Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• marnix.moed
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-01-2022
Ik heb de laatste tijd te kampen met scherm overlappende reclame op mijn toestel en vind dat dit verboden zou moeten worden.
Soms vind ik reclame goed te doen, zoals tussen een spelletje door, of tussen Youtube filmpjes door, of zelfs midden in een meestal wat langer filmpje, of op een balkje onderin een app.
Soms vind ik reclame hinderlijk. Zoals het opvullen van mijn Notificatielijst, waar ik eigenlijk alleen relevante info wil zien als gemiste oproepen, ontvangen SMS, Whatsapp e.a. berichten, etc.

Maar de scherm overlappende reclame vind ik ronduit gevaarlijk. Ik gebruik mijn smartphones al sinds het vroege begin (eerste XDA met TomTom software, die nog een externe GPS antenne nodig had) voor navigatie.
Het probleem van deze scherm overlappende reclame, is dat je zicht op de navigatie op willekeurige momenten geheel ontnomen wordt. Dat levert gevaarlijke situaties op, met name wanneer tijdens afslagen je probeert te sturen, blik op de weg te houden, en de reclame weg te klikken om te zien welke rijstrook of afslag je moet nemen. En dan heb ik het nog niet eens over dat het volgens mij officieel zelfs verboden is om tijdens het rijden aan je smartphone te zitten.

Ik snap dat veel bedrijven leunen op reclame, maar vinden jullie ook dat dergelijke scherm overlappende reclame verboden zouden moeten worden? Of tenminste dat ze niet op willekeurige momenten naar voren schieten, maar hooguit voor het opstarten of afsluiten van een app?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
even voor de duidelijkheid.. heb je het over in app reclame? kan me namelijk niet voorstellen dat een navigatie app dat tijdens het rijden doet, en als dat wel het geval is, dan zou ik heel snel betalen of een andere app kiezen. Daarom vermoed ik dat je het over reclame hebt die van een andere bron komt dan de app waar je op dat moment in zit (bv die navigatie app). Dan heb je dus een soort malware te pakken die te pas en te onpas scherm vullende reclame over andere apps heen gooit.

als je dat 2e bedoelt, ja dat zou verboden moeten worden, net zoals vele andere malafide praktijken. Is dit realistich of uitvoerbaar, helaas niet.

Soms is het niet duidelijk waar de ad vandaan komt, de kids hier hebben ook een oud toestel waar ze van alles op zetten en daar zat laatst ook zulke malware op, ik dacht in eerste dat het een specifieke app was, maar toen dezelfde vage ads ook bij Pokemon Go tevoorschijn kwamen was dat voor mij een bevestiging dat het verder en dieper ging dan 1 app.
Nuttige info kan dus zijn, bij welke apps ervaar je dit? mocht je dit bv bij google maps al hebben, dan kan ik je vertellen dat de ad niet daar vandaan komt, gebruik je bv waze, dan denk ik ook niet dat het daar vandaan komt, maar die gebruik ik zelf niet, dsu wellicht kan iemand anders bevestigen of hier wel of geen full screen adds in zitten

[ Voor 35% gewijzigd door Prulleman op 07-02-2018 13:50 ]

Strava

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ik zie dat deze dubbel is met Scherm overlappende reclame

Strava

Dit topic is gesloten.