Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036221

Topicstarter
Voor mijn werkzaamheden voor een online shop ben ik op zoek naar een camera + objectief. Het gaat voornamelijk om het schieten van productfotografie. Niet het type productfotografie tegen een witte achtergrond, dat lukt wel goed, maar meer sfeerbeelden voor banners en social media.

Op dit moment schieten we deze content met een Samsung NX3000 met standaard lens en met telefoon. Waarbij de telefoon mooiere foto's maakt dan de Samsung. We schieten de producten vaak op hout, metaalof beton en de producten zijn rijk gekleurd. Dit geeft voor het oog wel een gaaf effect, maar dit krijgen we niet op beeld.

De Samsung geeft vaak een grauw beeld en lijkt een chronisch te kort aan licht. De Iphone is handig voor het snelle delen en gaat redelijk goed met de kleuren om, maar mist toch het extra van een camera.

Waar ik in het kort naar op zoek in een camera en objectief:

- Kunnen vangen van rijke kleuren
- Veel scherpdiepte
- Weinig of geen belichting nodig
- Liefst direct delen met IMac

De Camera wordt alleen binnenshuis gebruikt en de producten zijn klein van formaat. Ik zat daarom zelf te denken aan een instap Speigelreflex body met een Macro objectief of een vast brandpunt. Ik zie op de website het bomen door het bos niet meer en heb een budget van ongeveer 900 euro voor totaal.
Kan ik beter investeren in een body van € 750 met een lens van € 150,00 of heeft een duurdere lens meer invloed.

Suggesties voor merk/model altijd welkom! Thanks!

Hieronder een aantal foto's als voorbeeld qua stijl en kleuren:

Afbeeldingslocatie: https://www.greenlane.ch/media/cache/f6/40/f640a37a32ce0d5f8115f018fa59b118.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s1.thcdn.com/widgets/121-us/32/Baxter_HUT_landing-124309-013832.jpg

Beste antwoord (via Anoniem: 1036221 op 05-02-2018 20:22)

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 14:20
Mooie kleuren bekom je vooral in de nabewerking. Mooie foto's meestal door kennis van fotografie en je toestel. De basis is belichtingdriehoek.
Hoe groot zijn je voorwerpen? Een macro lens staat nu niet echt bekend voor grote scherptediepte, zeker omdat je dan dicht op je onderwerp kruipt. Ik vermoed dat je je niet ga bezighouden met focus stacking.
Je 1ste voorbeeld toont juist weinig scherptediepte.
Een instap canon/nikon apcs dslr met 50mm 1.8 lens is een optie binnen je budget en maakt fantastische foto's.
Natuurlijk licht op een grijze dag werkt prima, maar als je s'avonds binnen fotografeerd ga al direct best met een flits/softbox nodig hebben.
Statief uiteraard.
In Raw werken kan ook een oplossing zijn voor de grauwe kleur, WB corrigeren in nabewerking.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 08:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit topic al eens doorgenomen ?
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 14:20
Mooie kleuren bekom je vooral in de nabewerking. Mooie foto's meestal door kennis van fotografie en je toestel. De basis is belichtingdriehoek.
Hoe groot zijn je voorwerpen? Een macro lens staat nu niet echt bekend voor grote scherptediepte, zeker omdat je dan dicht op je onderwerp kruipt. Ik vermoed dat je je niet ga bezighouden met focus stacking.
Je 1ste voorbeeld toont juist weinig scherptediepte.
Een instap canon/nikon apcs dslr met 50mm 1.8 lens is een optie binnen je budget en maakt fantastische foto's.
Natuurlijk licht op een grijze dag werkt prima, maar als je s'avonds binnen fotografeerd ga al direct best met een flits/softbox nodig hebben.
Statief uiteraard.
In Raw werken kan ook een oplossing zijn voor de grauwe kleur, WB corrigeren in nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Reageer behulpzaam of reageer niet

[ Voor 88% gewijzigd door PowerUp op 05-02-2018 15:05 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
knip

Persoonlijk niet veel ervaring in product fotografie, dus kan hier niet veel zinnigs op zeggen. Ik zou lekker informatie bekijken op internet of lekker op Flickr rondneuzen naar foto's die in je straatje passen en bekijken met welke camera's deze gemaakt zijn. Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.

Voor dit soort werk hoef je ook niet per se het nieuwste van het nieuwste en is een mooie tweedehands misschien wel een goed idee.

[ Voor 47% gewijzigd door PowerUp op 05-02-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 12:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Bij foto's voor online shop en social media is de resolutie niet zo heel belangrijk. En het onderwerp is ook niet zo uitdagend (geen beweging). Dus wat dat betreft volstaat echt bijna iedere camera.

Je schrijft dat je veel scherptediepte wil. Neem aan dat je juist weinig bedoelt?!? Zoals 1e voorbeeld foto. Onderwerp scherp, achtergrond onscherp. Dan heb je lens met groot diafragma nodig. En snelle F1.8 prime zal goed werken maar is niet zo flexibel. Een snelle standaard-zoom valt echter buiten je budget.

Het belangrijkste waar je in kunt investeren is volgens mij een knap statief en een remote trigger. Zo kun je mooie scherpe foto's maken, ook bij weinig licht, zonder dat je hoog in de ISOs hoeft te gaan zitten (met alle nadelige gevolgen voor je beeldkwaliteit). En met knap statief bedoel is dus niet iets van 30 euro... maar voor 100 tot 150 kun je zeker wel iets moois kopen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Anoniem: 1036221 Zelf geen expert,
maar kennis van mij gebruikt een statief,
standaard 50 mm lens -> pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM

en voorloper van deze canon 750d ( hij gebruikte 550d) pricewatch: Canon EOS 750D + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart

en afstandbediening of via telefoon (zodat camera niet beweegt bij foto maken).

Hij heeft nu een duurdere camera (full frame), maar zeker voor webshop en social media waren het al mooie foto's. Neem wel een camera met klapscherm of waar je de iso settings aan de bovenkant kan zien (scheelt een hoop bukken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:04
Wat @sys64738 ook al aangaf: een statief gaat je hier het meeste helpen. Je wilt het doen met bestaand licht, wat grote aperture en lange sluitertijd gaat beteken, áls je niet teveel ruis wilt krijgen. Aangezien je flesjes niet zo snel weg zullen lopen zou ik inderdaad ook een statief erbij pakken.

Daarnaast wil je met productfotografie niet teveel vervorming van je producten, dus ik zou niet te laag gaan zitten in de lengte van je lens. 30 mm is dan al bijna te krap. De 50mm 1.8 is goedkoop, lichtsterk en goede kwaliteit, ongeacht het merk. Als je de camera koopt met kitlens, dan ben je naast de 50mm prime nog wat flexibel als de compositie niet werkt op lokatie.

Voor jouw budget zou ik investeren in de volgende set:

- instap/mid-range dSLR: merk naar voorkeur van UI. Ik heb zelf Sony en ben op het werk gebonden aan Nikon, en ik zoek me elke dag rot naar de functies op de Nikon. De UI van Nikon, Canon en Sony zijn nogal verschillend, dus bekijk in een winkel wat jou het beste ligt. Opties: Nikon D5300, Canon 750D, Sony A68, allemaal tussen de € 550 en €600

- 50mm f/1.8 prime lens van het betreffende merk. €150-230

- statief: Benro 1 of Benro 2

Dan kom je rond de € 900 uit.

Zorg dan dat je de camera wat onder de knie krijgt, schiet in RAW en doe de kleuroptimalisatie op de PC. Lightroom is daar ideaal voor, maar Affinity is goedkoper.

Voor een paar euro zou ik ook een set Caruba grey cards kopen, en er natuurlijk voor zorgen dat je monitor goed afgesteld staat. Daarvoor kun je dure calibratietools kopen, maar Windows heeft tegenwoordig ook een handige functie ingebouwd waarmee je zelf een heel eind komt (Windows search: calibrate display color).

[ Voor 21% gewijzigd door Veneficus op 05-02-2018 14:47 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Pagina: 1