Beste mede-tweakers, ik vraag uw aandacht voor het volgende 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is voor mijn ouders (65+). Deze PC zal worden gebruikt voor surfen, e-mail, word en het uitzoeken van foto's. Het systeem zal Windows 10 gaan draaien.
Om mijn ouders wat keus te geven wil ik graag met jullie hulp twee opties uitwerken.
- Een NUC die ik middels een beugel achter de monitor kan bevestigen
- Een wat kleinere witte kast die er gewoon mooi uit ziet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximumprijs. Het moet gewoon een degelijke PC worden. Iets meer betalen is prima, mits daar kwaliteit voor terugkomt. Met mijn huidige selectie kom ik op ongeveer 700 euro uit, graag snoep ik daar nog een paar tientjes (of meer) van af.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1TB 3,5" HDD voor de opslag van foto's die in PC optie 2 past. Verder moet alles nieuw komen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Optie 1:
Optie 2:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, maar ik wil wel graag 'gerenommeerde' merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige PC van mijn ouders is zo traag als dikke s****t omhoog door een trechter. Ik wil met deze nieuwe PC een snelle ervaring bieden. Het zou fijn zijn als de PC met een seconde of 10 a 20 opgestart is en gebruiksklaar. Tevens is het erg prettig als de browser, word, etc. nagenoeg instant opstarten. Daarom moet er een SSD in. De reguliere HDD zal worden gebruikt voor de opslag van foto's.
Verder is Wifi een must, aangezien er ter plekke geen ethernetkabel ligt.
Aangezien de PC redelijk in het zicht staat moet het er een beetje mooi uit ziet met zo'n min mogelijk snoeren. Tevens moet het geheel wit worden.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is de eerste keer dat ik vanaf scratch een PC samenstel. Het bouwen zelf heb ik al vaker gedaan, maar het selecteren van de componenten nog niet. Ik zou graag willen weten of er nog fouten in mijn lijst zitten en of alles compatible is. Misschien kan het wel veel beter/goedkoper. Ik ben er vrij zeker van dat mijn selecties zo gaan werken, maar vraag me af of het niet heel erg overkill is.
Vragen:
- Klopt het dat PC optie 2 geen videokaart nodig heeft
- Past in PC optie 2 alle componenten? (koeler vd processor bijv.)
- Passen alle componenten in de NUC (met name de 2 HDD's vraag ik me af)
- Kan de NUC middels een beugel bevestigd worden achterop de monitor?
Verantwoording van de keuzes:
Scherm: vanwege het uitzoeken van foto's heb ik gekozen voor een scherm met een IPS-paneel, omdat die een betere kleurweergave heeft.
Toetsenbord/muis: draadloos vanwege minder kabels, verder heel standaard setje.
Processor: intel i3. Volgens mij moet dit ruim voldoende zijn voor wat er met de PC gaat gebeuren, maar het zou maar zo overkill kunnen zijn. Wat mij betreft mag het ook een AMD zijn, maar ik zou niet weten welke processor dan geschikt is.
Werkgeheugen: 8GB moet meer dan genoeg zijn
SSD: 250 GB lijkt me ruim voldoende voor Windows install en wat programma's.
Geen videokaart: Volgens mij heeft de NUC dit onboard en het mobo wat ik heb gekozen ook dacht ik.
Voeding voor PC optie 2: zware overkill, maar volgens mij wel een degelijke voeding.
Alvast bedankt voor jullie input!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is voor mijn ouders (65+). Deze PC zal worden gebruikt voor surfen, e-mail, word en het uitzoeken van foto's. Het systeem zal Windows 10 gaan draaien.
Om mijn ouders wat keus te geven wil ik graag met jullie hulp twee opties uitwerken.
- Een NUC die ik middels een beugel achter de monitor kan bevestigen
- Een wat kleinere witte kast die er gewoon mooi uit ziet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximumprijs. Het moet gewoon een degelijke PC worden. Iets meer betalen is prima, mits daar kwaliteit voor terugkomt. Met mijn huidige selectie kom ik op ongeveer 700 euro uit, graag snoep ik daar nog een paar tientjes (of meer) van af.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1TB 3,5" HDD voor de opslag van foto's die in PC optie 2 past. Verder moet alles nieuw komen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Optie 1:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | WD Black SATA 6Gb/s WD10JPLX, 1TB | € 68,50 | € 68,50 |
| 1 | Intel NUC Kit NUC7I3DNHE | € 252,50 | € 252,50 |
| 1 | Iiyama ProLite XUB2492HSU-W1 Wit | € 178,25 | € 178,25 |
| 1 | Cherry DW 8000 (Qwerty US) | € 27,99 | € 27,99 |
| 1 | Corsair ValueSelect CMSO8GX4M2A2133C15 | € 96,25 | € 96,25 |
| 1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 95,59 | € 95,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 719,08 | |
Optie 2:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 108,- | € 108,- |
| 1 | ASRock Z370M-ITX/ac | € 133,- | € 133,- |
| 1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 70,- | € 70,- |
| 1 | Iiyama ProLite XUB2492HSU-W1 Wit | € 178,25 | € 178,25 |
| 1 | Cherry DW 8000 (Qwerty US) | € 27,99 | € 27,99 |
| 1 | Corsair TX550M V2 | € 69,50 | € 69,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 83,50 | € 83,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 670,24 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, maar ik wil wel graag 'gerenommeerde' merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige PC van mijn ouders is zo traag als dikke s****t omhoog door een trechter. Ik wil met deze nieuwe PC een snelle ervaring bieden. Het zou fijn zijn als de PC met een seconde of 10 a 20 opgestart is en gebruiksklaar. Tevens is het erg prettig als de browser, word, etc. nagenoeg instant opstarten. Daarom moet er een SSD in. De reguliere HDD zal worden gebruikt voor de opslag van foto's.
Verder is Wifi een must, aangezien er ter plekke geen ethernetkabel ligt.
Aangezien de PC redelijk in het zicht staat moet het er een beetje mooi uit ziet met zo'n min mogelijk snoeren. Tevens moet het geheel wit worden.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is de eerste keer dat ik vanaf scratch een PC samenstel. Het bouwen zelf heb ik al vaker gedaan, maar het selecteren van de componenten nog niet. Ik zou graag willen weten of er nog fouten in mijn lijst zitten en of alles compatible is. Misschien kan het wel veel beter/goedkoper. Ik ben er vrij zeker van dat mijn selecties zo gaan werken, maar vraag me af of het niet heel erg overkill is.
Vragen:
- Klopt het dat PC optie 2 geen videokaart nodig heeft
- Past in PC optie 2 alle componenten? (koeler vd processor bijv.)
- Passen alle componenten in de NUC (met name de 2 HDD's vraag ik me af)
- Kan de NUC middels een beugel bevestigd worden achterop de monitor?
Verantwoording van de keuzes:
Scherm: vanwege het uitzoeken van foto's heb ik gekozen voor een scherm met een IPS-paneel, omdat die een betere kleurweergave heeft.
Toetsenbord/muis: draadloos vanwege minder kabels, verder heel standaard setje.
Processor: intel i3. Volgens mij moet dit ruim voldoende zijn voor wat er met de PC gaat gebeuren, maar het zou maar zo overkill kunnen zijn. Wat mij betreft mag het ook een AMD zijn, maar ik zou niet weten welke processor dan geschikt is.
Werkgeheugen: 8GB moet meer dan genoeg zijn
SSD: 250 GB lijkt me ruim voldoende voor Windows install en wat programma's.
Geen videokaart: Volgens mij heeft de NUC dit onboard en het mobo wat ik heb gekozen ook dacht ik.
Voeding voor PC optie 2: zware overkill, maar volgens mij wel een degelijke voeding.
Steam/Discord: Flimovic