Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik denk dat mijn vraag hier hoort (anders verplaats hem maar).

Als ik mijn rpi aan de ziggo router knoop, kan hij het internet benaderen. Er draait een proces op de rpi dat de opbrengst van mijn zonnepanelen doorstuurt naar pvoutput.

Om de wifi-problemen in huis op te lossen heb ik een oude router aan de ziggo router geknoopt. Ziggo output naar de wlan input van de router. Op beide staat DHCP aan maar beide in een aparte range, dus zitten elkaar niet in de weg. Het werkt ook want als je je op het 2e wifi aanmeld (andere naam dan het ziggo wifi) kun je zonder problemen op internet komen. Dat werkt dus.

Wat niet werkt, is wanneer ik de rpi op die 2e router aansluit. Dan komt hij niet op internet. Ik heb op de command prompt een ping uitgevoerd naar nu.nl en naar het ip-adres van nu.nl maar beide geen sjoege. Op de ziggo router aangesloten wel toegang.

Tijdens de les netwerken op school was ik toevallig ziek dus dat heb ik net gemist en ik heb dan ook geen idee waar ik moet zoeken. De rpi lijkt gewoon een ip-adres te krijgen want eenmaal aangesloten op de 2e router krijgt hij een ander ip-adres dan dat hij eerst had. Maar hoe kan het dat hij niet op internet kan?

... en gaat over tot de orde van de dag

Beste antwoord (via P_Tingen op 02-02-2018 20:05)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ziggo “output” NIET op je WLAN maar op je LAN zetten en DHCP uitzetten, dan kan je Raspberry waarschijnlijk gewoon verbinding maken. Anders moet je op je 2e router en of Raspberry je default gateway verwijzen naar de Ziggo router, zoniet moet je toch je configuratie van je Raspberry nakijken en het wellicht het “proces” of applicatie dat de meterstanden doorstuurt.

[ Voor 26% gewijzigd door Breezers op 02-02-2018 18:17 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ziggo “output” NIET op je WLAN maar op je LAN zetten en DHCP uitzetten, dan kan je Raspberry waarschijnlijk gewoon verbinding maken. Anders moet je op je 2e router en of Raspberry je default gateway verwijzen naar de Ziggo router, zoniet moet je toch je configuratie van je Raspberry nakijken en het wellicht het “proces” of applicatie dat de meterstanden doorstuurt.

[ Voor 26% gewijzigd door Breezers op 02-02-2018 18:17 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Twee DHCP servers op hetzelfde netwerk is nooit een goed idee. Het is dan namelijk een kwestie van welke DHCP server sneller reageert dat bepaald in welke address range je device komt te zitten.

Als je twee netwerken wilt en wat meer info:
https://superuser.com/questions/641036/can-i-chain-two-routers-together-keeping-dhcp-on-both

Anders zou ik gewoon DHCP uitzetten op een van de twee router;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik ga even proberen met DHCP uit en ziggo lijn verplaatsen naar een LAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
P_Tingen schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:19:
Ik ga even proberen met DHCP uit en ziggo lijn verplaatsen naar een LAN poort.
En vergeet het lan IP van 2e router naar range van ziggo box niet te verzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik val natuurlijk flink door de mand hier als it deskundige, maar ik snap de interface niet van mijn 2e router.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kXdEh7t.png

Ik heb nu DHCP uitstaan (1), maar als ik dit opsla krijg ik de melding:
Het IP-adres van de router is gelijk aan het subnetadres. Corrigeer dit adres.

Ik zie 2 ip-adressen. Ik ga er vanuit dat het ip-adres bij (2) het vaste ip adres wordt van mijn 2e router.
Maar wat is dan het ip-adres bij (3) en hoezo is het ip-adres van de router gelijk aan het subnetadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb het scherm afgesloten en opnieuw geopend en vervolgens het tweede IP- adres (dus bij nr 3) laten staan waar het op stond, nml 192.168.1.1. Dit was het oude standaard IP adres. Wat het doet weet ik nog niet , maar ik heb de router opnieuw opgestart en het lijkt te werken!

Op de PI krijg ik nu dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XQMuPl5.png
en mijn enecsys gateway heeft nu ook een happy face.

Ik kan alleen nu niet meer in de admin komen van mijn tweede router. Nou heb ik daar normaliter ook niks te zoeken dus dat scheelt :)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 02-02-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@P_Tingen voor het instellen van je router als access point, kun je het beste even kijken bij: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:01:
@P_Tingen voor het instellen van je router als access point, kun je het beste even kijken bij: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.
Inderdaad kwam ik daar bij mijn zoektocht terecht. Eigenlijk is het niet zo moeilijk, maar de interface van router 2 snap ik nog steeds niet.
[mbr]Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.[/]
Ik had juist expres 2 posts gemaakt omdat me dat hier duidelijker leek.....

[ Voor 20% gewijzigd door P_Tingen op 02-02-2018 20:04 ]

Pagina: 1