Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vlotte, toekomstbestendige office PC ouders

Pagina: 1
Acties:

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 13:27

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste mede-tweakers, ik vraag uw aandacht voor het volgende :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is voor mijn ouders (65+). Deze PC zal worden gebruikt voor surfen, e-mail, word en het uitzoeken van foto's. Het systeem zal Windows 10 gaan draaien.

Om mijn ouders wat keus te geven wil ik graag met jullie hulp twee opties uitwerken.
- Een NUC die ik middels een beugel achter de monitor kan bevestigen
- Een wat kleinere witte kast die er gewoon mooi uit ziet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximumprijs. Het moet gewoon een degelijke PC worden. Iets meer betalen is prima, mits daar kwaliteit voor terugkomt. Met mijn huidige selectie kom ik op ongeveer 700 euro uit, graag snoep ik daar nog een paar tientjes (of meer) van af.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1TB 3,5" HDD voor de opslag van foto's die in PC optie 2 past. Verder moet alles nieuw komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Optie 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Black SATA 6Gb/s WD10JPLX, 1TB€ 68,50€ 68,50
1Intel NUC Kit NUC7I3DNHE€ 252,50€ 252,50
1Iiyama ProLite XUB2492HSU-W1 Wit€ 178,25€ 178,25
1Cherry DW 8000 (Qwerty US)€ 27,99€ 27,99
1Corsair ValueSelect CMSO8GX4M2A2133C15€ 96,25€ 96,25
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 95,59€ 95,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,08

Optie 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 108,-€ 108,-
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 133,-€ 133,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 70,-€ 70,-
1Corsair TX550M V2€ 69,50€ 69,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,24

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, maar ik wil wel graag 'gerenommeerde' merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige PC van mijn ouders is zo traag als dikke s****t omhoog door een trechter. Ik wil met deze nieuwe PC een snelle ervaring bieden. Het zou fijn zijn als de PC met een seconde of 10 a 20 opgestart is en gebruiksklaar. Tevens is het erg prettig als de browser, word, etc. nagenoeg instant opstarten. Daarom moet er een SSD in. De reguliere HDD zal worden gebruikt voor de opslag van foto's.
Verder is Wifi een must, aangezien er ter plekke geen ethernetkabel ligt.

Aangezien de PC redelijk in het zicht staat moet het er een beetje mooi uit ziet met zo'n min mogelijk snoeren. Tevens moet het geheel wit worden.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is de eerste keer dat ik vanaf scratch een PC samenstel. Het bouwen zelf heb ik al vaker gedaan, maar het selecteren van de componenten nog niet. Ik zou graag willen weten of er nog fouten in mijn lijst zitten en of alles compatible is. Misschien kan het wel veel beter/goedkoper. Ik ben er vrij zeker van dat mijn selecties zo gaan werken, maar vraag me af of het niet heel erg overkill is.

Vragen:
- Klopt het dat PC optie 2 geen videokaart nodig heeft
- Past in PC optie 2 alle componenten? (koeler vd processor bijv.)
- Passen alle componenten in de NUC (met name de 2 HDD's vraag ik me af)
- Kan de NUC middels een beugel bevestigd worden achterop de monitor?

Verantwoording van de keuzes:
Scherm: vanwege het uitzoeken van foto's heb ik gekozen voor een scherm met een IPS-paneel, omdat die een betere kleurweergave heeft.

Toetsenbord/muis: draadloos vanwege minder kabels, verder heel standaard setje.

Processor: intel i3. Volgens mij moet dit ruim voldoende zijn voor wat er met de PC gaat gebeuren, maar het zou maar zo overkill kunnen zijn. Wat mij betreft mag het ook een AMD zijn, maar ik zou niet weten welke processor dan geschikt is.

Werkgeheugen: 8GB moet meer dan genoeg zijn

SSD: 250 GB lijkt me ruim voldoende voor Windows install en wat programma's.

Geen videokaart: Volgens mij heeft de NUC dit onboard en het mobo wat ik heb gekozen ook dacht ik.

Voeding voor PC optie 2: zware overkill, maar volgens mij wel een degelijke voeding.

_O_ Alvast bedankt voor jullie input! _O_

Steam/Discord: Flimovic

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

- Klopt het dat PC optie 2 een videokaart nodig heeft
Nee de CPU heeft een HD630 IGP en die kan via de meeste moederborden gebruikt worden; je steekt dus de HDMI-kabel of DVI-kabel direct tussen moederbord en monitor.

Ja, maar de WDC Black is "higher end". Je kan ook een WDC Blue gebruiken; mogelijk is die iets stiller en minder warm (marginaal) en qua snelheid merk je dat echt niet.

Vaak niet; een monitor hang je vaak op zonder voet dus er is een kans dat de VESA-beugel niet bevestigt kan worden omdat de aanhechting van de voet in de weg zit. Eventueel even de fabrikant bellen en/of handleiding lezen? Het zijn Nederlanders dus waarschijnlijk kan je snel antwoord krijgen.

Voor de rest weinig aanmerkingen; de voeding van PC2 kan je gewoon veranderen naar de "standaard" 400W voeding uit de meeste BBG-systemen van de Frontpage. En misschien een licentie Windows erbij rekenen?

/edit: Asrock-site zegt dat je een bepaalde BIOS moet hebben wil je de betreffende CPU erop prikken. De vraag is of je dat van te voren weet welk board/revisie je krijgt want anders moet je eerst een andere CPU hebben om te kunnen flashen.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 01-02-2018 20:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-11 21:46

P_Tingen

omdat het KAN

Let erop dat de cpu in je NUC véél trager is dan de i3 uit je andere systeem omdat die voor laptops is geoptimaliseerd. Voor HTK gebruik is een pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed meer dan voldoende. En die is nog steeds sneller dan de i3 uit je NUC en net iets meer dan de helft in kosten van je i3. En waarom zo'n dikke voeding? Het lijkt me toch niet dat je ouders er een knoepert van een videokaart in gaan zetten. Dus de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt scheelt je weer een tientje.

En dat moederbord! Wat kan dat ding (wat nuttig is voor je ouders) wat bv een pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H van 1/3 van het geld niet kan? Of zit er misschien stiekem al memory in, want dat zie ik niet in je lijstje staan :+

Maw: ik denk dat je huidige setup te duur is voor wat er mee gaat gebeuren.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
P_Tingen schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:33:
Let erop dat de cpu in je NUC véél trager is dan de i3 uit je andere systeem omdat die voor laptops is geoptimaliseerd. Voor HTK gebruik is een pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed meer dan voldoende. En die is nog steeds sneller dan de i3 uit je NUC en net iets meer dan de helft in kosten van je i3. En waarom zo'n dikke voeding? Het lijkt me toch niet dat je ouders er een knoepert van een videokaart in gaan zetten. Dus de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt scheelt je weer een tientje.

En dat moederbord! Wat kan dat ding (wat nuttig is voor je ouders) wat bv een pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H van 1/3 van het geld niet kan? Of zit er misschien stiekem al memory in, want dat zie ik niet in je lijstje staan :+

Het meest nuttige feature aan het moederbord wat ik nu heb gekozen is dat het past in de behuizing :p Volgens mij is het bordje wat jij kies een uAtx, terwijl volgens de specs alleen: DTX, Mini-DTX, Mini-ITX in past. Het moederbord wat ik heb gekozen was de goedkoopste moederbord met wifi wat ik kon vinden.

Goed punt over het geheugen trouwens, dat had ik even gemist!

Ik twijfelde trouwens al over een i3 of dat niet overkill was, maar blijkbaar dus wel. Ik ga even een nieuw lijstje maken op basis van een G4600, met wat geluk is er dan ook een goedkoper moederbord beschikbaar.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29
Die h110 kan de laatste generatie Intel niet draaien fyi.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 22:43
Kijk even naar deze build die ik gisteren bij een soortgelijke vraag heb gezet.

Arriving Somewhere but not here....

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:32:
- Klopt het dat PC optie 2 een videokaart nodig heeft
Nee de CPU heeft een HD630 IGP en die kan via de meeste moederborden gebruikt worden; je steekt dus de HDMI-kabel of DVI-kabel direct tussen moederbord en monitor.

Ja, maar de WDC Black is "higher end". Je kan ook een WDC Blue gebruiken; mogelijk is die iets stiller en minder warm (marginaal) en qua snelheid merk je dat echt niet.

Vaak niet; een monitor hang je vaak op zonder voet dus er is een kans dat de VESA-beugel niet bevestigt kan worden omdat de aanhechting van de voet in de weg zit. Eventueel even de fabrikant bellen en/of handleiding lezen? Het zijn Nederlanders dus waarschijnlijk kan je snel antwoord krijgen.

Voor de rest weinig aanmerkingen; de voeding van PC2 kan je gewoon veranderen naar de "standaard" 400W voeding uit de meeste BBG-systemen van de Frontpage. En misschien een licentie Windows erbij rekenen?

/edit: Asrock-site zegt dat je een bepaalde BIOS moet hebben wil je de betreffende CPU erop prikken. De vraag is of je dat van te voren weet welk board/revisie je krijgt want anders moet je eerst een andere CPU hebben om te kunnen flashen.
De monitor zal gewoon op zijn voet komen te staan, dat zou betekenen dat de VESA-brackter er op zou moeten kunnen.

Licentie voor Windows heb ik al.

Heb een nieuwe mobo en CPU geselecteerd, dus hopelijk gaat dat daar wel goed.
P_Tingen schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:33:

Heb een nieuwe lijst gemaakt:

PC Optie 1 blijft ongewijzigd:

PC Optie 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 66,50€ 66,50
1ASRock H110M-ITX/ac€ 68,90€ 68,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 70,-€ 70,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 84,-€ 84,-
1Corsair CX450M€ 47,50€ 47,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,64
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:27:
Kijk even naar deze build die ik gisteren bij een soortgelijke vraag heb gezet.
PC is niet wit, dus dat wordt op esthetische redenen afgekeurd door m'n moeder ;) Maar mooie build op zich! Tenzij het met een beugeltje aan de achterkant van de monitor valt te bevestigen, zoals een NUC.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Flimovic schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:33:
PC is niet wit, dus dat wordt op esthetische redenen afgekeurd door m'n moeder ;) Maar mooie build op zich! Tenzij het met een beugeltje aan de achterkant van de monitor valt te bevestigen, zoals een NUC.
Dat kan. Het is een beetje de standaard oplossing voor oudere mensjes op Tweakers.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
lactaxative schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:20:
[...]

Dat kan. Het is een beetje de standaard oplossing voor oudere mensjes op Tweakers.
Dat kan als in: Het kan dat ie wordt afgekeurd om esthetische redenen?

Of:

Dat kan als in: Hij past op een mount achter het scherm?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voordat gene wat ze ermee gaan doen is natuurlijk een ipad ook voldoende en misschien ook wel de meest dummyproof optie.

En ze kunnen gewoon op de bank hun ding doen en alle backups richting de cloud.

* Falcon gooit hem er maar even in

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:28:
Voordat gene wat ze ermee gaan doen is natuurlijk een ipad ook voldoende en misschien ook wel de meest dummyproof optie.

En ze kunnen gewoon op de bank hun ding doen en alle backups richting de cloud.

* Falcon gooit hem er maar even in
Ze hebben al een iPad, maar willen ook een desktop.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Flimovic schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:22:
[...]

Dat kan als in: Het kan dat ie wordt afgekeurd om esthetische redenen?

Of:

Dat kan als in: Hij past op een mount achter het scherm?
Allebei kan. :+ Ik heb hier ook nog een koffiekan, trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door lactaxative op 02-02-2018 11:34 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als je nog 25GB extra opslag wilt, kun je kiezen voor pricewatch: Crucial MX300 m.2 275GB. Kost ongeveer hetzelfde. Als die 25GB extra niks uitmaakt, zou ik wel voor de samsung gaan.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
lactaxative schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Allebei kan. :+ Ik heb hier ook nog een koffiekan, trouwens.
Wat voor beugel is geschikt voor deze mini pc?

Deze?
pricewatch: Silverstone SST-MVA01 - Vesa extention

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-11 19:39
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed zou ruim voldoende moeten zijn voor deze taken.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is ook voldoende voor alleen een processor, zonder extra GPU.

Persoonlijk ben ik meer fan van Crucial, dus zou de splintertjenieuwe pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB een goede optie zijn :) . (powerloss protection, hogere TBW, goedkoper dan Samsung)

Verder een leuke PC! Maar wat is wit toch verschrikkelijk lelijk, vind ik dan. :+

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Sandert98 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:04:
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed zou ruim voldoende moeten zijn voor deze taken.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is ook voldoende voor alleen een processor, zonder extra GPU.

Persoonlijk ben ik meer fan van Crucial, dus zou de splintertjenieuwe pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB een goede optie zijn :) . (powerloss protection, hogere TBW, goedkoper dan Samsung)

Verder een leuke PC! Maar wat is wit toch verschrikkelijk lelijk, vind ik dan. :+
De voeding uit m'n huidige lijst is goedkoper.

Wat maakt het verschil tussen een Bronze en een Gold gecertificeerde voeding?

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-11 19:39
Het rendement van de voeding is het grootste verschil. Al zal de Corsair ook prima werken.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie feedback. Ik heb nog 1 laatste vraag voordat ik ga bestellen.

De keus is op optie 2 gevallen, echter vraag ik me af of het mobo deze generatie CPU kan draaien?

Van de website van het mobo: "Supports 7th and 6th Generation Intel® Core™ Processors (Socket 1151)"

Weet alleen niet welke generatie processor dit is

Edit:

Onderdelen zijn besteld! Nogmaals dank allemaal! _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door Flimovic op 04-02-2018 20:59 ]

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Update: PC zit in elkaar en loopt als een zonnetje! _O_