomstige werkgever, omdat ze je vertrouwen en je ze inhoudelijk kunt overtuigen, toch het gesprek aan gaat met de werknemer. En de werknemer je de kans geeft, omdat je inhoudelijk alle zorgen weg kunt nemen. En dan zowaar nog wordt aangenomen ook, want je inschatting cq voorgevoel klopte. Certificaten my ass.
In mijn 8 jaartjes werk nu, heb ik pas 1 zo'n recruiter gezien. Via haar ben ik aangenomen, en ongeveer drie kwart van degene rondom mij ook in de jaren ervoor en erna.
Zij kwam aan met degene vers van school of andere branche. 0 ervaring, geen enkel programma dat wij hebben ooit gebruikt, totaal kansloos in elk opzicht.. maar gaf je ze een willekeurige test konden ze alles lezen en de basis begrijpen. Misschien konden ze de taal nog niet schrijven, maar wel lezen wat er stond tot het punt dat ze begrepen wat het doet.
En dan bleek ineens dat ze als hobby zichzelf al wat hadden geleerd, maar ja zelf studie in vrije tijd is geen papiertje. Of dat een random techneut vanuit studie/stage zaken als matlab/visual basic/acces database dusdanig had gebruikt dat het hele werk en denk niveau er al was - moet je net die studie voldoende inhoudelijk voor kennen. Of programma X kende hij niet, dat het wel erg veel leek op W (wat niet op het CV stond, de voorloper van X - goh wat raar dat het op elkaar lijkt zeg).
Keertje zelfs een met enkel middelbare school afgemaakt als enige papiertje en wat telefoneer werk, nu paar jaar later hoofd van een afdeling bij ander bedrijf.
Gevolg was dat toen zij van bureau wisselde, onze nieuwe collega's voortaan ineens bij een nieuw bureau vandaan kwamen. Ik dwaal af

.
Die basis, echt recruiten, moet je nou net kunnen aanvoelen en vertrouwen op wat niet op papier staat. Je moet daarvoor echt mensen kunnen aanvoelen en inschatten. Op praktisch niveau begrijpen welk werk/denk niveau nodig is en hoe je kunt toetsen wat iemand kent of kan. Kunnen inschatten wat de harde randvoorwaarden zijn die echt beheerst moeten worden. Of diegene de juiste instelling heeft het te willen/kunnen leren wat er nog nodig is. Dat leer je alleen door echt zelf het werk eerst te doen, zodat je weet wat er echt nodig is aan kwaliteiten en competenties.
Dan ben je pas anders bezig als de rest, die enkel bestaande cv's matched aan bestaande functies. IF partial match = True; mail invite; end
Dat wat een echte recruiter maakt tot iemand waar mee gepraat wordt, staat nergens op papier. Wat je namelijk zoekt en bied, is wat de mensen (nog) niet op papier hebben staan omdat ze niet beseffen dat ze het kennen of kunnen of relevant is.
[
Voor 5% gewijzigd door
Xanaroth op 12-02-2018 23:22
]