G10 zonder fitting direct op draad aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:23
Huidige situatie:
3 hele dunnen spotjes waar G4 lampjes in
zitten.

Ik wil naar:
3 spotjes met (GU10) Philips Hue lampen.

Het probleem:
De GU10 Philips Hue spotjes zelf zijn minimaal 90 mm hoog en ik heb maar 65 mm tussen het plafond en de stalen balk. Ook als ik een losse GU10 lamp pak en een losse GU10 fitting zit ik al te hoog volgens mij. Een GU10 lamp is zelf al 57 mm hoog namelijk.

De vraag:
Kan ik een GU10 lamp direct aansluiten op de stroom draden? Dus een draad op het ene voetje en het andere draadje op het andere voetje van het lampje solderen..

Beste antwoord (via jdenijs op 06-02-2018 21:31)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Juup schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:22:
Tuurlijk kan dat: 230V, stalen balk, onbeschermde pinnen, wat kan er fout gaan?
Wat is het probleem? Toch een mooie beunhaas deluxe oplossing :?

Tuurlijk gaat het gewoon werken want een fitting is niet meer dan een geïsoleerde houdertje waar de GU10 pinnen in kunnen en contact kunnen maken met 230V.

Persoonlijk vraag ik me eerder af of je het op jouw manier moet willen, iets met (brand) veiligheid?

Gabriël AM5

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Ik snap dat ik uiters voorzichtig moet zijn, en niet te zuinig moet zijn met krimkousjes en isoaltietape.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Juup schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:22:
Wat is het probleem? Toch een mooie beunhaas deluxe oplossing :?

Tuurlijk gaat het gewoon werken want een fitting is niet meer dan een geïsoleerde houdertje waar de GU10 pinnen in kunnen en contact kunnen maken met 230V.

Persoonlijk vraag ik me eerder af of je het op jouw manier moet willen, iets met (brand) veiligheid?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdenijs
Bedankt voor je antwoord en bezorgdheid.
Ik zal er nog eens goed over nadenken. Ook zal ik de proef op som nemen door het eerst te proberen met een goedkoop GU10 lampje. Even kijken in hoeverre ik alles netjes en veilig kan monteren. De resulate incl. foto’s zal hier over een paar dagen posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Ik denk dat je nog iets verder moet denken... Als er ooit wat misgaat, en je krijgt brand, dan ben je zwaar de sjaak, want als dit soort "beun" constructies ontdekt worden (sorry, maar ik kan het moeilijk anders noemen), dan is de kans dat er nog wordt uitbetaald een stuk kleiner.

Doe jezelf (en je buren) aub een lol, en doe dit soort creatieve dingen niet met je netspanning.
Ik zeg dit niet om te zeiken, maar er is wel een reden dat de oplossingen die hier verkocht worden, voorzien moeten zijn van een keurmerk.

Heb je misschien foto's van de situatie? misschien is er wel een andere optie waar je nog niet aan gedacht hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 14:39
jdenijs schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:24:
Ik snap dat ik uiters voorzichtig moet zijn, en niet te zuinig moet zijn met krimkousjes en isoaltietape.
Halogeenlampen en krimpkous?! En netspanning?? Niet aan beginnen, veel te gevaarlijk, zoek gewoon leuke passende LED spots, is ook veel zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
Goed lezen ;) Hij wil Philips Hue lampen gebruiken, dit zijn led spots ;) maar alsnog ben ik het voor de rest met je eens: niet aan beginnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdenijs
Bedankt allemaal! Jullie hebben me overtuigd, ik ga er niet aan beginnen!

Ik zal vanavond wat foto’s maken van de situatie. Wellicht kunnen jullie nog iets anders verzinnen.

Jammer dat Philips hier nog geen oplossing voor heeft in een Hue versie. Al mijn lampen in huis kan ik vervangen behalve deze 3 die toch behoorlijk zichtbaar zijn in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
De situatie:
Spotjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Joa46PAMhNFbeLF9op0LmTHK/thumb.jpg

Spotje

spotje

spotje

Mochten jullie een andere oplossing weten dan hoor ik het graag!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 18:27
Veiligste oplossing lijkt mij om de koof gewoon hoger te maken. Een stuk eronder te bouwen ;)

Dan heb je genoeg ruimte en kan je deze naar eigen wensen aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt de diepte vergroten door een dikke ring op het gat te plaatsen of anders op zoek naar platte spots?
https://www.pretmetled.nl/platte-inbouwspots-led

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 21:32
Gaatje in de balk maken voor draaddoorvoer? Wel even wat zink(spray) op smeren.

Ring op het gat idee van @memphis vind ik ook wel een goede!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Kypo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:18:
Veiligste oplossing lijkt mij om de koof gewoon hoger te maken. Een stuk eronder te bouwen ;)

Dan heb je genoeg ruimte en kan je deze naar eigen wensen aanpassen.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken maar dan zit ik weer met m'n behang dat dan ophoud :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 14:24
Of je gaat voor een opbouw spot, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...u10-wit/9200000032506503/.

Dan kun je het gat eventueel ook nog wat groter maken en deze in de koof verzinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 18:27
jdenijs schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:26:
[...]

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken maar dan zit ik weer met m'n behang dat dan ophoud :-(
Er zijn meerdere oplossingen voor :) Je kan ook gaan kijken naar mooie 'bakjes'. Maak een mooi houten bakje of iets in die richting.

Je hoeft niet per se een hele koof te timmeren. Enkel iets waardoor je spotjes dieper kunnen zijn. Of in ieder geval waardoor je een armatuur er in kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
memphis schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:21:
Je kunt de diepte vergroten door een dikke ring op het gat te plaatsen of anders op zoek naar platte spots?
https://www.pretmetled.nl/platte-inbouwspots-led
Die ringen, zijn die ergens te koop want daar heb ben ik namelijk al opzoek naar gegaan maar kan ze nergens vinden. Anders moet ik ze zelf gaan maken.

Die platte spotjes had ik wel al gevonden maar helaas niet in Philips Hue en dat is juist wat ik wil.
Al mijn lampen in huis ga ik straks vervangen maar voor deze sprotjes heb ik nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Kypo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Er zijn meerdere oplossingen voor :) Je kan ook gaan kijken naar mooie 'bakjes'. Maak een mooi houten bakje of iets in die richting.

Je hoeft niet per se een hele koof te timmeren. Enkel iets waardoor je spotjes dieper kunnen zijn. Of in ieder geval waardoor je een armatuur er in kan verwerken.
Aaa, juist dat is misschien wel een goed idee inderdaad. Ik had eerst in m'n hoofd om over de complete lengte een gips plaat of houten plankje van 4 cm op het bestaande gips te monteren, en daar dan weer nieuwe gaten in te zagen zodat ik wel een montage hoogte heb van minimaal 9 cm. Maar dat kan ik natuurlijk ook doen op alleen de plekken waar de spotjes zitten. Dit dan dezelfde taupe kleur geven als het gips ernaast, dan hoef ik ook niet te kloten met een strookje behang. Thanks voor het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
NeoAtomic schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:28:
Of je gaat voor een opbouw spot, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...u10-wit/9200000032506503/.

Dan kun je het gat eventueel ook nog wat groter maken en deze in de koof verzinken.
Zo bakje kopen is misschien ook wel een goed idee inderdaad. Dan zou ik alleen het bestaande gat maar groter te maken. Ik ga opzoek,bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 10:49
die spotjes van ikea tradfri zijn een stuk korter dan die van Philips en werken ook met de Hue bridge. Misschien kun je daar wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
RensJ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:47:
die spotjes van ikea tradfri zijn een stuk korter dan die van Philips en werken ook met de Hue bridge. Misschien kun je daar wat mee
Bedankt voor de tip, ik ben gelijk gaan zoeken maar een los spotje van ikea tradfri is volgens mij net zo groot als elke normale GU10 lamp zo ook die van Philips Hue los. Het gaat er om dat ik een GU10 lamp met fitting moet vinden die bij elkaar niet hoger zijn dan 60 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 10:49
jdenijs schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ben gelijk gaan zoeken maar een los spotje van ikea tradfri is volgens mij net zo groot als elke normale GU10 lamp zo ook die van Philips Hue los. Het gaat er om dat ik een GU10 lamp met fitting moet vinden die bij elkaar niet hoger zijn dan 60 mm.
ok, meen dat die van Ikea een stuk korter zijn, maar binnen de 6 CM met fitting ga je niet vinden.

Dan dus een nieuw opbouw spotje er op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224406

In een soort gelijke situatie heb ik gebruik gemaakt van metalen verhogings ringen. De ringen maakte ik van blikjes kattenvoer, gewoon met de hand gezaagd, likje radiotor verf er over, niemand die het ziet. Zag eruit alsof het zo hoorde. Maar goed, die armaturen hadden precies de juiste doorsnede dat het paste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Anoniem: 224406 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:53:
In een soort gelijke situatie heb ik gebruik gemaakt van metalen verhogings ringen. De ringen maakte ik van blikjes kattenvoer, gewoon met de hand gezaagd, likje radiotor verf er over, niemand die het ziet. Zag eruit alsof het zo hoorde. Maar goed, die armaturen hadden precies de juiste doorsnede dat het paste...
Kijk van zulke goedkope creatieve oplossingen hou ik nou!! :)
En kat hebben wij niet dus de kinderen krijgen de komende dagen soep met knakworstjes!!
Bedankt voor de tip!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:35
Hue White G10 = 5.5 cm hoog
Hue Color G10 = 7.0 cm hoog

Als je white neemt heb je nog 1 cm voor een fitting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
SniperGuy schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:11:
Hue White G10 = 5.5 cm hoog
Hue Color G10 = 7.0 cm hoog

Als je white neemt heb je nog 1 cm voor een fitting
Aaa. een White versie is dus lager.. Ik zat alleen naar de Color te kijken.
Maar ik ben bang dat ik nergens een fitting ga vinden die 1 cm of dunner is.

Zoiets als dit zal wel een cm of 2 2,5 zijn ben ik bang:
fitting
Ik ga zo eens bij de Horbach en Gamma kijken en meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
jdenijs schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Aaa. een White versie is dus lager.. Ik zat alleen naar de Color te kijken.
Maar ik ben bang dat ik nergens een fitting ga vinden die 1 cm of dunner is.

Zoiets als dit zal wel een cm of 2 2,5 zijn ben ik bang:
[afbeelding]
Ik ga zo eens bij de Horbach en Gamma kijken en meten.
Deze fitting schuift voor een gedeelte nog weer over de lamp zelf dus de totale toegevoegde centimeters zal geen 2\2,5 cm zijn. (afhankelijk of ze de pinnen mee rekenen bij de hoogte van de lamp zelf)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Plaats je lampen horizontaal boven je plafond in een houder en gebruik een spiegel of een prisma om het licht via de (lampgat)opening in het plafond je kamer in te krijgen. Dan is de hoogte dat je nodig hebt boven je plafond niks meer dan de breedte van de lamp, en is de hoogte van de lamp compleet niet relevant meer.

Zelf beunen met tape en soldeerverbindingen op connectoren is anders de reden dat de opstalverzekeringspremie weer landelijk zal stijgen :'(

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Axewi schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Deze fitting schuift voor een gedeelte nog weer over de lamp zelf dus de totale toegevoegde centimeters zal geen 2\2,5 cm zijn. (afhankelijk of ze de pinnen mee rekenen bij de hoogte van de lamp zelf)
Dat is waar ook. niet over nagedacht. 8)7
Dan zou het misschien precies moeten passen :o
Ik ga het vanmiddag gelijk uitproberen!!
Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Theo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:37:
Plaats je lampen horizontaal boven je plafond in een houder en gebruik een spiegel of een prisma om het licht via de (lampgat)opening in het plafond je kamer in te krijgen. Dan is de hoogte dat je nodig hebt boven je plafond niks meer dan de breedte van de lamp, en is de hoogte van de lamp compleet niet relevant meer.

Zelf beunen met tape en soldeerverbindingen op connectoren is anders de reden dat de opstalverzekeringspremie weer landelijk zal stijgen :'(
Wat is dit toch een top forum!! zo veel goede ideeën en adviezen!!
Dat met dat solderen ect. ga ik na alle reacties nu echt niet meer doen.
Ook dit idee ga ik eens uitproberen! bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jdenijs schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:29:
[...]

Die ringen, zijn die ergens te koop want daar heb ben ik namelijk al opzoek naar gegaan maar kan ze nergens vinden. Anders moet ik ze zelf gaan maken.

Die platte spotjes had ik wel al gevonden maar helaas niet in Philips Hue en dat is juist wat ik wil.
Al mijn lampen in huis ga ik straks vervangen maar voor deze sprotjes heb ik nog geen oplossing.
In de wereld van autospeakers zijn er van die ringen om diepe speakers in deuren pas te krijgen. Uiteraard met een gatenzaag en een plank hout kom je ook ver, en als het mooier moet kan een draaibank met een blok kunststof of aluminium ook een oplossing maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 14:55
Wat je ook nog kan doen: spotjes zijwaarts monteren, met een spiegel door het gat laten schijnen en dan het gat afwerken met gefrost plexiglas. Dan ben je met de aanschaf van wat fittingen klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-01 17:53
Gehele opening naar de keuken afwerken met gibolatten (zijn er in diverse breedtes en houtsoorten). Je zou deze dan af kunnen werken in dezelfde kleur als de keuken.
In de bovenlat nieuwe ledspots (3 of meer) monteren en deze aansturen met een Hue-compatible leddriver. Je hoeft dus geen GU10 type spots te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaYoung1!
  • Laatst online: 13-11-2024
INNR spots misschien een oplossing voor je? Gebruik ik in mijn tuin omdat ik daar ook ruimteproblemen had in de tuinspothouders.

Heb je geen kleur, maar wel geel/wit tinten en werkt goed samen met Hue bridge door gebruik Zigbee Lightlink.

https://www.robbshop.nl/gu10-spot-tunable-zigbee-innr

[ Voor 10% gewijzigd door ThaYoung1! op 07-02-2018 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Er zijn volgens mij ook ondiepe spotjes zoals bijvoorbeeld de puck. Hierbij heb je minder diepte nodig.

https://shop.innrlighting.com/nl/shop/41/puck-light

Een andere oplossing is twee latten onder de huidige koof te hangen zodat je meer diepte krijgt. Over de hoek zet je dan een sierlijst of plint

Afbeeldingslocatie: https://rtl.lwcdn.nl/imageScaled/?site=ehet2017&file=1492077713_koof10.jpg&w=1000&h=2000&cropped=0&orientation=undefined

Misschien past dit ook nog wel
https://koofmetlicht.nl/product/koof-sp106/

[ Voor 65% gewijzigd door raymonvdm op 07-02-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Het zit er naar uit dat gaat lukken met een losse GU10 lamp en een losse fitting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/03gP9MpHEPTL7cdx31TQUBvA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pie1w6MiXlxnki3jVMvQmU3D/thumb.jpg

Alle 2

Dus dat moet wel goed komen denk ik.

Wat ik me alleen nog afvroeg. Tussen de spotjes met GU4 lampjes en de schakelaar zit nu omvormer die max 6 volt aan de spotjes doorgeeft. Die fitting kan ik die gewoon direct op de 220V aansluiten dus zonder omvormer toch? Die Philips Hue heeft een ingangs spanning van 220v lees ik net dus ik denk het wel toch?

Die fitting voor een GU10 lamp geeft op de verpakking aan dat het voor hallogeen lampen bedoelt is van max 50watt. Kan ik deze fitting dan wel gebruiken voor een Philips Hue lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky1515
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-03 17:42
Ik heb een setje van 5 inner onder/inbouw lampen gebruikt. Zijn alleen niet afzonderlijk te bedienen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky1515
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-03 17:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
Thanks maar deze spotjes zijn helaas niet te bedienen met Apple HomeKit geven de specificaties aan. En dat is nu juist wat ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darky03
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-05 13:50
Je kan ook met zo'n oplossing werken, dan blijven je huidige lampjes bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 16:33
jdenijs schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:09:
Het zit er naar uit dat gaat lukken met een losse GU10 lamp en een losse fitting.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dus dat moet wel goed komen denk ik.

Wat ik me alleen nog afvroeg. Tussen de spotjes met GU4 lampjes en de schakelaar zit nu omvormer die max 6 volt aan de spotjes doorgeeft. Die fitting kan ik die gewoon direct op de 220V aansluiten dus zonder omvormer toch? Die Philips Hue heeft een ingangs spanning van 220v lees ik net dus ik denk het wel toch?

Die fitting voor een GU10 lamp geeft op de verpakking aan dat het voor hallogeen lampen bedoelt is van max 50watt. Kan ik deze fitting dan wel gebruiken voor een Philips Hue lamp?
GU10 fitting is altijd 230v. Dus deze kan je inderdaad direct op 230v aansluiten zonder tussenkomst van omvormers oid. Mooi dat het toch past! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Veel beter zo, mooie oplossing (y)
Pagina: 1