Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een snelle basis-pc

Pagina: 1
Acties:

• Sisyphos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-11 17:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een PC voor mijn 66 jarige vader die vooral zal willen browsen, video's kijken, event. multi-tasken met niet heel zware programma's . Met multi-tasken bedoel ik eigenlijk 'lui gebruik' waardoor programma's zullen opstapelen en gelijktijdig zullen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 700 euro incluis assemblage en Windows10

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenboord, geluidsinstallatie, beeldscherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een intel of AMD-chip met daarop geplaatste grafische kaart, zoals een intel HD-versie. Vanwege ouderdom/luiheid genoeg geheugen om de boel snel te houden. Een SSD (128 of circa 248) en verder al wat een pc nodig heeft om te werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, mja, een emotionele voor intel. (Op technisch niveau geen idee welke beter of slechter is).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compacte en stille kast met (ook op mobo) ruimte voor het eventueel kunnen uitbreiden van het geheugen en SSD's. Misschien ook wel handig als er bij verkoop bv een grafische kaart in kan. Hij heeft ook nog een collectie aan oudere HDD"s - het zou wel handig zijn als we die makkelijk zouden kunnen aansluiten).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Tips op basis van huidige producten-kennis om tot de beste prijs/kwaliteit-verhouding te komen.

Voor mijzelf had ik een tijdje geleden het volgende (eveneens basis)systeem in elkaar gezet. Ik moet voor dit systeem echter:

- een ander (goedkoper) moederboord vinden
- overwegen minder RAM te plaatsen (kostenbesparing)
- een extra HDD en/of een grotere SSD
- een misschien wat goedkopere (intel)chip te gebruiken. Al is het wel de bedoeling dat ie niet langzamer wordt dan z'n vorige pc, een gem. intel7 uit circa 2011.
- een iets goedkopere kast. (al niet noodzakelijk wb kostenbesparing)
- Windows 10 (circa 82 euro, zonder licentiegezeur) aanschaffen en assemblage (50) betalen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 183,29€ 183,29
1MSI B250M Mortar€ 77,50€ 77,50
1Cooler Master Silencio 352€ 60,-€ 60,-
2Crucial CT8G4DFS824A€ 78,-€ 156,-
1Corsair CX450M€ 47,50€ 47,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 83,50€ 83,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 139,42€ 139,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,21

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:02
De 8e generatie Intel CPUs heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding. Je hebt dan wel een duurder Z370 moederbord nodig, maar je kan ook wachten tot de goedkopere moederborden er zijn.
Je kan ook een Ryzen CPU nemen, maar de huidige 1xxx serie heeft geen iGPU, dan heb je dus een dedicated GPU nodig, of een Ryzen APU (R3 2200G, R5 2400G).
Waarom heb je 2 SSDs? Ik vermoed dat 1 grote SSD een betere prijs/capaciteit verhouding heeft.
De MX500 serie van Crucial is net uit, die kan je ook nog nemen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:12
Wat is er mis met het huidige systeem? Is dat stuk of is het te traag. Bij dat laatste zal een ssd de wereld totaal veranderen.

Dan kun je alsnog een shitload aan programma's open hebben staan.

Een quad core i5 met 16 GB voor een basissysteem is echt zwaar overdreven 😀

Het is namelijk echt niet zwaar om veel programma's open te hebben. Het vergt alleen wat meer geheugen. Een huidige 3.5 GHz-ish dual core i3 is al aanmerkelijk sneller in basisgebruik dan een oude i7. De cpu heeft bij dat soort werkzaamheden namelijk niet veel tegelijk te doen en het gaat dan dus meer om de snelheid van de cores dan om de hoeveelheid. En de hoeveelheid werk die een moderne i3 per core aankan is aanzienlijk meer dan een oude i7.

Volgens Hardware.info komen de andere Kaby Lake-processors in maart/april.

Een G5400 zou dan prima zijn. 2 cores, 4 threads op 3.7 GHz. De huidige variant daarvan is de G4560.

• Sisyphos
Oude systeem is inderdaad te traag, enerzijds vanwege slijtage (vd HDD's) vermoed ik, anderzijds omdat ie verouderd is: geen SSD, oudere intelchip, etc. Goed om te horen dat nieuwe 'lagere' i3/5's het beter doen dan oudere i7's. Ik vermoede het al, maar het is goed om dat zeker te weten.

Quad core i5, 16gb had ik voor mijzelf gekocht opdat ik er later een aardige grafische kaart in kon gooien en benutten- en tot dan met de intel HD wat meer FPS kon bewerkstelligen (dual 16gb was daarbij erg handig). Ik was eerlijkheidshalve gemakszuchtig m'n eigen lijst zo te kopiëren, maar het leek me ook een goed uitgangspunt omdat de prijs redelijk overeenkomt.

Een tussenweg tussen i3 en i5, bestaat die ook nog? Ik wordt ondanks de belofte van snelheid (tav oudere i7's) kriebelig van de benaming. (Of anders hij wel). Bestaat er iets als een dual i5? Wat zou daarvan dan een voordeel kunnen zijn?

Hoe dan ook dus rond dat niveau i.c.m. 8 GB ram? Of dan liever een i3 dual met 16GH?

Wat betreft 'het niet gelijk hoeven te werken' van programms's moet ik ook aangeven dat het deels ook programma's zullen zijn die op de achtergrond zullen slurpen. Stel je voor een man die regelmatig illegale of trial-programma's download, met dus bijkomende rotzooi. Ik zal niet in staat zijn zn pc regelmatig schoon te houden. De pc moet dus als het ware rotzooiverbruik-bestand worden.

Ben nu ook wel benieuwd naar de te komen Kaby's.Zit daar, Speed zn post lezende, daar dan wel een GPU op?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:09
Welke 'oudere' intel chip bedoel je? Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat de huidige i3 sneller is dan een oudere i7.
De huidige i3 8100 is 'exact' net zo snel als je gekozen i5 7500, meer dan prima voor huis-tuin-keuken taken.
8GB is meer dan zat, eventueel een geheugenbank vrij houden om later te upgraden (wanneer de prijzen gehalveerd zijn).

Persoonlijk zou ik nog 'een weekje' wachten op de AMD 2200G of de snellere 2500G.
De 2200G zal qua processor net zo snel zijn als de 8100, maar qua videochip een stuk beter.
De 2500G is qua processor ook een stukje sneller en heeft een nog betere videochip.

• White Feather
Ik zou er een ssd ingooien en een herinstallatie doen.
Dan het account van je vader geen administratie-rechten geven, (waar hij waarschijnlijk niet mee akkoord gaat), dat is de beste manier om het systeem schoon te houden. Installeer een adblokker of neem een browser waar die in zot en installeer iets als Unchecky installeren.

https://unchecky.com

Dat voorkomt dat je bij het installeren van software allerlei rommel meekrijgt door het automatisch uitzetten van alle optionele rommel.

Je hebt de reeks Celeron, Pentium, i3, i5 en i7. Een i3 is dus "gemiddeld" en zeker voor zeer licht gebruik al overdone.

Dit is trouwens het berichtje van de nieuwe processors: https://nl.hardware.info/...ke-modellen-voor-desktops

De vroegere reeks was
i7:4 cores met 8 threads
i5:4 cores met 4 threads
i3: 2 cores met 4 threads
Pentium: 2 cores met 2 threads
Celeron lager geclockte Pentium met minder cache en lagere clocksnelheid.

Nu is dat (vanaf Kaby Lake Coffee Lake natuurlijk, dus de 8000-reeks)
i7:6 cores met 12 threads
i5:6 cores met 6 threads
i3:4 cores met 4 threads
Pentium: 2 cores met 4 threads
Celeron: 2 cores met 2 threads

Je ziet dat de "oude" i5 hetzelfde aantal cores heeft als de nieuwe i3.

De huidige cpu is echt niet verouderd voor se dingen die je vader er mee doet.

[ Voor 1% gewijzigd door White Feather op 04-02-2018 11:28 . Reden: Fixed: Kaby Lake moest zijn Coffee Lake ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Ik ben het eens met White Feather.
Alleen de hdd vervangen door een ssd is voldoende.

De oude i7 is meer dan snel genoeg. Die heeft echt geen moeite met wat bloatware.
Het is de hdd die daar moeite mee heeft. Een hdd (ook een nieuwe. Heeft niks met slijtage te maken) is namelijk i.t.t. een ssd niet goed in multi-tasken.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:02
@White Feather Ik meen dat Coffee Lake de 8000-reeks is.

@Sisyphos Je kan ik de specs zien of een CPU een iGPU heeft, onder 'Geïntegreerde graphics'
pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed

Kaby Lake is 7e generatie, zoals de i5-7500 uit je openingspost. Deze heeft ook een iGPU.
pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed

Ze hebben trouwens allebei dezelfde iGPU.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedQber op 04-02-2018 11:23 ]

• White Feather
SpeedQber schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:23:
@White Feather Ik meen dat Coffee Lake de 8000-reeks is.
_/-\o_ inderdaad. Fixed.

• Sisyphos
Mensen nog bedankt voor alle adviezen, momenteel plots even druk - reageer later!

• sjappiepk
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11 14:39
Onlangs zelf een PCtje gebouwd met vergelijkbare specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 183,29€ 183,29
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 27,23€ 27,23
1ASRock DeskMini 110€ 131,95€ 131,95
1Team Group Elite TED48G2133C15-S01€ 82,55€ 82,55
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 75,92€ 75,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,94

Mooi klein, compact en voor office gebruik de komende jaren meer dan snel genoeg. Aangezien dit systeem prima onder het budget valt, is eventueel een 500GB SSD mogelijk, al vraag ik me af of dat ooit nodig is voor zijn doeleinden. Uiteraard is een HDD voor mass storage ook mogelijk, er is ruimte voor 2x2,5" namelijk. Het enige nadeel is het vrij magere aantal USB poorten, dit is natuurlijk te verhelpen met een USB hubje mocht het nodig zijn.

EDIT:
De wifi module is optioneel, die is uiteraard niet nodig als er al een netwerk kabel bij de PC ligt.

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Ik zou niet snappen waarom die pc 700 euro moet kosten, hier een pc die hem voor de komende 4 jaar zonder upgrades prima kan dienen

Moederbord: Msi B350m pro vdh of pc mate 80/90 euro
Cpu: ryzen 3 (130 euro of een a10 apu, dan hoef je geen gpu te kopen, en kun je games als overwatch op 30 fps spelen)
Kast gewoon een goedkopen ATX kast met fans (zo'n 40 tot 50 euro)of een 2e hands kast dan heb je een oude high end voor 40 euro
Gt 1030 (onder de 100 euro)
Hyper tx3 EVO 25 euro
Cooler master mwe 450 (50 euro) en dan kun je jog upgraden naar een 1060 gpu
Kingston hyperx fury ddr4 213 voor 40 euro bij Amazon.de

Dat is totaal dan 450 euro

• dec0de
  • Niet online
En een WiFi kaart is ook nog voor 30/40 euro te kopen die dan in een pcie slot kan en ik neem aan dat je nog een hdd hebt liggen, zo niet dan kun je voor 30 euro een prima hdd kopen en voor 70 euro ook nog een nvme ssd erbij dat is dan totaal 570 euro

• Sisyphos
even tussendoor, huidige pc is:

Intel 7 Quad (?) Core CPU 870 @ 2.93Ghz
4 GB Ram

Vraag is wat voor een SSD er event. in zou kunnen? Medium kast Medion ooit aangeschaft bij mediamarkt.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Een Pentium 4500 loopt al rondjes om die i7 dus alles meer dan die 4500 zou al een verbetering (met minder stroomverbruik) zijn.

Zeker met een SSD en 8 GB geheugen werkt W10 fluitend.

Knappe vader die dan tegen limieten aan gaat lopen. Maar ik zou niet weten waarom je zwaarder dan een i3 zou gaan. Zeker niet zolang er niet op gegamed gaat worden.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 13:27

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

@Verwijderd Kijken eens bij mijn topic, volgens mij bouw je een veel te zware PC voor wat er mee gaat gebeuren.

Vlotte, toekomstbestendige office PC ouders

[ Voor 25% gewijzigd door Flimovic op 05-02-2018 13:53 ]

Steam/Discord: Flimovic

• Sisyphos
Zal ik doen. En de (details vd) posts in dit topic zelf natuurlijk.

Ik heb er even aan gedacht het eerdere advies op te volgen maar besloten toch maar een nieuw doch bescheiden systeem te maken.

Goedkoper dan 700euro mag ook zeker, was een max een niet minimum, maar met Windows en assemblage (+100-150), zitten ook de systemen van hierboven daar al vrij dicht bij in de buurt.

Nieuwe informatie: hij heeft 14 (!) (Tb) HD's. Een deel is usb; los/draagbaar en een deel zoals je ze aantreft in een desktop. Het lijkt mij, om wat orde te scheppen, handig om:

* De oudste/kleinste/die event niet passen 'op te offeren'
* Een deel als back-ups op te bergen
* Een deel -welke mogelijk- in de nieuwe kast
* En event 1 a 2 permanent via usb aangesloten te hebben (kan rouleren uiteraard)

Dus nu is ook relevant: mobo genoeg aansluiting (voor en achter) en minstens 2/3 HDs + 2SSDs in de kast passen . Laten hds en sdds zich op dezelflde kabels/poorten aansluiten? Anders tot ong 4.

Of ie al die ruimte (nog steeds) nodig heeft? Nee, maar hij wil het niet opofferen. Eigenwijs idd.

[ Voor 3% gewijzigd door Sisyphos op 05-02-2018 14:44 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Barrycade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:49:
Een Pentium 4500 loopt al rondjes om die i7 dus alles meer dan die 4500 zou al een verbetering (met minder stroomverbruik) zijn.

Knappe vader die dan tegen limieten aan gaat lopen. Maar ik zou niet weten waarom je zwaarder dan een i3 zou gaan. Zeker niet zolang er niet op gegamed gaat worden.
Op single thread loopt hij rondjes(anderhalf keer maar), maar waar het gaat om meerdere openstaande programma's/threads dan is de i7 nog steeds rapper.

De SSD zal het meeste verschil uitmaken. Extra geheugen doet vaak ook wonderen met veel openstaande programma's. Voor het kijken van video's/films is een dedicated grafische kaart al fijn, al zou ik even hiermee wachten ivm de schaarste van de grafische kaarten.

Meh ...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Whut 14 TB in een PC die normaal gesproken een beetje staat te pruttelen? Wat staat er dan allemaal op die 14 TB?

En gebruikt je vader dan iets meer dan in eerste instantie leek? Dus meer dan alleen wat browsen en video's kijken?

Want voor een office use PC heb je echt niets meer dan een i3 en SSD nodig.

Maar een halve file server (en dan ook nog video's bewerken (aangenomen dat dat die berg data is)) is ander werk.

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 05-02-2018 16:22 . Reden: Chef hieronder heeft gelijk. Maar typotje is snel gemaakt. Zoals Tb ipv TB ;) ]

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:19:
Whut 14 GB in een PC die normaal gesproken een beetje staat te pruttelen? Wat staat er dan allemaal op die 14 GB?

En gebruikt je vader dan iets meer dan in eerste instantie leek? Dus meer dan alleen wat browsen en video's kijken?

Maar een halve file server (en dan ook nog video's bewerken (aangenomen dat dat die berg data is)) is ander werk.
14 Tb harde schijf heeft TS het over, niet Ram.

En 100-150 assembleren en windows?
Dan kan je het beter zelf doen, aangezien je achteraf toch nog 5 harde schijven moet inbouwen. En windows kan je m.b.v. bepaalde zoekmachines voor beduidend lagere prijzen vinden als op webshops.

[ Voor 22% gewijzigd door Juok op 05-02-2018 16:23 ]

• spNk
  • Laatst online: 25-10 00:27
Gewoon een 250GB SSD erin (of erbij in, oude harddisk voor opslag gebruiken mits deze nog wel goed is) en een herinstallatie. 100% zeker dat het systeem dan weer vlot reageert en meer dan ruim voldoende is voor wat je vader er mee wil doen.
Zelfs core2duo/quad systemen upgrade ik nog wel eens, ook dan is het gewoon weer lekker vlot. Goed, als je een website met veel flash op internet tegenkomt wil de CPU wel eens gaan zweten, maar dat is inherent aan flash.

• Sisyphos
Barrycade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:19:
Whut 14 TB in een PC die normaal gesproken een beetje staat te pruttelen? Wat staat er dan allemaal op die 14 TB?

Het is een man van de back-ups (van back-ups). Hij heeft eens vele videobestanden geconverteerd, bewerkt, opgeslagen ed. Wat er precies op de -nu aangesloten- schijven staat is me niet duidelijk. Het lijkt me wel sterk als meer dan een derde van alle schijfruimte gebruikt zou zijn. Het is vooral dat ie een systeem heeft (waar ik geen grip op heb).

Een puntje daarbij is dat ie op cognitief gebied wat achteruit gegaan is (geheugen en snelheid nav CVA's/TIAs) maar gelijktijdig nog wel scherp en eigenwijs genoeg om dingen te kunnen begrijpen (en doen), maar ook te willen en eisen. Ik heb niet veel zin in strijd, dus als hij stelt 'dit en dat moet kunnen' dan -tenzij te absurd- ga ik er gewoon in mee. Temeer financiën (onder de 7/800) geen issue zijn. Ter verduidelijking; hij is wel zodanig achteruitgegaan dat videobewerken o.i.d. niet meer op tafel ligt. Hoogstens een persoonlijk verjaardagskaartje maken met Photoshop.

Ik heb trouwens geleerd dat geen (of misschien één) van de niet-usb-HD's ( :+ ) in de nieuwe kast gezet hoeft te worden. Een aspect waar dus geen rekening mee gehouden hoeft te worden. Wat USB's blijft echter wel gelden: printer (1), muis (2), keyboard (3), telefoon (4), losse HD's en/of usb-sticks (5-7), onverzien ding zoals een nieuw geluidssetje ( 8 ) .

Omdat we later eventueel een (degelijke) monitor zullen (moeten) aanschaffen, wil ik ook een DP-aansluiting in de mobo.

An sich geen harde eis, maar nu ik toch al meer neig naar een nieuw systeem, laat ik het meetellen.

Ik bedacht me terzijde dat het mogelijk is dat er iets kaduuk is; vandaag de pc 'gebruikt' en opgemerkt dat ie ook bij het opstarten ontzettend traag is (4 a 5 min vóórdat maar iets van Windows zichtbaar is)). Hij heeft de kast een jaar lang open gehad (vanwege het geklooi met HD's), dus misschien is er toch bep schade ontstaan...?

• Sisyphos
Juok schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:20:
[...]

Dan kan je het beter zelf doen, aangezien je achteraf toch nog 5 harde schijven moet inbouwen. En windows kan je m.b.v. bepaalde zoekmachines voor beduidend lagere prijzen vinden als op webshops.
Ik heb ook eens een licentie van 18,- gekocht, maar dat was niet helemaal zuiver volgens mij. Ik moest allerlei trucjes uithalen om 'm goed werkend te krijgen. Had te maken met code 871 o.i.d. Hoe dan ook, ik wil dat ie zonder problemen gebruik kan maken van Windows, met bijbehorende service. Key van alles is: (zo snel mogelijk), zo min mogelijk gedoe. Dito voor mij overigens, dus 50 euro voor Assemblage is het me wel waard, zeker als pc-leek.

Dit was waar ik mee te maken had btw;

spoiler:
Press and hold the button “Windows” and the button “R” to open the “Run”
window.
Write in the “Run” window the following command: “SLUI 4”.
Press the “Enter” button on the keyboard.
You will now have a “Phone Activation” window in front of you.
In the window you will need to choose the country from which you registered.
Call the activation number after you chose the country.
After you dialed you should be asked to write you’re “Installation ID”.
Note: type the installation ID in your phone.
After you typed the installation ID it will ask you how many copies of
Windows have been installed with this license and you should choose “1”. If
you choose any other option it will not work.
Note: The option “1” you chose means that you only used it once.
After you did the steps above you should get a confirmation ID and then you
are set to go with a workable product key.

Dit soort onzin ga 'k m niet aan doen bv. Of hoort dit bij de normale gang van zaken tegenwoordig?

• Sisyphos
spNk schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:27:
Gewoon een 250GB SSD erin (of erbij in, oude harddisk voor opslag gebruiken mits deze nog wel goed is) en een herinstallatie. 100% zeker dat het systeem dan weer vlot reageert en meer dan ruim voldoende is voor wat je vader er mee wil doen.
Zelfs core2duo/quad systemen upgrade ik nog wel eens, ook dan is het gewoon weer lekker vlot. Goed, als je een website met veel flash op internet tegenkomt wil de CPU wel eens gaan zweten, maar dat is inherent aan flash.
Mocht ik toch weer draaien, mag ik er vanuit gaan dat een SSD in de oude kast past? Sluit je HDD's en SSD' op hetzelfde aan?

• spNk
  • Laatst online: 25-10 00:27
Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:47:
[...]

Mocht ik toch weer draaien, mag ik er vanuit gaan dat een SSD in de oude kast past? Sluit je HDD's en SSD' op hetzelfde aan?
Zeker. Mits je wel een sata ssd koopt en geen msata of m.2.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Juok schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:20:
[...]

Helaas zijn die op zijn best discutabel:
https://nl.hardware.info/...t-het-lijkt-erop-van-welh

Niet voor niets staan die niet in de Tweakers Pricewatch. :)

@Sisyphos Waarom koop je geen Intel NUC voor 'm? Geen assemblagekosten, stil, klein, snel zat en binnen het budget. Die oude HDD's zou ik lekker vergeten. Desnoods zet je de data over op een USB HDD en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 05-02-2018 17:58 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Sisyphos
Wat natuurlijk zo is, mocht ik het advies van jullie volgen; ik kan altijd nog de rest van een systeem bij elkaar bestellen (laten assembleren) en die nieuwe SSD van de oude naar nieuwe overgooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Sisyphos op 05-02-2018 18:01 ]

• Sisyphos
Intel NUC, dat moet ik even opzoeken.

Edit: op het eerste gezicht leek het me wat (prijs/kwaliteit), maar iets beter gekeken viel me wel op dat je rond de 500 pas zo'n kastje hebt zónder SSD en RAM, dus 500 voor kastje, mobo, intel, fan?

Onder de streep lijkt het me niet voordeliger dan een geassembleerd systeem.

[ Voor 82% gewijzigd door Sisyphos op 05-02-2018 18:12 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-11 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ik vraag me af waarom een dubbele SSD als een harde schijf veel meer opslag biedt.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 146,-€ 146,-
1ASRock AB350M Pro4€ 71,-€ 71,-
1MSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 33,50€ 33,50
1Toshiba P300 (Bulk), 3TB€ 71,50€ 71,50
1Cooltek KX Blauw€ 27,-€ 27,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 78,17€ 78,17
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 94,42€ 94,42
1Corsair CX450M€ 47,50€ 47,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,85€ 133,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,94
is ook prima.

• Sisyphos
Als ik een SSD koop, kan ik dan niet de Windows10 van z'n huidige systeem overzetten? Probleem is wellicht dat ie aangeschaft was als Windows XP Home. Productkey hebben we nog wel. Maar hoe zorg je er voor dat ie maar op één (het juiste) systeem erkent wordt?

• Sisyphos
Niet misselijk, op die afgrijselijke kast na dan haha. Die mag wel iets neutraler/strakker, maar daar kom ik wel uit. Ergens hierboven stonden trouwens twee soortgelijke lijstjes, met al dan niet wel andere producten. Ik moet even uitvogelen hoe ik het beste uit alle bij elkaar kan sprokkelen. Daarvoor zijn de te komen chips ook relevant.

[ Voor 7% gewijzigd door Sisyphos op 05-02-2018 18:21 ]

• mitsumark
Barrycade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:49:

Als er al rondjes worden er gelopen, dan door de i7 rond de Pentium.
http://cpu.userbenchmark....el-Core-i7-870/3538vsm961

Single core taken gaan snel genoeg in combinatie met een SSD, voor zwaardere taken (multithreaded) is zijn i7 bijna net zo snel als een i3-8100.

Edit: ik zal het nog maar een keer herhalen.
Er hoeft alleen maar een SSD in zijn huidige systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2018 18:30 ]

• Sisyphos
Is deze vergelijking niet veel zinvoller: http://cpu.userbenchmark....el-Core-i7-870/3648vsm961 ? Toch wel een giga verschil, ook wb regulier desktop gebruik?

• Sisyphos
En ben jij ook niet van mening dat 4GB minstens 8 zou moeten worden?

[ Voor 16% gewijzigd door Sisyphos op 05-02-2018 18:38 ]

• mitsumark
Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:37:
Is deze vergelijking niet veel zinvoller: http://cpu.userbenchmark....el-Core-i7-870/3648vsm961 ? Toch wel een giga verschil, ook wb regulier desktop gebruik?
Ik zie niet waarom die vergelijking zinvoller is? Ik koos exact de processor die hij aanhaalde.
Daarnaast valt het verschil nog steeds wel mee imo.

• Sisyphos
mitsumark schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:42:
[...]

Ik zie niet waarom die vergelijking zinvoller is? Ik koos exact de processor die hij aanhaalde.
Daarnaast valt het verschil nog steeds wel mee imo.
Omdat ik overweeg een nieuwe pc in elkaar te zetten, en als wel, dan ga ik geen chip kopen die ongeveer net iets beter of slechter is dan die ie in z'n oude systeem heeft staan. Ik snap het punt dat gemaakt werd, maar als ik een keuze moet maken, dan wil ik eigenlijk voornamelijk weten in hoeverre het verschil reëel is. Ik vind mijn pc met de i5-7500 heerlijk werken, maar omdat ik ook een SSD en 16GB ram heb, kan ik niet goed duiden hoe groot het aandeel v.d. i5 daarin is. Het kan toch niet zo zijn dat verschilpercentages (op bep. aspecten) van circa 40% niet relevant (en het dus niet niet waard) zijn?

Het doel is niet ''(net) goed genoeg voor het gebruik...''. Het moet (mag) gewoon allemaal heel 'lekker' (bij gebrek aan een betere omschrijving :D) werken, nu maar ook over 5 á 10 jaar.

Ik snap niet wat men voor ogen heeft bij het idee van 'goed genoeg voor dergelijk gebruik': pc's van 15 jaar geleden zijn ook 'goed genoeg' voor browsegebruik. Er moet mi een concretere maatstaf geïntroduceerd worden. Laat ik het anders zo formuleren: ik wil een zo snel mogelijke pc voor onder 7/800 euro (zonder grafische kaart), zónder dat ik geld besteed aan iets waar ik (hij) geen gebruik van zal maken. Dus iets wat zit tussen 'overbodig' en 'beperkt'.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Ik ben het ermee eens dat meneer met een SSD en extra ram klaar zou zijn.

• White Feather
Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:37:
Je gaat er nu van uit dat hij het systeem zwaar gebruikt, maar dat is niet zo.
Hij heeft aan 2 echte cores genoeg, en mocht hij toch wat meer doen, dan heb je bij een G4560 ook nog hyperthreading, dan wordt het (zie UserBenchmark-linkjes):

CPUSingleQuadMulti
i7 87078.6259464i
G4500104 (+32%)201 (-29%)205 (-78%)
G4560102 (+30%)269 (+4%)277 (-31%)
i5 7500111 (+41%)413 (+59%)424 (+16%)

Bij het (eigenlijk heel) lage gebruik dat hij heeft, is een G4500 dus al beter dan dan hij had (zie single).
Vind je toch dat hij een wat zwaarder gebruik heeft, dan is een G4560 in die gevallen weer beter dan hij had. Hyperthreading geeft je op een goedkope manier (want geen extra cores) een betere reactie bij wat zwaardere loads (zie Quad).
Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:38:
En ben jij ook niet van mening dat 4GB minstens 8 zou moeten worden?
Ik zou wel 8 GB doen. Dit zodat hij de volgende jaren weer vooruit kan en hij de neiging heeft programma's open te laten staan.

• Sisyphos
Met RAM is de laatste 7 jaar niets anders geworden hè? Hij heeft volgens mij 2x2. Zou ik dan één 2GB vervangen met een 8GB zodat het totaal 10 is? Of werkt dat niet?

• Sisyphos
White Feather schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:08:
[...]

Je gaat er nu van uit dat hij het systeem zwaar gebruikt, maar dat is niet zo.
Hij heeft aan 2 echte cores genoeg, en mocht hij toch wat meer doen, dan heb je bij een G4560 ook nog hyperthreading, dan wordt het (zie UserBenchmark-linkjes):

CPUSingleQuadMulti
i7 87078.6259464i
G4500104 (+32%)201 (-29%)205 (-78%)
G4560102 (+30%)269 (+4%)277 (-31%)
i5 7500111 (+41%)413 (+59%)424 (+16%)

Bij het (eigenlijk heel) lage gebruik dat hij heeft, is een G4500 dus al beter dan dan hij had (zie single).
Vind je toch dat hij een wat zwaarder gebruik heeft, dan is een G4560 in die gevallen weer beter dan hij had. Hyperthreading geeft je op een goedkope manier (want geen extra cores) een betere reactie bij wat zwaardere loads (zie Quad).

[...]

Ik zou wel 8 GB doen. Dit zodat hij de volgende jaren weer vooruit kan en hij de neiging heeft programma's open te laten staan.
Oke, dus, jouw standpunt samengevat:

Houd het bij het huidige systeem (i7 870), mocht je nog enige (naar zijn vorm van gebruik) op te merken verbetering willen realiseren, koop dan niet duurder dan een G4500. Mits hij zwaarder verbruik heeft, dan een g4560...?

Ik zie het wel zitten. Ik koop dan een SSD (250 of iets in de 500) én 8 GB Ram, mocht het niet bevallen, kan ik altijd nog een systeem om die SSD bouwen.

Ik zit dan alleen nog met het Windowsgedoe:

Als ik een SSD koop, kan ik dan niet de Windows10 van z'n huidige systeem overzetten? Probleem is wellicht dat ie aangeschaft was als Windows XP Home. Product-key hebben we nog maar hoe zorg je er voor dat ie maar op één (het juiste) systeem (en als W10) erkent wordt? Kan je nog steeds gratis upgraden?

Modbreak:Gebruik vanaf nu de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je binnen 24u nog iets wil toevoegen voor iemand anders heeft gereageerd. Je kickt nu veelvuldig je topic wat als erg storend wordt ervaren.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 05-02-2018 20:12 ]

• mitsumark
Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:58:
[...]

Omdat ik overweeg een nieuwe pc in elkaar te zetten, en als wel, dan ga ik geen chip kopen die ongeveer net iets beter of slechter is dan die ie in z'n oude systeem heeft staan. Ik snap het punt dat gemaakt werd, maar als ik een keuze moet maken, dan wil ik eigenlijk voornamelijk weten in hoeverre het verschil reëel is. Ik vind mijn pc met de i5-7500 heerlijk werken, maar omdat ik ook een SSD en 16GB ram heb, kan ik niet goed duiden hoe groot het aandeel v.d. i5 daarin is. Het kan toch niet zo zijn dat verschilpercentages (op bep. aspecten) van circa 40% niet relevant (en het dus niet niet waard) zijn?

Het doel is niet ''(net) goed genoeg voor het gebruik...''. Het moet (mag) gewoon allemaal heel 'lekker' (bij gebrek aan een betere omschrijving :D) werken, nu maar ook over 5 á 10 jaar.

Ik snap niet wat men voor ogen heeft bij het idee van 'goed genoeg voor dergelijk gebruik': pc's van 15 jaar geleden zijn ook 'goed genoeg' voor browsegebruik. Er moet mi een concretere maatstaf geïntroduceerd worden. Laat ik het anders zo formuleren: ik wil een zo snel mogelijke pc voor onder 7/800 euro (zonder grafische kaart), zónder dat ik geld besteed aan iets waar ik (hij) geen gebruik van zal maken. Dus iets wat zit tussen 'overbodig' en 'beperkt'.
Ik zal het anders formuleren:
Het performance verschil tussen je oude i7 en een nieuwe pentium (of desnoods nieuwe i7) is '100x' zo klein als het performance verschil tussen een HDD en een SSD.

Voor de beleving maakt het niks uit of je processor 'iets' langzamer is.

Ik ben zojuist overgestapt van een FX9370 (singlethreaded gelijk aan de i7 870) naar een i7 8700k, en ik merk met dagelijkse dingen zoals browsen 0,0 verschil. Letterlijk helemaal niks.
Daarvoor had ik een phenom 965, en ook daarmee ging het browsen even snel.

Met diezelfde gedachte in het achterhoofd maakt het nu ook niet zoveel uit of je een pentium, i3 of i5 haalt.
Ik zou dus zeggen, koop iets voor 400 euro en dan zit je prima.

Natuurlijk staat het je vrij om 700 euro uit te geven in plaats van 150, maar je gaat er imo weinig van merken.

Veel meer dan onderstaand zou ik dan ook niet uitgeven. Je wint dan voornamelijk de snelheid van de SSD, verbruik en eventueel betrouwbaarheid omdat het nieuwer is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 51,50€ 51,50
1MSI H110M ECO€ 46,-€ 46,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 84,-€ 84,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,37

• unezra

unezra

Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:59:
Intel NUC, dat moet ik even opzoeken.

Edit: op het eerste gezicht leek het me wat (prijs/kwaliteit), maar iets beter gekeken viel me wel op dat je rond de 500 pas zo'n kastje hebt zónder SSD en RAM, dus 500 voor kastje, mobo, intel, fan?

Onder de streep lijkt het me niet voordeliger dan een geassembleerd systeem.
Het is niet per sé voordeliger, maar het is denk ik wel een van de betere opties.
Je wil een eenvoudig basissysteem waarmee je vader 5-10 jaar vooruit kan, zonder dat je assemblagekosten hebt. Een NUC bied precies dat. Assembleren kun je prima zelf (meer dan een SSD en geheugen d'r in is het niet).

Daarbij, voor het gebruik wat je aan geeft heb je geen i7 nodig. Een i5 volstaat ruim. Dus kun je daar weer wat geld besparen. NUC's zijn ontzettend klein en maken nauwelijks herrie.

Ik heb ook even snel gekeken, maar je hebt een budget van €700. Daarvan gaat grofweg €115 op aan je Windows 10, hou je nog €585 over. pricewatch: Microsoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail

Pak je een i5 ipv een i7:
pricewatch: Intel NUC 7I5BNHX1

Heb je nog ongeveer €250 over voor een SSD en wat geheugen. Dat moet redelijk lukken. :)

• mitsumark
Een NUC moet je alleen nemen als je een zo'n klein mogelijk kastje wilt, performance per euro is niet al te best.
Bovenstaand voorbeeld kost 150 euro meer dan de optie met g4560 en is 5-10% langzamer.

Als tussenweg kun je eventueel nog een pricewatch: ASRock DeskMini 110 overwegen.

[ Voor 56% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2018 22:34 ]

• Sisyphos
Ik snap ongeveer wel waar unerza vandaan komt met z'n gedachte maar het eventuele voordeel van NUC is voor hem niet zo relevant.

mitsumark, heel erg bedankt voor de uitleg. En ook white eerder. Het is mij nu een stuk duidelijker.

Twijfel nu tussen een systeem zoals jij ong voorstelt, of idd enkel SSD + Ram. Met de ram zit ik nu een beetje vast overigens, omdat ik er niet met zekerheid uitkom wat er bij hem in past. Enige info die ik heb is dat het DDR3 betreft.

• unezra

unezra

@Sisyphos
Wat is de reden dat je voor een complete PC in tower wil gaan en niet voor een veel kleinere machine?

• Sisyphos
Nouja tower...een normale kast is afdoende. De vraag kan mi beter omgedraaid worden. Het enige voordeel van NUC is de compactheid (en wat dat moge impliceren), verder ben je duurder uit en beperkter wb anpassen/upgraden. Er is geen gebrel aan ruimte (itt). Mogelijk wel interessant wanneer hij eens gaat verhuizen. Maar daar nu op gokken is het mi niet waard.

Overige argumenten: geen assemblagekosten maar die 50 euro is een schijntje vergeleken met p/k van NUC. Stiller is niet nodig: normale kasten zijn stil genoeg (zeker zonder grafische kaart).

• mitsumark
unezra schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:20:
@Sisyphos
Wat is de reden dat je voor een complete PC in tower wil gaan en niet voor een veel kleinere machine?
Ik snap de gedachte ook wel, maar inderdaad is de vraag andersom.
Waarom 150 euro meer betalen als formaat geen vereiste is?

• dec0de
  • Niet online
Sisyphos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:32:
Zal ik doen. En de (details vd) posts in dit topic zelf natuurlijk.

Ik heb er even aan gedacht het eerdere advies op te volgen maar besloten toch maar een nieuw doch bescheiden systeem te maken.

Goedkoper dan 700euro mag ook zeker, was een max een niet minimum, maar met Windows en assemblage (+100-150), zitten ook de systemen van hierboven daar al vrij dicht bij in de buurt.

Nieuwe informatie: hij heeft 14 (!) (Tb) HD's. Een deel is usb; los/draagbaar en een deel zoals je ze aantreft in een desktop. Het lijkt mij, om wat orde te scheppen.
Als je zo'n draagbare openkraakt komt er altijd een gewone SATA drive uit, dus als je vader geen SATA drive koopt is die er alen hoef je alleen er een open te er een openbraken

Over mijn eigen post met een pc de pro vdh kost 70 euro en de apu kost 80 euro, dus dat is al 60 euro minder, +100 euro minder omdat je geen losse gpu hoeft te kopen, en zo wel kun je ook een gt 730 overwegen

• Sisyphos
Goed om te weten Lets find it (y)

Geeft dual Ram (2x4) een merkbaar verschil voor zijn gebruik>?
mitsumark schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:25:
[...]

Veel meer dan onderstaand zou ik dan ook niet uitgeven. Je wint dan voornamelijk de snelheid van de SSD, verbruik en eventueel betrouwbaarheid omdat het nieuwer is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 51,50€ 51,50
1MSI H110M ECO€ 46,-€ 46,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 84,-€ 84,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,37
Ik heb jouw systeem zo goed als bij elkaar gezet op een bestelsite, het enige waar ik nog over twijfel is of ik het moederboord wil kiezen vanwege de vereiste bios update (https://azerty.nl/compatibiliteit-intel-socket-1151), die als ik het goed begrijp niet nodig zou zijn bij dit mobo: pricewatch: MSI H110M ECO

[ Voor 93% gewijzigd door Sisyphos op 08-02-2018 20:44 ]

• Sisyphos
[Excuses, ik was vergeten dat kicken hier een ding is. Zie edit vorige post voor wat ik wilde toevoegen.]

[ Voor 97% gewijzigd door Sisyphos op 08-02-2018 20:44 ]

• mitsumark
Sisyphos schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:38:
het enige waar ik nog over twijfel is of ik het moederboord wil kiezen vanwege de vereiste bios update (https://azerty.nl/compatibiliteit-intel-socket-1151), die als ik het goed begrijp niet nodig zou zijn bij dit mobo: pricewatch: MSI H110M ECO
https://www.msi.com/Motherboard/support/H110M-ECO
Version 2.7
Release Date 2016-10-19

Description
- Supported next generation new Intel CPU.

De kans dat je een moederbord krijgt waarop een bios staat die ouder is dan 19-10-2016 lijkt me nihil inmiddels.

• Sisyphos
Ah oke, omdat ze het er daar op de eerste pagina vd chip zo nadrukkelijk bij hebben gezet. Ondertussen al geleerd dat bios-update bij de assemblage inbegrepen zit. Kom met assemblage en prijsafwijkingen op totaal 476,64 uit. Windows gaan we proberen over te zeggen van z'n oude computer.

[ Voor 3% gewijzigd door Sisyphos op 08-02-2018 20:52 ]

• mitsumark
Tegenwoordig kosten B250 bordjes ook niet zoveel meer, bv: https://tweakers.net/pric...893;703963;703833;474285/
(zeker niet als je voor de bios update 9 euro moet betalen, al lijkt me het onwaarschijnlijk dat het nodig is)

[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 08-02-2018 20:53 ]

• Sisyphos
Ik had deze op het oog: pricewatch: MSI B250M PRO-VDH Linkte in de vorige post per ongeluk naar de verkeerde.

• Sisyphos
Zou een B250 jouw voorkeur hebben?

De assemblage zonder bios-update (9euro?) heb ik niet gezien.

Ik heb net met m'n pa gebeld, en nu wil hij plots toch 'meer met de pc doen' :/. Wat gewauwel is...hoogstens nog de laatste video's omzetten. Hij benaderd het intel pentium/i3,5,7 verhaal zoals ik eerder maar dan zonder het vermogen (of de wil) te begrijpen dat het voor zijn gebruik geen reet uit maakt. Gevoelsmatig zit het hem niet lekker iets 'nieuws' te kopen dat op (niet alle fronten, zwaar gebruik bv) niet (veel) beter is. Was de intelchip vroeger relevanter dan nu? Hij zat circa 15/20 jaar geleden best goed in de hardware stof. Wellicht vandaar de focus? Nu is het zo dat ie niet krap zit, en overstappen 'dan maar zonde zal zijn', maar er zijn ook eventueel nog andere pc-gerelateerde kosten die er aan komen, zoals oa een (flink) beeldscherm.

Ander dingetje, ik was vergeten dat ie een dvd-speler wil. Ik moet nog even uitzoeken of ie in deze kast past :/.

[ Voor 9% gewijzigd door Sisyphos op 08-02-2018 21:23 ]

Pagina: 1