Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik zoek een?
Ik zoek vervanging van mijn huidige netwerk apparatuur.

Wat is je budget?
Ongeveer 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kijk op het moment naar Ubiquity

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb op dit moment een mengelmoes van oude routers / access points en dat werkt allemaal ingewikkeld. Veel gehoord over Ubiquity, dus nu eens aan het uitzoeken wat ik nodig heb om mijn huidige setup te vervangen. Die setup is als volgt:
  • Ik heb internet via Ziggo, met modem in Bridge modus
  • Daar (meterkast) hangt een D-Link DR868L aan die het wifi verzorgt op de beneden verdieping.
  • De poorten gebruik ik om bekabeld naar mijn tv/audio installatie te gaan en naar zolder. Ook heb ik in de meterkast een raspberry pi hangen met Domoticz die bekabeld is aangesloten.
  • In het AV kastje heb ik een linksys zonder wifi welke dienst doet als switch voor onder andere receiver, tv, humax, raspberry pi (kodi) en een wd tv live (in gebruik voor netflix).
  • Op zolder staat een linksys router met extra wifi omdat de d-link het niet trekt tot boven.
  • Aan die linksys hangt een synology nas en de omvormer van onze zonnepanelen
Een aantal dingen om rekening mee te houden / wensen:
  • Het liefst zou ik 1 draadloos netwerk willen hebben wat ik overal kan gebruiken zonder te hoeven switchen.
  • Het moet mogelijk zijn om mijn NAS in te stellen als DNS zodat ik bepaalde DNS adressen naar hun lokale adres kan routeren
  • Wat nu bekabeld is hoeft dat niet per se meer te zijn, maar ergens heeft het nog wel steeds mijn voorkeur. Misschien een gevoelskwestie. Er zijn een paar apparaten (synology, omvormer) die geen wifi hebben.
Ik zat zelf te denken aan een combi tussen UAP-AC-LR access points. Om te starten twee stuks (beneden en zolder), aangevuld met drie 4 poorts edge routers (meterkast, zolder, av kast). Had voor de meterkast liever een gecombineerde oplossing gehad (AP en router ineen) maar dat heeft Ubiquity niet voor zover ik kan vinden.

Mijn voornaamste vraag is: mis ik nog iets in deze setup, of is dit zo een goed idee? Alternatieven om te overwegen misschien? Het mag wel wat geld kosten om het goed geregeld te hebben, maar ook weer niet de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
I.p.v. met allemaal losse switches te werken zou je ook nog een grote switch kunnen neerzetten. Betekent wel dat je wat kabels moet trekken. Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Sethro schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:16:
I.p.v. met allemaal losse switches te werken zou je ook nog een grote switch kunnen neerzetten. Betekent wel dat je wat kabels moet trekken. Is dat een optie?
Niet echt. Ik kan mn NAS wel verplaatsen naar de meterkast en dan een dubbele kabel naar zolder trekken om daar AP + omvormer aan te sluiten, maar daar win ik dan niet heel veel mee. De meeste apparatuur in de AV kast zou draadloos kunnen worden aangesloten maar daar twijfel ik dan weer over, voor streaming dingen heb ik nog steeds de voorkeur voor een vaste verbinding. Of is dat onterecht en ouderwets van me?

Nog een aanvullende vraag: ik zou dan een EdgeRouter aansluiten op de Ziggo verbinding. Het liefst leg ik vanuit daar een VPN tunnel naar buiten zodat al mijn verkeer standaard via die tunnel loopt. Ondersteunen die apparaten dit? Zou evt ook via de synology kunnen, maar dat is al een oudje en die wil ik eigenlijk niet nog meer belasten. Lijkt erop alsof je voor dat soort dingen dan weer een Security Gateway nodig hebt. Wil ook DHCP kunnen draaien, vind niet dat m'n NAS dat soort dingen zou moeten regelen.

[ Voor 27% gewijzigd door jsiegmund op 05-02-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Is er een reden dat je pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) wilt gebruiken? Ik vind de meerwaarde tegenover de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) beperkt. De range is in theorie veel groter, maar met muren is dat wat anders, en dan denk ik dat je toch beter een AP bij zet. Ik heb in elk geval heel goede ervaringen met de LITE variant, de overgang tussen AP's merk ik nooit en woon in een behoorlijk groot huis.

Verder vraag ik me af waarom je 3 routers wilt gebruiken, lijkt mij dat je één router nodig hebt voor in je meterkast en 2 switches elders. Je zou als switches ook simpele unmanaged gigabit switches kunnen nemen, en je hebt ook niet echt PoE switches/routers nodig want de AP's (zowel LR als LITE) komen elk met een PoE injector.

Ik heb zelf geen EdgeRouter, dus je vragen over VPN tunnel en DNS via je Synology kan ik niet echt sluitend beantwoorden, ik doe niet zo echt gecompliceerde dingen met mijn netwerk behalve de Ubiquiti AP's. DHCP kan met de router uiteraard wel. Maar ik denk dat het wel loont om de manuals te bekijken (zowel van EdgeOS als van de Unifi Controller), en om je vraag in het Ubiquiti topic ook eens te stellen: \[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Die AC LR is me aangeraden door iemand die daar goede ervaringen mee heeft, ook in een poging om de tuin te kunnen bereiken met het signaal. Als dat niet werkt, dat koop ik alsnog een LITE voor de zolder en hang ik die LR in de garage om te tuin mee te pakken.

Voor wat betreft de routers heb je inderdaad gelijk. Ben nu van idee geswitched na wat uitzoekwerk te hebben gedaan. Een 8 poorts switch is een beter idee, maar die doet geen DHCP en daar kun je ook het Ziggo modem niet in bridge aan hangen. Dus moet dan een switch worden aangevuld met USG. En dan houd ik op zolder en in mijn AV meubel de linksys switches die ik nu heb in standje dom.

Heb 't inmiddels besteld dus dan gaan we eens kijken hoe ver we hier mee komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De meeste routers hebben een DHCP functie waarbij je de DNS adressen mee geeft.
Het draadloos netwerk instellen dat de AP's dezelfde naam hebben maar op een andere band zitten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1