Telfort IPTV via eigen router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 18:53
Telfort IPTV werkt in principe via een seperate poort op het glasvezelmodem (kastje wat van de fiber RJ45 maakt).
Dit zou, theoretisch, inhouden dat ik met zowel een kabel voor LAN alsmede IPTV door de meterkast moet gaan om alles aan te sluiten. Liefst gaat dit via een kabel via mijn router en switch naar het juiste patchpunt in huis.

Aangezien Telfort onderdeel is van KPN is in eerste instantie gepoogd de tutorial uit het Ubiquiti form te volgen. Hier bleek echter een en ander in bridge te zitten, waardoor deze configuratie beter zou passen op de ERL van Ubiquiti (zie ook netwerkje.com maar dan voor MikroTik):
code:
1
2
3
4
5
6
configure
set interfaces bridge br4 description "TV"
set interfaces ethernet eth0 vif 4 bridge-group bridge br4 
set interfaces ethernet eth1 vif 4 bridge-group bridge br4 
commit
save

Vervolgens ook de managed switch (Netgear GS108T) ingesteld voor VLAN: Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/vlan_snip.png

Nu krijg ik op de Animo het volgende:
Het netwerk waar de settopbox mee verbonden is biedt niet de benodigde diensten. ...
De Animo krijgt dus ergens iets binnen, maar dat is niet voldoende. Wat moet ik nog toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Word er bij het terug gaande verkeer wel een tag toegevoegd. je switch moet aan het verkeer vanaf de Animo naar de router wel weer een tag toevoegen.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 01-11-2015 20:12 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 12:49
Krijgt je aminobox een DHCP lease van de Edgerouter of van het Telfort netwerk? De Netgear ken ik overigens niets maar weten welk ip de Amino heeft lijkt me een goed startpunt

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
xbeam schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:00:
Word er bij terug gaan verkeer wel een tag toegevoegd. je switch moet aan het verkeer dan van de Animo naar de router wel weer een tag toevoegen.
Hoe zou dit moeten?
Jeroen_ae92 schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:05:
Krijgt je aminobox een DHCP lease van de Edgerouter of van het Telfort netwerk? De Netgear ken ik overigens niets maar weten welk ip de Amino heeft lijkt me een goed startpunt
Een ip krijgt de aminobox vanuit de DHCP op eth1 (lokaal netwerk), 192.168.1.0/24 te weten 192.168.1.216. De animo geeft dit ook in een scherm wat ik naast de foutmelding kan oproepen, hier staat o.a.:
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Dat Gateway lijkt mij trouwens niet helemaal juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 12:49
Dat is dus een IP adres uit de Edgerouter en niet vanuit VLAN4 die door de bridge heen gaat.
Ik denk dat het een switch issue is. VLAN4 moet tagged staan op de uplink poort van de switch naar de router en untagged op de poort naar de Amino. Hierdoor zou je een IP adres op de Amino moeten krijgen die niet door de Edgerouter wordt uitgedeeld maar door de diensten van Telfort.

Kun je een show interfaces vanuit de Edgerouter posten voor de volledigheid?
En wat is je glassnelheid? Een Edgerouter heeft op z'n bridged poorten geen hardware offload namelijk. Hierdoor kun je snelheids issues ervaren boven de 120Mbit.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 01-11-2015 19:29 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Na zelf wat zoeken ook nog gekomen op een PVID instelling, als ik het volgende configureer piept de Animo waiting for network. De toevoeging van poort 6 (animo) aan PVID 4 heeft dus *iets* gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/pvid.png

De output van show interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
br4          -                                 u/u  TV
eth0         x.x.x.x/26                 u/u  Internet
eth0.4       -                                 u/u
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  Local
eth1.4       -                                 u/u
eth1.10      192.168.10.1/24                   u/u
eth2         192.168.2.1/24                    A/D  Local 2
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128

Snelheid is beperkt tot een 50/50 abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Ik denk dat je Animo piept omdattie VLAN tags om z'n oren geworpen krijgt. Poorten op deze Netgear switches hebben drie staten:

[T] tagged:
De poort is lid van het betreffende VLAN en stuurt alle pakketjes met VLAN tag de interface uit. Pakketjes die nog geen tag hebben, krijgen de tag van PVID mee.

[U] Untagged:
De poort is lid van het betreffende VLAN en stuurt alle pakketjes zonder VLAN tag de interface uit.

[ ] leeg:
De poort is geen lid van het betreffende VLAN en doet niks met pakketjes van dit VLAN.

Zo te zien sla je de Animo om de oren met VLAN tags. Kan me niet voorstellen dat het ding er gelukkiger van word. Daarnaast vraag ik me af of je poort 6 wel uit VLAN 1 hebt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
VLAN 1 is poort 6 leeg
VLAN 4 staat poort 6 op [T]
VLAN 4 staat poort 8 op [T]

Poort PVID configuratie als hierboven, Animo krijgt nog steeds geen netwerk.
Op 6 zit de Animo en op 8 zit de kabel naar de ERL Ubiquiti.

VLAN / PVID / ERL zijn allemaal nieuw en de het is voor mij nog niet allemaal van zelf sprekend... tips zijn welkom.
Verder hoe gaat de Animo zijn IP adres krijgen? Moet dat via VLAN4 door de m. switch / ERL vanuit de glasvezel router komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Je wil poort 6 niet tagged (T) maar untagged (U) hebben (de Animo kan blijkbaar niet omgaan met tagged verkeer.)

Je Animo krijgt idd zijn IP adres van het IPTV platform via VLAN4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ook dat blijft dezelfde error houden. Om het probleem te isoleren de managed switch er tussen uitgegooid en de animo rechtstreeks op ETH2 aangesloten.

Conform hierboven VLAN4 in de bridge naar EHT0.4 naar ETH2.4.

Wederom hetzelfde, de managed switch is dus (nog) niet het probeem. Er gaat als iets mis in de ERL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Ik ben niet al te bekend met de ERL maar gezien de linux basis vermoed ik dat eth0.4 betekend dat je pakketjes je ERL uit stuurt met VLAN tag 4. Hier kan je Animo gewoonweg NIET mee omgaan, dat begrijpt hij niet. Dus ook als je config in je ERL goed in elkaar zit, zul je geen verbinding krijgen. Op basis van deze gegevens kunnen we dus alleen stellen dat je door het verwijderen van je switch de oplossing van je vorige probleem ongedaan hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
luxan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:34:
.. Op basis van deze gegevens kunnen we dus alleen stellen dat je door het verwijderen van je switch de oplossing van je vorige probleem ongedaan hebt gemaakt.
Die laatste zin volg ik niet mijn probleem/vraagstuk is niet veranderd. Ik probeer echter vereenvoudiging aan te brengen en in plaats van "het systeem" componentsgewijs te testen of het goed gaat. Nu wil de Animo alleen op de ERL al niet werken. Vraag is dus of deze config goed is, want met een bridge zou het moeten werken.
Ik kan me niet voorstellen dat het tussenvoegen van apparaat X de complete werking van de amino teniet doet. Hoe X ingesteld moet worden is dus mijn vraag, beginnend met de ERL als X en als dit werkt de ERL + Managed Switch als X (stapsgewijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Een packet met VLAN tag is 1508 bytes (dat stuurt je ERL nu uit) en je Animo kan alleen de eerste 1500 bytes lezen (en gooit de laatste 8 weg) waardoor je Animo denkt dat ALLE packets verkeerd zijn.

Met je Netgear ertussen en een [U] op de Animo poort voor VLAN 4 kon de netgear de 8 bytes VLAN tag strippen waardoor de Animo maar 1500 bytes per packet binnen kreeg en in ieder geval de packets accepteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kun je het niet uitsluiten door een managed switch tussen te hangen die van tagged naar untagged omzet?

Ik heb ook een switch hangen tussen mijn lijn en de IPTV boxen en daar werkt het namelijk wél. Ik heb echter wel de KPN propositie, waar ik de Experiabox tussenuit gesloopt heb en een switch voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Fairy schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:45:
Kun je het niet uitsluiten door een managed switch tussen te hangen die van tagged naar untagged omzet?
Dat is de situatie waar we mee begonnen. Dit werkte in eerste instantie niet omdat de switch ook tagged pakketjes uitstuurde. Na dit probleem opgelost te hebben, werkte het nog niet waardoor de switch ertussenuit gehaald is (terug bij af).

Anyway, gebruik deze config eens als template voor je eigen config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
interfaces {
    bridge br0 {
        aging 300
        description "IPTV Bridge"
        hello-time 2
        max-age 20
        priority 0
        promiscuous disable
        stp false
    }
    ethernet eth0 {
        address 192.168.178.1/24
        description "Local Network - LAN1"
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        bridge-group {
            bridge br0
        }
        description "IPTV Receivers"
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        description "WAN interface"
        duplex auto
        speed auto
        vif 4 {
            bridge-group {
                bridge br0
            }
            description "IPTV"
        }
        vif 6 {
            address dhcp
            description "Internet"
        }
    }
    loopback lo {
    }
}

Ik heb er een hoop dingen uitgetrapt om het overzichtelijk en to the point te houden dus copy-paste van de hele config is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

Netgearswitchje:

IPTV poortjes de volgende config geven:
vLAN1: UIT <--- heel belangrijk, dit gaat niet automagisch.
IPTV VLAN ID: Untagged
PVID van de IPTV vLAN op de correcte poortjes zetten

Done

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
PVID id van VLAN4 staat op poort 6 ANIMO (zie screenshot hierboven)
VLAN1 staat op poort 6 uit
VLAN4 6 staat op [U] en 8 op [T] (hier zit de ERL op)

Situatie
Glasvezelmodem -> ERL poort 0
ERL poort 1 (ETH1) -> managed switch poort 8
managed switch poort 6 -> Animo

Configuratie van ERL komt overeen met geen wat is voorgedragen. Wat zie ik over het hoofd 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door significant op 04-11-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Je netgear switch is prima ingesteld en stuurt tagged verkeer van je ERL netjes untagged door naar je Animo, daar is echt helemaal niets mis mee.

Ik ben het met je eens dat het probleem waarschijnlijk in je config zit maar door je setup kun je niet testen zonder de netgear switch ertussen. De config die ik geplaatst heb kun je gebruiken om een config te bouwen waarmee je ERL untagged IPTV verkeer verstuurd zodat je kan testen zonder je Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

Ik krijg niet helemaal duidelijk uit je verhaal waar het TV poortje uit je FTU op aangesloten zit. (ligt meer aan mijn lees kwaliteiten)
Deze moet ook Untagged in vlan4 zitten. de uplink naar je netgear gaat dan wel Tagged naar je poortje 8

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
RoRoo schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:04:
Ik krijg niet helemaal duidelijk uit je verhaal waar het TV poortje uit je FTU op aangesloten zit. (ligt meer aan mijn lees kwaliteiten)
Deze moet ook Untagged in vlan4 zitten. de uplink naar je netgear gaat dan wel Tagged naar je poortje 8
Van de FTU gaat maar een kabel naar mijn ERL
luxan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:03:
Je netgear switch is prima ingesteld en stuurt tagged verkeer van je ERL netjes untagged door naar je Animo, daar is echt helemaal niets mis mee.

Ik ben het met je eens dat het probleem waarschijnlijk in je config zit maar door je setup kun je niet testen zonder de netgear switch ertussen. De config die ik geplaatst heb kun je gebruiken om een config te bouwen waarmee je ERL untagged IPTV verkeer verstuurd zodat je kan testen zonder je Netgear.
Ga dit ook even testen, tbc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Je kunt eventueel ook het interface deel van je config plaatsen, dan kunnen we meekijken.

Daarnaast kun je zoeken op het Ubiquiti forum. Daar hangen meerdere mensen rond met een nederlandse consumenten internetverbinding (zo kwam er recentelijk een topic langs over een Ziggo Nederland specifiek issue en de zoekterm KPN levert zowaar 19 hits op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Doe 't anders zoals ik het ook heb.

Ik heb VLAN 4 en 34 aan de buitenkant zitten (4=IPTV 34=Internet).

Zet direct aan de FTU een switch. Hang aan poort 8 VLAN 4 en 34 TAGGED
Zet op poort 7 VLAN 34 UNTAGGED
Zet op poort 6 VLAN 4 UNTAGGED

Hang nu je IPTV box eraan en ga testen. (Poort 6). Je router kan op poort 7 en kan zit gewoon als router gedragen, geen gedoetjes met VLANs.

Je IPTV verkeer door de router laten lopen zou ik, als het uberhaupt al lukt, niet aanraden. Dit belast je router onnodig met verkeer wat totaal niet interessant is om te filteren, want er hangen alleen TV boxen aan en je zit op het 'interne' netwerk van je provider haar IPTV platform.... Met een beetje pech blaas je je Wifi ook nog vol met multicast verkeer.

Zeg ik nu iets stoms :?

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 04-11-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Op zich niet maar omdat ik geen netwerktekening heb gezien is het moeilijk te voorspellen of dit mogelijk is zonder de aanschaf van een tweede switch. De onderstaande quote doet mij vermoeden dat er tussen de ERL en de switch maar 1 netwerkkabel kan zitten.
significant schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:27:
Dit zou, theoretisch, inhouden dat ik met zowel een kabel voor LAN alsmede IPTV door de meterkast moet gaan om alles aan te sluiten. Liefst gaat dit via een kabel via mijn router en switch naar het juiste patchpunt in huis.
Indien de ERL en de switch naast elkaar staan kun je idd het beste gebruik maken van je switch om internet en TV te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

luxan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:10:
[...]

Op zich niet maar omdat ik geen netwerktekening heb gezien is het moeilijk te voorspellen of dit mogelijk is zonder de aanschaf van een tweede switch. De onderstaande quote doet mij vermoeden dat er tussen de ERL en de switch maar 1 netwerkkabel kan zitten.

[...]

Indien de ERL en de switch naast elkaar staan kun je idd het beste gebruik maken van je switch om internet en TV te scheiden.
Hij heeft al een 8 poorts managed switch, waar zo te zien niet veel aanhangt. Ik denk dat dit wel lukt. Zo niet, dan zou ik adviseren om een simpele Netgear GS105Ev2 (of GS108Ev3) aan de FTU te hangen, ben je voor €34,95 helemaal 't mannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
[quote]luxan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:50:
[...]

Dat is de situatie waar we mee begonnen. Dit werkte in eerste instantie niet omdat de switch ook tagged pakketjes uitstuurde. Na dit probleem opgelost te hebben, werkte het nog niet waardoor de switch ertussenuit gehaald is (terug bij af).

Anyway, gebruik deze config eens als template voor je eigen config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
interfaces {
    bridge br0 {
        aging 300
        hello-time 2
        max-age 20
        priority 0
        promiscuous disable
        stp false
    }
    ethernet eth0 {
        address 192.168.178.1/24
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        bridge-group {
            bridge br0
        }
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        duplex auto
        speed auto
        vif 4 {
            bridge-group {
                bridge br0
            }
            description "IPTV"
        }
        vif 6 {
            address dhcp
            description "Internet"
        }
    }
    loopback lo {
    }
}

Ik heb er een hoop dingen uitgetrapt om het overzichtelijk en to the point te houden dus copy-paste van de hele config is geen goed idee.
[/quote
Je hebt geen Vlan4 op je local lan.
Deze moet ook toevoegen aan de br0 groep.
Plus dat je op de switch waar je amino aan zit de pvid ook op 4 moet zetten.

Zodat het verkeer van je Amino box weer een vlan tag 4 krijgt zodat terug kan praten naar kpn Iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
xbeam schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:21:
Je hebt geen Vlan4 op je local lan.
Deze moet ook toevoegen aan de br0 groep.
Plus dat je op de switch waar je amino aan zit de pvid ook op 4 moet zetten.

Zodat het verkeer van je Amino box weer een vlan tag 4 krijgt zodat terug kan praten naar kpn Iptv
Nee, er zit idd geen VLAN 4 op het local lan, met opzet, dat was het idee achter deze config. Het doel wat om een van de ethernet poorten op de ERL te verbinden aan het IPTV platform van de provider zodat de Animo hier direct op aangesloten kan worden om te testen of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Nee dat werkt niet omdat je vlan4 aan de kpn kant van je router moet door trekken naar binnen en daar om maak je een bridge. (Een brug naar binnen)

Heb je Iptv werkend nu of heb je nog hulp nodig.

Ik kan je wel een werkende config sturen.
Die kan je kan ik laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
xbeam schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:35:
Nee dat werkt niet omdat je vlan4 aan de kpn kant van je router moet door trekken naar binnen en daar om maak je een bridge. (Een brug naar binnen)

Heb je Iptv werkend nu of heb je nog hulp nodig.

Ik kan je wel een werkende config sturen.
Die kan je kan ik laden
Verkeer komt binnen op VLAN 4 via eth2. Deze is lid van br0. Daarnaast is eth1 lid van br0. Hierdoor word verkeer van VLAN4 via de bridge doorgestuurd naar eth1 waar het de ERL untagged verlaat. Ik begrijp niet precies waarom ik nog een extra brug nodig heb die ik ook moet doortrekken.

Dat gezegd hebbende, het is niet mijn probleem, bij mij draait het allemaal prima (alleen net iets anders omdat er nog veel meer door mij ERL loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Dus we zitten elkaar te helpen met iemand anders probleem ;-)

Maar om verwarring te voorkomen bij de persoon die het probleem heeft.
het verkeer wat uit de bridge (vlan4) op het local network komt is tagged en niet untamed dit untaggen moet je dus op de switch doen waar je kpn media box op aangesloten wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Ach so, dus om verkeer te untaggen moet je de bridge-group op eth1 in vif4 plaatsen. Sorry, oversight. Ik kon dat echter niet direct opmaken uit je eerste post. Anyway excuus en bij deze een voorzet voor een config die wel gebruikt kan worden om te controleren of IPTV van het glasvezelmodem via de ERL direct naar de Animo gestuurd kan worden.

De orginele config werkt prima

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
interfaces {
    bridge br0 {
        aging 300
        hello-time 2
        max-age 20
        priority 0
        promiscuous disable
        stp false
    }
    ethernet eth0 {
        address 192.168.178.1/24
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        bridge-group {
            bridge br0
        }
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        duplex auto
        speed auto
        vif 4 {
            bridge-group {
                bridge br0
            }
            description "IPTV"
        }
        vif 6 {
            address dhcp
            description "Internet"
        }
    }
    loopback lo {
    }
}

[ Voor 3% gewijzigd door luxan op 06-11-2015 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Precies dus nu hang je een switch aan eth1 op die switch maak je ook een vlan4 aan en die maak je U (untaged) en aan die poort op switch hang je kpn tv box.

Afhangekelijk van de switch moet de poort waar de kpn media box zit ook pvid 4 mee sturen om het verkeer naar kpn toe weer te tangen met vlan 4

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 05-11-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Ok, now you lost me, waarom zou ik een switch nodig hebben? Waarom kan ik de TV box niet direct aan de ERL hangen? Dat was het doel van de config, testen zonder switch om erachter te komen waar de fout in de ERL zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
De kpn box verwacht een untagged vlan
De vlan die binnen komt van kpn Is tagged.
En de ELR Haalt deze er niet af halen. En zet de tagged vlan via de bridge tagged Door naar je local netwerk eth1

Als je de kpn tv box op ERL aansluit gebeurt er niets omdat tv box de vlan4 met tag niet ziet.

Je hebt een switch nodig tussen de ELR en tv box om de tag te verwijdert van de Vlan
Daarom moet je de poort waar op de switch waar de tv box ingaat instellen als vlan4 U (untagged)

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 06-11-2015 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
xbeam schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 00:39:
De kpn box verwacht een untagged vlan
Ja, dat ben ik direct met je eens
De vlan die binnen komt van kpn Is tagged.
Zo word het verkeer idd door dezelfde bitpijp geschoten ja, helemaal volgens alle verwachtingen
En de ELR Haalt deze er niet af halen. En zet de tagged vlan via de bridge tagged Door naar je local netwerk eth1
Waarom haalt de ERL de VLAN tag er niet af? Welke firmware draai jij? Het is allemaal gebaseerd op de Linux kernel implementatie van 802.1q VLAN en die code kan prima VLAN tags strippen. Sterker nog, dat gebeurt gewoon in mijn ERL (en nog een zooi aan andere machines die ik her en der heb draaien). Het gaat hier om een router, niet om een simpele switch.
Als je de kpn tv box op ERL aansluit gebeurt er niets omdat tv box de vlan4 met tag niet ziet.
Tenzij je pakketjes uitstuurt zonder VLAN tag door zowel VLAN4 op je WAN interface als de eth1 interface aan je LAN kant in dezelfde bridge te hangen. Verkeer dat binnenkomt op VLAN4 word gestript van z'n VLAN tag en naar de bridge gestuurd. De bridge stuurt de pakketjes vervolgens naar eth1. Omdat hier geen VLAN op geconfigureerd is, word er ook geen VLAN tag meegestuurd waardoor de TV box het verkeer prima kan ontvangen
Je hebt een switch nodig tussen de ELR en tv box om de tag te verwijdert van de Vlan
Daarom moet je de poort waar op de switch waar de tv box ingaat instellen als vlan4 U (untagged)
Hier bij mij thuis niet hoor, werkt prima met de config zoals ik als eerste gepost heb zonder dat ik er een switch tussen moet knallen.
Ik ben het uiteraard wel met je eens dat je de switch zo moet instellen dat verkeer van de switch naar de tv box untagged moet zijn. Dit is echter stap twee. Eerst eens zorgen dat er een goede setup komt om TV van het IPTV LAN van de provider naar de TV box te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
helaas ivm omstandigheden even nog niks kunnen doen, update volgt zsm. Plan is om een managed switch erbij te hangen en vervolgende de ERL buiten de IPTV lijn houden, conform advies

[ Voor 44% gewijzigd door significant op 06-11-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je een netgear gs108ev3 er tussenhangt kan ik je mijn config wel laten zien. Is kinderlijk eenvoudig.

• xbeam
  • Niet online
De ERL kan prima iptv verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5bomen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 09:49
Heeft dit nog resultaat opgeleverd? (ik heb de zelfde config/uitdaging met Telfort glasvezel, Amino box en Ubiquity router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Heb weer tijd gevonden hier naar te kijken en alle suggesties in het forum meegenomen. Voor in details te treden: ik zie bij het dashboard van de ERL voor eth0.4 (eth0 == WAN, 4 == VLAN) 0 bytes RX en TX.

Om te beginnen bij het begin, hoe kan ik checken of er uberhaupt vanuit de NTU iets komt met VLAN4 op poort 1 van de Telfort glasvezel NTU? Op eth0 werk het "gewone" internet zonder VLAN en hier zie ik zowel de RX en TX naar verwachting meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marky-marc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-11-2021
Bij mij werkt het met eveneens IGMP snooping ingeschakeld op VID VLANID=4 en PVID op 4.
Pagina: 1