Hoe bridged IPTV distribueren over verschillende switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Mijn vraag
Ik maak gebruik van IPTV van xs4all. Ik wil dit graag bridged gebruiken.

Ik vraag me af hoe ik dit gedistribueerd krijg over verschillende sitches naar de 2 STB's met als beginpunt een Zyxel SBG3500-N. Hierin heb ik een 2e WAN interface aangemaakt en gezet op bridge met een vlan tag op VLAN 4. Dit werkt als ik een STB direct aansluit op de Zyxel. Maar ik snap niet ondanks erg veel lezen hoe ik het VLAN 4 van de Zyxel naar een volgens VLAN capabale apparaat krijg zodat het uiteindelijk untagged op de STB uit kan komen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Zyxel SBG3500-N
Linksys LGS308 8-Port Gigabit Smart Switch
TP-Link TL-SG2008
Netgear GS108Tv2
Asus RT-AC56U

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Onder andere dit doorgelezen: https://alex.vdleun.net/x...de-and-the-draytek-2862b/

Zo kwam ik op het idee van het aanmaken van de 2e WAN interface.

Dit: Telfort IPTV via eigen router oa gevolgd voor het instellen van de switches.

Ik heb dit in het verleden werkend gekregen door dit topic: https://forum.kpn.com/int...jg-ik-niet-werkend-403755 te volgen. Helaas werkt dat nu niet meer.

Ik heb dit nu zowel met als zonder de Asus ertussen geprobeerd. Dus samengevat:

Poort 1 zyxel naar WAN asus voor puur internet
poort 4 zyxel naar poort 2 Linksys tagged
poort 6 VLAN 4 PVID untagged --->STB geen IP adres geen LAN adres en geen 10.x.x IPTV adres

Dit was een eerste test opstelling met een 10 meter lange kabel. Uiteindelijk moeten de TP-Link en Netgear er ook bij betrokken worden maar toen dat niet werkte ben ik gaan wegstrepen en zag ik dus dat het op de Linksys ook niet werkt.

Waar ik niet zeker van ben is wat de instelling op de Linksys moet zijn voor poort 2. Mijn kennis zegt me dat dit tagged zou moeten zijn omdat de linksys met VLANs overweg kan. Maar dit lijkt dus niet te werken. untagged werkt het ook niet.

Ik heb op de zyxel geprobeerd om een "LAN interface group" aan te maken. Op de zyxel heten de opties dan weer "member" en "tagged".

Beide geprobeerd maar op de linksys op poort 6 (Access port) geen IP foutcode 143.

Vervolgens de Asus er toch maar tussen gezet en zowel VLAN 6 als 4 getagged op de zyxel. In de GUI van de Asus IPTV ingesteld op VID 4 op poort 4. Ook dit resulteert in geen IP op de STB.

Kort gezegd ben ik het spoort behoorlijk bijster na 3 dagen lezen en uitproberen en hoop ik dat iemand hier me op weg kan helpen.

Kasper

instellingen zyxel

Zyxel vlan

instellingen linksys

linksys

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Is er niemand die een suggestie heeft in welke richting ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Heb je op de poort op de switch waar de STB zit het PVID ook op 4 staan? Dit geeft aan welke tag meegegeven word aan untagged ip verkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ja dat is in de huidige test opstelling poort 8 en die staat untagged PVID is 4. Op dat screenshot zie ik nu dat het verkeerd stond. Dat was om te testen omdat ik gewoon maar dingen ging uitproberen.

Ik denk dat het ergens in de instellingen van de zyxel zit. Ik ben de user guide aan het doorspitten maar het allemaal vrij onduidelijk.

Op het vLAN wat ik daarop heb aangemaakt kan ik IGMP snooping bijvoorbeeld op enbale of blocked zetten. Het lee mij dat dit op enable moet staan maar misschien moet dit juist op blocked staan om het door te geven naar een volgende sitch en op enable om een STB rechtstreeks te kunnen voorzien.

Om de linksys uit te sluiten ben ik nu aan het testen met de TP-Link die hetzelfde resultaat geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Kasper1985 op 01-02-2018 15:32 ]