Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik werk 32 uur per week in loondienst op vaste basis verspreid over vier dagen per week. Daarnaast heb ik sinds medio januari een eenmanszaak. Ik heb een kleine opnamestudio aan huis en werk daarnaast als muzikant, zowel studio als live en ik heb inmiddels per jaar toch minstens vijftien verschillende opdrachtgevers.

Ik heb de eenmanszaak opgericht omdat steeds meer opdrachtgevers een fatsoenlijke factuur willen zien. Heb in het verleden vaker met kwitanties gewerkt maar dat is niet ideaal. Nu vraag ik mij het volgende af. De belastingdienst heeft mij erkend als ondernemer voor de btw, NIET als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat zal waarschijnlijk zo zijn omdat ik naar verwachting geen gigantische bedragen ga omzetten. Dat wil ik ook niet, mijn verdiensten als loonslaaf blijven mijn hoofdinkomen vormen.

Als ondernemer voor de btw mag ik nu wel gebruik maken van fiscale voordelen zoals btw terugvorderen op aankopen etc. Mijn vraag is: hoe ver mag je hier in gaan? Stel ik koop voor 10.000 euro aan spullen (microfoons, gitaren) over een jaar, op naam van mijn zaakje, maar ik schrijf maar facturen voor € 2.000. Ik draai dan dus € 8.000 verlies maar dat vul ik aan met mijn inkomsten uit loondienst.

Komt er een moment waarop de belastingdienst op de stoep staat en zegt: ho eens even, jij hebt al jaren een verlieslijdende onderneming maar zit wel lekker te snoepen van alle fiscale voordelen, daar gaan we mee stoppen en dat gaan we terugdraaien? M.a.w.: kom maar terug met die teruggevorderde btw over je uitgaven? Of "mag" dit gewoon oneindig zo doorgaan?

Alle advies is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als jij kan aantonen dat de aankopen voor je bedrijf zijn is er volgens mij niks aan de hand.
Wel beetje oppassen dat je het natuurlijk niet te gek maakt met de aankoop van luxe producten. Een eenmanszaak heeft geen 6 ipads nodig, of dit moet onderdeel zijn van je verdienmodel, dan is er niks aan de hand.

Dus die 65 inch OLED in je kantoor kan best zakelijk zijn om goede presentaties te geven. En die bank staat er zodat de klanten relaxed kunnen zitten. En dat het kantoor ook direct je woonkamer is, zie je vaker bij een éénmanszaak. O-)

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Let op!
Hebt u een negatief resultaat? En is te verwachten dat dat zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. U hoeft deze inkomsten en kosten dus niet in uw aangifte te vermelden.
https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/

https://www.higherlevel.n...en-548954?start=msg548962

Ik zou er dus eigenlijk mee oppassen en dus je imperium stapsgewijs opbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Misschien is een stapsgewijze invoering dan wel het meest logisch... dus iets van 1000 euro winst vanuit de onderneming overhouden de uitgaven daarop aanpassen. Andere extra uitgaven dan niet binnen het bedrijf meenemen maar gewoon privé aanschaffen. Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Je bent pas net gestart, dus je zou ook prive (bv spaargeld) kunnen inleggen in de zaak, waardoor je je aanschaf kan doen. Niet ongewoon om een eerste jaar investeringen te doen (dus lage winst). Maar dan zou ik wel richten om volgend jaar positief te eindigen.

Je hebt rekening te houden met KIA waarbij je een aftrek hebt van 28% mits investeringen € 2.301 t/m € 56.642 en je afschrijving. Ik weet niet zo snel hoe je 2.000 verkoopomzet kunt omrekenen naar maximale investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:04:
Dus die 65 inch OLED in je kantoor kan best zakelijk zijn om goede presentaties te geven. En die bank staat er zodat de klanten relaxed kunnen zitten. En dat het kantoor ook direct je woonkamer is, zie je vaker bij een éénmanszaak. O-)
In dit specifieke voorbeeld zal de inspecteur bij een controle echt een correctie privé gebruik toepassen. Je mag als een ondernemer een hoop maar jij gaat echt niet in stand houdenda tde 65 inch oled TV alleen gebruikt wordt voor presentaties voor klanten. Zeker niet in je woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:51:
Je hebt rekening te houden met KIA waarbij je een aftrek hebt van 28% mits investeringen € 2.301 t/m € 56.642 en je afschrijving. Ik weet niet zo snel hoe je 2.000 verkoopomzet kunt omrekenen naar maximale investering.
Kan jij mij uitleggen hoe hij de KIA gaat toepassen als hij geen ondernemer is voor de IB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:14

GforceNL

Out of memory....

Die 10.000 zul je hoogstwaarschijnlijk niet in 1 keer af mogen schrijven, maar over meerdere jaren moeten verdelen. Ik kocht eind vorig jaar zakelijk een nieuwe auto, maar die mocht ik niet in zn geheel van de winst afhalen. (helaas haha)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
PolarBear schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:31:
[...]

Kan jij mij uitleggen hoe hij de KIA gaat toepassen als hij geen ondernemer is voor de IB?
Oei! Oops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
GforceNL schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:39:
Die 10.000 zul je hoogstwaarschijnlijk niet in 1 keer af mogen schrijven, maar over meerdere jaren moeten verdelen. Ik kocht eind vorig jaar zakelijk een nieuwe auto, maar die mocht ik niet in zn geheel van de winst afhalen. (helaas haha)
Inderdaad. Als je iets koopt zijn het niet automatisch kosten die je in 1x afboekt maar over 3-5 jaar afschrijft.
Dus voor 10k kopen en 2k per jaar omzetten kan prima. In 5 jaar afschrijven met wat extra kosten is dus 5 jaar een klein verlies. Geen probleem, mooie aftrekpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:14

GforceNL

Out of memory....

Daarnaast moeten het wel spullen zijn waar het zakelijk/ privé gebruik duidelijk te onderscheiden/ te bewijzen is.

Als IT bedrijf gitaren gaan kopen lijkt me dan geen slim idee. OLED scherm als loodgieter ook niet.

In geval van twijfel bij de belastingdienst zul je vrijwel altijd aan het kortste eind trekken en alsnog de btw terug moeten betalen met daarbij een boete.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Er is ook een kleine ondernemersregeling als je onder 1883 euro btw betaald in een jaar.
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allen! Daar heb ik wat aan.

Wat betreft die kleine ondernemersregeling: ik dacht dat dit inhield dat je de BTW die je zelf in rekening brengt op je facturen, niet hoeft te betalen aan de belastingdienst, als het totaal onder de € 1833 blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik zal het navragen, kennis van mij zat in dezelfde situatie (bedrijfje naast zijn werk in 2017) en viel nog net in de kleine ondernemersregeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCV191283
  • Laatst online: 19-09 12:17
Het vervelende aan fiscale vragen is dat bijna alle vragen te beantwoorden zijn met zowel "ja" als "nee" omdat er altijd "mits" of "tenzij" achteraan komt. Dus wil je zekerheid, loop een keer binnen bij een belastingadviseur die jou gericht vragen kan stellen en dan tot een gedegen antwoord kan komen. Maar tot die tijd een klein voorschotje:

Je geeft aan te verwachten ongeveer € 10.000 te investeren en dan ongeveer € 2.000 aan omzet te hebben, waardoor je dus € 8.000 aan negatief inkomen hebt. Die € 10.000 mag je niet in 1 jaar als kosten nemen. Tenzij je anders aan kan tonen, zal je er vanuit moeten gaan dat alles wat je koopt aan bedrijfsmiddelen wat meer dan € 450 kost in een periode van 5 jaar afgeschreven moet worden en een bepaalde restwaarde heeft. Dus uitgaande van jouw bedragen, heb je het eerste jaar € 2000 aan omzet en waarschijnlijk iets minder als € 2.000 aan kosten (ofwel (10.000 -/- restwaarde)/5 jaar). Je aftrekpost aan kosten is nu opeens dus al een winst en geworden....

De vraag is vervolgens of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Je geeft aan dat de Belastingdienst je niet erkend heeft als ondernemer voor de inkomstenbelasting, heb je daar specifiek om gevraagd? Dat is namelijk niet iets wat standaard gebeurd, sterker de meeste ondernemers horen daar nooit iets over, maar zijn toch echt ondernemer voor de inkomstenbelasting. Of je aan de eisen voldoet kan je in grote lijnen terugvinden op Belastingdienst.nl Kijk daar eerst zelf eens rond en overleg dat dan eens met een belastingadviseur. Wat je in elk geval kan zeggen, is dat als je elk jaar verlies gaat maken en je dat ook van te voren al in kan schatten je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en het verlies dus niet aftrekbaar is. Ze financieren in Apeldoorn geen hobby's....

Dan heb je nog wat vragen over BTW, je zit in een lastige branche wat dat betreft. Als ik even snel kijk is het zo dat als je omzet hebt vanuit je studio dat waarschijnlijk belast is met 21%, als je omzet hebt als artiest is de kans groot dat dat 6% is. Ook hier gelden weer "mitsen" en "tenzijen", dus ga alsjeblieft niet op basis van deze anderhalve zin je facturen opstellen.

De kleine ondernemersregeling werkt als volgt: bepaal je het bedrag dat je af moet dragen aan omzetbelasting over een jaar, haal daar vanaf wat je aan omzetbelasting hebt betaald, als het totaalbedrag onder de € 1.345 aan BTW blijft hoef je helemaal niets af te dragen, valt het bedrag tussen de € 1.345 en € 1.883 aan BTW dan zal een steeds groter deel wel afgedragen moeten worden. ALLEEN: als je uit gaat van de bedragen die jij noemt voor het eerste jaar zal je (mits alles in Nederland plaatsvindt) meer omzetbelasting betalen als dat je af te dragen hebt en is de kleine ondernemersregeling voor jou dus niet van toepassing.

Ik zag nog wat "goede" tips over TV's en kantoortjes in woonkamers voorbij komen... Als je gezeik wil, zeker doen, anders zeker niet doen! Een werkruimte is in de IB alleen aftrekbaar als deze als volledig zelfstandige werkruimte dienst kan doen (in de rechtspraak inmiddels onderbouwd met de eisen dat er een eigen toilet en een eigen ingang moet zijn). Ik gok dat je woonkamer hier niet aan voldoet. Een TV die je 2 keer per jaar, tussen de voetbalwedstrijden door, zakelijk gebruikt is ook gewoon privé. Zeker als die in diezelfde woonkamer hangt. Heb je een computerscherm/tv in je studio en gebruik je dat ook echt voor je werk, natuurlijk is dat dan zakelijk, begin voor je zelf gewoon eens simpel met de vraag of je werkgever (als die ook in de branche zou zitten) dit voor je zou kopen, of dat hij hard zou lachen als je er om vraagt. Als je eerlijk antwoord op die vraag geeft ben je meestal een heel eind op weg.

Nog een paar tips als je gaat beginnen:
- Loop eens bij de KvK binnen, hebben interessante bijeenkomsten voor starters.
- Hou je administratie netjes bij, iedereen heeft er een hekel aan, aan jou de keuze om een half uurtje in de week bezig te zijn of om bij het opstellen van de kwartaalaangifte omzetbelasting twee dagen zoet te zijn om al je kwijtgeraakte stukken weer terug te vinden....
- (Ja ik roep het nog een keer:) Ga op zoek naar iemand die er echt verstand van heeft voordat je iets doet, belastingen zijn soms verrekte ingewikkeld, dan is een forum als dit leuk voor simpele vragen, maar niet voor het compleet opzetten van een onderneming.

En dan natuurlijk het belangrijkste: Succes met het opzetten en probeer er (ondanks soms wat fiscaal geneuzel) zoveel mogelijk van te genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt voor de uitvoerige reactie!! Zeer bruikbaar en informatief.

Nog een laatste vraag. Ik koop regelmatig spullen bij Duitse winkels als Thomann en Music Store omdat ze vaak betere prijzen hebben dan bijvoorbeeld Bax-shop. Bevriende muzikanten in een vergelijkbare situatie geven aan dat er geen BTW in rekening wordt gebracht als ze hier wat bestellen.

Ik gebruik dat het dan om een zogenaamde intracommunautaire verwerving (ICW) gaat? Zij trekken die BTW weer af als voorbelasting, als ik het goed heb begrepen.

Enfin, ik ga het er in ieder geval eens met de adviseur over hebben en dan komt het wel goed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
Gaat dan inderdaad om een intracommunautaire verwerving, deze geef je op op de aangifte OB, waarbij je dan de omzetbelasting af moet dragen en gelijk ook weer als voorbelasting op kan geven. Voor jou dus op zich neutraal, alleen je moet het wel even opgeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:55:

Ik heb de eenmanszaak opgericht omdat steeds meer opdrachtgevers een fatsoenlijke factuur willen zien. Heb in het verleden vaker met kwitanties gewerkt maar dat is niet ideaal. Nu vraag ik mij het volgende af. De belastingdienst heeft mij erkend als ondernemer voor de btw, NIET als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat zal waarschijnlijk zo zijn omdat ik naar verwachting geen gigantische bedragen ga omzetten. Dat wil ik ook niet, mijn verdiensten als loonslaaf blijven mijn hoofdinkomen vormen.

Als ondernemer voor de btw mag ik nu wel gebruik maken van fiscale voordelen zoals btw terugvorderen op aankopen etc. Mijn vraag is: hoe ver mag je hier in gaan? Stel ik koop voor 10.000 euro aan spullen (microfoons, gitaren) over een jaar, op naam van mijn zaakje, maar ik schrijf maar facturen voor € 2.000. Ik draai dan dus € 8.000 verlies maar dat vul ik aan met mijn inkomsten uit loondienst.

Komt er een moment waarop de belastingdienst op de stoep staat en zegt: ho eens even, jij hebt al jaren een verlieslijdende onderneming maar zit wel lekker te snoepen van alle fiscale voordelen, daar gaan we mee stoppen en dat gaan we terugdraaien? M.a.w.: kom maar terug met die teruggevorderde btw over je uitgaven? Of "mag" dit gewoon oneindig zo doorgaan?

Alle advies is welkom!
Inkomstenbelasting:

* Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent / wordt:

** Fiscale verliezen uit de onderneming mogen niet worden verrekend met inkomsten uit loondienst. Wel met winsten uit de onderneming in andere jaren. Voor deze verrekening gebruik je de carry-back / carry-forward methodiek.

** Een duurzaam verliesgevende onderneming loopt het risico om op termijn niet meer als onderneming te worden erkend. Het doel van een onderneming is immers om winst te maken. Aanloopverliezen, okee. Tijdelijke verliezen in slechte jaren, okee. Zolang er maar perspectief bestaat op winsten die redelijkerwijs opwegen tegen de eerdere verliezen en die niet marginaal zijn. Is dat perspectief weg, dan is het een hobby en geen onderneming.

* Als je geen ondernemer voor de inkomstebbelasting:

** Je geeft je winst op als Resultaat Overige Werkzaamheden in je aangifte IB. Deze post kan nooit lager zijn dan 0.

Omzetbelasting:

* BTW teruggaaf voor zakelijke uitgaven is natuurlijk mogelijk. Maar ook hier is het winstperspectief wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
DCV191283 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:59:
Gaat dan inderdaad om een intracommunautaire verwerving, deze geef je op op de aangifte OB, waarbij je dan de omzetbelasting af moet dragen en gelijk ook weer als voorbelasting op kan geven. Voor jou dus op zich neutraal, alleen je moet het wel even opgeven....
Nee, het is helemaal niet neutraal! De af te dragen BTW bij een intracommunautaire verwerving mag je niet meerekenen bij de kleineondernemersregeling, dus TS moet per saldo wel degelijk BTW betalen voor dingen die hij buiten Nederland bestelt. Het wordt alleen "neutraal" zodra je genoeg BTW moet afdragen dat de KOR niet meer van toepassing is (maar zodra dat het geval is, kan je de BTW over aankomen in Nederland ook verrekenen).
Het is voor TS absoluut oninteressant om in het buitenland dingen te bestellen in de hoop dat hij daar dan geen BTW over hoeft te betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 07-02-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
Klopt inderdaad, als de KOR gebruikt wordt is het niet neutraal. Conclusie hierboven was alleen al dat de KOR waarschijnlijk niet van toepassing is / niet interessant is omdat de voorheffing waarschijnlijk meer bedraagt als de af te dragen OB, vandaar dat ik uit ga van neutraal. Maar was daarmee inderdaad niet helemaal volledig.

Wat betreft je tweede punt ben ik het helemaal met je eens, zeker aangezien je de BTW op Nederlandse inkopen gewoon terug krijgt is dat geen interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:46

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:55:
Dag mensen,

Ik werk 32 uur per week in loondienst op vaste basis verspreid over vier dagen per week. Daarnaast heb ik sinds medio januari een eenmanszaak. Ik heb een kleine opnamestudio aan huis en werk daarnaast als muzikant, zowel studio als live en ik heb inmiddels per jaar toch minstens vijftien verschillende opdrachtgevers.

Op de site van de Belastingdienst staat een voorbeeld die veel lijkt op jouw situatie:
Voorbeeld

Een cameraman heeft een vaste baan bij een omroep. Daarnaast voert hij nog freelanceopdrachten uit. Hij kan zelf kiezen welke opdrachten hij aanneemt en voor wie hij werkt. Bij opnames volgt hij natuurlijk wel de aanwijzingen van de regisseur op, maar hij heeft alle vrijheid om zelf te bepalen hoe hij zijn werk uitvoert. Voor de freelanceopdrachten vraagt hij een honorarium. Hierover moet hij btw in rekening brengen.

Op basis van de geschetste situatie lijkt het erop dat je voor de BTW als ondernemer zult worden aangemerkt.
Wanneer je de inventaris alleen zakelijk gebruikt en deze afgesloten staat opgeborgen, dan lijkt me dit juist. Echter, wanneer je ook privé toegang hebt tot deze apparatuur dan is de vraag in hoeverre je de voordruk mag genieten. Je gebruikt dan de apparatuur wisselend, zowel zakelijk als privé. (Zie ook: 'keuzevermogen') Mogelijk dat je naar rato van gebruik de voordruk mag nemen. (Stel, bijvoorbeeld: 30% zakelijk, dus ook slechts 30% v/d voordruk terugvorderen) Hierbij zal voor de Belastingdienst als leidraad gelden wat redelijk is.

Alle advies is welkom!
Wanneer je niet zo van onzekerheid houdt, zou je kunnen overwegen om vooroverleg te plegen. Dit houdt in dat je de Belastingdienst schrijft en je situatie uiteen zet. Hierin kun je aangeven hoeveel omzet je de komende tijd verwacht te behalen. De Belastingdienst zal dan hierover een uitspraak doen.

Verder is het altijd goed om advies in te winnen van een fiscalist. (Liefst eentje met de juiste opleiding en de papieren)

offtopic:
Sommige antwoorden in dit topic... :'(

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks mensen. Allemaal zeer nuttige antwoorden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09 16:29
Volgens mij is de KOR alleen van toepassing als je daadwerkelijk btw moet afdragen.
Daarvoor moet 5b lager zijn dan 5a én het verschil moet minder dan 1.883 euro zijn.
Je maakt geen grote omzet.
En je voorbelasting is dus waarschijnlijk zo hoog, da er geen btw is om af te dragen
Daarmee is de KOR dus ook nihil.
En heb je alleen recht op de teruggaven van je omzetbelasting, maar niet op de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Na dik een jaar hoeft dit topic niet meer opgegraven te worden, zeker niet als de oorspronkelijke vraag al beantwoord is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.